Astor Piazzolla
ASTOR PIAZZOLLA (1921-1992) BUENOS AIRES FYRA ÅRSTIDER Primavera Porteña Verano Porteño Otoño Porteño Invierno Porteño Man har spekulerat om tangon har sina rötter i Afrika, i Spanien eller på Kuba, men det var i alla fall i Sydamerika dansformen kom att slå rot och utvecklas. I slummen i Buenos Aires blev den under andra hälften av 1800-talet inåtvänd och melankolisk i tonspråket. Men den visade sig vara mycket livskraftig och det dröjde inte länge förrän tangon också hittade till konsertestraden. Stravinsky, Sjostakovitj och många andra komponerade konserttangor som man inte ska dansa till, utan bara lyssna till och förtjusas av. På liknande sätt har argentinaren Astor Piazzolla skrivit mängder av tangoinspirerade konsertstycken som under senare år kommit att bli mycket populära runt om i världen och som spelas i alla upptänkliga arrangemang. Liksom Vivaldi skrev han De fyra årstiderna, men i sydamerikansk tangostil: Las Cuatro Estanciones Porteñas (även kallad Buenos Aires fyra årstider), komponerades 1969-1970. STIG JACOBSSON
ASTOR PIAZZOLLA (1921-1992) OBLIVION Omkring 1940 började Piazzolla, välutbildad och lärd elev till Alberto Ginastera och Nadia Boulanger i Paris, att använda tangon som utgångspunkt för sina konsertverk. Han skrev stora tangor i sviter för orkester, eller tangor för kammarensemble. Han fullkomligt revolutionerade den argentinska tangon och blev legendarisk redan under sin livstid. Han kallades King of Tango Music - och hans stycken känns naturligt improviserade i en pastellfärgad impressionistisk stil. Hans nostalgiskt poetiska tango Oblivion skrevs ursprungligen till Marco Bellocchios film Enrico IV (1984) efter Pirandellos drama, med Claudia Cardinal och Marcello Mastroianni som skådespelare, men musiken har överlevt filmen och blivit ett av Piazzollas mest berömda stycken. STIG JACOBSSON