Morton Feldman
MORTON FELDMAN (1926-1987) BETWEEN CATEGORIES FÖR TVÅ SLAGVERKARE, TVÅ PIANON, TVÅ VIOLINER OCH TVÅ CELLOR Att beskriva amerikanske Morton Feldmans musik blir ofta ett sökande efter poetiskt stinna ord, där det odefinierbara, flyktiga och illusoriska blir till förgrund. Det går inte att med klassisk analys fånga Feldmans musik. Eller; det går måhända, men det centrala undflyr en. Det krävs en annan blick, måhända den som Susan Sontag efterlyser i sin beryktade Against Interpretation, som publiceras några få år innan Between Categories, där hon vänder sig mot de intellektuella modellerna och istället för en hermenutics of art söker en erotics of art. I allt väsentligt säger Feldman det oftast bäst själv: "Min besatthet av yta är ämnet för min musik. På det viset är mina kompositioner inte "kompositioner" alls. Man kan kalla dem tidsdukar i vilka jag mer eller mindre bara grundmålar med en nyans av min musik. Jag har lärt mig att ju mer man komponerar eller konstruerar - ju mer förhindrar man ostörd tid från att bli musikens vägledande metafor. Jag föredrar att tänka på mitt arbete som: between categories. Mellan tid och rum. Mellan målning och musik. Mellan musikens konstruktion och dess yta. I Between Categories möter vi en dubbelkvartett av slagverk, piano, violin och cello. Två identiska uppsättningar, men i klang - en. ESAIAS JÄRNEGARD