Stäng
Meny

Arkiv

Carl Philipp Emanuel Bach


 22 min
2 konserter
1981-08-06


 
2 konserter
1986-05-06


 
1 konsert
1947-09-21


Dubbelkonsert för piano och cembalo (1788)
 17 min


 18 min
1 konsert
1993-06-03


Flöjtkonsert i d-moll (1747)
 25 min


Flöjtkonsert i G-dur (1755)
 23 min


 9 min
1 konsert
2008-03-01


 23 min
4 konserter
2012-03-03




Magnificat (1749)
 52 min


 18 min
6 konserter
1964-02-16


Solfeggietto
 


 9 min
1 konsert
1992-02-05


 17 min
1 konsert
1982-06-08


Symfoni A-dur (1773)
 12 min


Symfoni B-dur (1773)
 12 min


Symfoni C-dur
 


 11 min
3 konserter
1947-02-13


Symfoni D-dur
 


Symfoni D-dur
 


Symfoni E-dur (1773)
 9 min


Symfoni e-moll
 


 
3 konserter
2012-03-03

CARL PHILIP EMANUEL BACH (1714-1788) SYMFONI E-MOLL WQ 178 Allegro assai Andante moderato Allgro Carl Philip Emanuel Bach blev en av 1700-talets främsta tonsättare. Han var Johann Sebastians andre son med Maria Anna, och han var gudson till en annan av barockens giganter, Telemann, vilken han också efterträdde som director musices i Hamburg. Det råder ingen tvekan om att samtiden uppskattade Carl Philip Emanuel Bach till och med mer än Johann Sebastian Bach, och i dag betraktar musikforskarna honom som en helt avgörande gestalt i gränslandet mellan barock och klassicism. Ja, hans känslosamhet var rent av en förutsättning för Beethoven. Av alla de komponerande och begåvade bröderna Bach var Carl Philip Emanuel den mest originelle och beundrade. Hör bara vad hans kolleger sagt om honom. Haydn förklarade att CPE var hans enda stilistiska förebild. Mozart betraktade honom som "fadern - vi är barnen". Beethoven menade att hans verk "borde ägas av varje sann artist, inte bara för nöjet, utan även för att studera dem". Själv studerade Carl Philip Emanuel för sin far innan han reste ut i världen och hamnade som kronprins Fredriks musiklärare i Berlin. Som tonsättare har han producerat sig i de flesta av tidens genrer. Hans symfonier pekar framåt. Man har kallat dem Sturm- und Drangsymfonier, fulla av känsla och kraft, med harmoniska överraskningar, dynamiska kontraster, plötsliga pauser och utflykter ut i främmande tonarter. Det var en frisk och framåt musik han skrev! Symfonin i e-moll (Wq 178) hade en "lillasyster": samma musik men utan blåsare, som den franske musikforskaren Alfred Wotquenne gav nummer (Wq 177). Wotquenne gav 1905 ut en katalog över Carl Philip Emanuel Bachs alla då kända verk, ordnade efter genre, och från denna kommer numreringen. I den 1989 utgivna verkkatalogen av Eugene Helm får samma symfoni nr 653 vilket avslöjar vilken produktiv tonsättare Carl Philip Emanuel Bach var. Kanske bidrog han med sådär 900 kompositioner, varav omkring 20 symfonier. E-mollsymfonin var den enda av de nio symfonier Carl Philip Emanuel Bach komponerade i Berlin som gavs ut i tryck under hans levnad. STIG JACOBSSON


Symfoni Ess-dur
 


Symfoni Ess-dur
 


Symfoni F-dur
 


Symfoni F-dur
 


Symfoni F-dur (1776)
 11 min


Symfoni G-dur (1773)
 12 min


Symfoni G-dur
 


Symfoni G-dur
 


Symfoni h-moll (1773)
 11 min


 11 min
5 konserter
2004-10-29


 16 min
1 konsert
1975-11-25


 13 min
2 konserter
1994-10-14


Uvertyr till Hamlet
 

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!