Stäng
Meny

Arkiv

Pjotr Tjajkovskij


18 sånger
 


Andante
 


Andante cantabile
 


 
1 konsert
1908-03-01


Andante cantabile (arr. Tjajkovskij)
 


Andante cantabile ur Stråkkvartett nr 1
 


Andante ur Symfoni nr 5 (salongsmusik)
 


Andantino in modo di canzona
 


 1 min
7 konserter
1973-11-13


Barcarole
 


Barcarole ur Årstiderna
 



 6 min
48 konserter
2016-02-15


Canzonetta ur Violinkonsert (med piano)
 


 16 min
8 konserter
2003-06-15


Chanson triste
 


 2 min
3 konserter
2012-12-08


 2 min
3 konserter
2021-12-11


 3 min
4 konserter
2011-12-10


 3 min
6 konserter
2010-01-09


 
1 konsert
2002-10-16


Divertimento ur Svit nr 1
 


Drömmeri
 


Elegi ur musiken till Hamlet
 


Es war zur ersten Frühlingszeit
 


Eugen Onegin
 1 t 50 min


Fantasi ur Fantasi (Fetrás)
 


Fatum (1868)
 


Festuvertyr över Danmarks nationalsång (1866)
 13 min


 5 min
3 konserter
2012-12-08


 22 min
10 konserter
2005-08-05


 5 min
5 konserter
1990-04-14


Förspel och mazurka ur musiken till Bedragaren Dmitrij och Vasilij Sjuskij
 6 min


 3 min
10 konserter
2003-03-22


 1 min
1 konsert
2021-03-19


 
6 konserter
2010-08-14


 19 min
3 konserter
1996-12-19


Höstsång
 


Höstsång (cello och orkester)
 


 4 min
1 konsert
2006-12-09


Höstsång (salongsmusik)
 


Höstsång (salongsmusik)
 


Internationell svit
 


Introduktion till Snöflickan
 



Jolanta: Fantasi
 


Juni ur Årstiderna
 


 2 min
69 konserter
2018-12-16


Konsertfantasi (1884)
 26 min


Kosackdans ur Mazeppa (1881)
 4 min


Kröningsmarsch (1883)
 5 min


Kröningsmarsch ur Eugen Onegin
 


 3 min
3 konserter
2021-12-11


 6 min
14 konserter
1996-02-17


Lenskis arioso ur Eugen Onegin
 


 56 min
3 konserter
1999-09-07


 2 min
1 konsert
1972-01-06


 3 min
38 konserter
2018-12-16


Mazeppa (1884)
 


 
2 konserter
1993-09-09


Mazurka de Salon
 


 
1 konsert
1982-01-16


 7 min
4 konserter
1996-11-08


Mellanaktsmusik ur Snöflickan
 


Mellanspel och Trälinnornas dans ur Vojevoden
 


 
9 konserter
2012-12-08


 2 min
4 konserter
2002-04-20


 3 min
2 konserter
1992-02-21


 
1 konsert
2002-10-16


 4 min
1 konsert
1993-01-31


Nötknäpparen (1891)
 1 t 26 min


 1 t 26 min
12 konserter
2000-10-07


 51 min
2 konserter
2019-01-13


Nötknäpparen, akt I
 


Nötknäpparen, akt II
 45 min


Nötknäpparsvit nr 2 (1891)
 


 24 min
28 konserter
2015-01-30


 
1 konsert
1991-01-24


 
2 konserter
1930-02-02


 7 min
2 konserter
2007-09-22


 33 min
43 konserter
2010-02-06


 45 min
9 konserter
2006-09-30


 13 min
1 konsert
1984-04-05


 47 min
9 konserter
1999-02-07


 4 min
19 konserter
2021-12-11


Potpurri ur Eugen Onegin
 


Potpurri ur Jolanta
 


Roberts aria ur Jolanta
 2 min


 18 min
24 konserter
2005-08-04


Romans
 


Romans op 51:5
 


 
1 konsert
1906-11-13


 21 min
34 konserter
2016-11-24


Romeo och Julia, "vamp" (1893)
 5 min


 2 min
3 konserter
2008-01-12


 3 min
26 konserter
2004-03-12


 3 min
3 konserter
2021-12-11


 
1 konsert
1910-10-23


 27 min
29 konserter
2017-04-01


Serenad till Nikolai Rubinsteins namnsdag
 3 min


 7 min
2 konserter
1917-11-25


 10 min
8 konserter
2015-06-21


 10 min
2 konserter
2017-06-18


Slutscen ur Eugen Onegin
 12 min


Snöflickan
 


 7 min
3 konserter
2021-12-11


 6 min
2 konserter
2018-12-16


Sonata for Cello and Piano
 


 19 min
1 konsert
2016-09-24


 36 min
7 konserter
2017-01-27


 36 min
3 konserter
2013-05-25


Souvenir d'un lieu cher (ork. Glazunov) (1878)
 16 min


 
1 konsert
1968-08-29


 5 min
1 konsert
1970-06-23


Spader Dam: Fantasi
 


Stormen (1864)
 13 min


Stormen (1873)
 18 min
1 konsert
2015-05-13


 
3 konserter
2018-08-19


 
1 konsert
1959-12-01


 37 min
2 konserter
1961-11-07


 2 min
6 konserter
2006-09-30


Svansjön
 


Svit nr 1 (1878)
 41 min


Svit nr 2 (1883)
 35 min


Svit nr 3 (1884)
 41 min
4 konserter
1988-05-18


 25 min
2 konserter
1988-05-27


 10 min
1 konsert
2015-12-05


 23 min
1 konsert
2021-09-12

PJOTR TJAJKOVSKIJ (1840-1893) NÖTKNÄPPAREN, SVIT NR 1 OP 71A (arr Lindberg/Pöntinen) Miniatyruvertyr Marsch Karamellféns dans Trépak, rysk dans Arabisk dans Kinesisk dans Träflöjternas dans Blommornas vals I december 1892 annonserades premiären på Tjajkovskijs nya balett Nötknäpparen. De två tidigare baletterna, Svansjön och Törnrosa, hade inte alls blivit några framgångar och även reaktionerna över Nötknäpparen nöjde sig med att vara ljumma. I våra öron låter dessa mottaganden som mycket märkliga eftersom just dessa underbara baletter blivit kända för att vara så lättillgängliga, melodiska och rent förföriska. Men publiken var vid denna tid inte alls van att se genomarbetade helaftonsbaletter med dramatisk handling. Man hade dittills bara sett lättsamma och enkla dansturer som korta inslag i operor, och helt enkelt inte lärt sig att läsa dansens dramaturgi. Det dröjde sedan inte alls länge innan Tjajkovskijs baletter vann det goda rykte de förtjänar, och inte minst har sviten ur Nötknäpparen blivit älskad. Tjajkovskij släppte lös en ovanligt rik fantasi. Efter den lilla uvertyren följer flertalet av de danser som ingår i tredje bildens divertissement där bland annat olika nationalkaraktärer skildras i målande musik. Sviten avslutas med den berömda Blommornas vals. STIG JACOBSSON


Svit ur Nötknäpparen (salongsork.)
 


Svit ur Snöflickan
 


 32 min
21 konserter
2015-09-26


 11 min
13 konserter
2012-11-22


 33 min
10 konserter
2004-11-11


 31 min
1 konsert
1917-10-22


 42 min
76 konserter
2020-10-15

PJOTR TJAJKOVSKIJ (1840-1893) SYMFONI NR 4 F-MOLL OP 36 Andante sostenuto. Moderato con anima Andantino in modo di canzona Scherzo: Pizzicato ostinato Finale: Allegro con fuoco 1870-talets sista år blev på många sätt Pjotr Tjajkovskijs "ödesår". Efter ett besök i Bayreuth blev han djupt berörd av Wagners Ringen och även operan Carmen fick ett stort inflytande över hans fortsatta komponerande. De allt mer framträdande - och för hans karriär skadliga - ryktena om hans homosexualitet gjorde att han ingick ett konvenansäktenskap med en tidigare elev, Antonina Miljukova, i juli 1877. Även om hon gått med på ett enbart vänskapligt förhållande blev situationen ohållbar. Tjajkovskij "flydde" redan efter ett par månader till brodern Anatol i St Petersburg. Äktenskapet var över, men paret tog aldrig ut skilsmässa. Tjajkovskijs räddning var Nadesjda von Meck - nybliven rik änka med elva barn - som 1877 blev hans brevvän. Hon beundrade hans musik och stöttade honom. De träffades aldrig, men genom hennes månatliga understöd kunde han klara sin tonsättarverksamhet utan ekonomiska bekymmer. Omkring 1500 brev finns bevarade från 1877-1890, då hon plötsligt bröt kontakten. Hon avled av tuberkulos två månader efter Tjajkovskijs död. Tjajkovskij funderade mycket på ödets makt över människans smärtsamma liv. Fjärde symfonin, hans "ödessymfoni", blev det första av de mästerverk där han helt kunde kanalisera sitt personliga lidande. Den komponerades till största delen i Moskva 1877 och fullbordades i Italien i januari 1878. Fjärde symfonin tillägnades fru von Meck som fick en programförklaring till verket i ett brev. "Introduktionen är kärnan till hela symfonin", skrev Tjajkovskij till henne. "Fanfarmotivet i fagotter och horn symboliserar ödet, den tragiska makt som gäckar vår längtan efter lyckan - en makt som likt ett damoklessvärd ständigt hänger över våra huvuden och förgiftar själen…" Fortsättningens huvudtema uttrycker sedan underkastelse och klagan, ibland avbrutet av ljusa partier. "Så är hela livet: en evig växling av dyster verklighet och fladdrande lyckodrömmar." Satsen avslutas med en kuslig marsch. Andantesatsen - en svärmisk romans - förmedlar ett lidande av annat slag. "Den melankoliska känsla som uppstår när man sitter ensam hemma om kvällen, uttröttad av arbete. Boken man skulle läsa glider ur ens händer och en svärm av minnen dyker upp. Så sorgligt att så mycket redan varit och gått… Men minnen är också kära". Tredje satsen, det välkända "pizzicatoscherzot", kallar han "nyckfulla arabesker, där bilden av en drucken bonde och en slagdänga dyker upp… i fjärran hörs en militärmusikkår passera." Om fjärde satsen skriver han: "Finner du inte lyckan inom dig själv, se på andra. Gå ut bland folket!" För att teckna en färgrik festdag har Tjajkovskij som huvudmotiv lånat en rysk folkvisa, På fältet stod en björk. Men "ödesmotivet" dyker upp som påminnelse om att man aldrig kan glömma sitt lidande. GUNILLA PETERSÉN


 47 min
79 konserter
2017-04-27

SYMFONI NR 5 E-MOLL OP 64 Andante. Allegro con anima Andante cantabile, con alcuna licenza Valse: Allegro moderato Finale: Allegro maestoso. Allegro vivace Det var svårt för Pjotr Tjajkovskij att komponera den femte symfonin, hans näst sista, som till slut uruppfördes i S:t Petersburg i november 1888. Han kände ingen inspiration. Man får inte glömma att han höll på med andra verk vid samma tid, som den stora operan Spader dam uruppförd 1890. I ett brev till brodern Modest undrade han om han i själva verket gjort sitt vad gällde musikskapande. Allteftersom arbetet fortskred blev han mera hoppfull. Efter uruppförandet och publikens svala reaktion började han tvivla igen. Men när den därefter framfördes i Moskva och, efter några ändringar, i Hamburg i mars 1889 med tonsättaren själv som dirigent, kände han sig äntligen lugn och nöjd: "Musikerna tog till sig musiken mer och mer för varje speltillfälle och var riktigt entusiastiska på de sista repetitionerna och konserten. Jag tycker om den igen." Femte symfonin är liksom den fjärde en "ödessymfoni" enligt Tjajkovskij själv. Men i den fjärde, som skrevs elva år tidigare, hade han bara ibland använt ett ledmotiv som han beskriver för brevväninnan Nadezjda von Meck: "Det representerar ödet, den oundvikliga makt som gäckar vår längtan efter lyckan…". I femte symfonin går han längre. Här finns "ödesmotivet" i varje sats i olika former. Till en början dovt och tragiskt i låga klarinetter, fagotter och stråkar. Så följer ett rastlöst tema i allegrotempo. Tjajkovskij beskriver det som "tvivel, klagan, föraningar". Men ett valstema bryter optimistiskt. En lyrisk melodi i hornstämman inleder andra satsen åtföljt av ett oboetema, "som en stråle av ljus", även utvecklat i klarinett, fagott och stråkar. Det blir en kamp mellan detta ljusa och det hotfulla ödestemat. I tredje satsen fortsätter Tjajkovskij med en nästan naiv vals i hela orkestern i stället för ett sedvanligt scherzo. Korta, hetsiga toner avbryter. I sista takterna dyker ödesmotivet upp svagt och kusligt. I finalsatsen sker ett slags apoteos. Ödesmotivet omvandlas till en stolt och heroisk marsch som återkommer genom satsen i varierande form med avbrott för snabba, dramatiska avsnitt. Denna triumfmarsch förkroppsligar dock enligt tonsättaren en "fullständig kapitulation inför ödet eller försynens outgrundliga styrning". Kanske var det ödet som till sist gav Tjajkovskij "nycklarna" till denna hans känsloladdade, personliga och spännande symfoni. Efter bara några få framföranden ansågs den vara ett av hans mest betydande orkesterverk. Och det gäller än idag. GUNILLA PETERSÉN


 45 min
83 konserter
2018-10-11


Symfoni nr 7 (1892)
 37 min


 
10 konserter
2002-10-25


Sång utan ord (ork. Erdmannsdörfer)
 


Sång utan ord op 2:3
 


 
1 konsert
1950-09-26



 
3 konserter
2002-10-16


 1 min
26 konserter
2012-12-08


Tema med variationer
 


 1 min
3 konserter
2021-12-11


 1 min
94 konserter
2016-08-20


 3 min
3 konserter
2014-12-06


Trois Morceaux
 


Törnrosa: vals (1888)
 5 min


 20 min
9 konserter
2010-01-28


 3 min
2 konserter
2014-01-11


 
1 konsert
2014-01-29


 16 min
13 konserter
2019-06-08


 
2 konserter
2020-02-12


Uvertyr 1812 (arr. Williams)
 


Uvertyr F-dur
 11 min


 
1 konsert
1958-03-04


 1 min
16 konserter
2017-02-15


Uvertyr till Vojevoden (1867)
 12 min


 4 min
1 konsert
2006-12-09


 
1 konsert
1929-03-09


 2 min
4 konserter
2007-01-13


 12 min
1 konsert
1908-10-21


 12 min
1 konsert
1974-04-16


 
1 konsert
2002-10-16


 4 min
2 konserter
2018-12-16


 34 min
49 konserter
2022-01-05


Vojevoden (1867)
 14 min

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!