Stäng
Meny

Arkiv

Alban Berg


Altenberg Lieder, Op.4 (1912)
 11 min


Der Wein (1930)
 13 min


 12 min
1 konsert
1972-04-13


 8 min
1 konsert
1996-03-17


 34 min
3 konserter
1985-11-22


Lulus sång (1935)
 3 min


Lyrisk svit (1925)
 27 min
3 konserter
1992-11-18


Passacaglia (Fragment)
 5 min


 10 min
5 konserter
2007-02-06

ALBAN BERG (1885-1935) PIANOSONAT OP 1 (orkestrering Verbey) Mässig bewegt. Langsames Tempo. Quasi adagio Det är något av ett ödets ironi att Nya Wienskolan (Arnold Schönberg, Alban Berg och Anton Webern) allt som oftast identifieras med teori och avancerad teknik när tonsättarna i själva verket utgjorde romantikens sista utpost. Uttrycket och musikens känslopåverkande egenskaper var fortfarande det viktigaste. Ett kännetecken i deras musik var uppluckringen av symmetri och jämvikt. Sången och talrytmen blev oerhört viktiga. Vem talar i fyrtakt? Vem uttrycker sin mening på 16 takter jämnt? Vem berättar utan oregelbundna avbrott och betoningar? Alban Berg arbetade ofta med olika grader av rörelse och intensitet. Ett tillstånd övergår steglöst till ett annat, en klangfärg ändrar omärkligt nyans, ett staccato smälter ihop till ett legato, ett pianissimo sväller till ett forte. I denna process upptäckte Berg helt nya klangvärldar. Den tidiga pianosonaten från 1908 skrev Berg som avkoppling från kompositionsundervisningen för Arnold Schönberg där han just höll på med ett variationsverk för piano. Båda dessa verk är skrivna i den klassiska Wientraditionens anda. Det är högromantisk musik med rötter i Mahlers och Richard Strauss musik. Ursprungligen var pianosonaten tänkt som ett tresatsigt verk men inspirationen tröt och till slut fann Berg med Schönbergs hjälp att allt egentligen redan sagts i denna enda sats. För orkestreringen står den holländske tonsättaren Theo Verbey (f 1959) som utförde arbetet 1984 när han ännu studerade vid Kungliga konservatoriet i Haag. Orkesterversionen har nått stor spridning och bland annat spelats in av Concertgebouworkestern och Riccardo Chailly (Decca) samt Göteborgs Symfoniker och Mario Venzago (Chandos). STEFAN NÄVERMYR


 17 min
7 konserter
2019-04-17

ALBAN BERG (1885-1935) SJU TIDIGA SÅNGER Nacht Schilflied Die Nachtigall Traumgekrönt Im Zimmer Liebesode Sommertage Av Alban Bergs sammanlagt 88 lieder tillkom de flesta mellan hans sextonde och tjugofjärde år. 70 utgjorde kompositionsstudier under lärotiden hos Arnold Schönberg. I oktober 1904 började Berg praktisera på ett ämbetsverk med att göra statistik över behovet av makadam och av djurimport för att täcka behovet av borsttagel. Vid sidan om läste han nationalekonomi på Wiens universitet. Hans syster Smaragda och bror Charly fick se Schönbergs och Alexander Zemlinskys annons om undervisning i musikteori och begav sig i hemlighet dit för att visa upp några av Albans sånger. Schönberg erbjöd sig att ta emot den 19-årige eleven utan anspråk på honorar. När Bergs rika moster avled i november 1905 (hon efterlämnade bland annat åtta hyreshus i Wien och ett större gods) fick han möjlighet att ägna sig åt musik på heltid. Samma vinter debuterade han som tonsättare genom att vid invigningen av ett änke- och barnhem ackompanjera sin syster i sången Die Nachtigall. Som den verkliga debuten skulle han dock räkna en konsert den 7 november 1907 med verk även av andra Schönbergelever. Då framfördes dels en fuga för stråkkvintett och piano, dels Liebesode, Die Nachtigall och Traumgekrönt. Fugan applåderades men sångerna fick mycket svalt mottagande. Den orkesterbearbetning man i våra dagar vanligen hör tillkom inte förrän 1928 då sju sånger trycktes i bägge versionerna. Uruppförandet av orkesterversionen gavs den 6 november samma år i Wien. Kritikern Korngold (far till tonsättaren Erich Wolfgang) uttryckte i Neue Freie Presse sin sympati för Bergs alltid allvarliga, karaktärsfulla, fria konstnärskap men tyckte att orkestersatsen "trots lätt rebelliska mahlerska färgfläckar" var påfallande "klangfrom". Bäst utföll den "fina och stämningsfulla" Die Nachtigall, vilken påminde Korngold om Schumann, samt Im Zimmer "som nästan kunnat vara av Hugo Wolf". Samma höst gjorde sångerna med Ruzena Herlinger och tonsättaren vid flygeln stor lycka i Paris jämsides med hans Lyrisk svit och avsnitt ur operan Wozzeck. Kritikerna hade nu nästan bara lovord för sångerna som "trots sin absoluta frihet klart vilar på tonala principer". Men Bergs Kammarkonsert för piano, violin och 13 blåsare hade några dagar tidigare blivit utvisslad i Salle Pleyel. ROLF HAGLUND


 15 min
2 konserter
1998-09-04

ALBAN BERG (1885-1935) SJU TIDIGA SÅNGER Av Alban Bergs sammanlagt 88 Lieder tillkom de flesta mellan hans sextonde och tjugofjärde år. 70 utgjorde kompositionsstudier under lärotiden hos Arnold Schönberg. I oktober 1904 började Berg praktisera på ett ämbetsverk med att göra statistik över behovet av makadam och av djurimport för att täcka behovet av borsttagel. Vid sidan om läste han nationalekonomi på Wiens universitet. Hans syster Smaragda och bror Charly fick se Schönbergs och Alexander Zemlinskys annons om undervisning i musikteori och begav sig i hemlighet dit för att visa upp några av Albans sånger. Schönberg erbjöd sig att ta emot den 19-årige eleven utan anspråk på honorar. När Bergs rika moster avled i november 1905 (hon efterlämnade bland annat åtta hyreshus i Wien och ett större gods) fick han möjlighet att ägna sig åt musik på heltid. Samma vinter debuterade han som tonsättare genom att vid invigningen av ett änke- och barnhem ackompanjera sin syster i sången Die Nachtigall. Som den verkliga debuten skulle han dock räkna en konsert den 7 november 1907 med verk även av andra Schönbergelever. Då framfördes dels en fuga för stråkkvintett och piano, dels Liebesode, Die Nachtigall och Traumgekrönt. Fugan applåderades men sångerna fick mycket svalt mottagande. Den orkesterbearbetning man i våra dagar vanligen hör tillkom först 1928 då sju sånger trycktes i bägge versionerna. Uruppförandet av orkesterversionen gavs den 6 november samma år i Wien. Kritikern Korngold (far till tonsättaren Erich Wolfgang) uttryckte i Neue Freie Presse sin sympati för Bergs alltid allvarliga, karaktärsfulla, fria konstnärskap men tyckte att orkestersatsen "trots lätt rebelliska mahlerska färgfläckar" var påfallande "klangfrom". Bäst utföll den "fina och stämningsfulla" Die Nachtigall, vilken påminde Korngold om Schumann, samt Im Zimmer "som nästan kunnat vara av Hugo Wolf". Samma höst gjorde sångerna med Ruzena Herlinger och tonsättaren vid flygeln stor lycka i Paris jämsides med hans Lyrisk svit och avsnitt ur operan Wozzeck. Kritikerna hade nu nästan bara lovord för sångerna som "trots sin absoluta frihet klart vilar på tonala principer". Men Bergs Kammarkonsert för piano, violin och 13 blåsare hade några dagar tidigare blivit utvisslad i Salle Pleyel. ROLF HAGLUND


 15 min
1 konsert
1994-03-29


 11 min
1 konsert
2018-11-12


 32 min
2 konserter
2016-02-13


 20 min
5 konserter
2009-03-06


 20 min
6 konserter
2005-01-23


 
1 konsert
1966-11-10


 27 min
14 konserter
2013-09-12

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!