Stäng
Meny

Arkiv

Giuseppe Verdi


"Den Vilseförda": Duett, Final och Zigenarkör: arr G. von Ruf.
 


 
2 konserter
1981-08-31


Aida: Fantasi
 


Aida: Fantasi
 


Aida: Fantasi
 


 6 min
4 konserter
1945-01-01



 5 min
7 konserter
1998-06-14


Aklt II: Finale ( körstämmor)
 


 
4 konserter
1969-08-17


 
2 konserter
1948-04-04


 4 min
2 konserter
1965-01-17


 
1 konsert
1980-11-25


 3 min
3 konserter
2012-10-31


 
10 konserter
1990-06-15


 8 min
1 konsert
1963-12-01


 5 min
7 konserter
1989-10-10




 9 min
4 konserter
1954-04-19


 3 min
5 konserter
2015-06-06


Don Carlos: Potp. Op. 414
 


Don Carlos: Scena Duetta, Elisabetta e Don Carlo
 


Don Carlos: ur akt 4 nr 22, Posas död
 


Duett
 


 
1 konsert
1982-08-28


 
3 konserter
1986-08-31


 
1 konsert
1972-01-23


Elisabeths aria ur Don Carlos
 9 min



Ernani
 



 
1 konsert
1936-10-25


Ernani: Duett
 


Ernani: potp.
 


 4 min
1 konsert
2008-11-18


Fiescos aria ur prologen till Simon Boccanegra
 


Final ur Aida
 


 41 min
2 konserter
1973-12-14


 4 min
11 konserter
2017-06-18


 4 min
7 konserter
2003-04-05


 
1 konsert
1980-11-25


 
1 konsert
1980-11-25


Gildas aria ur akt I av Rigoletti (arr. Atzler)
 


Giovanna d'arco
 



 11 min
37 konserter
1999-10-02



 
3 konserter
2008-11-18


 9 min
11 konserter
1991-10-02


Kvartett
 


La donna e mobile ur Rigoletto
 


 3 min
1 konsert
2011-02-06


 4 min
1 konsert
1971-08-19


 3 min
1 konsert
1971-08-19


La Traviata: Fantasi
 


La Traviata: Fantasi
 


La Traviata: Fantasie
 


 4 min
5 konserter
1974-08-14


LA TRAVIATA:GEORGE GERMONTS ARIA UR AKT II "DI PROVENZA IL MAR"
 


 5 min
2 konserter
1966-05-26



 11 min
1 konsert
2005-10-07


 9 min
3 konserter
1972-06-22


 7 min
4 konserter
1973-08-08


 
1 konsert
2016-02-02


Maskeradbalen (piano)
 


Maskeradbalen: Amelia aria
 


Maskeradbalen: Duett akt 2 "Teco io sto"
 12 min


Maskeradbalen: Potp.
 


Maskeradbalen: Potp. Op. 108
 


Me pelegrina ed orfana ur Ödets makt
 3 min


 4 min
2 konserter
1990-06-15


 6 min
3 konserter
1975-06-26


 5 min
6 konserter
1991-12-18


 
1 konsert
2016-02-02


Otello
 


Otello: Potp.
 


 
1 konsert
1945-02-23


Othello - Fantasie
 


 7 min
11 konserter
1990-04-14


 4 min
3 konserter
1974-08-14


 
1 konsert
2012-10-31



Potpurri ur Aida
 




Requiem (1873)
 1 t 23 min
45 konserter
2017-10-21

GIUSEPPE VERDI (1813-1901) MISSA DA REQUIEM Requiem et Kyrie Dies irae Offertorio Sanctus Agnus Dei Lux aeterna Libera me Giuseppe Verdi har gått till historien som en av de allra främsta operatonsättarna - han komponerade 28 operor och många av dem hör ännu till operahusens standardrepertoar. Utöver dessa storslagna sceniska verk skrev han en stråkkvartett, några romanser och ett tiotal kyrkliga verk med kör. Men Verdi var definitivt inte en kyrkans man, tvärtom var han som fritänkande revolutionär starkt kritisk till den katolska kyrkans politiska och ekonomiska inflytande, och inte minst till prästerskapet. Att han ändå komponerade kyrkomusik hör snarare ihop med att han känt andliga behov eller velat hylla älskade medmänniskor. Vid sidan av Verdi är Rossini en av de allra främsta italienska operatonsättarna. De beundrade varandra men var alltför olika i sinnelaget för att bli goda vänner. Trots att Rossini som tonsättare varit tyst i årtionden när han avled 1868 insåg Verdi att världen nu blivit betydligt fattigare. För att hylla sin föregångare föreslog Verdi att man bland Italiens alla tonsättare skulle lotta ut uppdraget att komponera varsin sats till ett rekviem, en dödsmässa. Idén mottogs med entusiasm men dessvärre föll lotten bara på andra och tredje klassens tonsättare, kompositörer som idag är helt bortglömda. Enda undantaget var Verdi själv, och han komponerade finalen Libera me - musik som höjer sig skyhögt över de andra bidragen. Projektet fick ingen bra start och blev till slut så fyllt av intriger och svårigheter att Verdi drog sig ur för att i stället påbörja arbetet med Aida. Men han tyckte att Libera me-satsen var alltför bra för att falla i glömska. Utan särskilt mål i sikte började han därför skriva på en egen dödsmässas första och andra avsnitt. 1873 avled en av de personer Verdi beundrade allra mest: diktaren, statsmannen och humanisten Alessandro Manzoni, 88 år gammal. Han beundrades också av Lord Byron, Goethe, Balzac och många andra. Verdi hade inte vågat närma sig idolen, men ställdes genom hustruns listiga ingripande en gång öga mot öga med honom och han blev överväldigad av mötet. Manzoni låg på lit de parade i stadshuset i Milano i flera dagar och förärades en statsmanna-begravning. Verdi förmådde inte bevista begravningen men fann nu anledning att fullborda sin påbörjade dödsmässa. Han erbjöd kommunledningen i Milano att utan ersättning komponera, trycka och leda framförandet av verket - och på årsdagen av diktarens bortgång (22 maj 1874) dirigerade Verdi sin mässa i Markus-kyrkan i Milano med så stor framgång att det redan tre dagar senare framfördes på nytt, men då i La Scala-operan. Sedan följde slag i slag ytterligare tre framföranden i Milano, sju på Théâtre-Italien i Paris, fyra på Hofoper i Wien och tre i Royal Albert Hall i London - alla dirigerade av Verdi själv. Publiken var i allmänhet överförtjust och till renläriga katolikers stora förtret hurrade och applåderade man framträdandena. Många menade att operan tagit ett alltför stort insteg i detta verk, och därmed in i kyrkan. Ja, man antydde att detta var en av Verdis bästa operor! Andra hävdade motsatsen. Ett är klart: det är ett synnerligen dramatiskt verk Verdi skrivit och han har behandlat den liturgiska texten med stor frihet. Samtidigt avslöjar han också stor lärdom i sina anspelningar till äldre italiensk kyrkomusik, ända tillbaks till den gregorianska sången. Verket inleds lågmält och innerligt med Requiem, "vila", innan dödsmässans centrala sats, Dies irae, tar vid med sina domedagsbasuner och vredesutbrott. Offertoriet framförs av solistkvartetten och Sanctus är en åttastämmig dubbelfuga. Många betraktar Agnus Dei som mässans hjärtpunkt och Lux aeterna är en ljust strålande bön som föregriper den avslutande Libera me som sopranen svarar för. Verdis Requiem är ett av de mest storslagna och gripande verken i sin genre, och det har bibehållit sin popularitet i långt över ett sekel. STIG JACOBSSON



Rigoletto: Ella mi fu rapita (Duca)
 


Rigoletto: Fantasi
 




 2 min
3 konserter
1972-08-30


 5 min
3 konserter
2001-01-06


Rigoletto: komplett
 


 
2 konserter
1966-06-02


Rigoletto: potp
 


Rigoletto: Potp
 


Rigoletto: Potp, trio-arr
 


Rigoletto: Potp. Op. 107
 


Rigoletto: Questa o quella
 



 10 min
1 konsert
1961-01-22


Rigoletto: Slutduetten - akt 2
 


Rigoletto-Fantasie
 


 
2 konserter
1943-12-04


 7 min
11 konserter
1991-08-14


 6 min
1 konsert
1994-06-22


 4 min
1 konsert
2012-06-19


 9 min
1 konsert
1972-06-28


 
1 konsert
1972-01-23


Sicilianska aftonsången (arr. Mattioli)
 


 5 min
3 konserter
1972-01-23


Simon Boccanegra: Prolog
 


 
1 konsert
1982-08-28


 
4 konserter
2013-11-10


Symphonie Descriptive
 


 
1 konsert
1972-01-23


 5 min
1 konsert
1974-08-14


 7 min
4 konserter
2011-02-18


Trubaduren: Aria
 




Trubaduren: Duett
 


Trubaduren: Fantasi
 


Trubaduren: Fantasi
 


Trubaduren: Fantasie
 


Trubaduren: Komplett
 


 4 min
2 konserter
1973-01-28


Trubaduren: Miserere och Romans, ork. C. Weber
 


Trubaduren: Potp. Op. 60
 



Trubaduren:potp
 


 10 min
2 konserter
1990-04-11



Ur akt 1 av Aida
 


 5 min
1 konsert
1976-08-19


 6 min
4 konserter
1994-03-19


 8 min
4 konserter
2017-06-18


 9 min
11 konserter
2013-06-06


 8 min
20 konserter
2018-01-06


 8 min
12 konserter
2007-04-25


 10 min
18 konserter
1982-09-30


 7 min
6 konserter
1982-09-30


Ödets makt
 


Ödets makt: Akt III 14:de scenen, Kör och Tarantella
 


Ödets makt: Fantasi
 


Ödets Makt: Potp.
 


Ödets makt: Scena ed aria: Carlo "Morir! Tremendo cosa!
 

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!