Stäng
Meny

Arkiv

Elfrida Andrée


Andante quasi recitativo
 


 
1 konsert
2017-12-08

ELFRIDA ANDRÉE (1841-1929) MORGONSTJÄRNAN Elfrida Andrée föddes i Visby och fick sina grundläggande musikkunskaper förmedlade av fadern. Hon avlade organistexamen som privatist vid Musikkonservatoriet i Stockholm 1857. 1865 blev hon vår första kvinnliga telegrafist och öppnade därmed en yrkeskarriär som åtskilliga kvinnor kom att nappa på. Dessutom blev hon efter en lagändring vår första kvinnliga domkyrkoorganist 1867. Hon anställdes i Göteborg och kom att stanna där till sin död. Hennes musikaliska insatser i denna stad är överväldigande. Hon verkade nämligen även som dirigent och ledde från 1897 inte mindre än 800 så kallade folkkonserter. Hon komponerade flitigt: pianostycken, kammarmusik, orkesterverk, sånger, körer och en opera. Genom systern Fredrikas giftermål med Wilhelm Stenhammar kom hon in i musiklivets innersta kretsar, inte minst det i Göteborg. 1871 komponerade hon ett helt kort verk för kör och orkester till den tyske poeten Karl Theodor Körners dikt Morgonstjärnan, och verket uruppfördes i Göteborg redan året därpå. Musikforskaren Eva Öhrström har in sin omfattande biografi över Elfrida Andrée på ett levande och insiktsfullt sätt berättat om Andrées samarbete med det just nyvaknande Harmoniska sällskapet i Göteborg, till vars styrelse hon valdes in. Ungefär samtidigt hade hon sommaren 1870 börjat komponera Der Morgenstern. Under den följande våren hade hon låtit kören provsjunga den och vintern 1872 var hon klar med orkestersatsen. Därpå skrev hon ett brev till Fredrika där hon berättar om ett möte med styrelsen, och om Joseph Czapek, Smetanas vän och landsman, som betydde så mycket i Göteborgs musikliv, men som aldrig kunde arbeta bort sitt stammande och sin kraftiga brytning, vilket klart framgår av brevet, som här återges i lämpliga delar och med modern stavning. "Jag har instrumenterat Der Morgenstern, vilken jag visade för min snälle vän Czapek. Han uttalade sitt gillande både av innehåll och instrumentering samt föreslog dessutom vid ett sammanträde med Harmoniska Sällskapets direktion att den måtte givas på nästa konsert. Herr Bratt såg betänklig ut och Herr Pineus ena mungipa drog sig något nedåt. En liten betecknande tystnad inträdde. Men vännen Czapek är ej den som släpper en tanke, som fått fast fot i hans hjärna. Han upphov således åter sin röst och sade: "Jag föreslår att vi ger mamsäll Andrées k-kär." Åter samma vältaliga tystnad. "Men k-kären är micke pra, micke vacker, jag ansvarar för att den k-kommer att ta sig pra ut." "Jag betvivlar visst inte det, betvivlar visst inte det", inföll Herr Bratt "men är det någon orkester därtill?" "Ja, pevars vad det är orkester till den", och så blev med något vidare ordande om stämmors utskrivning min "k-kär" antagen till uppförande i Göteborgs stora börssal, där väggarna är av spegelglas och golvet av mosaik." Uruppförandet ägde rum vid en soaré i Stora Börssalen vid Gustaf Adolfs torg den 8 februari 1872. STIG JACOBSSON


 
1 konsert
1916-11-19


 
14 konserter
2015-09-26


 
3 konserter
1923-04-01


 38 min
4 konserter
2008-05-24


 20 min
7 konserter
2018-04-15

ELFRIDA ANDRÉE (1841-1929) PIANOTRIO G-MOLL Allegro agitato Andante con espressione Finale, Rondo: Allegro risoluto Så blev Elfrida Andrée den först anställda kvinnliga organisten i Sverige 1861, i Finska kyrkan, efter privatstudier då organistutbildningen vid Musikaliska akademin var stängd för kvinnor. Hon blev den första telegrafistutbildade kvinnan i Sverige 1865, den första kvinnliga domkyrkoorganisten 1867, den första kvinnliga professionella tonsättaren efter studier för Ludvig Norman vid akademins nya kompositionsutbildning, och den första kvinnliga orkesterdirigenten. Sin domkyrkotjänst i Göteborg behöll hon i 62 år samtidigt som hon skrev över 100 verk - bland annat två symfonier, en opera, körverk, solosånger, orgelmusik och kammarmusik. Hon ordnade över 800 så kallade "folkkonserter" som hon ofta själv dirigerade, ledde körer, undervisade i sång och komposition. Dessutom var hon piano- och harpsolist och en betydande lärare. Som enda kvinnliga tonsättare valdes hon och hennes elev Sara Wennerberg-Reuter in i Föreningen svenska tonsättare 1921. Hon var känd som tonsättare och organist i USA, England, Tyskland och Frankrike. Elfrida Andrées kamp gällde också framföranden av egna verk. Många gånger fick hon positiva reaktioner för sin musik som också publicerades. Men den spelades inte. 1883 började Elfrida Andrée komponera sin andra pianotrio som blev färdig i manuskript 1884. Den trycktes 1887 i 550 exemplar, det sista av hennes tonsatta verk som gavs ut av Musikaliska konstföreningen. Den första satsen har ett lugnare sidotema, lyriskt och varmt melodiöst, efter ett energiskt huvudtema. Andra satsen är komponerad över två olika motiv och tredje satsen har en mellandel som avslöjar att hon levde i en miljö där bland annat Smetanas kammarmusik regelbundet framfördes. GUNILLA PETERSÉN


Scherzo ur Symfoni nr 2
 


 
1 konsert
1911-03-29


 
1 konsert
1909-03-24


 25 min
1 konsert
2017-12-10

ELFRIDA ANDRÉE (1841-1929) STRÅKKVARTETT A-DUR Allegro Andantino Intermezzo Allegro agitato Få svenska tonsättare har varit så banbrytande som denna. Hon föddes i ett Sverige som saknade yttrandefrihet och allmän rösträtt. Hon blev Sveriges första domkyrkoorganist i en tid när de flesta klasser på musikkonservatoriet och även större delen av all utbildning var stängda för kvinnor. Det var Andrées far Andreas som skrev till kungs för att få en lagändring så att även kvinnor skulle kunna bli organister. Dessvärre blev det avslag. Som argument drog man till med ett Paulus-citat: "Kvinnan tige i församlingen". Ändå fick hon tjänsten bara 26 år gammal, tack vare att Göteborgs makthavare ville markera Göteborg som mer framstegsvänligt än Stockholm. Elfrida Andrée gick upp på domkyrkans orgelläktare, drog ut samtliga registerdrag och brassade på för fulla bälgar. Sedan sa hon: "Där fick du, Paulus lille!" Elfrida Andrée var också den första svenska kvinna som skrev en symfoni. Professor emeritus Eva Öhrström är förmodligen landets främsta Andrée-expert och hennes bok om Andrée är en fröjd att läsa. Beskrivningarna från Andrées barndom är som att komma in i en ångande varm gemenskap. I ett uthus på gården kunde Visbys befolkning njuta av de bad läkaren Andreas Andrée ordinerade: varma bad, medicinska bad, stärkande, retande, uppmjukande bad och giktbad. Faktum är att Gotlands första kammarmusikförening (som fortfarande existerar) kombinerade intressena musiklyssning och bad! Sin undervisning i komposition fick Andrée som privatist i Köpenhamn av Nils W Gade som räknades som Nordens störste komponist just då. Sin upproriska anda visade hon även när den samtida sångerskan Jenny Lind påstod att kvinnor har för små hjärnor för att skriva symfonisk musik. Då skrev Andrée sin andra symfoni. Som tonsättare behärskar hon ett flödande, romantiskt tonspråk, en härlig känsla för melodi och backar inte för de stora gesterna. Hur upplysta vi än betraktar oss idag kom Sveriges andra kvinnliga domkyrkoorganist inte förrän 120 år senare och, såvitt jag vet, väntar vi fortfarande på den tredje. KATARINA A KARLSSON


 
16 konserter
2020-04-22


 
3 konserter
1945-02-04


 
3 konserter
1929-04-24


Symfoni nr 1 (1868)
 35 min


 27 min
1 konsert
1909-03-24


 2 min
3 konserter
2008-04-12


 
3 konserter
2008-04-12

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!