Stäng
Meny

Arkiv

Richard Strauss


 
1 konsert
2010-11-28


Also sprach Zarathustra
 


 32 min
24 konserter
2013-12-11


 1 min
9 konserter
1996-10-12



 8 min
1 konsert
2008-02-23


Aus Italien (1886)
 47 min
1 konsert
1998-03-21


Befreit
 


Beim Schlafengehen ur Vier letzte Lieder (1948)
 5 min


 36 min
7 konserter
2018-09-29


 24 min
1 konsert
1994-03-29


 19 min
10 konserter
2018-09-29


 
1 konsert
1976-01-19


Cäcilie (1894)
 3 min
3 konserter
2017-02-15


 3 min
2 konserter
2012-10-14


Danssvit efter Couperin (1923)
 30 min


 2 min
2 konserter
2014-11-08


 10 min
6 konserter
2000-04-13


De sju slöjornas dans ur Salome (1903)
 9 min


Die Nacht (1885)
 
1 konsert
1981-01-20


Don Juan (1888)
 18 min
48 konserter
2020-02-21

RICHARD STRAUSS (1864-1949) DON JUAN OP 20 Richard Strauss skrev sin första symfoni som 16-åring och den andra följde bara något år senare. Han var alltså väl förberedd när han 22 år gammal började skriva den imponerande serie symfoniska dikter som inleddes med Aus Italien och fortsatte med Don Juan, Macbeth, Tod und Verklärung, Till Eulenspiegel och andra. Han fick den första idén till orkesterdikten Don Juan när han i juli 1885 i Frankfurt såg Paul Heyses drama Don Juans Ende, men den direkta inspirationen kom när han läste Nikolaus Lenaus diktdrama Don Juan från 1844. Musiken komponerade Strauss mellan hösten 1887 och sommaren 1888 och han uruppförde själv sitt verk som dirigent under en konsert i Weimar den 11 november 1889. I ett brev meddelade den nöjde 24-åringen sin far att det hela var "jättekul". Strauss hade redan hittat den stil och den överdådiga instrumentationskonst som skulle utmärka resten av hans rika produktion. Men frågan är om han någonsin överträffat vitaliteten och styrkan i detta verk. De tidigare verken Aus Italien och Macbeth är klart distanserade, och senare kan bara Till Eulenspiegel mäta sig med den virtuosa briljansen. När Don Juan trycktes 1890 citerade Strauss tre längre avsnitt ur Lenaus dikt i partituret och dessa rader önskade han skulle vara verkets enda presentation i programbladen. Men även dessa citat tyckte han senare var överflödiga. Och visst kan man ta till sig musiken utan att någonsin ha läst en rad av Lenau, eller veta något om Don Juan. Strauss ville "ut och iväg till nya erövringar så länge ungdomens heta puls slår". Redan 1886 hade han utsetts till tredjedirigent vid operan i München, men den unge och otålige tonsättaren kände sig instängd. Han längtade efter att befrias från stadens borgerliga pryderi och tog i sitt musikverk chansen att uttrycka en passionens höga visa. Lenaus Don Juan är dock inte en omoralisk libertin utan en frustrerad idealist som söker ett ouppnåeligt ideal i den drömkvinna i vilken allt som är ädlast och mest åtråvärt samlats. Han känner ömhet likaväl som uppsluppenhet och hans cynism rör inte bara erövringen utan hela livet. Mot slutet är han trött på ett liv utan mening eller frid, och när han slutligen utmanas på duell låter han sig genomborras till döds. Strauss, som tidigt i stycket bjudit på många heroiska avsnitt, skildrar det tragiska slutet utan några stora gester - han låter det bara ske. Don Juan är egentligen inte programmusik för det går inte att följa någon berättelse i detalj. Formen är ett fritt rondo som fantasifullt kombinerats med sonatform, och det viktigaste är musikens glänsande uttryckskraft. Stig Jacobsson


Don Quixote (1896)
 40 min
5 konserter
2010-04-16


 
1 konsert
1981-01-20


 17 min
3 konserter
1981-03-27


 43 min
20 konserter
2019-01-17


Elektra
 


Elektra
 


 49 min
20 konserter
2018-09-14


Entr'acte ur Intermezzo (1918)
 7 min


Feierlicher Einzug der Ritter des Johanniter-Ordens (1909)
 7 min


Fem pianostycken op 3
 


Festliches Praeludium (1913)
 12 min


Festmarsch (1876)
 9 min


Finalscen ur Rosenkavaljeren (1909)
 24 min


 
2 konserter
2017-02-15


Frühling ur Vier letzte Lieder (1948)
 4 min


 
1 konsert
2001-04-08


 16 min
2 konserter
1990-10-13


Förspel till akt I av Guntram (1892)
 12 min


 4 min
1 konsert
1906-04-20


Förspel till Feuersnot
 


 
1 konsert
2001-04-08


 3 min
1 konsert
2012-10-14


 3 min
2 konserter
2017-02-15


 16 min
5 konserter
1996-11-01


 20 min
4 konserter
2014-11-02


Hymnus (1896)
 
1 konsert
1908-03-23


 
1 konsert
1983-08-09


 
1 konsert
1983-08-09


 4 min
9 konserter
1995-11-04


Im Abendrot ur Vier letzte Lieder (1948)
 10 min



Joseflegend, fragment
 25 min


Joseflegend, symfoniskt fragment (reducerad besättning)
 20 min


 2 min
2 konserter
2017-02-15


Lieder-Album, band II
 


Lieder-Album, band III
 


Lieder-Album, band IV
 


 
1 konsert
2015-04-19


Macbeth (1888)
 18 min
3 konserter
1978-02-25


 3 min
4 konserter
1992-12-12


 26 min
7 konserter
2016-10-14


Metamorfoser (1945)
 26 min


Morgen (med orkester, mellansättning) (1894)
 3 min


Morgen! (1894)
 3 min
16 konserter
2017-02-15


 3 min
3 konserter
2015-04-19


 
2 konserter
1975-09-23


 12 min
1 konsert
1994-03-29


Oboekonsert (1945)
 26 min
11 konserter
2020-01-05


 
1 konsert
1977-04-26


 
1 konsert
1914-03-12



 1 t 50 min
8 konserter
2011-04-01


 4 min
4 konserter
2017-02-15


 
1 konsert
1994-01-14


Salome (reducerad besättning)
 


Salome: Fantasi
 


 15 min
3 konserter
1977-08-18


September ur Vier letzte Lieder (1948)
 5 min


 10 min
7 konserter
2016-10-14


 13 min
2 konserter
2008-03-01


 44 min
10 konserter
2019-05-23

RICHARD STRAUSS (1864-1949) SINFONIA DOMESTICA Bewegt. Sehr lebhaft. Ruhig Scherzo: Munter Adagio Finale: Sehr lebhaft (Satserna spelas i en följd) Sinfonia domestica, "Hemsymfonin", blev klar nyårsafton 1903 som det nionde verket i den rad symfoniska dikter Strauss komponerat sedan 1886. "Hemsymfonin" skildrar ett dygn i familjen Strauss liv i en ytterst utstuderad komposition - över 40 teman lär förekomma, däribland besöken av sotaren och mjölkbudet. Det drygt 40 minuter långa stycket är ensatsigt men med fyra klart urskiljbara delar. Symfonins tre huvudpersoner porträtteras i första delen: Mannen (bewegt), kvinnan (sehr lebhaft) och barnet (ruhig). Mannen skildras med ett inledande "makligt" cellotema följt av ett "drömskt" oboetema, en kort glimt "vresighet" i klarinetterna och ett "eldigt" violintema. Hustrun beskrivs i två avsnitt, det första vitalt och livsnära men också kapriciöst och lynnigt, det andra "känslofullt". Sedan dessa olika teman för en stund vävts samman introduceras barnet (oboe d'amore) med ett kraftigt anslag. Medan andrafiolerna tremolerar på ett mollackord växer barntemat fram först i moll och sedan via egenartat beslöjade ackord med full uttryckskraft i dur - förlossningen hade varit livshotande för både mor och barn. Inledningen avslutas med en anekdot i toner: släkten är på besök, konversationen flödar och barnet beskådas. Den kvinnliga delen av släkten utbrister "pappa upp i dagen" (sordinerade trumpeter medan fortissimot går över i diminuendo) varefter herrarna svarar "mamma upp i dagen". Båda replikerna är inskrivna i partituret! Scherzot inleds av barntemat med inflätade fragment av mans- och kvinnomusiken: föräldrarna betraktar sitt lekande barn. Efterhand blir pojken trött och läggs efter vissa protester i säng. Två klarinetter intonerar en vaggvisa, barnet somnar och klockan slår sju. Adagiots inledning domineras av mannens musik: han tar sig tid till "skapande och begrundande". Plötsligt för violinerna in kvinnomusiken i appassionato, mannen svarar på signalen och snart omslingras mans- och kvinnoteman i en märkligt frigjord och åskådlig kärleksscen. I "drömmar och sorger" figurerar återigen barnet. Så börjar en ny dag, klockan slår sju, och barnet gråter hjärtskärande. Finalen börjar med ett morgongräl åskådliggjort i en dubbelfuga. Fagotterna intonerar mannens irritation varefter violinerna skildrar hustruns replik. Efter en kulmination har barnet slutat gråta och leker medan modern pysslar om honom. En folkvisa illustrerar försoningen mellan makarna som bekräftas i avslutningsdelen, "ett gott beslut", där alla teman på nytt sammanflätas och låter stycket klinga ut i glädje och livslust. Sinfonia domestica uruppfördes i Carnegie Hall i New York den 21 mars 1904 med en till 108 musiker förstärkt orkester. ROLF HAGLUND


 15 min
2 konserter
2009-05-14


 39 min
1 konsert
1981-05-07


 23 min
1 konsert
2015-01-06


Ständchen
 3 min


 3 min
12 konserter
2017-02-15


 
1 konsert
1983-09-24


 25 min
1 konsert
1975-03-06


 21 min
14 konserter
2018-03-18


 19 min
1 konsert
1996-11-13


Symfoni f-moll (1883)
 45 min


Symfonisk svit ur Elektra (1908/2016)
 34 min


 3 min
1 konsert
1959-07-03


 
2 konserter
1990-04-14


 15 min
41 konserter
2020-01-29

RICHARD STRAUSS (1864-1949) TILL EULENSPIEGEL, TONDIKT OPUS 28 "Han kunde allt men ville för litet." Så citerade Sven Delblanc avsnittet om Richard Strauss ur Svensk uppslagsboks 1950-talsupplaga, i förordet till sin pjäs Den arme Richard som gavs på Dramaten 1978. Då hade Strauss i 30 års tid debatterats på grund av sin hållning under nazismen, helt enkelt genom att krypa in i sitt skal undan allt i tiden och i stället odla sitt yrkeshantverk. Som senromantiker var han därtill omsprungen av modernister från Schönberg och Bartók till Sjostakovitj. Medan massor av operahus och orkestrar vägrade uppföra honom, hoppades han själv in i det sista på den musikaliska kvaliteten i sina verk. Den räckte inte, trodde Delblanc, och skrev: "Om 30 år kommer ingen att spela hans verk, och inga utom experterna känner hans namn." Delblanc fick fel och Strauss rätt. Som orkestermästare slog Strauss igenom med en rad tondikter i spåren av Berlioz och Liszt på 1880-och 1890-talen. "Liszts symfoniska grundprincip, att den poetiska idén samtidigt var formbildande element, blev också min", sade Strauss. Men han nöjde sig inte med att illustrera utan lade in självbiografiska erfarenheter när han tog upp ämnen som Don Juan, Macbeth, Zarathustra (Nietzsche) och Don Quijote - plus sin egen vardag i Ein Heldenleben och Sinfonia domestica. Men när 31-åringen Strauss 1894 tog itu med att återberätta den skälmaktige Till Eulenspiegels bravader på 1300-talet, "efter en gammal skämtvisa i rondoform för stor orkester", då var han beredd på ett nytt smärtsamt möte med kälkborgerligheten i München, det som efter förstlingsoperan Guntram fick honom att helt byta spår till "en ny form för varje nytt ämne". Den unge svärmaren för den grekiska antiken, med motsvarande förakt för borgarna i "inskränkthetens, dumhetens och tröghetens förlovade land", ville måla upp en helt igenom metafysisk och vital - för att inte säga grovkornig - "realitetsmusik". "Filisterhopen, professorerna och de lärda" porträtterades "i hela sin torrhet" av tre fagotter, basklarinett och kontrafagott, Tills egen fräckhet i klarinettens vassa skalmejaregister, och det rustika folklivet via "kärleksglödande" stråksentimentalitet och banala gatvisor. Men allvaret kom in när Till greps, ställdes inför domstol och till sist avrättades, in i det sista till synes obekymrat visslande, via flöjtdrillar. Strauss vägrade fram till uruppförandet att redovisa styckets innehåll men i handskriften skrev han in hela 23 olika motiv: "Det var en gång" - Till själv - hus- tomten - mot nya hyss - vänta bara ni tråkmånsar - hoppla, till häst mitt ibland torgmadamerna - iväg i sjumilastövlar - gömd i ett råtthål - utklädd till pastor som predikar salvelsefull moral - men stortån avslöjar skälmen - i hemlighet dock rädd för sin drift med religionen - Till som kavaljer med komplimanger åt vackra kvinnor - blir förälskad - friar - får korgen - svär att hämnas mot hela mänskligheten - filister-motiv - sen filistrarna itutats orimligheter får de stå där - vilda grimaser - Tills dans till en slagdänga - rättegången - visslar trots allt - upp på schavotten. ROLF HAGLUND Fotnot: filister = kälkborgare, bracka


 8 min
3 konserter
2018-11-25


 24 min
20 konserter
2019-02-22


 
3 konserter
2020-05-19


 5 min
1 konsert
2006-10-07


Tre hymner (1921)
 25 min


 8 min
2 konserter
2014-11-08


Uppvakningsscen ur Die ägyptische Helena (1927)
 4 min


 5 min
12 konserter
2005-10-01


 8 min
11 konserter
1972-09-17


Valsscen ur Intermezzo (1918)
 8 min


 12 min
2 konserter
2009-05-20


Valssvit nr 2 ur Rosenkavaljeren (1910)
 12 min


 16 min
2 konserter
1979-11-30


Verführung
 8 min


 
1 konsert
2001-04-08


Wiegenlied (1899)
 4 min
8 konserter
1995-11-02


 3 min
1 konsert
2016-01-09


 21 min
28 konserter
2014-11-08


 30 min
5 konserter
1982-03-06


 27 min
2 konserter
1999-10-17


 12 min
1 konsert
1999-03-20


 
2 konserter
2015-04-19


 2 min
5 konserter
2017-02-15


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!