Stäng
Meny

Arkiv

Georg Philipp Telemann


[för blockflöjt]
 8 min


Blockflöjtkonsert F-dur (1740)
 13 min


 
1 konsert
1977-08-30


 
1 konsert
1988-02-23


Die Tageszeiten (1701)
 59 min


Don Quixote (1761)
 16 min
1 konsert
1976-11-16


 
1 konsert
1983-06-15


 5 min
2 konserter
2008-04-12


 5 min
2 konserter
1996-09-11


 5 min
1 konsert
1980-04-25


 
1 konsert
1992-11-04


 5 min
2 konserter
1992-11-05


Flöjtkonsert D-dur (1740)
 13 min


Flöjtkonsert e-moll (1740)
 12 min


 
1 konsert
1981-08-11


Hornkonsert D-dur (1740)
 12 min


 
1 konsert
1988-02-23


 5 min
1 konsert
2007-11-24


 6 min
1 konsert
2007-11-24


Konsert A-dur för flöjt, violin och stråkar (1733)
 22 min


Konsert A-dur för oboe d'amore (1740)
 14 min


Konsert a-moll för två flöjter (1740)
 10 min


 8 min
2 konserter
2010-11-05


 9 min
1 konsert
1997-06-04



 16 min
2 konserter
1983-06-02


 19 min
1 konsert
1974-04-02



 
1 konsert
2003-03-29


 
2 konserter
1984-06-19



 3 min
4 konserter
1991-10-01


 
1 konsert
1982-10-19


Kvintett D-dur
 


Oboekonsert d-moll (1740)
 14 min


Oboekonsert e-moll (1740)
 10 min


Oboekonsert f-moll (1740)
 10 min


 
1 konsert
1978-08-27


 9 min
1 konsert
1979-02-14


 20 min
2 konserter
2010-11-05


Parafras från trio i a moll
 3 min


 
1 konsert
1976-05-18


 
1 konsert
1974-10-01


 
2 konserter
1986-06-10


 
1 konsert
1979-08-27


 
1 konsert
1976-11-16


 3 min
2 konserter
2018-01-27






Sonata de concert (1740)
 9 min



 8 min
1 konsert
2015-02-22


Suite la Bizarre, TWV 55:G2
 


 
1 konsert
1979-06-12


Svit för två horn och stråkar
 


 25 min
2 konserter
2016-12-02


 17 min
1 konsert
2016-02-28


 
1 konsert
1980-06-03


 
1 konsert
1976-08-25




 15 min
1 konsert
1998-04-22


Uvertyr "Des nations anciens et modernes" (1721)
 18 min


Uvertyr "La Putain" (1701)
 10 min


Uvertyr (Svit), E-dur
 


 
6 konserter
1992-03-12


 
1 konsert
1927-03-23



 23 min
3 konserter
2018-04-29

GEORG PHILIPP TELEMANN (1681-1767) HAMBURGER EBB' UND FLUTH, SVIT C-DUR (TWV 55:C3) Uvertyr Sarabande: Die schlafende Thetis Bourrée: Die erwachende Thetis Loure: Der verliebte Neptunus Gavotte: Spielende Najaden Harlequinade: Det schertzende Tritonus Der stürmende Aeolus Menuet: Der angenehme Zephir Gigue: Ebb' und Fluth Canarie: Die lustigen Bots Leute Georg Philipp Telemann var barockens store vägröjare. Hans oförtröttliga experimenterande, hans mångsidighet och hans flit banade inte minst vägen för Bach och Händel. Dessa båda giganter är ju inte direkt kända för att ha varit lata, men Telemann komponerade ändå mer än dessa båda tillsammans: 800 orkestersviter, 500 konsert, 90 triosonater, 500 kyrkokantater, 44 passioner, 40 operor… Och som om inte detta räckte så graverade han själv plåtarna när hans verk skulle tryckas, och han utformade reklamen när noterna var klara att säljas. Och musik var inte hans enda specialitet: han var utbildad i såväl medicin som astronomi och juridik. Vid sidan om lärde han sig tala de flesta europeiska språk och att han behärskade orkesterns samtliga instrument behöver man väl knappast tillägga. Telemann grundade 1704 det Collegium musicum i Leipzig som Bach något tiotal år senare skulle överta. De båda kände varandra personligen och Telemann var gudfar till Bach-sonen Carl Philipp Emanuel (och nog fick väl pojken det ena förnamnet från gudfadern!). När Telemann erbjöds tjänsten som musikdirektör vid Thomaskyrkan i Leipzig tackade han nej - varför erbjudandet gick till nästa namn på listan: Johann Sebastian Bach. Telemann valde istället det mycket mer lockande alternativet att bli musikdirektör och ansvarig för musiklivet i Hamburg. Den 6 april 1723 firade man 100-årsdagen av grundandet av Admiralitäts-Kollegium i Hamburg. Havet var en så viktig del av stadslivet att det kollegiet blev en viktig institution med många uppgifter. Firandet refererades i den lokala pressen där man kunde läsa att alla män med inflytande var närvarande både från kollegiet och från staden, samt 37 sjökaptener. Och efter en festlig konsert avlossade några skepp sina kanoner medan andra hissade sitt grannaste flaggspel. Konserten bestod dels av en sjungen serenad och dels av en instrumental svit av danser, "ovanligt välpassande för ändamålet". I tio variationsrika satser målades olika sidor av havet upp, karaktäriserade av gestalter ur antik grekisk och romersk mytologi. Här skildras Akilles mor Thetis, en av havets gudinnor, först sovande i en vänlig saraband, sedan vaken i en livfull bourée, som någon lyssnare kanske minns som signaturmelodi till ett sedan länge nedlagt men älskat musikradioprogram. Neptunus, herre över hav och oceaner, är förälskad och därför drömmande. Najaderna, vattennymferna, dyker upp i en lättfotad gavott. Triton, Neptunus son, har en mer undanskymd roll och porträtteras i en nonchalant harlequinade. Vindarnas herre, Aeolus, får av Telemann en magnifikt bullersam musik i form av en storm. Men västanvindens gud, Zephyros, återställer balansen. De två sista satserna återkallar oss till verklighetens Hamburg med sin betydelsefulla ebb och flod som tvättar staden och rensar kloakerna. Sista ordet går till sjömännen som avnjuter kvällsunderhållning på kajens tavernor genom att dans en taktfast canarie. STIG JACOBSSON


Uvertyr D-dur TWV 55:D21 (1701)
 


Uvertyr fiss-moll (1701)
 16 min


 16 min
2 konserter
2010-11-05



 12 min
1 konsert
1964-11-05


Violinkonsert a-moll (1740)
 10 min

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!