Stäng
Meny

Arkiv

Georg Friedrich Händel


"Di, cor mio", "Tornami a vagghegiar" och "Barbara" ur Alcina
 


"Di, cor mio", "Tornami a vagghegiar" och "Barbara" ur Alcina
 


 5 min
3 konserter
2020-03-21


 
1 konsert
1950-12-12


 
2 konserter
1944-01-30


Alceste: Incidental Pieces (1749)
 6 min


Alcina: Barbara
 


Alcina: Di, cor mio
 


Alcina: Tornami a vagghegiar
 


Alexander's Feast (1736)
 1 t 26 min


Alexander's Feast: Overture (1736)
 6 min


Allegretto ur Konsert d-moll
 


 3 min
2 konserter
1993-02-27


Allegro, Il Penseroso Ed Il Moderato (1740)
 1 t 38 min


 3 min
3 konserter
2015-12-12


Andante för viola och piano
 


 
1 konsert
1940-11-20


 
1 konsert
1907-01-30


 
1 konsert
1922-04-23



 
3 konserter
1937-04-11


 
2 konserter
1922-03-27


 
1 konsert
1922-11-24



 
1 konsert
1925-12-13


 7 min
1 konsert
1907-01-27


 
1 konsert
1928-12-05


 
1 konsert
1935-02-20


 
1 konsert
1931-03-01


 2 min
1 konsert
2007-05-15


Belshazzar (1744)
 2 t 27 min


Belshazzar: Overture (1744)
 5 min


 14 min
1 konsert
1983-04-26


Bourée
 


Brockes' Passion (see Passion Nach . . . )
 


Care Selve ur Atalanta
 



 5 min
2 konserter
2008-05-30


 12 min
2 konserter
1972-03-17


 
4 konserter
1947-11-27


 5 min
1 konsert
2007-05-15


 16 min
1 konsert
1975-11-21


Concerto A Due Cori No. 2 In F Major (1747)
 17 min


Concerto A Due Cori No. 3 In F Major (1747)
 18 min


 18 min
3 konserter
2001-05-17


 14 min
1 konsert
1982-04-17



Concerto grosso B-dur HWV 332 (1747)
 12 min


 9 min
7 konserter
1961-02-16


Concerto grosso B-dur op 3:2 (1734)
 12 min


 13 min
5 konserter
2016-02-28


 14 min
1 konsert
1951-12-02


Concerto grosso D-dur op 3:6 (1734)
 8 min


 15 min
15 konserter
1993-11-20


Concerto grosso d-moll op 3:5 (1734)
 6 min


 15 min
20 konserter
1985-03-08


 13 min
4 konserter
1987-05-03


Concerto grosso F-dur HWV 333 (1747)
 10 min


Concerto grosso F-dur HWV 334 (1747)
 14 min


 11 min
2 konserter
2013-12-14


 16 min
8 konserter
1952-01-08


 14 min
9 konserter
1996-10-12


Concerto grosso G-dur op 3:3 (1734)
 8 min


 12 min
4 konserter
2017-04-07


 19 min
8 konserter
1978-10-11


 13 min
12 konserter
1995-11-02


 8 min
6 konserter
1958-10-03


 13 min
2 konserter
1954-01-13


Concerto Grosso No. 9: Menuett och Gigue
 


 
1 konsert
2018-02-04


 5 min
5 konserter
2016-02-28


 6 min
1 konsert
2008-01-13


Dettingen Te Deum (1743)
 40 min


 4 min
2 konserter
2007-05-15


Dixit Dominus (psalm 109) (1707)
 30 min


 
2 konserter
2008-05-30


Domero la tua fierezza
 


 3 min
5 konserter
1992-10-23


 
6 konserter
1935-02-20


 3 min
2 konserter
2008-05-30


Empio, diro tu sei
 4 min


 3 min
3 konserter
2015-05-23


 4 min
7 konserter
2012-05-05


Ezio: Andante Allegro
 


Faithful Shepherd: Suite (1712)
 25 min


 4 min
1 konsert
2006-02-17


 6 min
1 konsert
2016-02-28




Festival Music (see Alcina: Overture) (1740)
 


 
1 konsert
1985-11-19


 10 min
2 konserter
1987-04-03


 8 min
1 konsert
1981-08-11


 
1 konsert
1985-11-19


 
1 konsert
2019-10-31


 
2 konserter
1931-10-30


 5 min
1 konsert
2010-05-03


 15 min
3 konserter
2008-01-13


 4 min
2 konserter
2019-06-18


 4 min
3 konserter
2012-12-08


 4 min
68 konserter
2013-12-07



 
3 konserter
2015-12-12


 
1 konsert
1975-01-10


 12 min
2 konserter
1967-11-09

GEORG FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1759) HARPKONSERT B-DUR OP 4:6 Andante. Allegro Larghetto Allegro moderato Händel samlade sina sex orgelkonserter i opus 4 och han skrev dem för att sats för sats spelas under pauserna i sina omfattande oratorier. Händel var då ofta själv solist vid orgeln där han också sägs ha improviserat en inledning till varje sats. Sedan han mot ålderns höst blivit blind spelade han dem ur minnet. Konserterna publicerades 1738 men hade då redan spelats under några år. Den sjätte konserten går i B-dur, och har en lite mer speciell historia. Händel har i flera av sina stora vokalverk också tagit med en harpa i orkestern, ett instrument vars klang han uppskattade. Många har menat att konserten op 4:6 från början var tänkt som en konsert för harpa och att han först senare gjorde en orgelversion när det var dags att lämna till tryck. I alla händelser spelades konserten första gången under ett framförande av Händels oratorium Alexander's Feast i februari 1736, och i det verket har sångaren och lyraspelaren Timotheus en så stor roll att han kan ha fått Händel road av att komponera sin konsert. Solist vid premiären var den walesiske harpisten William Powell och det var då troligen en lite enklare Welsh harp som kom till användning. STIG JACOBSSON



 6 min
1 konsert
2007-05-15


Israel i Egypten (1738)
 1 t 38 min


Joshua (1748)
 1 t 45 min


 3 min
12 konserter
2003-12-09


 
1 konsert
1940-01-06


Jubilate Deo
 


Judas Maccabaeus (1746)
 2 t 59 min


Judas Maccabaeus: Overture (1746)
 8 min




Julius Cesar: Da tempeste
 


 
1 konsert
1959-11-11


 
1 konsert
1937-03-19


 
1 konsert
1947-11-27


Kroningshymne
 



L'Allegro il Pensieroso ed il Moderato
 


Larghetto, violin och piano, bearb. Jenö Hubay
 


Largo för viola och piano
 


Largo ur Xerxes (1738)
 5 min


 5 min
7 konserter
1938-12-04


 7 min
2 konserter
2016-02-28


 6 min
1 konsert
2007-05-15


 
4 konserter
2010-12-11


 8 min
1 konsert
1977-10-23


 3 min
3 konserter
2015-12-12


 
1 konsert
1943-12-12


 
1 konsert
1935-02-20


Menuett för stråkorkester
 


Menuett ur Operan Berenice
 


Messiah (bearb. E. Prout) (1741)
 2 t 20 min


Messias (1741)
 2 t 20 min
6 konserter
2017-12-16

GEORGE FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1789) MESSIAS, oratorium i tre delar "Antingen är ett oratorium en religiös akt eller också inte. Om det är en religiös akt frågar jag om teatern är templet att framföra det i, och om en skådespelartrupp är lämplig som Ordets tjänare, ty det är vad man gör den till. I den judiska gudstjänsten var det endast leviterna som fick komma nära och sköta tabernaklets gudstjänst; ingen vanlig människa fick så mycket som snudda vid förbundsarken. Är gudstjänsten mindre helig nu? Vilken förolämpning måste det inte vara för en jude att höra Guds sanna och heliga namn sjungas - om inte på en lättfärdig melodi (förmodar jag, eftersom Mr Handel är kompositören) - men ändå sjungen av ett lag människor högst illa lämpade att handha en så högtidlig gudstjänst. David sade: "Huru skulle vi kunna sjunga Herrens sång i främmande land?" Säkert skulle han ha funnit det ännu mycket egendomligare att höra den sjungen på teatern…" Så stod det i en lång insändare, tryckt i Londontidningen Universal Spectator den 19 mars 1743. Den anonyme skribenten hade hört ryktas att Händel denna gång skulle presentera ett oratorium om Messias, vilket ju var etter värre; det hade kommit märkliga rapporter från uruppförandet i Dublin ett år tidigare. I London hade Händel rätt nyligen börjat ge oratorier på teatern. Det var en kommersiell verksamhet med engelska texter, som tagit över när hans italienska operor inte längre var lönsamma. I Dublin hade han hållit till i en nybyggd musiklokal på Fiskegränd. Han kolliderade med ingen mindre än Jonathan Swift (Gullivers resor), som bestämde över sångarna i sin kyrka. De skulle minsann inte få samarbeta med några songsters, fiddlers, pipers, trumpeters, drummers, and drum-majors, som han skrev; det var strax innan den gamle mannen gick in i mörker. Dublin kunde förstås inte jämföras med London som var världens huvudstad när det gällde att göra pengar på musik, men visst fanns det en överklasspublik även där. Händel vågade sig på ett halvårs gästspel 1741-1742. Han hade med sig en storsångerska, signora Avolio, och han råkade dessutom på mrs Cibber i Dublin, en sjungande skådespelerska som flytt från London och sin hiskelige lagvigde. (Det finns riktigt smaskiga rättegångsprotokoll att tillgå!) Dessa båda damer hade han glädje av i sina oratorieserier"for that generous and polite Nation" - Händel beskrev irländarna så i en Dublin-rapport till Charles Jennens, mannen som ställt samman bibeltexterna till Messias: "Signora Avolio gör stor lycka. Jag har lärt upp en ny tenor, mycket framgångsrik. De båda basarna och kontratenorerna är utmärkta, och de övriga körsångarna - som jag instruerar - sköter sig fint. Instrumentalisterna är förträffliga, eftersom Mr Dubourgh anför dem, och musiken klingar förträffligt i denna trevliga lokal. Allt detta, plus min goda hälsa stimulerar mig så att jag mödar mig på orgeln med extra framgång." Händel ledde sina oratorier från en liten orgel. Mellan akterna kunde han begå orgelkonserter med några musikanter - eller soloimprovisationer. Man föreställe sig icke horder av sångare (inklusive gosskorister - inga kvinnor!) och spelare. Han hade skrivit Messias på 24 dagar (22 augusti till 14 september 1741). Noterna fanns förstås med bland all den övriga musiken i kappsäcken när han kom till Dublin, men han sparade på just det verket till april 1742. I tidningarna kunde man läsa: "Förvaltarna för the Charitable Musical Society anhåller att Damerna måtte komma utan krinolin i afton till Musick Hall på Fishamble Street. Herrar ombedes komma utan värja. Idag framföres Mr Händels nya stora oratorium, Messias." Detta var nog en utmanande anhållan. Att synas offentligt utan värja kändes smått skamligt, och nog måste en riktig dam få breda ut sig ordentligt. Det var faktiskt just precis vad det handlade om. Lokalen rymde 600 normalt uppklädda lyssnare. Om man krympte dem gick det in 700, vilket var extra angeläget när det nu var en välgörenhetstillställning. Det framgår i klartext av "recensionen" som inflöt i Dublin Journal den 17 april. Där står det att de bästa konstdomare menade att det var ett fulländat stycke musik de hört och att Händel visat prov på mänsklig omtanke: "Rätt skall vederfaras Mr Händel, i det att världen skall veta att han frikostigt skänkte förtjänsten av detta stora framförande att delas lika mellan Sällskapet för fångars frigivande, the Charitable Infirmary och Mercers sjukhus; de skall ständigt med tacksamhet minnas hans namn… Ungefär 700 personer kom, och inkomsten från denna nobla och fromma verksamhet uppgick till 400 pund, av vilka 127 pund tillfaller vart och ett av de värda sällskapen. Idag är det naturligt att tro att Messias är ett färdigt verk. Så såg inte Händel och hans tid på "verkbegreppet". Det där som han komponerat på 24 dagar ändrade han i redan före första föreställningen. Det berodde bland annat på den märkliga Mrs Cibber, tonsättaren Thomas Arnes syster, som visserligen kunde sjunga men som i första hand ändå var en uppburen aktris. Det blev nödvändigt att jobba extra med henne: "Hennes röst och hennes sätt mildrade hans irritation över hennes musikaliska brister" berättade doktor Burney i sin musikhistoria. Händel transponerade också ned He shall feed his flock och If God be for us till hennes röstläge. Vi vet verkligen inte mycket om hur Händels sångare lät och hur de tolkade hans musik. Att röstidealen låg långt från dem i vårt sekel kan man visserligen lugnt utgå från men vad gjorde denna frejdade skådespelerska av nummer där det fanns plats att ta ut svängarna, till exempel I know that my Redeemer liveth? Det kan vi bara spekulera i… Händels Messias måste vara ett av de första verk i musikhistorien som inte behövt "återuppväckas". Det finns en obruten linje framföranden som går tillbaka ända till Dublin 1742. Det blev rätt snart ett stort antal framföranden i London där han 1749 startade en lång serie välgörenhetskonserter i regi av Thomas Coram och hans Foundling Hospital, ett slags Rädda Barnenskola i Bloomsbury utanför London. Där blev det många olika versioner genom åren beroende på vilka sångare han fick tag i. De blev förstås ännu fler när oratoriet - ganska snart - nådde kontinenten, bland dem Mozarts variant i Wien 1789. Ett särskilt kapitel utgörs av "monsterframföranden" för hundratals sångare och musikanter. Det första av dem ägde rum 1784 i ett ombyggt Westminster Abbey när man i nationell yra menade att man firade hundraåringen Händel (i själva verket född 1685). Under 1800-talet blev det tradition att "samla massorna kring verket". Sedan dess has det säkert slagits världsrekord ett antal gånger… Sist och slutligen: det har funnits lika många Messias som det funnits sångare, musiker och lyssnare - i 264 år. INGEMAR VON HEIJNE


Messias (bearb. Schering-Soldan)
 2 t 20 min


 2 t 20 min
21 konserter
1997-12-19


 5 min
8 konserter
2015-12-12


 6 min
6 konserter
2001-12-04



 3 min
5 konserter
2005-12-19


 
7 konserter
2013-12-07


 3 min
6 konserter
1998-12-08


 26 min
7 konserter
2013-04-26


 
2 konserter
2017-12-17


Music for the Royal Fireworks
 


 
1 konsert
1930-02-16


Oboekonsert B-dur nr 1 (1703)
 8 min


Oboekonsert B-dur nr 2 (1703)
 9 min


Oboekonsert Ess-dur (1740)
 10 min


 11 min
6 konserter
1978-12-16


Occasional Oratorio: Overture (1746)
 10 min


Ode For St. Cecilia's Day (1739)
 50 min


Orgelkonsert A-dur (nr 14) (1739)
 18 min


 16 min
1 konsert
1947-11-13


Orgelkonsert B-dur op 4:2 (1735)
 10 min


Orgelkonsert B-dur op 4:6 (1736)
 12 min


 15 min
1 konsert
1968-03-11


Orgelkonsert B-dur op 7:1 (fyrhändigt piano)
 


Orgelkonsert B-dur op 7:3 (1751)
 16 min


Orgelkonsert B-dur op 7:6 (1749)
 10 min


 16 min
4 konserter
1959-09-20


Orgelkonsert d-moll (nr 15) (1739)
 13 min


Orgelkonsert F-dur "Göken och näktergalen" (nr 13) (1739)
 16 min


 16 min
5 konserter
1954-10-03


Orgelkonsert F-dur op 4:5 (1735)
 8 min


Orgelkonsert G-dur (nr 16) (1746)
 14 min


 14 min
4 konserter
1952-02-13


Orgelkonsert g-moll op 4:3 (1735)
 10 min


Orgelkonsert g-moll op 7:5 (1750)
 13 min


Orgelkonserter op 4 (fyrhändigt piano)
 


Orgelkonserter op 7 (fyrhändigt piano)
 


Orlando: Overture (1733)
 5 min



 8 min
2 konserter
1910-02-22


 4 min
1 konsert
1987-11-17


Passon Nach Barthold Heinrich Brockes (1716)
 2 t


Prelude And Fugue In D Minor (1735)
 6 min


 24 min
1 konsert
1975-01-10


Psalm 89: My Song Shall Be Alway (1720)
 30 min


Psalm 96: O Sing Unto The Lord (1714)
 20 min


 
2 konserter
1942-04-03


 
1 konsert
1926-11-21


 3 min
1 konsert
1962-09-20


 
1 konsert
1934-04-22



 
1 konsert
1926-03-10



 
1 konsert
1968-01-25


 
2 konserter
1940-03-22


Rinaldo: Aria "Cara sposa"
 


Rinaldo: Overture (1711)
 6 min


 
2 konserter
2002-12-20


Rodrigo: Overture (1707)
 4 min


 21 min
1 konsert
2000-08-16


 26 min
13 konserter
2000-03-25


Samson (1741)
 3 t 35 min
5 konserter
1946-12-10


Samson: Overture (1741)
 8 min


Samson: Overture (bar*) (1741)
 8 min


Saul (1739)
 3 t
2 konserter
1959-12-03


Saul: Overture (1738)
 15 min


Saul: Overture (arr. Prout) (1738)
 15 min


 5 min
1 konsert
1930-10-19


 
1 konsert
1927-02-13



Solomon (1748)
 2 t 32 min
2 konserter
1972-05-05


Solomon: Overture (1748)
 4 min


 18 min
1 konsert
1978-11-07


 9 min
1 konsert
1982-06-08


 10 min
3 konserter
1982-10-19


 10 min
3 konserter
1979-03-20


 
1 konsert
1984-06-19


 8 min
1 konsert
1979-10-16



Sonat för oboe
 


Sonat g-moll
 


 
1 konsert
1930-11-24


Sonat X
 


Sonater 1-3 för violin och piano
 


Sonater 4-6
 


 
1 konsert
1922-11-24


 10 min
3 konserter
2002-12-20


 12 min
2 konserter
1980-01-15


 26 min
2 konserter
1977-01-22


 9 min
1 konsert
1977-01-22


 16 min
7 konserter
1983-06-08


 16 min
8 konserter
2018-06-19


 
1 konsert
1985-01-22


 
1 konsert
1922-11-24


The Choice Of Hercules (1751)
 55 min


Theodora: Overture (1749)
 12 min


 3 min
3 konserter
2012-12-08


 
1 konsert
1927-02-13


 9 min
1 konsert
1973-11-20


 14 min
1 konsert
2002-03-23


 11 min
2 konserter
1985-11-19


Ultrecht Jubilate (1713)
 19 min


Uvertyr HWV 68
 


Uvertyr till Acis och Galatea (1732)
 4 min


Uvertyr till Agrippina (1708)
 8 min


 7 min
4 konserter
1931-10-14


 6 min
2 konserter
2002-12-20


 
1 konsert
1935-02-20


Uvertyr till Rodelinda
 6 min


 5 min
2 konserter
2020-02-12


Uvertyr till Water Music (arr. B. Priestman)
 



 
1 konsert
1993-04-21


Water Music (bar*) (1717)
 45 min


Water Music (bhl) (1717)
 45 min


 
1 konsert
1935-02-20


 
1 konsert
1983-01-18


 
1 konsert
1968-01-25


 4 min
27 konserter
2006-03-11


Xerxes: Overture (1738)
 6 min


Zadok The Priest: Coronation Anthem 1 (1727)
 5 min

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!