Stäng
Meny

Arkiv

Paula af Malmborg Ward


PAULA AF MALMBORG WARD (f 1962) CAUSERIES FÖR VIOLIN, CELLO, PIANO OCH SMÅ STUDSBOLLAR Jag träffar Trio Poseidon en försommardag. De spelar inte. De berättar om sitt spel. De berättar om samspel. Vad som händer när de spelar tillsammans. När de spelar samman. Sida vid sida. När de hittar det där läget då tiden upphör. När tiden upphör för att de spelar ihop. Ihop, som en röst med många färger. Det låter ljuvligt. Jag har för vana att skriva musik utifrån texter, manus, libretti. Att förvalta och uttrycka historier, situationer, förlopp. Missförstå mig rätt, men just idag vill jag inte berätta någonting. Åtta månader senare har februarisolen precis börjat värma. Jag sitter i f.d. kokstornet vid Nya Varvet på kontorsstolen med fötterna på trappräcket och skriver. Mailen plingar till i datorn på skrivbordet. Per Lundberg frågar om kvartglissandot i takt 394, samt om takterna 368-377; borde det inte vara oktava i högerhanden? Jag prövar att spela de där takterna på pianot från Svenska Pianofabriken. Ett fantastiskt instrument vid vilket jag komponerade mitt första alster 1969. Pianot i gyllenbrun valnöt har följt mig genom livet. "Nu ska vi bara få fart på fingrarna", sa professor Gunnar Hallhagen uppmuntrande och gav mig alldeles för svåra stycken i läxa. Sorry Chopin. Men Kitten on the Keys av Zez Confrey blev mitt paradnummer, faktiskt. Tillbaka i stunden; jag upptäcker snabbt att det är enormt knöligt att spela takterna 368-377 i causeries som det står, i tempo fjärdedel 200. Och nu visar sig meningen med livet. Jag mailar tillbaka till Per, föreslår att han försöker lösa det på sitt sätt, ger några förslag till reducering av notbilden men han får bestämma. Jag beskriver tanken med de där takterna: som när tangent-armarna på en gammaldags skrivmaskin fastnar i varandra och gyttrar ihop sig när man försöker skriva för snabbt. Per svarar direkt - med en smiley. Vi löser det musikaliska problemet ihop. Vi ger och tar utifrån vilka vi är, vi åstadkommer förhoppningsvis något meningsfullt ihop. Meningen med livet alltså. Låter enkelt? Naturligtvis befinner jag mig ofta i en bubbla. Att komponera musik kräver koncentration och mycket enskilt arbete. Men de inspel jag får från musiker och sångare inför ett framförande är ovärderliga, och många gånger det som gör jobbet "värt" så att säga. Klockan blir 15 och telefonen ringer. Proprefekten vid Musikhögskolan i Örebro. Vi diskuterar min medverkan som pedagog vid Örebro Operaakademi i sommar. Ansökningarna till kursen ska granskas under mars, opraktiskt för mig eftersom jag är i Grez-sur-Loing* hela mars och komponerar för manskör. En uppföljare till Äggen är slut (kvinnokör och slagverk) som uruppfördes på Röda Sten 2017. Proprefekten och jag enas om 8 april som slutdatum för granskningen. Det kan funka, en vecka före uruppförandet av causeries eller Unisono ma non troppo som stycket hette först. Titeln ändrade jag efter ungefär halva kompositionsarbetet när jag börjat förstå vad jag höll på med. För så är det. Inte alltid förstår jag vad jag håller på med innan jag förstår vad jag håller på med. Kanske är det själva kärnan i kreativt arbete. Låter svårt? Jag kollar datum för sommaren, i mobilkalendern. Oj, Vinterfest 2018 i Mora och Orsa börjar ju i övermorgon. På hemsidan ser jag danskompaniet repetera min Dansa min Docka-svit, till Dalasinfoniettans toner från uruppförandet förra maj. Jag länkar ut det korta klippet på Facebook och skickar en lyckospark till gänget i Orsa. Denna vecka åker jag inte upp. Men nästa vecka åker jag upp, fast med Tjejvasan som mål. Eller rättare sagt målet i Tjejvasan som mål. Första gången var 2010. Då var jag tvungen att finta mig själv genom att uruppföra ett nyskrivet stycke i spåret. JÅTPÅMF** - en skidodyssé för andfådd sopran. Fem satser. Jag klev ur spår och sjöng vad jag var med om, med stämgaffel och inplastade noter i magväskestorlek. Anledningen till upptåget var enkel. Jag visste inte om jag skulle orka åka tre mil på skidor. Som Pippi Långstrump säjer: hur ska jag veta det när jag aldrig har försökt? Men sjunga kan jag, och skriva musikalisk dagbok kan jag. Det som överraskade mest i situationen var kraften, det oväntade magstödet och den sångliga fokuseringen mitt i ansträngningen; andfåddheten jag skulle tampas med övergick i fri andning på ett sätt som var överväldigande och alldeles nytt för mig. Jag kunde ju inte öva på detta stycke tidigare, det säger sig själv. Klockan närmar sig nu halv fem och det är få förunnat att som jag från sin arbetsplats kunna blicka ut över ett skymningsbestruket hav. Härifrån sköter jag mitt frilansjobb på kontorstid, varje dag. Jag komponerar, administrerar, förhandlar, skriver avtal, har möten med mera. Min metodik står för sig själv och är initialt inte beroende av inspiration. Men det är klart att kokstornet med sitt läge inspirerar. Fast möten med människor ännu mer. Jag "går i gång" på människor, bildligt uttryckt. Inte alltid förenligt med den gamla föreställningen om TONSÄTTAREN, bakom glas och ram i salongerna. Och visst har jag blivit ifrågasatt under min snart 50-åriga tonsättarbana (nu räknade jag in Liten melodi från 1969). Varför är du så tuff? Varför har du gul täckjacka? Du ser inte ut som en tonsättare, du ser ut som en alpinist. STÅR du för din saxofonkvartett? Den här är nästan bäst: Hur känns det att vara kvinnlig tonsättare? Också en fråga. Mot bakgrunden av den (hur svarar man på sånt?) finns det skäl till att jag komponerat mycket utifrån temat kvinnors situation. När ni, kära publik läser detta har jag dock ägnat en hel månad åt bara män. Musik blir till. Och nya berättelser i musiken. Trio Poseidon får i causeries skapa sin egen berättelse. Fint att få vara med på ett hörn. PAULA AF MALMBORG WARD


Demokrati
 40 min


 27 min
7 konserter
2012-05-05


 3 min
7 konserter
2012-05-05


 1 min
22 konserter
2017-09-30


 3 min
7 konserter
2012-05-05


 3 min
7 konserter
2012-05-05


 9 min
2 konserter
2008-02-08


 3 min
7 konserter
2012-05-05


 16 min
20 konserter
2016-03-12


 9 min
1 konsert
2009-04-04


 22 min
1 konsert
2015-04-10


 3 min
7 konserter
2012-05-05


 5 min
1 konsert
1996-09-11


 18 min
1 konsert
2013-04-09


 
1 konsert
2014-01-29


 3 min
4 konserter
2013-04-26


 25 min
1 konsert
2010-11-14


 1 min
7 konserter
2012-05-05

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!