Stäng
Meny

Arkiv

HK Gruber


 25 min
3 konserter
2005-02-04


 12 min
2 konserter
2005-04-15


 22 min
2 konserter
2005-04-15


 28 min
3 konserter
2018-02-17

H K GRUBER (f 1943) FRANKENSTEIN!! Ursprunget till detta "pandemonium" (helvete) går tillbaka till Frankenstein-sviten från 1971 - en räcka sånger och danser skrivna för Wiens MOB art and tone ART Ensemble som vid den tiden var aktiv inom instrumentalteatern. Även om sviten var en succé var jag inte nöjd med dess improvisatoriska struktur och kände också behovet av en fullstor orkesters resurser. Så 1976-1977 skrev jag om verket fullständigt till dess nuvarande form. Det framfördes första gången den 25 november 1978 av Royal Liverpool Philharmonic Orchestra under Simon Rattles ledning, med mig själv som solist. För 1979 års Berlinfestival skrev jag en alternativ version för solist och tolv musiker (första gången framförd samma år av ensemblen die reihe under ledning av Kurt Schwertsik, återigen med mig själv som solist). Sedan dess har de två versionerna levt lyckliga sida vid sida. 1983 tog Frankenstein!! för första gången steget in i teatern på Espace Cardin i Paris - en oförutsedd utveckling, men en som visade sig passa poeten H.C. Artmanns mångskiktade fantasi. Titeln på den volym ur vilken jag hämtade dikterna till Frankenstein!! - Oväsen, oväsen överallt, nya vackra barnvisor - utlovar något oskuldsfullt, men Artmann har själv beskrivit dikterna som, bland annat, "förklädda politiska uttalanden". Typiskt nog vägrade han förklara vad han menade. Men hans tillbakadragenhet är vältalig: det politiska livets monster har alltid försökt dölja sina sanna jag, och har alltför ofta lyckats med detta. En av de tvivelaktiga figurerna i pandemoniet är den olycksalige vetenskapsmannen som gör en så överraskande entré mitt i händelserna. Frankenstein - eller vem än vi väljer att identifiera med det namnet - är inte huvudpersonen utan figuren bakom kulisserna som vi glömmer i farans stund. Därav utropstecknen. Artmanns avmystifiering av hjälteskurkarna har en musikalisk parallell i den envisa alienationen från konventionell orkesterklang genom utnyttjandet av en låda full av leksaksinstrument. Hur pittoresk och roande den visuella effekten av leksakerna än är, så är deras primära roll musikalisk snarare än lekfull - även ylande plasthästar har sin motiviska/harmoniska funktion. För att göra texternas sanna innebörd rättvisa skulle det räcka att tillhandahålla några extra övningar i strukturell komplexitet. Analogt med Artmanns diktion var mitt mål en bred palett som kombinerar traditionella musikspråk med nyare och mer populära, och därmed vara trogen den skenbara enkelheten i texterna vars former vid en första anblick antyder en naiv och oskuldsfull stämning. H K GRUBER


into the open ... (2010)
 28 min


 10 min
1 konsert
2018-02-17


 10 min
1 konsert
2005-04-17


Violinkonzert nr 2, Nebelsteinmusik
 


 23 min
1 konsert
2011-05-08

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!