Stäng
Meny

Arkiv

Béla Bartók


 
1 konsert
2010-10-06


 
2 konserter
2000-02-26



Brödbak
 


Cantata profana (1930)
 20 min


Danssvit (1923)
 16 min
6 konserter
2006-03-24


 30 min
2 konserter
2005-03-03


 21 min
8 konserter
2019-01-25


Deux Portraits, [two Portraits] (1907)
 12 min


Die Wunderbare Mandarin
 


 27 min
7 konserter
1996-04-18


 
1 konsert
1981-03-22


Duetter för violin och cello
 


 22 min
8 konserter
2008-03-30


 5 min
2 konserter
1987-11-10


 12 min
1 konsert
1981-03-24


Gå inte!
 


Husarsång
 


 14 min
1 konsert
1985-10-08


 12 min
1 konsert
1981-03-23


 24 min
1 konsert
1948-09-30


 39 min
41 konserter
2019-11-29

BELA BARTÓK (1881-1945) KONSERT FÖR ORKESTER Introduzione: Andante non troppo. Allegro vivace Giuco della coppie: Allegretto scherzando Elegia: Andante, non troppo Intermezzo interrotto: Allegretto Finale: Pesante. Presto När den här musiken skrevs 1943 hade Bela Bartók två år kvar att leva. Han hade kommit till USA på flykt från ett Europa i krig och hankat sig fram under några magra år i New York. Hedersdoktoratet vid Harvard gav ingen inkomst. Därtill blev han allt sjukare, det som tidigare verkat vara tuberkulos visade sig vara leukemi. Men han komponerade vidare som alltid. Arbetet var hans liv - och nöje också, om man så vill. Likt ett barn vilade han genom att göra andra saker. Han var först och främst musiketnolog, det vill säga nedtecknare och insamlare av folkmusik. Och det var bland annat detta omätliga bibliotek, mer än 13000 melodier, han var så mån om att rädda undan andra världskriget. Otaliga resor i Ungern, Rumänien, Bulgarien, Slovakien och Turkiet företogs med en fonograf som minneshjälp. Dessemellan komponerade han, ovanpå det en hel massa undervisning som inkomst och omväxling, och så förstås en omfattande verksamhet som konsertpianist i många länder. Dessutom var han intresserad av att samla växter, skalbaggar, att lära sig nya språk. Palestrinas musik låg alltid på pianot och han reste aldrig utan sitt tummade partitur av Stravinskys Våroffer under armen. Finns det en diagnos för detta? skulle vi fråga i dag. Musiken Bela Bartók skrev var i högsta grad påverkad av all musik han sett och hört på sina insamlingsresor, men i de senare verken hör man också hur fascinerad han var av barockmästarna. Konserten för orkester skrevs på beställning av Sergej Kussevitskijs musikstiftelse. Bartók själv har beskrivit musiken som en resa från stränghet via en dödsbådande sång till ett livsbejakande slut. Likt Mozart komponerade han oerhört snabbt, han hann inte få ur sig en idé förrän nästa dök upp. Med en sådan kakafoni inombords är det inte underligt att han genom hela livet uppsökte tysta platser. Insamlandet av folkmusik såg Bartok själv som sin största och viktigaste gärning av mer än ett skäl: "…folkens brödraskap, brödraskap trots alla krig och konflikter. Jag försöker - så gott jag kan - att tjäna den idén i min musik: därför avvisar jag inga influenser, vare sig slovakiska, rumänska, arabiska, eller från andra källor." (Bartók, 1931) KATARINA A KARLSSON


Konsert för orkester (1942)
 39 min

BELA BARTÓK (1881-1945) KONSERT FÖR ORKESTER Introduzione: Andante non troppo. Allegro vivace Giuco della coppie: Allegretto scherzando Elegia: Andante, non troppo Intermezzo interrotto: Allegretto Finale: Pesante. Presto När den här musiken skrevs 1943 hade Bela Bartók två år kvar att leva. Han hade kommit till USA på flykt från ett Europa i krig och hankat sig fram under några magra år i New York. Hedersdoktoratet vid Harvard gav ingen inkomst. Därtill blev han allt sjukare, det som tidigare verkat vara tuberkulos visade sig vara leukemi. Men han komponerade vidare som alltid. Arbetet var hans liv - och nöje också, om man så vill. Likt ett barn vilade han genom att göra andra saker. Han var först och främst musiketnolog, det vill säga nedtecknare och insamlare av folkmusik. Och det var bland annat detta omätliga bibliotek, mer än 13000 melodier, han var så mån om att rädda undan andra världskriget. Otaliga resor i Ungern, Rumänien, Bulgarien, Slovakien och Turkiet företogs med en fonograf som minneshjälp. Dessemellan komponerade han, ovanpå det en hel massa undervisning som inkomst och omväxling, och så förstås en omfattande verksamhet som konsertpianist i många länder. Dessutom var han intresserad av att samla växter, skalbaggar, att lära sig nya språk. Palestrinas musik låg alltid på pianot och han reste aldrig utan sitt tummade partitur av Stravinskys Våroffer under armen. Finns det en diagnos för detta? skulle vi fråga i dag. Musiken Bela Bartók skrev var i högsta grad påverkad av all musik han sett och hört på sina insamlingsresor, men i de senare verken hör man också hur fascinerad han var av barockmästarna. Konserten för orkester skrevs på beställning av Sergej Kussevitskijs musikstiftelse. Bartók själv har beskrivit musiken som en resa från stränghet via en dödsbådande sång till ett livsbejakande slut. Likt Mozart komponerade han oerhört snabbt, han hann inte få ur sig en idé förrän nästa dök upp. Med en sådan kakafoni inombords är det inte underligt att han genom hela livet uppsökte tysta platser. Insamlandet av folkmusik såg Bartok själv som sin största och viktigaste gärning av mer än ett skäl: "…folkens brödraskap, brödraskap trots alla krig och konflikter. Jag försöker - så gott jag kan - att tjäna den idén i min musik: därför avvisar jag inga influenser, vare sig slovakiska, rumänska, arabiska, eller från andra källor." (Bartók, 1931) KATARINA A KARLSSON


 19 min
2 konserter
1998-01-18


Kossuth, symfonisk dikt för stor orkester.
 21 min


Kringflackande
 


Latmaskarnas visa
 


Mikrokosmos Suite (1926)
 17 min


 32 min
6 konserter
2018-09-29


 4 min
1 konsert
1997-04-12


 25 min
3 konserter
1969-03-06


 28 min
5 konserter
2014-02-14


 25 min
10 konserter
1997-06-04


 41 min
1 konsert
1981-03-21


Pianosonat (1926)
 14 min
1 konsert
1981-03-24


 23 min
1 konsert
1981-08-20


 10 min
1 konsert
1999-10-17


Rapsodi nr 1 för violin och orkester (1928)
 10 min


Rapsodi nr 2 för violin och orkester (1928)
 11 min


 59 min
6 konserter
2016-04-23


Rumänska folkdanser
 


Rumänska folkdanser
 


 4 min
2 konserter
2018-01-27


 7 min
10 konserter
2010-04-14


 7 min
1 konsert
1999-03-04


Scherzo för piano och orkester (1904)
 29 min



 8 min
2 konserter
2012-10-20


 27 min
3 konserter
1982-02-23


 27 min
5 konserter
2012-04-29


 12 min
2 konserter
1995-01-21


 30 min
2 konserter
2000-05-14


 
5 konserter
2009-02-01


 15 min
6 konserter
2007-03-11


 25 min
4 konserter
2021-02-25


 
2 konserter
1975-02-04


 
1 konsert
1955-10-04


Svit nr 1 (1905)
 35 min
1 konsert
1981-08-06


Svit nr 2 (1905)
 25 min
2 konserter
1981-06-17


Svit op 14 (1916)
 
1 konsert
1981-03-21


 
1 konsert
1968-12-03


Three Village Scenes (1926)
 11 min


Transsylvanska danser (1915)
 4 min


 8 min
2 konserter
2020-03-11

BÉLA BARTÓK (1881-1945) TRE BURLESKER OP 8C Gräl (Presto) En smula berusad (Allegretto) Molto vivo, capriccioso Bartók komponerade stora mängder pianostycken, några har blivit välkända, andra borde vara mer kända! Han var själv pianist och det sägs att när han spelade sina egna verk så gjorde han stora avsteg från notbilden - som om han fortfarande komponerade. De tre små burleskerna hör till de stycken som borde spelas oftare, därför att de är lysande exempel på hur kompositionstekniska finesser kan framställas på ett sätt så de känns fullkomligt naturliga, och för en gångs skull hos Bartók så är de fulla av komiska tankar. Ordet burlesk kommer från italienskans "burla" som betyder just skämt. Var och en av de tre burleskerna är omkring två minuter långa och skrevs 1908-1911. Vad de handlar om framgår ganska tydligt av satstitlarna. Den första skildrar ett gräl, som kan kännas tämligen dissonant. Kontrahenterna kommer inte överens annat än i korta ögonblick av samförstånd. Man undrar om det skildrar vardagen hemma hos honom, eftersom stycket är dedicerat till första hustrun Márta. De levde ibland stormigt, men skildes inte förrän 1923. I det andra stycket skildras en salongsberusad mans sluddriga och instabila prat. Även om den tredje burlesken inte begåvats med någon förklarande titel så betyder ändå "capriccioso" vimsig, oförutsägbar. STIG JACOBSSON


 
1 konsert
1971-02-28


 24 min
1 konsert
1981-10-14


Två bilder (1910)
 17 min
1 konsert
1981-03-07


 
1 konsert
1981-03-02


Två porträtt (1907)
 12 min


Två rumänska danser.
 10 min


 9 min
1 konsert
1981-06-11


 12 min
2 konserter
1977-02-17


 10 min
1 konsert
1981-03-24


 13 min
5 konserter
2020-02-06


 
1 konsert
1967-09-18


 20 min
4 konserter
1984-03-01


 21 min
10 konserter
2019-05-23


 40 min
22 konserter
2016-11-11


 35 min
3 konserter
1998-09-27


 22 min
3 konserter
1993-05-02

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!