Stäng
Meny

Arkiv

B. Tommy Andersson


 17 min
3 konserter
1998-03-13


Death in Venice (2013)
 13 min


 30 min
2 konserter
2021-10-22

B T OMMY ANDERSSON (f 1964) POSEIDON, ORGELKONSERT NR 2 Enligt grekisk mytologi var Poseidon havets, flodernas och källornas, men även hästarnas, stormarnas och jordbävningarnas gud. När han stötte sin treudd i marken kunde han framkalla källor men också naturkatastrofer vilket gjorde att antikens sjöfarare var måna om att blidka honom för att slippa oväder. Orgelkonserten Poseidon är inte programmusik, det vill säga inget försök att gestalta den grekiske guden i musik. Det är snarare Carl Milles staty på Götaplatsen och hans estetik som är inspirationen. Hans muskulöse Poseidon har ett gåtfullt ansiktsuttryck, man kan inte avgöra om han ska brista ut i skratt eller få ett vredesutbrott. Posen med den upplyfta snäckan och fisken har något rituellt över sig. Kanske har Milles fångat guden när han besvärjer naturelementen för att framkalla eller avsluta en storm? Skulptören Carl Milles (1875-1955) har gestaltat den olympiske guden utan det vanligaste attributet, treudden. Han betonar istället det maritima genom att låta Poseidon hålla i en vattensprutande fisk och en snäcka. Huvudet pryds av en stiliserad mussla. Milles verk är präglat av antikens konstideal och har drag av de konstverk man hittat vid utgrävningarna av den romerska staden Pompeii söder om Neapel. Konstnären har med stor framgång lyckats kombinera det antika med sin tids moderna formspråk. Detta var inte unikt i Sverige under 1920- och 30-talen, där konstens ideal i hög grad var neoklassiska, en stil som internationellt ofta kallas Swedish Grace, ett slags motsvarighet till Art Deco. Carl Milles var nog ändå den främste svenske skulptören under denna tid. Hans smäckra men samtidigt kraftfulla bronsstatyer tycks ofta trotsa tyngdlagen. Det sätt på vilket han förenar gammalt och nytt har alltid fascinerat och inspirerat mig. Även jag försöker i min musik förena gamla och nya stilideal. Vad är egentligen nytt? Vad är modernt? Vår tid är eklektisk och varför skulle då inte också konsten spegla detta? Är inte det att vara modern? Det viktiga för mig är att, likt Milles, försöka skapa en estetisk helhet som för mig känns trovärdig, fylld av kontraster och dramatik, men också av skönhet. De sista åren av sitt liv bodde Milles i Rom, vilket även jag gör stora delar av året. Efter ett tag blir det helt naturligt att röra sig bland det antika vid sidan av det moderna. Även instrumentet orgel förenar det gamla med det nya. Det är ett av de äldsta instrumenten, som i sin ursprungliga form fanns redan under antiken. Grundprincipen, att blåsa luft genom pipor, har inte förändrats, trots alla tekniska förbättringar genom åren. När Göteborgs Konserthus invigdes 1936, hade Poseidonstatyn funnits på Götaplatsen sedan 1931. När nu den nya konserthusorgeln invigs 90 år senare, känns det naturligt att låta havets gud slå an tonen. B TOMMY ANDERSSON


Reflections
 12 min


Satyricon (1998)
 18 min


 15 min
1 konsert
2009-08-15

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!