Stäng
Meny

Arkiv

Victoria Borisova-Ollas


 7 min
1 konsert
2017-09-24

VICTORIA BORISOVA-OLLAS (f 1969) BEHIND THE SHADOWS för viola, cello, kontrabas och slagverk Sedan många år är ryskfödda Victoria Borisova-Ollas bosatt i Sverige där hon kommit att bli en stark profil inom svenskt musikliv: 2008 blev hon exempelvis invald i Kungliga musikaliska akademin. Hennes orkestermusik har klingat världen över, framförd av de mest erkända orkestrarna. Göteborgs Symfoniker har framfört och beställt Borisova-Ollas musik: hennes andra symfoni uruppförs innevarande säsong. Hennes signum återfinns med emfas i orkestreringsarbetet där de mest enkla såväl som de mest komplexa passager alltid får en tydlig, transparent klanglig briljans där musiken kan röra sig ifrån de mest glittrande höjder till de mest suggestiva djup. I kvällens kammarverk får vi oss till dels mörka, kraftfulla klanger inspirerade av Zelda Fitzgeralds självbiografiska Save Me the Waltz. Musiken gör nedslag i olika situationer beskrivna i boken, förändringarna av "scenerier" understryks inte minst av det skiftande slagverket, men överhuvudtaget får instrumenteringen musiken att gestalta - poetiskt - förändringen av sinnesstämningar, rum och perspektiv. ESAIAS JÄRNEGARD


 15 min
2 konserter
2003-10-17


 20 min
2 konserter
2020-03-20

VICTORIA BORISOVA-OLLAS (F 1969) OH GISELLE, REMEMBER ME… FÖR CELLO OCH ORKESTER Giselle är en av de mest kända baletterna i musikhistorien. Berättelsen är sprängfylld med all möjlig romantik såsom svikna känslor, mystiska förvandlingar, svartsjuka, hämndbegär, ständiga känsloutbrott och tidlös kärlek som övervinner alla svek och all ondska. I centrum av alla klassiska uppsättningar står såklart Giselle själv men också hennes älskare Albrecht. Det finns också andra kraftfulla karaktärer såsom vilornas* drottning Myrthe och hennes talrika kår av elaka jungfruandar som i sitt jordiska liv har avlidit i sviterna av olyckliga kärleksäventyr. Allt detta rör sig på scenen i ett ständigt vimmel. Musiken, skriven av Adolph Adam år 1841, är underbar. Trots allt detta kändes det rätt så självklart för mig att denna historia också kan berättas med mer moderna musikmedel. Att skriva ytterligare en balett med samma innehåll kändes dock inte så aktuellt. Däremot att göra prins Albrecht till en huvudberättare denna gång och låta hans röst att gå till en av världens vackraste instrument, nämligen cellon, kändes som ett bra alternativ. Vidare bestämde jag att ta hjälp av en orkester och låta den fylla ut berättelsen och försöka att återskapa några av historiens mest dramatiska scener. Denna gång börjar allting med att Albrecht söker sig till Giselles grav mitt i en vildvuxen skog. Som en självspilling fick hon inte begravas i vigd jord. Han vet att han svikit henne grovt, hon har tagit livet av sig till följd av detta svek och dog i hans armar. Tiden har gått men han kan inte glömma. Han kan inte förlåta sig själv heller. Han har kommit för att be om förlåtelse och hennes ande är villig att ge honom den. Plötsligt uppenbarar sig vilorna och begär hämnd. Dödsdansen börjar. Han överlever tack vare Giselles modiga motstånd. Hon får äntligen gå fri och återvända till jorden. Han är dömd till att leva länge till och minnas allt hela långa livet ut. Oh Giselle, remember me… för cello och orkester är en sambeställning mellan Sveriges Radios Symfoniorkester, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Göteborgs Symfoniker och Bergens filharmoniska Orkester. Konserten är tillägnad solisten Truls Mørk. *Vila är i sydslavisk mytologi ett kvinnoväsen, motsvarande ryska rusalka, skogsrå, vattennymf eller älva. VICTORIA BORISOVA-OLLAS


Open Ground (2006)
 10 min
2 konserter
2016-02-26


VICTORIA BORISOVA-OLLAS (F 1969) SYMFONI NR 2 "LABYRINTHS OF TIME" Tiden. Pulsen. Minnet. Tre nyckelord till min egen lösning på gåtan "Hur fungerar mekanismen som styr vår förmåga att minnas det förflutna?" Faktum är att vi inte kan minnas händelser som om de vore uppradade en efter en likt vackra pärlor på ett prydligt halsband. I stället minns vi korta avsnitt av konversationer, dofter, färger, stilla och rörliga bilder. Vi minns röster, musikavsnitt och i mer komplicerade sammanhang också texter, siffror, notbilder, ritningar. Allt detta naturligtvis beroende på vem vi är, vilka typer av arbeten vi utför och till vilken åldersgrupp vi tillhör. Man kan också se minnesprocessen som en vandring i en labyrint. Jag föreställer mig den labyrinten som ett gigantiskt innanmäte på ett kyrktorns urverk. Vi tar försiktigt ett steg till höger, ett steg till vänster medan det enorma maskineriet tickar på, skramlar med sina hjul, klockan slår en kvart, två kvart, trekvart… sedan kommer det slutgiltiga ackordet. Tiden har alltid en puls, och därför är den nära besläktad med musiken. Hjärtat slår snabbare eller långsammare medan stumfilmens korta episoder rullar fram och tillbaka huller om buller. Vi minns, vi andas, vi existerar. Symfoni nr 2 "Labyrinths of Time" är skriven under åren 2015-2016 på beställning av Göteborgs Symfoniker och Sveriges Radios symfoniorkester. VICTORIA BORISOVA-OLLAS Victoria Borisova-Ollas Tonsättaren Victoria Borisova-Ollas föddes 1969 i dåvarande Sovjetunionen (Ryssland) men har varit bosatt i Sverige i många år. Hon fick sitt internationella erkännande när hennes verk Wings of the Wind erhöll andrapriset i Masterprize-tävlingen 1998: kritikerna var hänförda och beskrev hennes verk som "sprudlande, klanglig poesi". Hennes klarinettkonsert Golden Dances of the Pharaohs belönades både med Svenska musikförläggarnas pris (2010) och Christ Johnsonpriset (2011). Flera av hennes övriga verk har också erhållit priser. Victoria Borisova-Ollas använder en egen uppfinningsrik ljudvokabulär som är både vacker och intensiv, och som fängslar såväl erfarna lyssnare som mindre erfarna men nyfikna öron. Hon började tidigt studera musik. Efter examina vid centrala musikskolan i Moskva och berömda Tjajkovskij-konservatoriet fortsatte hon sina studier vid Malmö musikhögskola och Royal College of Music i London. Hennes musik har framförts över världen av orkestrar som London Symphony Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra, Münchens filharmoniker, Pittsburgh Symphony Orchestra, NHK-orkestern i Tokyo, Stuttgarts radioorkester, Kungliga filharmonikerna, Helsingfors stadsorkester och Göteborgs Symfoniker. Hennes musik har också framförts i SVT, BBC Radio 3, SR P2 och radiostationer i Finland, Ryssland, USA, Slovenien, Tyskland och Kanada. Hennes musik har givits ut på skivetiketterna EMI, Metronome Recordings, Phono Suecia, Media Artes/Chamber Sound och Musica Rediviva. Sedan 2008 är Victoria Borisova-Ollas ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.


 10 min
1 konsert
2016-03-11

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!