Stäng
Meny

Arkiv

Salvatore Sciarrino


 7 min
1 konsert
2019-11-03

SALVATORE SCIARRINO CANZONA DI RINGRAZIAMENTO (1985) I Sången av tacksägelse är det drillen som hamnar i förgrunden. Sciarrino användning av högerhandens drill mellan d- och diss-klaffen kom att bli en klanglig uppenbarelse för honom. Ett stilgrepp som sedan dess återkommer, inte bara i flöjten - dess säregna kännetecken återfinns i flera andra instrumentegna varianter. ESAIAS JÄRNEGARD


 7 min
1 konsert
2019-11-03

SALVATORE SCIARRINO COME VENGONO PRODOTTI GLI INCANTESIMI? (1985) Besvärjelser handlar det om, men om vi läser itali- enskans incantesimi och tänker på ordets rot, canto, så hamnar vi mer rätt i förhållandet till verket. Vi måste på svenska göra något liknande: att besvärja. Det är att uttala, sjunga - och därmed få magin att verka. I Come vengono prodotti gli incantesimi? ("Hur skapas besvärjelser?") möter vi måhända Sciarrinos mest tekniskt utmanande solo, såväl för musikern som i det klingande - flöjtens gränser utmanas på ett extremt vis. ESAIAS JÄRNEGARD


Hermes (1984)
 10 min
1 konsert
2019-11-03

SALVATORE SCIARRINO (f 1947) HERMES (1984) Om italienske Salvatore Sciarrinos musik finns så mycket att berätta. Han har inte bara levt ett långt liv, utan har en verklista som vittnar om en arbetsflit av guds nåde, men framförallt har han hunnit skriva en del av de senaste 40 årens viktigaste musikverk. Flöjtsviten, till dags dato 14 solon, framstår som en både musikalisk och teknisk milstolpe. Vid denna konsert framförs stycken ur Opera per flauto vol 1 (1984-1990). Sciarrino tillhör en generation italienare som intellektuellt och konstnärligt tog ett arv formulerat hos bland andra Italo Calvino, Luigi Nono och Umberto Eco och förde det vidare. Hos Sciarrino finns det måhända tydligast exemplifierat i hans ständiga brottning med en slags tröskelmetafor: liminality, som det heter på engelska. Gränsen mellan två tillstånd. I flöjtsolona går det som en röd tråd i hur teknikerna hela tiden befinner sig som i ett gränsland. På gränsen mellan ljud och tystnad, på gränsen mellan olika typer av tekniker, av ljud - tröskeln är givetvis också, som sagt, en konstnärlig metafor: "With me, music inhabits a liminal region. Like dreams where something both exists and does not yet exist, and exists in something else as well…" (Salvatore Sciarrino) Som interpretativ hjälp i partituret till Hermes låter Sciarrino skriva ut psicompo: vilket är en hänvisning till budbäraren mellan gud och människa i det antika Grekland. En roll som just Hermes åtnjöt då han förde själen från jordelivet till dödsriket. Sciarrino placerar därmed verket på tröskeln mellan liv och död, dröm och verklighet. ESAIAS JÄRNEGARD


 12 min
1 konsert
2003-10-19


 7 min
1 konsert
2019-09-29

SALVATORE SCIARRINO (f 1947) RAFFIGURAR NARCISO AL FONTE (1984) FÖR PIANO, TVÅ FLÖJTER OCH TVÅ KLARINETTER Italienske tonsättaren Salvatore Sciarrinos musik är återkommande under årets säsong. En tonsättare som hunnit bli över 70 år nu, utan att för den skull se sin musikaliska gärning sina, snarare det motsatta: från hans bergsby i Toscana växer verkkatalogen digert år för år. Kvällens verk tillhör de tidiga verken, men är ändå ett av de portalverk där flera av Sciarrinos kännetecken börjat göra sig påminda och Raffigurar Narciso al fonte utgör därför en inte så lite passande väg in i Sciarrinos ljudvärld. Ska man välja ett ord för att fånga Sciarrinos musik ligger "eko" nära tillhands. Ett välkänt utrop i Sciarrinos stora vokala katalog (Echo!), men även som musikalisk gest, som ett eko, en imitation - liksom lyssnandet, det intima kammarmusikaliska örat som Sciarrinos musiker och publik kräver. Ekot, eller imitationen, är en av Sciarrinos starkaste identitetsmarkörer, vilket har gjort Sciarrinos egenartade figurationer och gestik så välbekanta - det krävs inte många takter för att igenkänna denna suckarnas poesi. I kvällens verk understryks det nästan än mer. Inte bara i instrumentationen: dubbla flöjter och klarinetter och solopiano, utan även i titelns implicerade berättelse, den om Narcissus. Även om musiken säkerligen inte ska läsas som programmusik i strikt mening så är myten mer än bara en metafor. Narcissus som, enligt legenden i en skogsvandring blir föremål för dryaden Echos (Eko) förälskelse. Echo, som genom trolldom förlorat sin talförmåga sånär som på förmågan att imitera. Echos ekon får Narcissus - som tror sig bli hånad - att avvisa henne, ett avvisande som i slutändan - genom hämndens gudinna, Nemesis - får Narcissus att förälska sig i sin egen spegelbild. En förälskelse Narcissus aldrig kommer över… ESAIAS JÄRNEGARD


 
1 konsert
2019-05-25


 8 min
1 konsert
2019-11-03

SALVATORE SCIARRINO VENERE CHE LE GRAZIE LA FIORISCONO (1989) I "Venus som tackar blomman" möts vi av ett av de absolut ljudsvagaste verken i sviten, men samtidigt ett av de mer intensiva. Det är en del genomsyrad av tekniker där munstycket allt som oftast är täckt. Inte en vanlig flöjtton så långt örat kan nå, men likväl en ypperligt klanglig del. En där flöjtklaffarnas rytm och ton med munstyckets raffinerade hantering blir en tydlig tvåstämmighet, som rent tekniskt löper om vartannat. Flöjtisten kastar sig mellan olika notsystem för att följa Sciarrinos vackra kalligrafi. Övergångarna mellan ljud, mellan olika former av luft, olika former av perkussiva effekter är slående och utmärkande. ESAIAS JÄRNEGARD

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!