Stäng
Meny

Arkiv

Lili Boulanger


 
1 konsert
2017-10-22


Du fond de l'abime, psalm 130 (1914)
 26 min


 5 min
2 konserter
2016-11-28


 12 min
2 konserter
2017-11-09

LILI BOULANGER (1893-1918) D'UN SOIR TRISTE Lili Boulanger drabbades som tvååring av en svår lunginflammation och fick leva med sviterna av sjukdomen i resten av sitt korta liv. Immunförsvaret påverkades i en kritisk ålder och hon blev för ett ständigt rov för sjukdomar och infektioner med isolation och ensamhet som följd. Som tonåring började Lili Boulanger komponera på allvar efter att ha spelat och improviserat vid pianot i flera år. Hon satsade allt på musiken och studierna vid Pariskonservatoriet. 1913 vann hon som första kvinna någonsin det stora Rompriset i komposition med sin kantat Faust och Helena. Le Monde Musical skrev: "Vi måste gratulera fröken Boulanger för att hon, trots sin ålder, har en sådan färdighet, en sådan scenkänsla, en rörande musikalitet som stundtals smeker, stundtals upprör, är hård och följsam, med en inneboende förmåga att se och uppnå de exakt rätta uttrycksmedlen. Hennes kantat var tävlingens uppenbarelse." Lili Boulanger uppmärksammades inte bara i Frankrike utan också i USA och Ryssland. Publiken flockades till hennes konserter och hon skrev kontrakt med det stora förlaget Ricordi som gav henne en stadig årsinkomst. D'un soir triste ("En sorgsen kväll") hör till hennes senare verk, mörk och gåtfull musik av egendomlig originalitet och skönhet. Här finns ett allvar och en mognad i uttrycket som förbluffar, med en personligt färgad harmonik och en suverän formkänsla där rytm, dynamik och orkestrering bildar en konstnärlig helhet som känns helt igenom äkta. D'un soir triste var hennes näst sista verk. Det sista, Pie Jesu, dikterade hon för sin berömda syster Nadia Boulanger, känd pedagog och musiker. Lili Boulanger avled kort därefter, 24 år gammal. STEFAN NÄVERMYR


 30 min
2 konserter
2002-03-08


Ils m'ont assez opprimé, psalm 129 (1916)
 6 min


La terre appartient a l'eternel, psalm 24 (1916)
 4 min


 
2 konserter
2019-03-03

LILI BOULANGER (1893-1918) NOCTURNE FÖR VIOLIN OCH PIANO CORTÈGE FÖR VIOLIN OCH PIANO Under 1800-talets sista decennier föddes två systrar i Paris med sex års mellanrum. Nadia Boulanger (född 1887), var äldst, hon skulle så småningom ge sin syster Lili (född 1893) musikundervisning tillsammans med fadern Ernest, som var operatonsättare och lärare vid stadens musikkonservatorium. Modern var rysk operasångerska som varit elev till sin blivande make. Men det lär ha varit Gabriel Fauré som upptäckte Lilis ovanliga musikaliska begåvning. Som vän till föräldrarna hälsade han ofta på i hemmet och redan när Lili var två år kunde han konstatera att hon hade absolut gehör, vid sex kunde hon sjunga tillsammans med honom direkt från, för henne, okända noter. Fauré var också systrarnas lärare vid Pariskonservatoriet dit Lili följde med sin likaledes musikaliska syster till dennas lektioner. Hon fick dock snart börja där själv, först som elev i orgelspel, musikteori och sång, men studerade sedan även piano, violin, cello och harpa. Och fadern skaffade till och med en mindre kyrkoorgel till henne så att hon kunde öva hemma. Familjens stora tragedi var att Lili föddes med den då obotliga kroniskt inflammatoriska åkomma som för oss är känd som Crohns sjukdom. Men hon hade en oerhört stark vilja och bestämde sig vid 16 års ålder att hon ville bli tonsättare, varpå hon fick börja i konservatoriets kompositionsklass för Paul Vidal. Redan innan Lili Boulanger börjat kompositionsklassen skrev hon på två dagar i september 1911 ett av sina populäraste verk, Nocturne för violin (eller flöjt) och piano. Det är impressionistisk musik inspirerad av Debussy och även av Wagner som man kan ana i stycket - takter ur Förspel till en fauns eftermiddag och Tristan och Isolde! Som första kvinna någonsin vann hon tonsättartävlingen Prix de Rome 1913 med en kantat, Faust et Hélène, och priset bestod av fri vistelse vid Villa Medici i Rom dit hon först reste med sin mamma 1914 och senare med systern Nadia. Trots att hennes hälsa försvagades alltmer fortsatte hon att komponera. Och Cortège för violin (eller flöjt) och piano skrev hon sommaren 1914 i Villa Medici tillägnad vännen och violinisten Yvonne Astruc som med sin man, pianisten Marcel Ciampi, ofta hälsade på familjen Boulanger i Paris och spelade tillsammans. Det är inte någon långsam procession eller marschliknande segerkortege utan ett livligt, närmast dansant kort verk, som oftast spelas i par med nocturnen - som här. Lili Boulanger avled 1918 och lämnade efter sig en omfattande och omväxlande verklista. Hennes syster Nadia, också tonsättare, men framförallt dirigent och berömd pedagog, såg till att Lilis musik blev framförd över hela världen. Nadia avled 1979. GUNILLA PETERSÉN


 4 min
2 konserter
1988-03-11


 3 min
1 konsert
2019-01-13

LILI BOULANGER (1893-1918) PRELUDIUM DESS-DUR TRE STYCKEN FÖR PIANO D'un vieux jardin D'un jardin clair Cortège Lili Boulanger växte upp i en synnerligen musikalisk miljö. Hennes far, Ernest (1815-1900), var sånglärare och kompositör, främst av lättsamma operor. Redan som 20-åring hade han erövrat det attraktiva Rompriset med kantaten Akilles. Vid Pariskonservatoriet hade han den 43 år yngre ryska prinsessan Raisa Myshetskaya som sångelev, och de gifte sig 1877. Tio år senare fick de dottern Nadia, som tilldelades andra pris i Rompristävlingen 1908. Hon kom att bli 92 år gammal och undervisade en lång rad av 1900-talets främsta tonsättare från hela världen i komposition. 1893 blev den 77-årige Ernest far till ytterligare en dotter, Lili, som först studerade för sin syster och därefter för Gabriel Fauré, och som 1913 tilldelades det årets Rompris! Hon blev den första kvinna som Franska akademin ansåg vara värdig det stora priset. Dessvärre var hon sjuklig och svag, och var bara 24 år gammal när hon rycktes bort i Crohns sjukdom. Lili Boulanger hann under sin alltför korta levnad komponera ett 40-tal verk, däribland tonsättningar av tre psaltarpsalmer, sånger, kammarmusik och pianostycken. Bönen Pie Jesu dikterade hon för sin syster tre veckor innan hon kraftlös gick ur tiden. Dess-durpreludiet skrev hon 1911 och de tre små naturnära pianostyckena 1914. Som kuriosa kan nämnas att asteroiden 1181 har uppkallats efter Lili, och en krater på Venus efter Nadia. STIG JACOBSSON


 7 min
1 konsert
2019-01-13

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!