Stäng
Meny

Arkiv

Georges Bizet


 
1 konsert
1958-12-02


 2 min
1 konsert
1993-01-09


Adagietto, violoncell och piano
 


 18 min
77 konserter
2001-02-16


Arlésiennesvit nr 1 (4-händigt piano)
 


Arlésiennesvit nr 2
 


 18 min
49 konserter
1997-11-21


Arlésiennesvit nr 2 (4-händigt piano)
 


Barnlekar (1871)
 20 min
1 konsert
1975-11-04


Bizets underbara melodier Fantasi
 


Blomsterarian ur Carmen
 


 4 min
18 konserter
1982-08-28


Carillon ur Arlésiennesvit nr 1 (1872)
 4 min


 2 t 10 min
1 konsert
1993-05-19


Carmen
 


Carmen - Balettmusik
 


Carmen (pianoarr.)
 


 10 min
1 konsert
2019-06-11


Carmen: Fantasi
 


Carmen: Förspel
 


Carmen: Introduction un Chor
 


Carmen: utdrag för violin och piano
 


Carmen-Potpourri
 


 
7 konserter
1945-01-01


Carmensvit (1873)
 22 min
1 konsert
2012-08-18


 10 min
89 konserter
2017-02-18


 19 min
12 konserter
1969-11-30


Den sköna flickan från Perth: Svit
 


 
3 konserter
1982-08-28


Fantasi ur Flickan från Arles
 


Fantasi över Carmen
 


 3 min
4 konserter
2011-12-10


 
1 konsert
2019-06-18


Flickan från Arles - original svit
 41 min


 2 min
50 konserter
1994-03-27


 3 min
13 konserter
2006-10-07


 14 min
1 konsert
1990-12-08


Förspel till Pärlfiskarna
 


Gioconda: Studentanz
 


 3 min
23 konserter
2012-10-31


L'Arlésienne Svit nr 1
 


Les triangles des sisters tintaient ur Carmen
 


 4 min
1 konsert
1993-01-09


 11 min
36 konserter
1978-03-10


Menuett ur Arlésiennesvit nr 2
 


 5 min
4 konserter
1972-08-30


 6 min
7 konserter
1976-08-13


Ouvre ton coeur ur Vasco da Gama
 3 min


 
1 konsert
1912-02-16


Patrie (1873)
 13 min
5 konserter
1940-01-21


Potpurri ur Carmen
 


 2 t
2 konserter
1989-10-21


Pärlfiskarna: Fantasi
 


Pärlfiskarna: Fantasi
 


Pärlfiskarna: Romance
 


Recitativ och duett ur Pärlfiskarna
 


 37 min
15 konserter
1939-12-26


 8 min
1 konsert
1991-10-02


 12 min
2 konserter
1976-08-13


 2 min
11 konserter
2010-04-09


 6 min
1 konsert
1993-01-31


 27 min
2 konserter
2017-04-21

UR FLICKAN FRÅN ARLES I. Prélude: Allegro moderato, tempo di marcia II. Mélodrame: Andante III. Mélodrame: Andante IV. Mélodrame: Andante VII. Pastorale: Andante moderato IX. Mélodrame: Allegretto X. Mélodrame: Andante XV. Entr'acte: Moderato maestoso ma con moto XVI. Final: Moderato quasi andante XVII. Tempo di minuetto vivo XVIII. Carillon: Allegretto moderato XIX. Mélodrame: Allegretto quasi andantino XX. Mélodrame: Andantino moderato XXI. Farandole: Allegro vivo e deciso I sin novellsamling Brev från min kvarn, hans debut 1866, har författaren Alphonse Daudet (1840-1897) skildrat landsbygden och folket i det exotiska Provence. En av de mest älskade novellerna kallade han Flickan från Arles, en helt kort berättelse på fyrafem sidor. Men han kunde själv inte sluta tänka på den ömsinta historien, utan tre år senare utökade han berättelsen till ett drama i fem akter. Pjäsen blev med tiden en opera av Francesco Cilea (1897), men mest uppskattad blev den scenmusik Georges Bizet komponerade. Totalt bidrog han med 27 korta vinjetter för en liten kammarorkester om 26 musiker, mer hade Théatre de Vaudeville inte råd med. Bizet själv bidrog gratis med pianospel. Några satser skrevs för kör. Uruppförandet den 1 oktober 1872 blev en total flopp, och pjäsen lades ner efter 21 föreställningar för halv salong. Författaren utbrast: "Det var ett bländande fiasko med den mest charmerande musiken i världen, kostymer av silke och sammet och Opéra-Comique-sceneri. Jag lämnade teatern modfälld och med samma skratt, som punkterade de tragiska scenerna, ännu i mina öron, beslöt jag att inte skriva fler teaterpjäser." Men Bizet trodde på sin musik och var ivrig att rädda den, varför han genast sammanställde fyra av styckena till en orkestersvit, samtidigt som han arrangerade dem för stor symfoniorkester, och behöll den viktiga saxofonstämman. Denna första svit uruppfördes sex veckor efter scenpremiären, och blev omedelbart en stor framgång. Han behöll inte dramats kronologi, det var viktigare att satserna skulle skapa en enhet. Daudet kunde inte hitta samma snabba lindring för sitt nederlag: "Jag har sjunkit ner i min fåtölj vid brasan med min pipa. Jag är 258 år gammal… Jag ska inte nämna Flickan från Arles, för hon är död." Efter Bizets död ett par år senare sammanställde hans vän och kollega Ernest Guiraud en andra svit ur skådespelsmusiken och han försökte så noga som möjligt följa Bizets mönster. De kände varandra väl och Guiraud hade varit med i kulisserna under föreställningarna. Det är styckena ur dessa båda sviter man i allmänhet hör, men resten av musiken har slumrat i arkiven, vilket också kan bero på att många av dessa satser är synnerligen korta, något tiotal takter av stämningsskapande slingor som bara kommer till sin rätt vid ett teaterframförande. Bizets kollega Jules Massenet bevistade premiären och återsåg den 14 dagar senare: "Om din musik till en början gjorde intryck på mig och charmerade mig, har jag nu funnit helt annan glädje sedan jag lärt känna verket och hört alla dessa underbara poetiska stycken. Några av melodramerna är obeskrivliga bilder, hela landskap." Handlingen är mycket enkel men berättas med psykologiskt djup på ett drömskt och poetiskt sätt. "Han hette Jan. Det var en präktig bondpojke på 20 år. Snäll och mild som en flicka, kraftig och med öppet ansikte. Eftersom han var en mycket vacker pojke vände sig kvinnorna om efter honom, men han hade blott ögon för en - en liten flicka från Arles, klädd i sammet och spetsar, som han en gång hade träffat på marknadsplatsen i Arles. Hemma hos honom såg man - till att börja med - inte med blida ögon på partiet. Det sades att flickan var kokett och hennes föräldrar var inte från trakten men Jan ville ha sin flicka från Arles till varje pris. Han sade: Jag dör om jag inte får henne." Dessa få ord fångar och sammanfattar hela storyn. Allting kretsar kring henne, men flickan från Arles visar sig aldrig på scenen, och han tar sitt liv när det står klart för honom att hon har en annan kär. Den här gången får vi höra styckena i dramats ordning! I preludiet hörs ett av de allra första exemplen på att saxofon använts i klassisk musik. En gammal provencalsk folkvisa (Kungarnas marsch) avlockas fyra enkla variationer. Intermezzot spelas omedelbart efter att Frédéri (som Jan döpts om till i dramat) samtyckt till giftermål med Vivette, en snäll flicka från byn som är i hans moders smak, och har blivit en underbar stämningsbild, som även finns i vokal version som Bizets Agnus Dei. I Carillon firar bönderna St Eloifesten, och lockar fram klockklanger inför den ödesdigra bröllopsfesten som aldrig blev av. Stig Jacobsson


 28 min
13 konserter
2008-05-16


 2 min
11 konserter
2015-06-02


 4 min
9 konserter
2012-10-31


 4 min
12 konserter
1966-12-15


 
10 konserter
2004-09-18


Vieille chanson
 


 5 min
6 konserter
1935-03-10


 3 min
3 konserter
1990-11-24

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!