Stäng
Meny

Arkiv

John Cage


4' 33''
 5 min


Amores (1943)
 9 min
6 konserter
2004-11-06


Amores: sats 2
 3 min


Amores: sats 3
 3 min


Atlas Eclipticalis (1961)
 10 min


 14 min
5 konserter
2011-05-14


 
2 konserter
2019-05-04


 5 min
1 konsert
2012-12-02


 5 min
1 konsert
2010-11-14


 
7 konserter
2017-04-22


 12 min
1 konsert
1988-12-05


Piano Works, solostycken för piano (1935)
 


 15 min
5 konserter
2019-09-29

JOHN CAGE (1912-1992) KONSERT FÖR PREPARERAT PIANO OCH ENSEMBLE (1957-1958) Det preparerade pianot och John Cage är för evigt inskrivet i musikhistorien. Kvällens pianokonsert är på många vis dess kröning eller slutpunkten på Cages tidiga musikgärning. Ett verk med oändlig palett av möjliga klanger. Det saknas ett traditionellt partitur, musikerna börjar där de så önskar och när de så önskar. Cage anmärkte : "det enda jag förhöll mig konsekvent till var att undvika att vara konsekvent". Det är en kamp mellan struktur och frihet, mellan improvisation och regler. Pianot, som solist, bibehåller en nästan romantisk roll genom sin expressivitet, men dess sonoritet befinner sig lika mycket vid tangenterna som inuti pianokroppen. ESAIAS JÄRNEGARD


 7 min
1 konsert
1983-03-26


 10 min
2 konserter
2018-04-08

JOHN CAGE (1912-1992) SOLO FOR SLIDING TROMBONE (1958) Cage och Stockhausen tillhör nog i "folkmun" Darmstadts centralintelligens från fordom. Redan då med disparata lärovägar, men ändå förenade i flera innovativa och gränsöverskridande verk. Cage är mest känd för den breda massan för sitt 4'33". Ett verk som omdefinierade och än i dag fortsätter att utmana hur vi lyssnar på ljud. Genomgående för Cages gärning är hur han i sin musik förmår ifrågasätta vårt lyssnande, våra förväntningar och vad överhuvudtaget musik är. I kvällens verk finns en kanske mer teknisk aspekt än vad man först förstår. Slagkraften i Solo for Sliding Trombone är inte så mycket dess unika ljud som vad det kom att öppna för. Mängder av ögonblick kan tillskrivas tekniker som redan hörts, inte minst i 1900-talets jazz fram tills Cages verk, men formen han applicerar, hur han dekonstruerar och i förlängningen gör verket till närmast en happening gör Solo for Sliding Trombone till en milstolpe. Här finns roten till den explosion av trombonens möjligheter som andra hälften av 1900-talet har sett an. På youtube finns en inspelning av verket där ett barns förtjusning gör sig påmint halvvägs igenom. Det är ett fantastiskt ögonblick av ogenerad glädje (som sakta sprider sig bland övrig publik). En påminnelse om vad konstmusik också är, alla eventuella konflikter till trots…en glädje som Cage från sin musikhimmel troligen leende blickar ned mot. ESAIAS JÄRNEGARD


Sonata for two voices
 


Suite For Toy Piano (1948)
 8 min


 10 min
4 konserter
2013-09-29


 
4 konserter
1997-04-12


 2 min
2 konserter
1988-04-16


ur Third Construction
 

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!