Stäng
Meny

Arkiv

Maurice Ravel


 
1 konsert
1997-06-04


 3 min
6 konserter
1994-01-08


 7 min
12 konserter
2016-06-06



Bolero (1928)
 15 min
54 konserter
2020-05-16


 15 min
2 konserter
2018-09-28


 
1 konsert
2021-02-23


 
3 konserter
2007-01-13


Boléro (salongsork.)
 


Chansons Madecasses (1926)
 14 min


 
1 konsert
1993-02-09


Daphnis et Chloé, fragments symphoniques
 


 57 min
5 konserter
2017-06-02


 7 min
4 konserter
2003-03-13


 20 min
4 konserter
2009-11-29


Gåsmors sagor (1910/1912)
 28 min
6 konserter
2020-11-19


 
1 konsert
2012-04-29


 16 min
1 konsert
1975-11-04


 16 min
32 konserter
2016-06-06


 7 min
1 konsert
2009-04-06


 10 min
9 konserter
2014-11-22

MAURICE RAVEL (1875-1937) INTRODUKTION OCH ALLEGRO FÖR SOLOHARPA, FLÖJT, KLARINETT OCH STRÅKKVARTETT Sébastien Erard hette den instrumentmakare i Paris som redan omkring 1810 uppfann dubbelpedalharpan, ett instrument som tack vare en pedal för varje ton i den diatoniska skalan möjliggjorde spel i alla tonarter. Efter hand konstruerade andra fabriker instrument som konkurrerade om uppmärksamheten, varför Erardfabriken beställde ett verk av Maurice Ravel. Avsikten var att detta verk skulle demonstrera Erardharpans stora förtjänster. Man kan tycka att det var en vågad beställning för Ravel hade inte mer än hunnit avsluta sina studier vid Pariskonservatoriet, och dessutom tre år i rad ratats som mottagare av det stora Rom-priset. Nu hade han dessutom helt andra saker att tänka på för ägaren av tidningen Le Matin hade bjudit honom och två konstnärer på en segeltur till Belgien, Holland och Tyskland - och det i samma veva som verkbeställningen dök upp. Åtta dagar och tre sömnlösa nätter ägnade han sin komposition innan han tvingades uppsöka sin skräddare (eller om det var hattmakaren) för att skaffa lämplig utrustning till segelfärden. Stressad och nervös lyckades han glömma skisserna till sitt nya verk hos skräddaren. Men till slut redde allt upp sig. När han kom hem till Paris fick han tillbaka skisserna och kunde fullborda detta friskt saltstänkta verk, som med elegans genomskådar harpans alla komplicerade hemligheter. I den korta kadensen används harpans alla pedaler i alla lägen. Introduktion och allegro för soloharpa och kammarensemble tillägnades Erard-företagets VD, Albert Blondel. Ravel gav sig i kast med arbetet med stor inspiration och med målsättningen att låta musiken utvecklas från långsamt till snabbt, att kombinera enkelt med komplicerat, elegant med vitalt. Dessutom är musiken genomsyrad av Ravels klangliga magi. Uruppförandet ägde rum i Paris den 22 februari 1907. STIG JACOBSSON


Jeux d'eau (1901)
 
1 konsert
1979-04-23


 
1 konsert
1951-12-02


La valse (1919)
 13 min
38 konserter
2015-09-19


 17 min
28 konserter
2020-05-09


 22 min
1 konsert
1991-03-19


L'enfant et les sortilèges (1920)
 44 min


Menuet antique (orkester) (1895/1929)
 6 min


 
1 konsert
1979-04-23


 
1 konsert
1993-02-10


 2 min
13 konserter
2019-06-18


Miroirs (1904)
 29 min
2 konserter
1993-02-10


Pavane /Kühn/
 5 min


 6 min
15 konserter
2012-12-01


Pavane för en död prinsessa (piano)
 


 6 min
2 konserter
2012-04-21


 19 min
19 konserter
2015-09-19


 22 min
44 konserter
2019-03-01

MAURICE RAVEL (1875-1937) PIANOKONSERT G-DUR Allegramente Adagio assai Presto Ravel skrev sin pianokonsert i G-dur 1930-1931 efter en pianistturné i USA där han lyssnat mycket till jazzmusik. Han ville själv spela solopartiet i sin nya konsert men allt övande under turnén och en beställning på ytterligare en pianokonsert - för den enarmade pianisten Wittgenstein - blev för mycket. Konserten för vänster hand i en sats skulle uruppföras i Wien i november 1931 och G-durkonserten i Paris två månader senare. De båda konserterna skrevs samtidigt men är helt olika. "G-durkonserten är en konsert i ordets egentliga mening", skriver Ravel, "skapad i samma anda som Mozarts och Saint-Saëns konserter. Jag tycker verkligen att en konsert kan få vara glad och briljant musik utan att nödvändigtvis sträva efter djupsinne och dramatiska effekter." Vänsterhandskonserten är mörkare och mera dramatisk och följer inte alls utgångspunkterna ovan. Redan i G-durkonsertens första sats hör man influenser från jazzrytmer, George Gershwin, Stravinsky och baskisk folkmusik som blandas med lugnare, mer mystiska avsnitt. Andra satsen inleds av en andlöst vacker melodi i pianistens högerhand över en långsam, motsträvig vals i basen. Träblåsare tar vid och fortsätter den lugna, meditativa stämningen. Den korta tredje satsen är virtuost solistisk i spännande kromatik och rytmer med anspelningar på första satsen. Ravels erkänt skickliga instrumentationskonst når en höjdpunkt i denna konsert med flera solistiska inslag i orkestern. Vid uruppförandet var Marguerite Long solist och Ravel stod på dirigentpulten. GUNILLA PETERSÉN


 28 min
8 konserter
2009-09-13


 15 min
30 konserter
2010-02-11


 
1 konsert
1979-04-23


 17 min
15 konserter
2009-09-18


 25 min
1 konsert
2006-04-29


Sonatin (1903)
 11 min
2 konserter
2006-01-24


 14 min
2 konserter
2017-10-02


 30 min
16 konserter
2004-03-28


 4 min
9 konserter
2015-11-28


 
1 konsert
1988-09-12


 
2 konserter
1993-02-10


 12 min
11 konserter
2014-09-11


 16 min
32 konserter
2014-09-11


 13 min
2 konserter
1994-11-20


 
2 konserter
2002-10-03



 
1 konsert
1921-01-19


Tzigane (1924)
 9 min
5 konserter
2017-01-07


Törnrosas pavane ur Gåsmors sagor
 


 7 min
3 konserter
1994-12-02


 11 min
1 konsert
2005-11-20


 3 min
12 konserter
2005-10-01


 17 min
6 konserter
2013-10-25


 15 min
2 konserter
2005-11-29


 
2 konserter
2017-04-23


 17 min
1 konsert
2017-09-10


 3 min
1 konsert
2005-04-21

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!