Stäng
Meny

Arkiv

Franz Schreker


 19 min
2 konserter
1981-03-27


Förspel Till Ett Drama (2 Piano)
 


 10 min
1 konsert
1996-03-07


 25 min
5 konserter
2006-02-03


 5 min
1 konsert
1996-03-08


Vinden (1909)
 11 min
3 konserter
2021-11-28

FRANZ SCHREKER (1878-1934) VINDEN Franz Schreker föddes i Monaco men räknas som österrikisk tonsättare. Även han var del av ett musiksällskap: Verein der Musikfreunde Döbling. Där fick han en arena att prova sin musik och öva upp sina färdigheter som dirigent. Mest skrev han scenisk musik, framför allt opera men också balettmusik. Der Wind, Vinden, är ett sånt stycke, skrivet till dansarna Grete och Elsa Wiesenthal. Grete Wiesenthal förnyade danskonsten, inspirerad av kollegan Isadora Duncan, och Wiesenthals rörelser beskrevs som euforiska, virvlande, med ett nytt, friare sätt att använda torso, armar och ben. Håret och kläderna skulle flöda fritt för att understryka dansen. Musiken låter som om Schreker sett detta och vet vilken musik som gjorde Wiesenthalsystrarna rättvisa. Det är romantiskt men också impressionistiskt, som om nästan alla musikaliska riktningar från 1900-talets början fått något att säga till om. Den här måleriska musiken låter för våra öron som filmmusik och det är inte långt från sanningen. Hade Schreker fått leva längre hade han kanske följt sina kollegers exempel och flytt till Hollywood. Att vara judisk tonsättare på 1930-talet påskyndade nog hans död i hjärtinfarkt. 1932 blev han avskedad från sitt arbete som rektor för Berlins musikhögskola och året efter förlorade han även sitt ämbete som professor i komposition. I operan Der Ferne Klang uttrycker Schreker sina idéer om konstens roll i samhället. Librettot, som han skrev själv, handlar om en man som överger sin älskade för att hitta en fjärran klang - han måste alltså förverkliga sig själv innan han tillåter sig att älska. Detta får fruktansvärda konsekvenser för de älskande, för det är bara i själva kärleken klangen finns. När mannen väl inser det förenas han med sin åldrade käresta. Då hör han också klangen men hinner inte skriva färdig musiken innan han dör. Detta blev Schrekers genombrott som tonsättare. Lite påminner detta om Schrekers eget liv, som tog slut två dagar innan han skulle fylla 56. Vi får hoppas att han hunnit älska innan dess. KATARINA A KARLSSON

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!