Johann Sebastian Bach
6 Sonater för Viola solo (Violinsonater)
Ach Gott, wie manches Herzeleid, BWV 3 (1725)
31 min
Ach Gott, wie manches Herzeleid, BWV 58 (1727)
17 min
20 min
1 konsert
2020-11-24
Ach Herr, mich armen Sünder, BWV 135 (1724)
19 min
Ach wie flüchtig, ach wie nichtig, BWV 26 (1724)
17 min
Ach! ich sehe, itzt, da ich zur Hochzeit gehe, BWV 162 (1715)
19 min
Ach, lieben Christen, seid getrost, BWV 114 (1724)
28 min
Actus Tragicus, BWV 106 (1707)
22 min
3 min
2 konserter
1992-10-09
Adagio för violin och piano
5 min
1 konsert
2008-09-13
3 min
27 konserter
2019-10-26
3 min
13 konserter
2019-06-18
Air ur Svit D-dur (cello och orgel)
Allein zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 33 (1724)
26 min
Alles nur nach Gottes Willen, BWV 72 (1726)
Also hat Gott die Welt geliebt, BWV 68 (1725)
20 min
Am Abend aber desselbigen Sabbats, BWV 42 (1725)
29 min
Amore traditore, BWV 203 (1725)
15 min
Angenehmes Wiederau, BWV 30a (1737)
1 min
13 konserter
2019-06-18
Auf Christi Himmelfahrt allein, BWV 128 (1725)
21 min
Auf, schmetternde Töne, BWV 207a (1735)
32 min
Aus der Tiefe ruf' ich, Herr, zu dir, BWV 131 (arr. Stenhammar)
Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir, BWV 131 (1707)
27 min
Aus tiefer Not schrei ich zu dir, BWV 38 (1724)
21 min
3 min
1 konsert
2010-05-03
Barmherziges Herze der ewigen Liebe, BWV 185 (1715)
18 min
Bekennen will ich seinen Namen, BWV 200 (1742)
5 min
Bereitet die Wege, bereitet die Bahn! BWV 132 (1715)
21 min
Bisher habt ihr nichts gebeten in meinem Namen, BWV 87 (1725)
26 min
Bist du bei mir (1725)
3 min
Bleib bei uns, denn es will Abend werden, BWV 6 (1725)
28 min
14 min
2 konserter
2020-12-10
Brandenburgersvit (brasskvintett, arr. Frackenpohl)
14 min
21 min
5 konserter
2014-05-21
13 min
8 konserter
2014-02-26
12 min
44 konserter
2019-10-26
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR (BWV 1048)
Allegro
Adagio
Allegro
I dedikationen till en samling om sex kompositioner i concerto grosso-form - förmodligen komponerade i olika versioner mellan 1708 och 1721 - och sammanställda i mars det senare året, skrev Johann Sebastian Bach att han tillägnade dem "Hans kunglige höghet Christian Louis, arvfurste av Brandenburg…" Därför har dessa verk blivit kända som Brandenburgkonserterna, trots att det är tveksamt om fursten någonsin lät framföra musiken. I själva verket är det bara tur att musiken finns bevarad. Efter furstens död 1734 såldes nämligen noterna tillsammans med en massa bråte på auktion. Det var tur att köparen var musikintresserad. Nåja, Bach hade också låtit göra säkerhetskopior och själv framfört dem under sin tid vid hovet i Köthen.
Dessa Brandenburgkonserter är mycket varierade när det gäller solistinslagen och redan i titeln står det uttryckligen "Six Concerts avec plusierus instruments" - sex konserter med mångahanda instrument. Concerto grosso betyder "stor konsert", och även om de kanske inte är stora i vårt perspektiv så var de det under det tidiga 1700-talet. Formen innebär också att det finns en solistgrupp (concertino-grupp) som spelar mot en stråkensemble. Den tredje av dessa konserter saknar solistgrupp i egentlig mening och är i stället skriven för en niostämmig stråkensemble (ursprungligen tänkt för tre vardera av violiner, altvioliner och celli). Mellan de båda allegrosatserna åter-finns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser, bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Men om man så önskar finns det här plats för improvisationer. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik.
STIG JACOBSSON
9 min
4 konserter
2016-09-10
17 min
12 konserter
2014-05-21
21 min
15 konserter
2019-10-13
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
BRANDENBURGKONSERT NR 5 D-DUR (BWV 1050)
Allegro
Affetuoso
Allegro
I den femte Brandenburgkonserten består concertinogruppen av flöjt, violin och cembalo. De hörs nästan alltid tillsammans i första satsen och det är gott om episoder där de får framträda. Till slut frigör sig cembalon i en magnifik, 65 takter lång solokadens (som kan sägas föregripa motsvarande partier i den moderna pianokonserten) innan satsen slutar med samma orkestertutti som den börjat.
I andra satsen spelar concertino-gruppen ensam tillsammans med en generalbascello. Musiken bygger på ett tema som presenteras av violinen, och som får genomgå en hel del kontrapunktiskt arbete. Också finalens byggmaterial introduceras av violinen innan flöjt och cembalo tar vid. En bra bit in i musiken växer ett nytt tema naturligt fram ur det gamla, och med ett härligt musikanteri avslutas denna levnadsglada konsert.
STIG JACOBSSON
18 min
2 konserter
1976-09-30
Brich dem Hungrigen dein Brot, BWV 39 (1726)
26 min
Bringet dem Herrn Ehre seines Namens, BWV 148 (1723)
24 min
3 min
2 konserter
2018-02-03
3 min
2 konserter
2018-02-03
3 min
2 konserter
2018-02-03
21 min
1 konsert
1998-10-27
16 min
5 konserter
2017-01-07
13 min
2 konserter
1992-10-16
Chaconne, Bwv 1004.5 (1720)
13 min
24 min
1 konsert
1968-03-21
Christ unser Herr zum Jordan kam, BWV 7 (1724)
27 min
Christen, ätzet diesen Tag, BWV 63 (1713)
29 min
Christum wir sollen loben schon, BWV 121 (1724)
24 min
Christus, der ist mein Leben, BWV 95 (1723)
21 min
Contrapunctus XIX ur Die Kunst der Fuge (1750)
7 min
Darzu ist erschienen der Sohn Gottes, BWV 40 (1723)
20 min
Das musikalische Opfer (1747)
48 min
Das musikalische Opfer (1747)
48 min
Das neugeborne Kindelein, BWV 122 (1724)
20 min
Das wohltemperierte Klavier
Dem Gerechten muß das Licht, BWV 195 (1737)
30 min
14 min
1 konsert
2017-02-12
Der Geist hilft unser Schwachheit auf, motett * (1727)
8 min
Der Herr denket an uns, BWV 196 (1708)
17 min
Der Herr ist mein getreuer Hirt, BWV 112 (1731)
18 min
Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret, BWV 31 (1715)
22 min
Die Elenden sollen essen, BWV 75 (1723)
40 min
Die Himmel erzählen die Ehre Gottes, BWV 76 (1723)
38 min
Die Kunst der Fuge
1 t 12 min
Du Friedefürst, Herr Jesu Christ, BWV 116 (1724)
21 min
Du Hirte Israel, höre, BWV 104 (1724)
24 min
Du sollt Gott, deinen Herren, lieben, BWV 77 (1723)
16 min
Du wahnrer Gott und Davids Sohn, BWV 23 (1723)
18 min
Ein feste Burg ist unser Gott, BWV 80 (1724)
37 min
Ein Herz, das seinen Jesum lebend weiß, BWV 134 (1724)
29 min
Ein ungefarbt Gemüte, BWV 24 (1723)
23 min
19 min
1 konsert
1980-01-15
22 min
1 konsert
1991-03-19
Er rufet seinen Schafen mit Namen, BWV 175 (1725)
19 min
6 min
2 konserter
2008-05-30
Erforsche mich, Gott, und erfahre mein Herz, BWV 136 (1723)
23 min
Erfreut euch, ihr Herzen, BWV 66 (1724)
31 min
Erfreute Zeit in neuen Bunde, BWV 83 (1724)
20 min
Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort, BWV 126 (1725)
21 min
Erhöhtes Fleisch und Blut, BWV 173 (1724)
19 min
Erschallet, ihr Lieder, erklinget, ihr Saiten! BWV 172 (1731)
23 min
Erwünschtes Freudenlicht, BWV 184 (1724)
28 min
Es erhub sich ein Streit, BWV 19 (1726)
22 min
27 min
2 konserter
2007-02-04
Es ist dir gesagt, Mensch, was gut ist, BWV 45 (1726)
Es ist ein trotzig und verzagt Ding, BWV 176 (1725)
14 min
Es ist euch gut, daß ich hingehe, BWV 108 (1725)
20 min
Es ist nicht gesundes an meinem Leibe, BWV 25 (1723)
18 min
Es reißet euch ein schrecklich Ende, BWV 90 (1723)
15 min
Es wartet alles auf dich, BWV 187 (1726)
25 min
Falsche Welt, dir trau ich nicht, BWV 52 (1726)
9 min
2 konserter
2019-05-25
Fantasi och fuga i c-moll * (1717)
8 min
12 min
2 konserter
1972-04-20
6 min
1 konsert
1997-10-31
10 min
1 konsert
1980-01-31
9 min
1 konsert
1981-08-11
14 min
3 konserter
2016-11-28
18 min
2 konserter
1997-06-01
Freue dich, erlöste Schar, BWV 30 (1738)
43 min
Fuga canonica ur Das musikalische Opfer
Fuga G-dur (ork. Holst) (1705)
3 min
Fuga g-moll "lilla" (ork. Cailliet) (1717)
4 min
Fuga g-moll BWV 578 (arr. Canadian Brass)
Fuga g-moll för violin och piano (bearb. David)
3 min
2 konserter
2018-02-03
3 min
2 konserter
2018-02-03
Fuge XII. Allegro con moto ur Die Kunst der Fuge
3 min
3 min
2 konserter
2018-02-03
Geist und Seele wird verwirret, BWV 35 (1726)
31 min
Gelobet sei der Herr, mein Gott, BWV 129 (1727)
25 min
Gelobet seist du, Jesu Christ, BWV 91 (1724)
19 min
Geschwinde, ihr wirbelnden Winde, BWV 201 (1729)
52 min
Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fallt, BWV 18 (.1714)
15 min
2 konserter
2001-12-20
1 t 20 min
1 konsert
2007-05-28
Goldbergvariationer (2 pianon)
3 min
1 konsert
2019-09-19
Gott der Herr ist Sonn und Schild, BWV 79 (1725)
18 min
Gott fahret auf mit Jauchzen, BWV 43 (1726)
Gott ist mein König, BWV 71 (1708)
20 min
Gott ist unsre Zuversicht, BWV 197 (1742)
40 min
Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169 (1726)
24 min
Gott, man lobet dich in der Stille, BWV 120 (1729)
28 min
Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm, BWV 171 (1729)
16 min
Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende, BWV 28 (1725)
20 min
Halt im Gedächtnis Jesum Christ, BWV 67 (1724)
Herr Christ, der einge Gottessohn, BWV 96 (1724)
19 min
Herr Gott, dich loben alle wir, BWV 130 (1724)
17 min
Herr Gott, dich loben wir, BWV 16 (1726)
21 min
Herr Jesu Christ, du höchstes Gut, BWV 113 (1724)
30 min
Herr Jesu Christ, wahr' Mensch und Gott, BWV 127 (1725)
21 min
Herr, deine Augen sehen nach dem Glauben, BWV 102 (1726)
25 min
Herr, gehe nicht ins Gericht mit deinem Knecht, BWV 105 (1723)
27 min
Herr, wie du willt, so schicks mit mir, BWV 73 (1724)
19 min
22 min
1 konsert
2009-12-09
Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147 (1723)
35 min
Himmelskönig, sei willkommen, BWV 182 (1714)
30 min
Höchsterwünschtes Freudenfest, BWV 194 (1723)
40 min
Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, BWV 55 (1726)
15 min
Ich bin ein guter Hirt, BWV 85 (1725)
20 min
Ich bin in mir vergnügt, BWV 204 (1727)
31 min
Ich bin vergnügt mit meinem Glücke, BWV 84 (1727)
18 min
Ich elender Mensch, wer wird mich erlösen, BWV 48 (1723)
18 min
Ich freue mich in dir, BWV 133 (1724)
22 min
Ich geh und suche mit Verlangen, BWV 49 (1726)
29 min
Ich glaube, lieber Herr, hilf meinem Unglauben, BWV 109 (1723)
28 min
Ich hab in Gottes Herz und Sinn, BWV 92 (1725)
37 min
22 min
3 konserter
2017-02-12
Ich habe meine Zuversicht, BWV 188 (1728)
20 min
Ich hatte viel Bekümmernis, BWV 21 (1714)
42 min
Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn, BWV 157 (1727)
23 min
Ich lasse dich nicht, motett
Ich lebe, mein Herze, zu deinem Ergötzen, BWV 145 (1729)
20 min
24 min
1 konsert
2020-11-24
3 min
2 konserter
2020-10-31
Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 177 (1732)
32 min
Ich steh mit einem Fuß im Grabe, BWV 156 (1729)
19 min
14 min
1 konsert
1977-11-18
22 min
4 konserter
2017-02-12
Ihr Menschen, rühmet Gottes Liebe, BWV 167 (1723)
Ihr Tore zu Zion, BWV 193 (1727)
16 min
Ihr werdet weinen und heulen, BWV 103 (1724)
19 min
Ihr, die ihr euch von Christo nennet, BWV 164 (1725)
In allen meinen Taten, BWV 97 (1734)
36 min
5 min
1 konsert
2010-05-03
4 min
15 konserter
2018-12-16
3 min
6 konserter
1999-12-07
2 min
1 konsert
2010-05-03
Inventioner och sinfonior
20 min
2 konserter
2008-01-13
3 min
1 konsert
2000-11-16
3 min
1 konsert
1992-10-09
Jesu, der du meine Seele, BWV 78 (1724)
25 min
Jesu, nun sei gepreiset, BWV 41 (1725)
33 min
Jesus nahm zu sich die Zwölfe, BWV 22 (1723)
20 min
Jesus schläft, was soll ich hoffen? BWV 81 (1724)
20 min
2 t 10 min
4 konserter
2003-04-12
2 t 49 min
2 konserter
1953-12-10
28 min
4 konserter
2019-12-12
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
JULORATORIET (BWV 248)
KANTATER NR 1-3
1. Jauchzet, frohlocket!
2. Und es waren Hirten in der selben Gegend
3. Herrscher des Himmels
Det börjar med pukor och trumpeter! Men så ska det ju också vara glädje och fest i musik avsedd för julen. "Jublen, lovsjungen, giv ära åt Herran!" Jubelkören försätter genast åhöraren i den rätta stämningen.
Men fader Bach har inte glömt den nordeuropeiska adventstidens mörker och kyla och han skapar därför en vinterstämning vi kan identifiera oss med genom ensamma slag på pukan. Sedan kommer snabba löpningar i stråkarna: det är brådskan att komma fram till Betlehem i tid som illustreras så påtagligt! I den tredelade körsatsens andra avsnitt blir orkestern mindre, musiken mer lyrisk och stämningen kontemplativ.
Evangelisten presenterar sig med de kända orden: "Och vid denna tid begav det sig, att ifrån kejsar Augustus ett påbud utgick, att hela världen skulle beskattas… Och när de voro där, så kom den tiden, att hon skulle föda." Texterna till Bachs juloratorium är, som man kan förstå, till största delen hämtade från Lukas 2:1-21 och Matteus 2:1-12, men sammanställda av Christian Friedrich Henrici, känd som Picander, vilken också bidragit med nya texter. Han skrev också texten till några andra av Bachs kantater och till Matteus-passionen. Vi behöver inte bekymra oss om olika översättningar för verket framförs på originalspråket, tyska.
Härpå kommer ett recitativ och en altaria som stannar upp för att betrakta det under som ska ske, och sångerskan ackompanjeras av en oboe d'amore. "Bered Dig, o Sion, med kärlekens längtan…" uppmanar hon, och kören (folket) svarar undrande "Hur skall mitt hjärtas längtan väl rätt välkomna dig?", och det märkliga är att de gör det till den kända koralmelodi vi oftare förknippar med texten "O huvud blodigt sårat". Naturligtvis var detta ett mycket medvetet melodival och Bach visste att hans åhörare mycket väl kände till denna originaltext. På detta vis gav han redan nu, när Jesusbarnet ännu låg i krubban, en liten antydan om hans kommande öde - törnekronan han fick bära på korset. I barockens stora verk hittar man ofta sådana finurliga, dolda budskap, inte alltid så lätta att klura ut.
Redan av detta kan man i alla fall förstå att Bachs juloratorium egentligen är ett mycket lärt verk. Men Bach delade, med bland andra Shakespeare, det ovanliga genidrag som innebar att han kunde uttrycka det djupt tänkta på ett både folkligt och enkelt sätt. Här kunde såväl menigheten som akademikerna hitta något värdefullt. Detta har bidragit till att Juloratoriet blivit ett av de mest älskade kyrkomusikaliska verken från barocken.
Till skillnad från Bachs Johannes- och Matteus-passioner är Juloratoriet däremot inte ett speciellt enhetligt verk. I själva verket består detta omfattande oratorium i sin fullständiga form av sex fristående kantater avsedda att framföras på juldagen, annandag jul, tredjedag jul, nyårsdagen, söndagen efter nyår respektive trettondagen. I dag är det emellertid praxis att man framför de tre första kantaterna vid ett och samma tillfälle. De tre avslutande kantaterna bildar tillsammans cirka sjuttio minuter av lika högkvalitativ musik som de tre första delarna, men gör detta mästerverk till en alltför omfattande manifestation för jäktade nutidsmänniskor, i synnerhet i juletid. Varje kantat står på egna ben och kan framföras separat, men de har en "handling" som löper genom alla sex kantater.
Det är också intressant att notera att Bach inte gjorde någon skillnad mellan profan och sakral musik, och att han inte alls drog sig för att använda ursprungligen världsligt tänkt musik ens i sitt juloratorium. Redan den inledande jubelkören är exempel på detta. Bach lånade nämligen denna festligt majestätiska musik ur ett verk med världslig text: "Tönet ihr Pauken! Erschallet Trompeten!" avsett att hylla drottning Maria Josefa av Polen-Sachsen på hennes födelsedag. "Bered dig, o Sion …" hämtade Bach ur sin världsliga kantat Herkules vid Skiljevägen.
Den första avdelningen (kantaten) avslutas med den ståtliga basarian Konung, Herre i det höga och en riktigt älsklig julkoral i vars tyska originaltext några diminutiver (Jesulein, Bettlein…) används för att visa hur obetydligt ett barns födelse kan vara ur jordiskt perspektiv - men i orkestermellanspelet är synsättet ett helt annat: där blir det åter pukor och trumpeter som får frammana bilden av en konung i krubban.
I den andra kantaten är orkesterklangen annorlunda, här framhålls träblåsarna medan pukor och trumpeter får vila. Den inledande orkestersinfonian anger stämningen: "Och där voro några herdar i den samma ängden …" Flöjt och violiner spelar ett "änglamotiv", medan oboe d'amore och engelskt horn frammanar herdarnas musik. Tenorarian "Fromma herdar, skynden snarligt" är nästan extatisk i sin iver att egga herdarna att snabbt ta sig fram till Betlehem, och i koralen "Så märken nu det tecknet rätt!" betraktar de med häpenhet underverket i skyn. Den stora körsatsen "Ära ske Gud uti höjden" symboliserar den jublande änglakören, och i den avslutande koralen "Vi sjunger för dig i din här av all kraft lov, pris och ära" anslöt sig på Bachs tid hela församlingen i lovsången.
Den tredje kantaten inleds på nytt festligt med körsatsen "Himlens härskare, hör mumlet", och i den glatt upprymda körsatsen "Låtom oss nu vandra till Betlehem" uppbådar Bach entusiastiskt all sin kompositionsfantasi för att illustrera allas vilja att skynda fram till krubban: ett målande tema dyker ständigt upp i alla stämmor, det kan spelas rättvänt eller spegelvänt, bara för att visa den förvirrade ivern och brådskan. I basen finns ett typiskt promenadmotiv, medan violiner och flöjter bidrar med snabbare löpningar. Till slut kommer de fram till målet och Evangelisten berättar kantatens innerligaste ingivelse: "Och de gingo hastigt och funno båda, Maria och Josef, och barnet nederlagt i krubban". Den följande altarian "Slut, o mitt hjärta, det saliga undret uti tro och kärlek in!" är naturligtvis också en underbar melodisk skapelse. Så slutar tredje delen med att dess inledande körsats tas om på nytt.
STIG JACOBSSON
3 min
4 konserter
2019-12-12
25 min
4 konserter
2019-12-12
27 min
1 konsert
2019-12-13
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
JULORATORIET (BVW 248)
KANTATER NR 4-6
4. Fallt mit Danken, fallt mit Loben
5. Ehre sei dir, Gott, gesungen
6. Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben
Bachs omfattande Juloratorium består av sex fristående kantater avsedda att framföras på juldagen, annandag jul, tredjedag jul, nyårsdagen, söndagen efter nyår, respektive trettondagen. Sedan första framförandet i Thomaskyrkan i Leipzig julen och nyåret 1734-1735 har Juloratoriet blivit ett av de mest älskade kyrkomusikaliska verken från barocken. Som alltid hade han säkert bråttom med att få fram musiken i tid och därför lånade han från verk han redan komponerat, men en hel del av dessa har idag försvunnit. Texten var han naturligtvis tvungen att anpassa till de nya omständigheterna, och de hämtades från Lukas 2, vers 1, 3-21, Matteus 2 vers 1-12, kyrkosånger och madrigaler.
De tre avslutande kantaterna bildar tillsammans närmare 80 minuter av lika högkvalitativ musik som de tre första delarna, så det är egentligen bara Juloratoriets totala längd som gör att vi så sällan får höra hela på en gång.
Fjärde kantaten är skriven för nyårsdagen och börjar med en tryggt vaggande körsats. Efter Evangelistens budskap delar basen och sopranen på ett finurligt stämfört arioso. Den följande ekoarian är ett unikt inslag där inte bara en extra sopran (som från fjärran svarar "ja") utan även en oboe får ekoeffekter. En lovsjungande koral med fina hornstämmor avslutar kantaten.
En jublande körsats inleder den femte kantaten - avsedd till söndagen efter nyår - med härligt barockgung. En altsolist besvarar körens frågor där menigheten förundras över det himmelska ljus som förtär allt mörker. Ljuset som lyser upp den mörkaste tiden på året, men också mörkret i själen, är också ämnet för basens aria, för fader Bach har inte glömt den nordeuropeiska adventstidens mörker och kyla. Ljuset oroar naturligtvis Herodes. I trion för sopran, tenor och alt får även en soloviolin till slut en allt viktigare roll.
Den sjätte och avslutande kantaten i Bachs Juloratorium är avsedd för trettondagen. Den inleds med en kör där striden är nära och "de stolta fienderna frustar", och visst anar man Herodes falska intresse. Men de trosvissa står starka i kampen och går segrande fram med budskapet om att ondskan är krossad - trumpeterna jublar, precis som i hela verkets början!
Johann Sebastian Bach stod nu på höjden av sin karriär och hade varit kantor vid Thomaskyrkan i Leipzig i elva år, när Juloratoriet framfördes för första gången julen/nyåret 1734-35, och delarna framfördes omväxlade mellan de båda kyrkor han hade ansvar för: Thomaskyrkan och Nikolaikyrkan.
STIG JACOBSSON
26 min
1 konsert
2019-12-13
25 min
1 konsert
2019-12-13
24 min
14 konserter
2005-10-07
Klaverkonsert nr 2, E-dur (1729)
20 min
Klaverkonsert nr 3, D-dur (1717)
17 min
13 min
2 konserter
2004-10-27
10 min
13 konserter
2018-02-03
Klaverkonsert nr 6, F-dur (1720)
17 min
Klaverkonsert nr 7, g-moll (1717)
14 min
22 min
1 konsert
1966-04-29
Komm, Gott, Schopfer, Heiliger Geist Bwv 631 * (1717)
4 min
Komm, süsser Tod (1736)
4 min
11 min
1 konsert
1998-02-22
Konsert C-dur för 2 klaver och stråkar, BWV 1061 (bearb. Reger)
Konsert C-dur för 3 klaver och stråkar (1733)
18 min
17 min
2 konserter
1944-03-10
Konsert c-moll för 2 klaver och stråkar BWV 1060 (1727)
14 min
Konsert c-moll för 2 klaver och stråkar BWV 1062 (1717)
15 min
Konsert d-moll för 2 violiner (bearb. Schnirlin)
Konsert d-moll för 2 violiner BWV 1043 (1717)
16 min
16 min
18 konserter
1998-04-18
Konsert d-moll för 3 klaver och stråkar (1733)
16 min
Konsert för fyra klaver (1733)
10 min
16 min
12 konserter
2017-06-10
17 min
3 konserter
1991-03-22
Konsert i c-moll för violin och viola
15 min
Koralmotett "nicht Nach Welt"
12 min
1 konsert
2007-09-25
Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl, BWV 198 (1727)
29 min
Laßt uns sorgen, laßt uns wachen, BWV 213 (1733)
45 min
Leichtgesinnte Flattergeister, BWV 181 (1724)
15 min
Lento för viola och piano
Liebster Gott, wenn werd ich sterben? BWV 8 (1724)
Liebster Gott, wenn werd ich sterben? BWV 8 (version 1) (1724)
24 min
Liebster Immanuel, Herzog der Frommen, BWV 123 (1725)
24 min
Liebster Jesu, mein Verlangen, BWV 32 (1726)
Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren, BWV 137 (1725)
19 min
Lobe den Herrn, meine Seele, BWV 143 (1714)
17 min
Lobe den Herrn, meine Seele, BWV 69 (1747)
26 min
Lobe den Herrn, meine Seele, BWV 69a (1723)
6 min
3 konserter
2007-02-04
Lobet Gott in seinen Reichen, BWV 11 (1735)
Mache dich, mein Geist, bereit, BWV 115 (1724)
24 min
32 min
1 konsert
2009-12-09
Man singet mit Freuden vom Sieg, BWV 149 (1729)
24 min
2 t 11 min
3 konserter
1965-03-14
Mein Gott, wie lang, ach lange? BWV 155 (1716)
14 min
Mein Herze schwimmt im Blut, BWV 199 (1714)
26 min
Mein liebster Jesus ist verloren, BWV 154 (1724)
19 min
24 min
1 konsert
1966-04-29
Meine Seele rühmt und preist, BWV 189 (1710)
20 min
Meine Seufer, meine Tränen, BWV 13 (1726)
23 min
Meinen Jesum laß ich nicht, BWV 124 (1725)
19 min
Mer hahn en neue Oberkeet "Bondekantaten" BWV 212 (1742)
30 min
Mit Fried und Freud ich fahr dahin, BWV 125 (1725)
29 min
2 t
8 konserter
2004-11-04
1 t
2 konserter
2014-04-03
1 t
2 konserter
2014-04-03
Mässa i A-dur (1737)
37 min
Mässa i F-dur (1737)
28 min
Mässa i G-dur (1737)
33 min
Mässa i g-moll (1737)
33 min
Nach dir, Herr, verlanget mich, BWV 150 (1709)
19 min
Nimm von uns, Herr, du treuer Gott, BWV 101 (1724)
30 min
Nimm, was dein ist, und gehe hin, BWV 144 (1724)
16 min
22 min
1 konsert
1986-11-18
2 min
1 konsert
2015-04-18
Nun danket alle Gott, BWV 192 (1730)
15 min
Nun ist das Heil und die Kraft, BWV 50 (1727)
5 min
20 min
1 konsert
2009-12-09
Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 62 (2) (1724)
18 min
Nur jedem das Seine, BWV 163 (1715)
19 min
O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe, BWV 34 (.1740)
O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe, BWV 34a (.1728)
O Ewigkeit, du Donnerwort, BWV 20 (1724)
31 min
O Ewigkeit, du Donnerwort, BWV 60 (1723)
O heilges Geist- und Wasserbad, BWV 165 (1715)
18 min
O holder Tag, erwünschte Zeit, BWV 210 (1740)
35 min
O Jesu Christ, meins Lebens Licht, BWV 118 (1737)
7 min
17 min
2 konserter
1993-10-08
20 min
1 konsert
1979-02-15
20 min
2 konserter
1981-11-07
20 min
13 konserter
2014-05-21
Orkestersvit nr 1 (4-händigt piano)
19 min
14 konserter
2015-11-19
Orkestersvit nr 2 h-moll (4-händigt piano)
20 min
18 konserter
1991-10-01
20 min
3 konserter
1979-02-23
15 min
1 konsert
1996-09-11
17 min
1 konsert
1972-10-04
25 min
2 konserter
2019-05-25
17 min
3 konserter
1983-09-22
16 min
1 konsert
1982-08-24
20 min
1 konsert
1994-05-06
13 min
1 konsert
1968-03-11
13 min
1 konsert
1965-01-24
Preise dein Glücke, gesegnetes Sachsen, BWV 215 (1734)
37 min
Preise, Jerusalem, den Herrn, BWV 119 (1723)
29 min
11 min
1 konsert
1992-10-09
Preludium och fuga b-moll ur Das wohltemperierte Klavier I (ork. Kallstenius)
14 min
3 konserter
1975-02-18
14 min
1 konsert
1937-04-29
Preludium och fuga i g-moll (1708)
8 min
5 min
1 konsert
1993-01-12
Preludium ur Das wohltemperierte klavier för viola och piano
4 min
2 konserter
2018-09-14
6 min
1 konsert
2010-05-03
Recitativ och aria ur Juloratoriet
Ricercare ur Musikalisches Opfer
2 min
1 konsert
2010-11-13
4 min
1 konsert
1993-01-31
4 min
16 konserter
2011-03-12
2 min
16 konserter
2017-02-15
Schau, lieber Gott, wie meine Feind, BWV 153 (1724)
18 min
Schauet doch und sehet, BWV 46 (1723)
Schlage doch, gewünschte Stunde, BWV 53 (NCERTAIN)
10 min
Schleicht, spielende Wellen, BWV 206 (1736)
43 min
Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 180 (1724)
27 min
Schweigt stille, plaudert nicht "Kaffekantaten" BWV 211 (1735)
29 min
Schwingt freudig euch empor, BWV 36c (1725)
31 min
Sehet, welch' eine Liebe hat uns der Vater erzeiget, BWV 64 (1723)
Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem, BWV 159 (1729)
Sei Lob und Ehr dem höchsten Gut, BWV 117 (1731)
28 min
Selig ist der Mann, BWV 57 (1725)
31 min
34 min
2 konserter
1971-03-08
7 min
2 konserter
1995-09-15
Siciliano för viola och piano
Sie werden aus Saba alle kommen, BWV 65 (1724)
19 min
Sie werden euch in den Bann tun, BWV 183 (1725)
15 min
Sie werden euch in die Bann tun, BWV 44 (1724)
21 min
Siehe zu, daß deine Gottesfurcht nicht Heuchelei sei, BWV 179 (1723)
17 min
Siehe, ich will viel Fischer aussenden, BWV 88 (1726)
21 min
7 min
1 konsert
2017-02-12
Sinfonia ur Kantat BWV 29 (1731)
4 min
Sinfonie für 2 violinen, viola, bass, fagott und orgel
Singet dem Herrn ein neues Lied, BWV 190 (1724)
17 min
18 t 40 min
1 konsert
2006-12-03
18 min
4 konserter
2018-10-06
15 min
3 konserter
2009-03-07
12 min
1 konsert
1996-01-28
17 min
2 konserter
2008-02-23
14 min
1 konsert
2008-01-30
10 min
1 konsert
1996-01-28
Sonater för flöjt/violin och piano (bearb. David/Hermann)
Sonater för piano och violin
Svit A-dur för violin och piano (bearb. David)
Süßer Trost, mein Jesus kömmt, BWV 151 (1725)
19 min
Toccata C-dur Bwv 564 (ork.)
Toccata D-dur (Fantasi och fuga)
11 min
1 konsert
2007-09-25
3 min
2 konserter
1994-12-03
8 min
11 konserter
1991-11-15
8 min
2 konserter
1970-11-01
Tre koralförspel (ork. Respighi)
17 min
4 konserter
1993-02-23
13 min
2 konserter
1995-10-17
13 min
1 konsert
1984-06-19
13 min
3 konserter
1994-10-14
23 min
2 konserter
1977-10-23
Trippelkonsert för flöjt, violin, klaver och stråkar (1730)
22 min
Tritt auf die Glaubensbahn, BWV 152 (1714)
20 min
Tue Rechnung! Donnerwort, BWV 168 (1725)
Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! BWV 214 (1733)
27 min
Uns ist ein Kind geboren, BWV 142 (1715)
20 min
Unser Mund sei voll Lachens, BWV 110 (1725)
32 min
7 min
1 konsert
1996-01-28
1 min
1 konsert
2014-01-29
Uvertyr till Orkestersvit nr 4 D-dur
Uvertyr ur Orkestersvit C-dur
Wachet auf, ruft uns die Stimme (brassensemble)
33 min
1 konsert
1950-04-10
Wachet! Betet! Seid bereit allezeit, BWV 70 (1723)
28 min
Wahrlich, wahrlich, ich sage euch, BWV 86 (1724)
19 min
1 min
13 konserter
2019-06-18
Variationer över Bondekantaten
5 min
Warum betrübst du dich, mein Herz, BWV 138 (1723)
20 min
Was frag ich nach der Welt, BWV 94 (1724)
24 min
Was Gott tut, das ist wohlgetan, BWV 100 (1735)
28 min
Was Gott tut, das ist wohlgetan, BWV 98 (1726)
19 min
23 min
2 konserter
2007-02-04
Was mein Gott will, das g'scheh allzeit, BWV 111 (1725)
24 min
Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd, BWV 208 (1713)
38 min
Was soll ich aus dir machen, Ephraim, BWV 89 (1723)
15 min
Was willst du dich betrüben, BWV 107 (1724)
23 min
Weichet nur, betrübte Schatten, BWV 202 (1723)
22 min
27 min
1 konsert
1961-11-09
Wer da glaubet und getauft wird, BWV 37 (1724)
21 min
Wer Dank opfert, der preiset mich, BWV 17 (1726)
22 min
Wer mich liebet, der wird mein Wort halten, BWV 59 (1724)
14 min
Wer mich liebet, der wird mein Wort halten, BWV 74 (1725)
Wer nur den lieben Gott läßt walten, BWV 93 (1724)
24 min
Wer sich selbst erholet, der soll erniedriget werden, BWV 47 (1726)
Wer weiss, wie nahe mir mein Ende, BWV 27 (1726)
20 min
Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, BWV 170 (1726)
Widerstehe doch der Sünde, BWV 54 (1714)
15 min
25 min
1 konsert
1976-12-16
19 min
15 konserter
2005-12-21
15 min
14 konserter
2016-12-02
15 min
2 konserter
2001-05-26
Violinsonat e-moll (bearb. David)
Violinsonater (bearb. David)
Wir danken dir, Gott, wir danken dir, BWV 29 (1731)
27 min
Wir müssen durch viel Trübsal, BWV 146 (1728)
40 min
Wo gehest du hin? BWV 166 (1724)
18 min
Wo Gott der Herr nicht bei uns hält, BWV 178 (1724)
22 min
Wo soll ich fliehen hin, BWV 5 (1724)
24 min
Wohl dem, der sich auf seinen Gott, BWV 139 (1724)
24 min
Vår Gud är oss en väldig borg
5 min
Wär Gott nicht mit uns dieser Zeit, BWV 14 (1735)
19 min
43 min
4 konserter
1979-05-10
Åtta kanon ur Das musikalische Opfer
Ärgre dich, o Seele, nicht, BWV 186 (1716)
38 min