Stäng
Meny

Arkiv

Bedrich Smetana


Betinapolka
 


Blaník (1879)
 14 min
5 konserter
1984-11-29


Brudköpet (1863)
 


 
7 konserter
1980-12-14


 
26 konserter
1980-12-14



Brudköpet: Kör
 


 
1 konsert
1998-06-14


Brudköpet: Marsch
 


Brudköpet: Polka
 


Brudköpet: Potp.
 



Brudköpet-fantasi
 



Das Landmädchen
 


Die Moldau
 


 5 min
1 konsert
1980-12-14


 8 min
1 konsert
1991-10-02


Dve Vdovy (Två Änkor)
 


 13 min
27 konserter
1993-09-12


 
1 konsert
1974-11-19


Gaudeamus
 


 4 min
3 konserter
1969-08-24


Haakon Jarl (1861)
 10 min
3 konserter
1964-10-23


Komödianten: Marsch
 


Libuse
 


Louisina-polka
 


Ma Vlast
 


Macbeth (1859)
 
2 konserter
1984-02-14


 7 min
1 konsert
2015-09-12


Moldau (1874)
 12 min
99 konserter
2017-06-13

MOLDAU Bedrich Smetana ägnade stora delar av sitt liv åt att försöka komponera vad han ansåg vara typisk tjeckisk musik och blev på så sätt en förgrundsgestalt för nationalromantiken. Han fick undervisning av pianopedagogen Josef Proksch och kompositören Franz Liszt, men hans största inspiration till komponerandet kom från Richard Wagner. Smetanas första stora verk var en pianotrio som han skrev efter en av hans sex döttrars tragiska död 1855. Han sörjde och var djupt olycklig. Året därefter tog han anställning som dirigent för harmoniska sällskapet i Göteborg för att komma bort från minnet av dottern. Smetana ansåg att svenskarna var musikaliskt osofistikerade och gjorde sitt bästa för att undervisa folket i musik. Genom musikundervisningen träffade han Fröjda Benecke, en göteborgsk hemmafru som blev hans musa och älskarinna. Till hennes ära transkriberade han två sånger av Schubert och gjorde om ett av sina tidigare pianostycken till polkan Videní na plese. I Göteborg verkade han i sex år. När han återvände till Prag på 1860-talet ville han skriva en nationalistisk opera. Första försöket var Brandenburgarna i Böhmen som inte ledde till någon framgång, men hans andra opera Brudköpet togs emot med entusiasm och räknas än idag till en av hans starkaste nationalistiska kompositioner. Smetana blev sedermera kapellmästare vid den tjeckiska nationalteatern, en tjänst han var tvungen att lämna 1874 till följd av dövhet som sägs ha kommit över en natt. Trots dövheten fortsatte han att komponera och skrev bland annat Böhmiska danser, Aus der Heimat och Mitt fosterland (Má vlast). Smetana komponerade Mitt fosterland mellan 1874 och 1879. Verket framförs ofta i sin helhet, men de sex delarna komponerades som individuella symfoniska dikter. Denna kompositionsform skapades av Liszt och har till syfte att gestalta något ickemusikaliskt som till exempel ett landskap eller en tavla. De symfoniska dikterna ska inspirera och framkalla bilder hos lyssnaren. Dikterna i Mitt fosterland beskriver den böhmiska landsbygden, dess historia och dess legender. I tondikten Moldau, på tjeckiska Vltava, beskriver Smetana floden som från sina källor - en varm och en kall - rinner genom Böhmen. Smetana tar lyssnaren med längs floden, genom skogar, genom landskapet där en bonde firar bröllop, förbi palats och ruiner, i månskenet där sjöjungfrurna dansar och dit den till slut rinner ut i Elbe. Moldau är Smetanas mest kända symfoniska dikt. Selma Pettersson



 27 min
9 konserter
2018-04-15

BEDRICH SMETANA (1824-1884) PIANOTRIO G-MOLL Moderato assai Scherzo Finale Bedrich Smetana är egentligen en verkligt nationalistisk tjeckisk tonsättare med många ämnen hämtade från Tjeckoslovakien. Men det tog flera år innan han till fullo kunde ägna sig åt den tjeckiska musikens inflytande. Han var mycket god vän med Liszt, Berlioz och Robert och Clara Schumann och hade redan i mycket unga år spelat violin och ägnat sig mest åt Mozarts, Haydns och Liszts kompositioner för violin och från sex års ålder också piano. Mellan 1840 och 1843 gick han i skola i Pilsen och där blev han god vän med familjen Kolar som han känt redan på 1830-talet och hade spelat duetter med dottern Katerina som han nu, vid 19 års ålder förälskade sig i. Tack vare hennes mor kunde han ta lektioner på kredit för den skickligaste pianoläraren i Prag, Josef Proksch. Och när Smetana hade det som värst i Prag föreslog J B Kittl, direktören för konservatoriet honom att vara en inneboende musiklärare hos greve Leopold Thun och hans familj och det var positivt för honom eftersom han kunde vara både i Prag och på sommaren på deras olika landställen. 1848 lämnade han Thuns och öppnade på Liszts rekommendation en privat musikskola i Prag. Han gifte sig också 1849 med Katerina som blev hans efterträdare hos Thuns. 1855 avled deras äldsta dotter och med anledning av detta skrev Smetana sin Pianotrio i g-moll, ärlig och elegisk musik till den döda femåriga dottern, som redan visat så stora musikaliska talanger. Den är i tre satser, Moderato assai, Scherzo och Finale. Den sista satsen slutar med Grave, quasi marcia över en orgelpunkt på D, sista avskedet av dottern. 1856 tog han ett arbete som ledare för Harmoniska Sällskapet i Göteborg, med stor frihet att komponera och dirigera, där han stannade till 1861. Katerina följde med honom året efter, men hon blev allt svagare, mycket beroende på de kalla vintrarna och när hon beslutade sig för att resa hem till Tjeckoslovakien avled hon i Dresden 1859. Året efter hennes död gifte Smetana om sig med en annan tjeckiska, Barbara Fernandi. Men båda tröttnade på Sverige och två år senare reste de tillbaka till Tjeckoslovakien, där Smetanas tonsättarkarriär tog fart med framförallt flera operor bl a Brudköpet från 1866 som blev något av en tjeckisk nationalopera. Han skrev 1874 sitt mest kända orkesterverk, de sex symfoniska dikterna Mitt fosterland, där Moldau ingår. Smetana blev allt dövare och sämre i nerverna och hamnade till slut på sinnessjukhus, där han avled 1884. GUNILLA PETERSÉN


 
9 konserter
1980-12-14


Richard den III - Valdstynuv tabor - Hakon Jarl
 


Richard III (1858)
 11 min
2 konserter
1980-05-22


Sárka (1875)
 11 min
17 konserter
2010-12-04


 
1 konsert
1979-11-27


 
1 konsert
1979-11-27


 30 min
11 konserter
2013-03-24


 30 min
1 konsert
1969-04-08


Tábor (1878)
 13 min
5 konserter
1984-11-29


 
1 konsert
1984-02-14


 
1 konsert
1984-02-14


Tre danser ur Brudköpet (1863)
 11 min


 
1 konsert
1928-11-11


 7 min
1 konsert
1969-11-20


 7 min
79 konserter
2012-06-19


Uvertyr till Brudköpet (salongsork.)
 


 14 min
4 konserter
1994-08-31


Venkovanka-polka
 


Vyšehrad (1872)
 15 min
12 konserter
2010-12-04

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!