Stäng
Meny

Arkiv

Fanny Mendelssohn Hensel


 26 min
1 konsert
2017-03-05


 
1 konsert
2019-11-17

FANNY MENDELSSOHN HENSEL (1805-1847) STRÅKKVARTETT ESS-DUR Adagio ma non troppo Allegretto: Scherzo Romanze Allegro molto vivace "Bara det som är verkligt kvinnligt är en prydnad för ditt kön." Abraham Mendelssohn till dottern Fanny Fanny Mendelssohn var storasyster till Felix Mendelssohn, den framgångsrike tonsättaren och dirigenten. Mannen som återupptäckte Bach, och som till och med drottning Victoria tyckte var snygg. Var befann sig Fanny när Felix besökte kungligheter och såg sig om i världen, skrev musik inspirerad av Italien och blev sjösjuk utanför Hebriderna? Jo, hon var hemma, på sin fars befallning, som inte var ytterlig utan helt i linje med sin tid. 1800-talets kvinna skulle vara hemmets ängel, inte ha egna önskningar, inte ens inom hemmets väggar; "De flesta kvinnor, som tur är för dem, besväras inte av några som helst sexuella känslor." (Dr William Acton, 1813-1875) Skammen att få dottern/systerns femininitet hotad eller ifrågasatt skulle undvikas till varje pris. Så det handlade alltså inte om att någon misstrodde Fanny Mendelssohns begåvning. Både pappa och bror var införstådda med hur begåvad hon var. Till en början fick syskonen samma undervisning. Deras pianolärare Carl Friedrich Zelter menade att han såg något av Bach i henne, han verkar rentav ha sett henne som den mest begåvade av syskonen. Trots att pappan och brodern avrådde henne, komponerade Fanny fler än 400 verk. De flesta fick hon inte se i tryck, utom några få som gavs ut i brodern Felix namn. Fanny Mendelssohn var en enastående pianist och framträdde ofta i familjens salong. Den borgerliga salongen var en sorts halvoffentlig scen och många kvinnliga tonsättares enda möjlighet att bli framförda och själva utöva musik under 1800-talet. Stråkkvartetten i ess-dur är en romantisk pärla. Ömsom halsbrytande i sina tempon, ömsom böljande med storslagen gestik som passar utmärkt även för en större orkester. Inspelningen med Malin Broman och Musica Vitae rekommenderas. KATARINA A KARLSSON


 9 min
1 konsert
2018-04-20

FANNY MENDELSSOHN HENSEL (1805-1847) UVERTYR C-DUR Fanny Mendelssohn Hensel, äldst av judiske bankiren Abraham Mendelssohn Bartholdys fyra barn, föddes i Hamburg 1805, före Felix (1809), Rebecka (1811) och Paul (1812). 1811 flydde alla till Berlin där farfar Moses var berömd upplysningsfilosof. Alla barnen döptes lutherkristet i mars 1816. Fanny Mendelssohn Hensel skrev nära 500 verk (cirka 250 sånger, 28 kör- och 125 pianostycken) men nekades av fadern och Felix en karriär på detta område efter att 14-årig ha debuterat som tonsättare. Enda orkesterstycket är den sällan spelade uvertyren. Familjens konserter varje söndag med musiker ur Berlins hovkapell och Fannys 20 röster starka kör blev ett forum för både Fanny och Felix, med ofta 200 lyssnare - bland dem Liszt, Humboldt, Goethe och Hegel - i verk av Beethoven, Weber, Bach och Mozart. En enda gång, 1838, spelade Fanny Mendelssohn Hensel offentligt. Kritikern Rellstab fann henne lika begåvad som Felix - som gav ut fem sånger och en duett av henne i sitt eget namn. Bara ett fåtal gav hon ut själv, främst från 1829 som maka till hovmålaren Wilhelm Hensel. Musiken spreds i avskrifter i vänkretsen. Uvertyren komponerades i början av 1830-talet, men osäkert är om hon själv fick höra den. En lugn början följs av glansfullt stråkarbete. Hon dog 41 år gammal och Felix mindre än två år senare vid 38 års ålder. Och det var Fanny Mendelssohn Hensel, inte brodern, som myntade begreppet "sånger utan ord". ROLF HAGLUND

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!