Stäng
Meny

Arkiv

Paul Hindemith


 16 min
1 konsert
1979-02-07


 25 min
1 konsert
1977-12-02


 
4 konserter
2002-10-17


 
1 konsert
2013-09-28


 13 min
4 konserter
1975-12-09


 20 min
1 konsert
1936-10-22


Flöjtsonat (1936)
 
2 konserter
1982-04-27


 34 min
1 konsert
1956-04-19


Hornkonsert (1949)
 15 min
2 konserter
1977-01-22


 15 min
3 konserter
2005-04-17


Kammarmusik nr 2 (piano och orkester) (1924)
 20 min



 19 min
1 konsert
1930-02-28


Kammarmusik nr 6 (viola d'amore o. kammarork.) (1927)
 17 min


Kammarmusik nr 7 (orgel o. kammarork.) (1927)
 16 min


Konsert för flöjt, oboe, klarinett, fagott, harpa och orkester (1949)
 15 min


 12 min
1 konsert
1933-10-11


 16 min
1 konsert
1933-02-22


Konsertmusik för viola och kammarorkester (1930)
 20 min


 26 min
1 konsert
1974-03-05


 15 min
4 konserter
2015-11-13


 1 t 10 min
1 konsert
1968-11-19


 25 min
24 konserter
2018-04-13

PAUL HINDEMITH (1895-1963) MATHIS DER MALER, SYMFONI Engelkonzert (Ruhig bewegt. Ziemlich lebhaft) Grablegung (Sehr langsam) Versuchung des heiligen Antonius (Sehr langsam. Sehr lebhaft) Med operan Mathis der Maler från 1934 hade den tyske tonsättaren Paul Hindemith lagt fram sitt musikaliska testamente. Operan, vars text tonsättaren själv skrivit, låter oss möta konstnären Mathis Neidhart, alias Matthias Grünewald (1480-1529), när denne arbetar med sitt mästerverk Isenheimaltaret. Konstnärens dilemma i ett oroligt samhälle framstår tydligt när Mathis förnekar sin konst för att ställa sig i politikens tjänst och kämpa mot förtrycket under bondeupproret i Sydtyskland 1524. Han upptäcker dock att även böndernas levnadssätt är maktfullkomligt och återvänder till sin fria konstutövning. Hindemith upplevde samma konflikt i hemlandet. Han varken kunde eller ville välja sida vad gällde de politiska ytterlighetsinriktningarna. Han valde därför isolering, självständighet och så småningom emigration. Först till Turkiet och Schweiz, sedan till USA där han bosatte sig permanent, verksam som omtyckt kompositionslärare. Operan Mathis der Maler fick inte framföras i Tyskland, nazisterna var rädda för dess tydliga symboliska innehåll: revolt mot förtryck. Dirigenten Wilhelm Furtwängler kämpade hårt för dess urpremiär 1935 men misslyckades och blev bannlyst från Tysklands musikliv under ett år. 1938 uruppfördes dock operan i Zürich med stor framgång. På Kungliga Teatern i Stockholm gavs den 1950. Parallellt med operan komponerade Paul Hindemith sin symfoni med samma titel. Operans uvertyr blev symfonins första sats med titeln Änglakonsert efter den första målningen på Grünewalds altarskåp i Isenheim (Alsace). Här blandar Hindemith medeltida kyrkomusik med folkton till en festlig och glad musik. Välkänd är folkmelodin Es sungen drei Engel (Tre änglar sjöng) som först introduceras av tromboner. Satsens tre huvudmotiv ljuder och förändras i alla symfonins instrumentgrupper. Till sist förenas de med änglamelodin. Man kan se altarskåpets första bild framför sig med musicerande änglaskaror på molnbergen. Den andra satsen - och altarbilden - bär överskriften Gravläggning och består av musik ur operans sjätte scen, en långsam sats i en djupt tragisk stämning. Här klingar tomheten och saknaden efter någonting odefinierbart. Satsen anses bäst ge uttryck för tonsättarens egen känslomässiga problematik vad gällde viljan att följa sin vision i den nya musiken och hans situation i en rigid omvärld. Han har också lagt in typiska "suckmotiv" mot slutet av satsen, från 1600- och 1700-talens musikaliska affektlära som han ägnat många studier. Tredje satsen, Den helige Antonius frestelse, är hämtad ur intermezzot i operans sista scen. Antonius slitningar mellan det onda och goda utkämpas av olika klanggrupper i orkestern i omväxlande rytmer, melodier, harmonier och dynamiska ytterligheter. Man hör de plågades smärta i helvetet. Men förlossningen kommer till sist. Melodin till Tomas av Aquinos sakramentshymn från 1200-talet Lauda Sion Salvatorem - Sion, sjung till Frälsarens ära - ljuder plötsligt "med all kraft" i en kör av bleckblåsare. Symfonin Mathis der Maler, som blivit Hindemiths mest uppskattade och centrala verk, hann uruppföras i Berlin 1934 före bannlysningen av Furtwängler. Instrumentalmusik ansågs ju inte heller kunna påverka lyssnarna som en operatext, som får extra genomslagskraft av dess musik. Men det kan naturligtvis diskuteras! GUNILLA PETERSÉN


 21 min
5 konserter
2011-02-05


 
1 konsert
1925-10-28


 28 min
1 konsert
2001-04-29


 25 min
1 konsert
1966-01-28


Pittsburgh Symphony (1958)
 21 min


Schulwerk 1: Neun stücke
 


Schulwerk 2: Acht Kanons
 


 34 min
10 konserter
1996-01-26


Sinfonietta i E (1949)
 21 min


Six Chansons
 


 12 min
1 konsert
2003-03-15


 
2 konserter
2010-05-09


Sonat för viola solo, op 11 nr 5
 


Sonat i E (1935)
 10 min
1 konsert
1998-04-21


 13 min
8 konserter
2015-11-28


Sonata för violoncello solo op 25 no 3
 


Sonate für violoncello und klavier op 11 no 3
 


Sonate für violoncello und piano
 


Spielmusik, Op.43, No.1 (1927)
 7 min


 
1 konsert
1925-02-27


 
1 konsert
1923-11-16


 
5 konserter
1966-10-04


 
2 konserter
2015-03-08


 
1 konsert
1953-02-05


Suite Of French Dances (1958)
 8 min


 
1 konsert
1995-11-28


Svit ur Tuttifantchen (1922)
 20 min


 17 min
1 konsert
1996-04-11


 34 min
2 konserter
1969-02-14


 21 min
19 konserter
2004-05-15


 32 min
2 konserter
1968-04-19


 30 min
2 konserter
1967-03-30


Trauermusik (1936)
 8 min
2 konserter
2002-10-17


 11 min
2 konserter
2008-05-24


 10 min
2 konserter
2003-11-23


 16 min
1 konsert
1988-03-15


Uvertyr till Amor och Psyke (1943)
 6 min


Uvertyr till Neues vom Tage (1929)
 8 min


 14 min
1 konsert
2014-02-08


 26 min
3 konserter
1975-05-15


 20 min
2 konserter
1976-11-20

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!