Stäng
Meny

Arkiv

Molly Kien


 7 min
3 konserter
2019-10-13

MOLLY KIEN (f 1979) À LA RIGUEUR DU GOUT FIN ET DELICAT* Tonsättaren Molly Kien har en Bachelor of Arts från Indiana University i Bloomington och en masterexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon kom till Sverige 2002 för att studera för Sven-David Sandström vid Gotlands Tonsättarskola och fortsatte sina studier för denne i Bloomington. Molly Kien är medlem i Föreningen svenska tonsättare. Hon skriver själv om kvällens stycke: "När Bach tillägnade sina numera berömda Brandenburgkonserter till Christian Ludwig, markgreve av Brandenburg-Schwedt, så gjorde han det med ett visst mått av ödmjukhet, "jag ber ers höghet allra ödmjukast att icke döma deras ofullkomlighet så strängt med den omdömesgilla och känsliga smak som alla vet att Ni äger gällande musik, utan att hellre ta i vänligt beaktande den djupa respekt och lydnad jag härmed söker visa er." Det är med ett än större mått av ödmjukhet som detta verk presenteras, inspirerat av Bachs tredje Brandenburgkonsert, om än tämligen löst, mestadels några lånade motiv och instrumenteringen. Stycket är för övrigt en utforskning av hur barockmusiken kan klinga genom ett modernt filter, och det fungerar både som ett komplement till den tredje konserten och som ett självständigt stycke musik." *"Så strängt med den omdömesgilla och känsliga smak" kommer från den ursprungstillägnan Bach skrev till på franska till markgreven 1721.


 10 min
1 konsert
2021-10-15

MOLLY KIEN (f 1979) ARCTICIDAE Det var en speciell känsla att sitta hemma vid köksbordet mitt under en pandemi och skriva ett stycke för orgel, det största instrument som finns och som kan bara upplevas på plats, när man knappt hade lämnat hemmet på flera månader, för att inte tala om att gå på konsert. För inspiration lyssnade jag på Messiaens stora orgelverk, Apparition de l'église éternelle. Jag blev överväldigad när musiken blev så stark (på inspelningen) att det kändes som att salen skakade, och jag fick rysningar och längtade till att få höra livemusik igen. Med den känslan i bakhuvudet började jag komponera mitt eget verk för orgel, där jag har, med mycket hjälp av organisterna Hans Davidsson och Mattias Wager, försökt bygga upp klanger på samma sätt som man gör när man skriver ett orkesterverk. Jag ville gärna fylla hela salen med dramatiska ackord, och även experimentera med lekfulla partier. Jag blev överlycklig när jag fick reda på att Göteborgs nya konserthusorgel har pipor som sitter under salen så att den skakar när de spelas, precis på samma sätt som jag hade föreställt mig att den gjorde med Messiaens musik! Arcticidae* är en indirekt referens till min dotter Hafrún, som föddes mitt under kompositionsprocessen. MOLLY KIEN *Islandsmussla. Den amerikanska tonsättaren Molly Kien har en Bachelor of Arts från Indiana University i Bloomington och en masterexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon kom till Sverige 2002 för att studera för Sven-David Sandström vid Gotlands Tonsättarskola och fortsatte sina studier för denne i Bloomington. Hennes verk har framförts av ledande svenska orkestrar och kammarensembler. Hon har varit Composer in Residence hos Västerås Sinfonietta och skrev på beställning av Stockholms Konserthus ett stycke för klarinettisten och Echo Rising Starvinnaren Magnus Holmander som framfördes vid flera konserthus i Europa säsongen 2019-2020. Molly Kien har också ett stort intresse för amerikansk folkmusik. Hon sjunger och spelar banjo, hackbräde och ukulele i det egna old-time-bandet Molly Moses and the Country Cousins.

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!