Stäng
Meny

Arkiv

Egidio Romualdo Duni


Misero pargoletto ur Demofoonte
 9 min


 5 min
1 konsert
2021-09-26

EGIDIO ROMUALDO DUNI (1708-1775) SPERAI VICINO AL LIDO I maj 1737 sjöng kastratstjärnan Carlo Broschi (bättre känd som Farinelli) sin sista operaroll i London. Han framträdde som Timante i operan Demofoonte av Egidio Romualdo Duni, en kompositör som tillhörde den berömda Neapolitanska Skolan som länge har ignorerats av moderna musikologer. Partituret till Demofoonte är tyvärr förlorat, men alla Farinellis arior publicerades 1737 i London i en samling som har överlevt till idag. Duni föddes 1708 i Matera (Apulien) och utbildades i Neapel hos Francesco Durante. Senare arbetade Duni i Frankrike där han komponerade många operor. Han blev populär bland Upplysningens encyklopedister och spelade en avgörande roll i skapandet av opéra-comique. År 1737 hade Farinelli redan nått toppen av sin karriär medan Duni två år tidigare debuterat i Rom med operan Nerone. En uppmuntrande debut, eftersom den romerska publiken föredrog Nerone framför Olimpiade av Pergolesi, idag ansedd som den störste inom den neapolitanska skolan. För Farinelli blev livet nu ett helt annat. Inbjuden till det spanska hovet flyttade han till Spanien, där han dagligen under lång tid hade uppgiften att sjunga samma sju arier i rum nära den spanske, deprimerade kungen. Under 1700-talet var Neapel Europas musikaliska centrum och en levande mötesplats för Upplysningens idéer. Dagens musikvetare erkänner nu stadens enorma betydelse för utvecklingen av 1700-talets musik. Med sina fyra konservatorier skapades här en ny, modern stil som var klart före sin tid. Operan revolutionerades av en ny, attraktiv idé: kontrapunkt är inte längre i fokus, enkla, vackra melodier understryker texten, och basso continuo spelar en dramatisk roll. Den neapolitanska operan ansågs därför spegla Upplysningens strävan efter en konst som skulle vara mer tillgänglig och lättare att förstå för publiken och därmed närmare människornas känslor. Neapel (Napoli på italienska) kallades också för "Castrapoli": det var här de flesta kastraterna utbildades och fick en chans att etablera sig internationellt. Som Farinelli kom de ofta från regionen Apulien i Södra Italien, från fattiga familjer som såg kastreringen som en möjlighet till högre ekonomisk status för sina barn. Kastrater som företeelse trotsar alla moderna moraliska och förnuftsmässiga principer. Deras androgyna framtoning ansågs dock inte som "onaturlig" av samtiden, snarare tvärtom, som ett sätt att skapa sublima röster. De tycktes överbrygga avståndet mellan maskulint och feminint och kallades ofta för "änglalika"; inställningen till det gränsöverskridande var i detta fall överraskande modern. ANNA PARADISO

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!