Stäng
Meny

Arkiv

Edward Elgar


 30 min
15 konserter
2018-01-11

EDWARD ELGAR (1857-1934) CELLOKONSERT E-MOLL OP 85 Adagio. Moderato Allegro molto Adagio Allegro. Moderato. Allegro ma non troppo (sats 1 och 2 respektive sats 3 och 4 spelas utan uppehåll) Sir Edward Elgar - hur många av oss har inte från soffan skrålat med i hans avslutningsstycke Pomp and Circumstance i årliga tv- eller radioutsändningen från Royal Albert Hall i London! Egentligen den första av fem marscher vars sångavsnitt "Land of Hope and Glory" skrevs för en galakonsert i London till firandet av Edward VII:s kröning. Svenska körer kan ha sjungit två av hans oratorier, The Dream of Gerontius och The Kingdom och svenska symfoniorkestrar har säkert framfört hans första symfoni, violinkonsert och Enigmavariationer. Men populärast av alla Elgars verk är hans cellokonsert som komponerades året efter första världskrigets slut 1919. Den har kallats för "a fairy tale" - en saga" eller "sorgesång över alla som stupat i kriget", mycket på grund av dess vemodiga, romantiska huvudtema som introduceras av solist och orkester i första satsen. De flesta av Elgars övriga kompositioner framfördes mest i hemlandet England. Han var en typisk engelsk tonsättare för sin tid, född och uppvuxen i staden Worcester, där fadern var organist i katolska kyrkan, spelade fiol och organiserade musikfestivaler. Edward Elgar fortsatte i hans fotspår och lärde sig det mesta om instrument och röster genom att själv spela orgel, fagott, violin och piano, sjunga i ortens gosskör och dirigera blandade körer och orkestrar i och omkring Worcester. I dessa sammanhang kunde han få någon av sina första kompositioner uruppförda. Han tog violinlektioner i London några gånger och reste bland annat till Leipzig 1882 där han under tre veckor fick en verklig vitamininjektion av tyskt musikliv. Efter två år i London med nyblivna hustrun Alice flyttade paret tillbaka till en lugnare tillvaro i Malvern 1891. Elgar kunde ägna sig åt sitt komponerande med full kraft och de flesta av hans viktiga verk för kör och orkester kom till under de tretton år familjen bodde där. Han adlades och fick en framstående position i det engelska musiklivet. Även USA och Tyskland bjöd in den store tonsättaren. Fram till hustruns död 1920 bodde paret Elgar flera år i Hampstead i London. De tillbringade dock mycket tid i Brinkwells, ett undangömt hus på landet iSussex, där Elgar 1918 skrev sina tre mest spelade kammarmusikverk: violinsonaten i e-moll (op 82), stråkkvartetten i e-moll (op 83) pianokvintetten i a-moll (op 84) samt 1919 cellokonserten. 1918 hade Elgar också förts till sjukhus i London för att operera bort sina tonsiller. När han vaknat upp ur bedövningen bad han att få papper och penna och skrev ner den melodi i 9/8-takt som blev cellokonsertens mest kända tema. Uruppförandet vid London Symphony Orchestras säsongsöppning i oktober 1919 blev dock en katastrof trots att Elgar själv stod på pulten och hade en bra cellist, Felix Salmond. Felet var dirigenten Albert Coates, som repeterade så mycket på det övriga programmet att det inte fanns tid kvar för cellokonserten. Det tog många år innan konserten fick den position den har nu - tillsammans med Dvoráks cello-konsert den mest framförda någonsin. Det var när Jacqueline du Pré spelade in den på skiva 1965 som den snabbt blev en framgångssaga för de största cellisterna. Cellokonserten är ovanlig i upplägget - den har fyra satser i stället för normala tre i solokonserter och cellisten inleder första satsen istället för orkestern. Första och andra satserna följer direkt på varandra utan paus. Hela kompositionen är fylld av alla sorters känslor och temperament. Som om Elgars liv passerar oss utan att vi egentligen vet så mycket om enskilda upplevelser och betydelser. Vi kan ta emot dem och kanske känna igen dem. Och tänka på Elgars råd: "Om ni hör någon som visslar huvudtemat på Malvern Hills när jag är död, så bli inte rädd. Det är bara jag!" GUNILLA PETERSÉN


Chanson de Matin (1901)
 3 min


 4 min
1 konsert
2020-06-17


Chanson de nuit (salongsork.)
 


 15 min
10 konserter
1974-06-26


Dream Children (1902)
 6 min


 1 min
1 konsert
2012-12-15


Elegi för stråkorkester (1909)
 4 min


 29 min
38 konserter
2018-04-21


Falstaff (1913)
 35 min


 13 min
1 konsert
1977-03-04


Förspel och Angel's Farewell ur Gerontius dröm (1899)
 14 min


 1 t 35 min
2 konserter
1974-05-10


 21 min
8 konserter
2009-01-30


 14 min
7 konserter
2007-03-01


Menuett (1897/99)
 4 min


 4 min
14 konserter
2018-06-20


Pianokvintett, op 84
 37 min


 7 min
4 konserter
2015-01-31


 
1 konsert
2018-06-19


Pomp and Circumstance (brassens.)
 


 
12 konserter
2001-10-20


 6 min
14 konserter
2018-06-12



Pomp and Circumstance, marsch nr 2 (1901)
 5 min


Pomp and Circumstance, marsch nr 3 (1904)
 6 min


 5 min
2 konserter
2009-02-13


Pomp and Circumstance, marsch nr 5 (1930)
 6 min


 3 min
4 konserter
2007-04-25


 
10 konserter
2018-02-24


Salut d'amour (salong)
 


 23 min
5 konserter
2004-12-09


 12 min
9 konserter
2019-08-27


 
1 konsert
1920-02-27


 16 min
2 konserter
1934-02-04


 52 min
5 konserter
2012-03-16


 53 min
6 konserter
2007-03-17


 1 min
13 konserter
2019-06-18


 3 min
1 konsert
1995-03-01


 5 min
4 konserter
2008-10-30


Tre bayerska danser (1896)
 9 min


 
4 konserter
2010-12-11


 45 min
4 konserter
2009-12-04


Violinsonat (1918)
 24 min
2 konserter
2005-01-21

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!