Stäng
Meny

Arkiv

9 konserter

1993-02-13 19:00 Stora salen

1993-02-12 19:30 Stora salen

1989-04-08 15:00 Stora salen

Program


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 1 F-DUR BWV 1046 (Allegro) Adagio Allegro Menuett-Polonaise-Menuett I den första Brandenburgkonserten utgörs concertinogruppen av horn, oboe, fagott och violin, och inte vilken violin som helst utan en violino piccolo, som klingar en liten ters högre och som har möjlighet att tränga igenom den rika orkestersatsen. Det är bara den första av de sex Brandenburgkonserterna som har fyra satser, de övriga har tre. I första satsen är de båda instrumentgrupperna till största delen sammansmälta och den lilla violinen spelar unisont med övriga violiner. Här finns gott om kontrasterande episoder, och man skulle nästan kunna kalla verket en Concerto da caccia (jaktkonsert) efter som hornen härmar jakt redan från början med typiska jaktrop och fortsätter med rytm och stil som påminner om jakt. Man menar att det är första gången horn framträder solistiskt i tyska konserter, och hornister av sådan kvalitet var inte lätta att få tag i. I andra satsen tiger hornen och musiken utvecklar i stället en vacker duett mellan violin och oboe, till stråkackompanjemang. Visst finns här vissa drag från tidens italienska musik, men Bachs dragning till kontrapunkten avslöjar ändå upphovsmannens nationalitet. Tredje satsen är en gigue med violinsolo och med motmelodier i horn och oboe. Denna musik har stort släktskap med första kören ur kantat nr 207, Vereinigte Zwietracht ("De växlande strängarnas förenade disharmonier"). Den sista satsen är som en lantlig fest efter jaktens slut, med en ganska rustik menuett med två olika mer pastorala triodelar och däremellan en galant polonäs. STIG JACOBSSON





1988-04-17 18:00 Stora salen

1987-10-27 19:30 Stora salen

1987-05-03 18:00 Stora salen

Medverkande







Håkan Sjönnemo Orkestermedlem



Bengt Gustafsson Orkestermedlem


Dag Styrenius Orkestermedlem


Lars Hedborg Orkestermedlem


Helga Hussels Orkestermedlem


Jan Lindahl Orkestermedlem


Per Owe Jonsson Orkestermedlem


Birgitta Styrenius Orkestermedlem


Kerstin Karlsson Orkestermedlem


Bo Olsson Orkestermedlem


Thomas Hansen Orkestermedlem


Laszlo Sziranyi Orkestermedlem


Peter Svenson Orkestermedlem


Karin Knutson Orkestermedlem


Erik Hammarberg Orkestermedlem


Jan Alm Orkestermedlem


Sven-Erik Hansson Orkestermedlem


Björn Bohlin Orkestermedlem


Anders Ekholm Orkestermedlem


Sören Hermansson Orkestermedlem


Malcolm Page Orkestermedlem



1986-12-04 19:00 Uddevalla Folkets hus

Medverkande



Ingrid Sjönnemo Konsertmästare


Håkan Sjönnemo Orkestermedlem



Elsie Börjes Orkestermedlem


Dag Styrenius Orkestermedlem


Vaclav Herclik Orkestermedlem


Helga Hussels Orkestermedlem


Jan Lindahl Orkestermedlem


Per Owe Jonsson Orkestermedlem


Birgitta Styrenius Orkestermedlem


Lars Hedborg Orkestermedlem


Bo Olsson Orkestermedlem


Jan Åkerlund Orkestermedlem


Magnus Lundén Orkestermedlem


Peter Svenson Orkestermedlem


Karin Knutson Orkestermedlem


Jan Alm Orkestermedlem





1986-11-23 18:00 Stora salen

Medverkande



Ingrid Sjönnemo Konsertmästare


Håkan Sjönnemo Orkestermedlem



Elsie Börjes Orkestermedlem


Dag Styrenius Orkestermedlem


Vaclav Herclik Orkestermedlem


Helga Hussels Orkestermedlem


Jan Lindahl Orkestermedlem


Per Owe Jonsson Orkestermedlem


Birgitta Styrenius Orkestermedlem


Lars Hedborg Orkestermedlem


Bo Olsson Orkestermedlem


Jan Åkerlund Orkestermedlem


Magnus Lundén Orkestermedlem


Peter Svenson Orkestermedlem


Karin Knutson Orkestermedlem


Jan Alm Orkestermedlem





1986-05-27 19:30 Götaplatsfoajén

Program



JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 5 D-DUR BWV 1050 Allegro Affetuoso Allegro Ibland har man kallat den femte konserten för världens första klaverkonsert, och nog har cembalon en ovanligt visionär och framträdande roll. Men det är naturligtvis en konsert för violin, tvärflöjt och cembalo, en riktig trippelkonsert, elegant men med sedvanlig kontrapunktiskt mästerskap. Den första satsen avslutas med en lång cembalokadens innan den långsamma satsen inleder en rörande konversation där solisterna alternerar med varandra innan konserten avslutas med att violinen inleder ännu en gigue och cembalon intar en festlig soloroll. Man får anta att Bach själv drömde om att sitta vid cembalon. STIG JACOBSSON




Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!