Stäng
Meny

Arkiv

445 konserter

2021-10-27 11:00 Stenhammarsalen

2021-10-27 09:30 Stenhammarsalen

2021-10-26 11:00 Stenhammarsalen

2021-10-26 09:30 Stenhammarsalen

2021-10-20 19:30 Christinae kyrka

2021-10-15 12:15 Stora salen

2021-10-11 19:15 Universeum

2021-10-10 18:00 Stenhammarsalen

Program


DANÍEL BJARNASON (f 1979) WHITE FLAGS Liksom några andra små europeiska länder (som de baltiska) har Island under de senaste årtiondena levererat en lång rad spännande tonsättare. En av de mest framgångsrika är Daníel Bjarnason vars musik har vunnit internationell respekt och spelats av orkestrar som Los Angeles Philharmonic (som också svarade för hans debut med Bow to Strings 2010), Britten Sinfonia, Cincinnati Symphony och många mindre ensembler under ledning av dirigenter som Gustavo Dudamel, John Adams, James Conlon och Ilan Volkov. Han studerade komposition, piano och dirigering i Reykjavík innan han fortsatte med dirigeringsstudier vid Musikhögskolan i Freiburg. Han var Islands symfoniorkesters huskomponist 2015-2018 och innehar en liknande position vid Muziekgebow Frits Philips i Eindhoven. Han har tilldelats en rad priser och stipendier. Redan 2010 nominerades han till Nordiska Rådets musikpris. 2013 blev något av ett genombrottsår då han utsågs till Årets tonsättare i Island för The Isle Is Full of Noises för kör och orkester, fick det isländska priset för årets bästa cd med albumet Over Light Earth och dessutom det isländska Edda-priset för musiken till filmen The Deep. Bjarnason har en mycket fri syn på stil och tradition vilket medfört att han gärna samarbetar med artister från andra genrer, däribland Ben Frost, Brian Eno och Sigur Ros till vars album Valtari och Kveikur han gjort arrangemangen. Inte sällan kan man finna drag av filmmusik också i hans konsertmusik. Han har också tagit stora intryck av den elektroakustiska musikens klangliga möjligheter och omformat dessa tankar instrumentalt. Han är en enastående instrumentatör och står inte heller främmande för att associera till rockmusik. Pianotrion White Flags uruppfördes i januari 2018, och till konserten skrev tonsättaren: "När Apollo 11 lämnade månen 1969 lämnade de tre astronauterna sex amerikanska flaggor efter sig. En slogs omkull av stöten från avfyrningen men fem stod kvar och gör så än i dag. De är emellertid inte längre amerikanska flaggor. På grund av de extrema temperaturskiftningarna och UV-strålningen har alla flaggorna blivit vita." STIG JACOBSSON


ASTOR PIAZZOLLA (1921-1992) BUENOS AIRES FYRA ÅRSTIDER Primavera Porteña Verano Porteño Otoño Porteño Invierno Porteño Man har spekulerat om tangon har sina rötter i Afrika, i Spanien eller på Kuba, men det var i alla fall i Sydamerika dansformen kom att slå rot och utvecklas. I slummen i Buenos Aires blev den under andra hälften av 1800-talet inåtvänd och melankolisk i tonspråket. Men den visade sig vara mycket livskraftig och det dröjde inte länge förrän tangon också hittade till konsertestraden. Stravinsky, Sjostakovitj och många andra komponerade konserttangor som man inte ska dansa till, utan bara lyssna till och förtjusas av. På liknande sätt har argentinaren Astor Piazzolla skrivit mängder av tangoinspirerade konsertstycken som under senare år kommit att bli mycket populära runt om i världen och som spelas i alla upptänkliga arrangemang. Liksom Vivaldi skrev han De fyra årstiderna, men i sydamerikansk tangostil: Las Cuatro Estanciones Porteñas (även kallad Buenos Aires fyra årstider), komponerades 1969-1970. STIG JACOBSSON


ARNOLD SCHÖNBERG (1874-1951) VERKLÄRTE NACHT OP 4 (ARR E STEUERMANN) Under september 1899 firade Schönberg en treveckorssemester med läraren, vännen och den blivande svågern Alexander von Zemlinsky. Någon lättjefull semester blev det uppenbarligen inte för under denna korta tid växte hans första betydande komposition fram: Verklärte Nacht, inspirerad av en dikt av Richard Dehmel ur samlingen Weib und Welt (1896), ett musikstycke som han livet igenom talade om med särskild värme. Dikten inspirerade en storartad, kromatisk komposition för två vardera av violin, viola och cello. Arnold Rosé, Schönbergs måg och konsertmästare hos Wienfilharmonin, ledde det första framförandet i Wiener Tonkünstlerverein 1903 och publiken blev chockad över det ovanliga i att Schönberg skrivit programmusik för stråksextett - ett verk som också ofta spelas av en stråkorkester - och som vi nu får höra i en bearbetning för pianotrio. Dikten Verklärte Nacht handlar om två personer som promenerar tillsammans i en månljus skog. Kvinnan berättar hur hon i desperation över brist på kärlek och ömhet famnat en främling och nu bär hans barn. Livet hämnades sedan snabbt genom att låta henne träffa den man hon nu älskar. Men han befriar henne från skuldbördan och svarar att ömsesidig kärlek nu binder dem och det ofödda barnet, som han accepterar som sitt eget. Verklärte Nacht är en ensatsig symfonisk dikt i kammarmusikaliskt format. STIG JACOBSSON


Medverkande



Norske Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.


Cellisten Antonio Hallongren har blivit uppmärksammad i nationell och internationell press för sitt "ovanligt vackra och uttrycksfulla spel". Efter examen vid The Juilliard School i New York etablerade Antonio Hallongren en solo- och kammarmusikkarriär i USA där han bland annat utsågs till Artist in Residence hos Montgomery Symphony Orchestra och debuterade som solist i Carnegie Hall och Lincoln Center. Som kammarmusiker blir Antonio Hallongren regelbundet inbjuden till prestigefulla festivaler som Music@Menlo i Kalifornien och Kronbergfestivalen i Tyskland.


Musikern och pedagogen Thomas Rudberg är en av Sveriges mest eftertraktade unga pianister. Till vardags tjänstgör han som lektor vid Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo. Han studerade i Stockholm på Musikhögskolan och Edsbergs Musikinstitut för professorerna Staffan Scheja och Mats Widlund. Både som solist och kammarmusiker har Thomas Rudberg spelat och turnerat i Sverige, Europa, USA, Japan och Kanada. Han har uppträtt på scener om Konserthuset och Berwaldhallen i Stockholm, Carnegie Hall i New York och Göteborgs Konserthus. Thomas Rudberg har en stor kammarmusikrepertoar och är en flitigt anlitad kammarmusiker. Tillsammans med cellisten Antonio Hallongren startade han år 2013 Lövstabruks Kammarmusikfestival.


2021-10-09 13:00 Garderobshallen

2021-09-11 11:00 Götaplatsfoajén

Program





NADIA BOULANGER (1887-1979) TRE STYCKEN FÖR PIANO Nadia Boulanger växte upp i en synnerligen musikalisk miljö. Hennes gamle far, Ernest (1815-1900), var sånglärare och kompositör, främst av lättsamma operor. Redan som 20-åring hade han erövrat det attraktiva Rompriset med kantaten Akilles. Vid Pariskonservatoriet hade han den 43 år yngre ryska prinsessan Raisa Mysjetskaja som sångelev, och de gifte sig 1877. 1887 fick de dottern Nadia, som tilldelades andra pris i Rompristävlingen 1908 - hon kom att bli 92 år gammal och undervisade en lång rad av 1900-talets främsta tonsättare från hela världen i komposition. 1893 blev den 77-årige Ernest far till ytterligare en dotter, Lili, som först studerade för sin syster och därefter för Gabriel Fauré, och som 1913 tilldelades det årets Rompris! Hon blev den första kvinna som franska akademin ansåg vara värdig priset. Dessvärre var hon sjuklig och svag och var bara 24 år när hon rycktes bort i Crohns sjukdom. Nadia Boulanger skrev sina tre mycket korta pianostycken 1914. De är till sin karaktär anspråkslösa men med en ironisk glimt i ögat och ett oskuldsfullt vemod som för tankarna till liknande pianostycken av Stravinsky och Satie. Musik som trots sin enkelhet har ett känslomässigt djup. Som kuriosa kan nämnas att asteoriden 1181 har uppkallats efter Lili, och en krater på Venus efter Nadia. STIG JACOBSSON



Medverkande



Norske Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.






2021-09-03 14:00 Opalkyrkan

2021-06-05 14:30 Elite Park Aveny

2021-06-04 14:30 Elite Park Aveny

2021-06-04 14:00 Ostindiefararen

2021-04-19 16:45 Elite Park Aveny

2021-03-19 11:00 Stenhammarsalen

2021-03-19 09:00 Stenhammarsalen

2021-03-18 11:00 Stenhammarsalen

2021-03-18 09:00 Stenhammarsalen

2021-03-17 11:00 Stenhammarsalen

2021-03-17 09:00 Stenhammarsalen

2021-03-16 11:00 Stenhammarsalen

2021-03-16 09:00 Stenhammarsalen

2021-02-23 13:00 Endast GSOPlay

2021-02-16 10:00 Endast GSOPlay

2021-02-09 09:00 Endast GSOPlay

Medverkande



Cellisten Antonio Hallongren har blivit uppmärksammad i nationell och internationell press för sitt "ovanligt vackra och uttrycksfulla spel". Efter examen vid The Juilliard School i New York etablerade Antonio Hallongren en solo- och kammarmusikkarriär i USA där han bland annat utsågs till Artist in Residence hos Montgomery Symphony Orchestra och debuterade som solist i Carnegie Hall och Lincoln Center. Som kammarmusiker blir Antonio Hallongren regelbundet inbjuden till prestigefulla festivaler som Music@Menlo i Kalifornien och Kronbergfestivalen i Tyskland.


2021-02-05 14:00 Endast GSOPlay

2021-02-05 10:00 Endast GSOPlay

Program



Medverkande



Flöjtisten och stämledaren Håvard Lysebo har varit anställd i Göteborgs Symfoniker sedan 1997. Innan dess var han 1994-1997 soloflöjtist i Malmö symfoniorkester och han har även haft samma tjänst i Bergenfilharmonin under ett år. Sin första fasta tjänst fick han som alternerande soloflöjtist i Stavanger symfoniorkester då han var 20 år. Som gästande soloflöjtist har Håvard Lysebo spelat med många orkestrar, bland dem Sveriges Radios symfoniorkester, Oslo filharmoniska orkester och Philharmonia Orchestra i London.


2020-12-10 10:00 Endast GSOPlay

2020-12-01 13:00 Endast GSOPlay

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!