Stäng
Meny

Arkiv

3 konserter

1996-03-22 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.



Dilbèr Sopran



Kören grundades 1917 av kusinerna Elsa och Wilhelm Stenhammar. Elsa Stenhammar var en av de drivande krafterna i sekelskiftets körliv i Göteborg och blev körens första repetitörDen 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. Som landets äldsta symfoniska kör kunde man 2017 fira sitt 100-årsjubileum med en stor festkonsert där såväl Mozart och Brahms som Stenhammar, Elfrida Andrée och Björn & Benny stod på programmet. Göteborgs Symfoniska kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Musiken blir därför blandad och repertoaren omfattande. Göteborgs Symfoniska Kör har medverkat vid konserter i bland annat Royal Albert Hall och i Canterbury Cathedral i England samt deltagit med Göteborgs Symfoniker i den årliga musikfestivalen på Kanarieöarna och på en turné till Kina. Tillförordnad kormästare är Simon Kim Phipps.



Med sin unika kombination av integritet, djupa musikaliska insikter och säker konstnärlig instinkt har Christian Zacharias skapat sig ett namn som världspianist och dirigent, ofta i kombination. Hans internationella karriär kännetecknas av en mängd hyllade konserter med världsledande orkestrar och berömda dirigenter samt ett flertal utmärkelser och kritikerrosade inspelningar. Han är förste gästdirigent för symfoniorkestrarna i Porto i Portugal och spanska Granada. Han utsågs till Associate Conductor hos Auvergnes Nationalorkester och till hedersdirigent för George Enescu-filharmonikerna i Bukarest från och med denna säsong. Christian Zacharias har sedan länge ett nära samarbete med Göteborgs Symfoniker. Han framträdde första gången med orkestern som solist 1990 i Mozarts Pianokonsert nr 17 och har sammanlagt gjort över 170 konserter med orkestern inklusive turnéer till Spanien, Tyskland och Norge. Åren 2002-2013 var han förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hans fokus ligger i allmänhet på den klassiskromantiska repertoaren, särskilt tonsättarna Haydn, Mozart, Beethoven och Schumann. Bland orkestrar han regelbundet samarbetar med finns Lausannes Kammarorkester (där han tidigare var chefdirigent), Saint Paul Chamber Orchestra, Boston Symphony Orchestra och Bambergs Symfoniker. Bland hans många kritikerrosade inspelningar finns Mozarts samtliga pianokonserter, Schumanns symfonier samt symfonier av C P E Bach (MDG).


1996-03-21 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




Kören grundades 1917 av kusinerna Elsa och Wilhelm Stenhammar. Elsa Stenhammar var en av de drivande krafterna i sekelskiftets körliv i Göteborg och blev körens första repetitörDen 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. Som landets äldsta symfoniska kör kunde man 2017 fira sitt 100-årsjubileum med en stor festkonsert där såväl Mozart och Brahms som Stenhammar, Elfrida Andrée och Björn & Benny stod på programmet. Göteborgs Symfoniska kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Musiken blir därför blandad och repertoaren omfattande. Göteborgs Symfoniska Kör har medverkat vid konserter i bland annat Royal Albert Hall och i Canterbury Cathedral i England samt deltagit med Göteborgs Symfoniker i den årliga musikfestivalen på Kanarieöarna och på en turné till Kina. Tillförordnad kormästare är Simon Kim Phipps.



Med sin unika kombination av integritet, djupa musikaliska insikter och säker konstnärlig instinkt har Christian Zacharias skapat sig ett namn som världspianist och dirigent, ofta i kombination. Hans internationella karriär kännetecknas av en mängd hyllade konserter med världsledande orkestrar och berömda dirigenter samt ett flertal utmärkelser och kritikerrosade inspelningar. Han är förste gästdirigent för symfoniorkestrarna i Porto i Portugal och spanska Granada. Han utsågs till Associate Conductor hos Auvergnes Nationalorkester och till hedersdirigent för George Enescu-filharmonikerna i Bukarest från och med denna säsong. Christian Zacharias har sedan länge ett nära samarbete med Göteborgs Symfoniker. Han framträdde första gången med orkestern som solist 1990 i Mozarts Pianokonsert nr 17 och har sammanlagt gjort över 170 konserter med orkestern inklusive turnéer till Spanien, Tyskland och Norge. Åren 2002-2013 var han förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hans fokus ligger i allmänhet på den klassiskromantiska repertoaren, särskilt tonsättarna Haydn, Mozart, Beethoven och Schumann. Bland orkestrar han regelbundet samarbetar med finns Lausannes Kammarorkester (där han tidigare var chefdirigent), Saint Paul Chamber Orchestra, Boston Symphony Orchestra och Bambergs Symfoniker. Bland hans många kritikerrosade inspelningar finns Mozarts samtliga pianokonserter, Schumanns symfonier samt symfonier av C P E Bach (MDG).


Dilbèr Sopran


1996-03-20 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.



Dilbèr Sopran



Kören grundades 1917 av kusinerna Elsa och Wilhelm Stenhammar. Elsa Stenhammar var en av de drivande krafterna i sekelskiftets körliv i Göteborg och blev körens första repetitörDen 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. Som landets äldsta symfoniska kör kunde man 2017 fira sitt 100-årsjubileum med en stor festkonsert där såväl Mozart och Brahms som Stenhammar, Elfrida Andrée och Björn & Benny stod på programmet. Göteborgs Symfoniska kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Musiken blir därför blandad och repertoaren omfattande. Göteborgs Symfoniska Kör har medverkat vid konserter i bland annat Royal Albert Hall och i Canterbury Cathedral i England samt deltagit med Göteborgs Symfoniker i den årliga musikfestivalen på Kanarieöarna och på en turné till Kina. Tillförordnad kormästare är Simon Kim Phipps.



Med sin unika kombination av integritet, djupa musikaliska insikter och säker konstnärlig instinkt har Christian Zacharias skapat sig ett namn som världspianist och dirigent, ofta i kombination. Hans internationella karriär kännetecknas av en mängd hyllade konserter med världsledande orkestrar och berömda dirigenter samt ett flertal utmärkelser och kritikerrosade inspelningar. Han är förste gästdirigent för symfoniorkestrarna i Porto i Portugal och spanska Granada. Han utsågs till Associate Conductor hos Auvergnes Nationalorkester och till hedersdirigent för George Enescu-filharmonikerna i Bukarest från och med denna säsong. Christian Zacharias har sedan länge ett nära samarbete med Göteborgs Symfoniker. Han framträdde första gången med orkestern som solist 1990 i Mozarts Pianokonsert nr 17 och har sammanlagt gjort över 170 konserter med orkestern inklusive turnéer till Spanien, Tyskland och Norge. Åren 2002-2013 var han förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hans fokus ligger i allmänhet på den klassiskromantiska repertoaren, särskilt tonsättarna Haydn, Mozart, Beethoven och Schumann. Bland orkestrar han regelbundet samarbetar med finns Lausannes Kammarorkester (där han tidigare var chefdirigent), Saint Paul Chamber Orchestra, Boston Symphony Orchestra och Bambergs Symfoniker. Bland hans många kritikerrosade inspelningar finns Mozarts samtliga pianokonserter, Schumanns symfonier samt symfonier av C P E Bach (MDG).


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!