Stäng
Meny

Arkiv

10 konserter

2019-04-13 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


CARL ORFF (1895-1982) CARMINA BURANA Fortuna imperatrix mundi I Primo vere II In taberna III Cour d'amours Blanziflor et Helena Fortuna imperatrix mundi Carl Orff var under 1930-talet en av de mest uppmärksammade tonsättarna i Tyskland. En stor del av hans berömmelse kom med Carmina burana som komponerades 1935-1936. Dess undertitel lyder "världsliga sånger för soli och kör till ackompanjemang av orkester och med magiska bilder" - en scenografi av medeltida slag där suggestiva målningar och dekorationer i samspel med den stora kören ger ett överväldigande intryck. Carmina burana uruppfördes i Frankfurt am Main 1937, gavs på La Scala 1942 och kort därpå även i Wien, men trots detta blev Orff först efter kriget mer allmänt känd som tonsättare. Musiken var inte lik något annat, den tedde sig originell och stod utanför samtidens riktningar och skolor. Hans musikaliska inspiration kan sägas ha sina rötter i det dramatiskt bildmässiga med den grekiska tragedin och den italienska barockoperan som två stora inspirationskällor. Musikaliskt finns det en mer näraliggande influens: Stravinskys dramatiska kantat Oidipus Rex och framförallt Les noces - rytmiskt präglad musik av medvetet enkelt slag med sparsmakad orkestersats (mycket slagverk) och kören som grundläggande element. Orffs verk växte ofta fram ur en samlad vision av det sceniska och det musikaliska - allt han skapat röjer en frodig, åskådlig fantasi. Det mesta han producerade är tänkt för scenen, också Carmina burana. Men verket har visat sin styrka också utan sceniska arrangemang och framförs lika ofta i konsertsalen med stor framgång. STEFAN NÄVERMYR


Medverkande


"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han har redan en internationell dirigentkarriär och har av The Guardian hyllats som "den finska dirigenttraditionens senaste storartade begåvning man bara måste lyssna på". Santtu-Matias Rouvali är också chefdirigent för Tammerfors stadsorkester och förste gästdirigent för Philharmonia Orchestra i London. Förra säsongen turnerade han framgångsrikt med Göteborgs Symfoniker och pianisten Hélène Grimaud i nordiska huvudstäder och i februari 2019 åkte han med orkestern samt pianisten Alice Sara Ott och slagverkaren Martin Grubinger på turné i Tyskland. Santtu-Matias Rouvali samarbetar regelbundet med ett flertal orkestrar i Europa och USA, bland dem Franska Radions filharmoniker, Oslo filharmoniker, Bambergs symfoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Minnesota Orchestra och Detroit Symphony Orchestra. Denna säsong debuterar han med Berlins filharmoniker, New York Philharmonic och Concertgebouworkestern. Den första volymen av Sibelius kompletta symfonier med Santtu-Matias Rouvali och Göteborgs Symfoniker (Alpha) har hyllats av en enig kritikerkår. 2018 utkom en dubbel-cd där Santtu-Matias Rouvali dirigerar violinkonserter av Bernstein, Korngold och Rozsa med Baiba Skride som solist. Flera inspelade konserter med Santtu-Matias Rouvali och Göteborgs Symfoniker finns på gsoplay.se.


Göteborgs Symfoniska Kör firade nyligen sitt 100-årsjubileum. Kören grundades 1917 av Elsa Stenhammar med stöd av orkesterföreningens ordförande Peter Lamberg. Den 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. En del körmedlemmar har gedigna musikutbildningar medan andra har tagit privata sånglektioner. Kören repeterar regelbundet med kormästare Alexander Einarsson och Symfonikernas pianist Erik Risberg. Alexander Einarsson är utbildad organist och har solistexamen i kördirigering från det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har också ägnat sig åt studier i Paris för Laurence Equilbey och Denis Rouger samt deltagit i mästarklasser och kurser för dirigenter som Michael Gläser, Stefan Parkman, Stephen Cleobury och Helmut Rilling. Som dirigent har Alexander Einarsson bland annat arbetat med Uppsala akademiska kör, Lunds vokalensemble, Ars Nova Copenhagen, Gächinger Kantorei Stuttgart, Malmö kammarkör, Malmö symfoniorkester, Malmö barockorkester och Malmö sinfonietta. Vid Grand Prix-tävlingarna i körsång i Tours, Frankrike, fick Alexander Einarsson festivalens dirigentpris 2015.


Sopranen Ylva Stenberg tog sin Bachelorexamen vid Högskolan i Hannover 2016. Från säsongen 2019-2020 är Ylva medlem i ensemblen på Deutsches Nationaltheater und Staatskapelle Weimar och kommer där bland annat att sjunga Olympia i Hoffmans äventyr (Offenbach), Zerbinetta i Ariadne auf Naxos (R Strauss) och Maria i West Side Story (Bernstein). Innan dess var hon medlem i ensemblen på operan i Hannover där hon sjöng i operor av Offenbach, Monteverdi, Mozart, Donizetti, Smetana samt andra tonsättare. Ylva Stenberg vann 2017 Jenny Lindstipendiet som tog henne på en turné i Nordamerika. År 2019 sjöng hon Carl Orffs Carmina Burana med Göteborgs Symfoniker under ledning av Santtu-Mathias Rouvali och sjöng Galatea i Händels Acis och Galatea i en mycket hyllad produktion på Ulriksdals Slottsteater Con?dencen i Stockholm. Vidare valdes hon personligen ut bland sångare från hela Europa av sopranen och dirigenten Barbara Hannigan för mentorprogrammet Equilibrium Young Artists. I september 2018 vann hon det tredje priset i den berömda internationella musiktävlingen ARD och i december samma år förstapriset i den nationella sångtävlingen i Berlin.


Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.


Den amerikanske tenoren Brett Sprague har hyllats för sin honungslena röst och nervkittlande, dramatiska tolkningar över hela USA. Hans operarepertoar överstiger 30 roller och spänner över de flesta musikstilar och perioder. Han är bekväm i såväl traditionell som modern repertoar och har fängslat publik och kritiker med sina gestaltningar av både klassiska och nya, utmanande roller. Han är också verksam som konsertsångare och har bland annat framträtt i Stern Auditorium i Carnegie Hall och den historiska amfiteatern i Chautauqua. Denna säsong gör Brett Sprague debut i Tyskland som en del av sin karriär i Europa. Vid sidan av sina framträdanden har han också börjat göra sig ett namn som regissör och coach för unga artister. Han fortsätter denna säsong som biträdande regissör vid Colorado-operans program för unga artister och inleder också ett arbete vid Hawaii Performing Arts Festival.


1985 bildades Brunnsbo Musikklasser som erbjuder barn i göteborgsområdet möjlighet att utveckla sitt musikintresse och bygga en grund för fortsatt musicerande. Att gå i musikklass innebär musik på schemat varje dag. Musiktimmarna ägnas åt sång och körsång, gehörslära, röstvård, musiklyssnande, musikhistoria och allmän musiklära. Brunnsbo Musikklasser har under åren medverkat i såväl opera, musikal och teateruppsättningar som tv och skivinspelningar. Kormästare: Kicki Rosén Bejstam och Patrik Wirefeldt.


2019-04-12 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


CARL ORFF (1895-1982) CARMINA BURANA Fortuna imperatrix mundi I Primo vere II In taberna III Cour d'amours Blanziflor et Helena Fortuna imperatrix mundi Carl Orff var under 1930-talet en av de mest uppmärksammade tonsättarna i Tyskland. En stor del av hans berömmelse kom med Carmina burana som komponerades 1935-1936. Dess undertitel lyder "världsliga sånger för soli och kör till ackompanjemang av orkester och med magiska bilder" - en scenografi av medeltida slag där suggestiva målningar och dekorationer i samspel med den stora kören ger ett överväldigande intryck. Carmina burana uruppfördes i Frankfurt am Main 1937, gavs på La Scala 1942 och kort därpå även i Wien, men trots detta blev Orff först efter kriget mer allmänt känd som tonsättare. Musiken var inte lik något annat, den tedde sig originell och stod utanför samtidens riktningar och skolor. Hans musikaliska inspiration kan sägas ha sina rötter i det dramatiskt bildmässiga med den grekiska tragedin och den italienska barockoperan som två stora inspirationskällor. Musikaliskt finns det en mer näraliggande influens: Stravinskys dramatiska kantat Oidipus Rex och framförallt Les noces - rytmiskt präglad musik av medvetet enkelt slag med sparsmakad orkestersats (mycket slagverk) och kören som grundläggande element. Orffs verk växte ofta fram ur en samlad vision av det sceniska och det musikaliska - allt han skapat röjer en frodig, åskådlig fantasi. Det mesta han producerade är tänkt för scenen, också Carmina burana. Men verket har visat sin styrka också utan sceniska arrangemang och framförs lika ofta i konsertsalen med stor framgång. STEFAN NÄVERMYR


Medverkande


"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han har redan en internationell dirigentkarriär och har av The Guardian hyllats som "den finska dirigenttraditionens senaste storartade begåvning man bara måste lyssna på". Santtu-Matias Rouvali är också chefdirigent för Tammerfors stadsorkester och förste gästdirigent för Philharmonia Orchestra i London. Förra säsongen turnerade han framgångsrikt med Göteborgs Symfoniker och pianisten Hélène Grimaud i nordiska huvudstäder och i februari 2019 åkte han med orkestern samt pianisten Alice Sara Ott och slagverkaren Martin Grubinger på turné i Tyskland. Santtu-Matias Rouvali samarbetar regelbundet med ett flertal orkestrar i Europa och USA, bland dem Franska Radions filharmoniker, Oslo filharmoniker, Bambergs symfoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Minnesota Orchestra och Detroit Symphony Orchestra. Denna säsong debuterar han med Berlins filharmoniker, New York Philharmonic och Concertgebouworkestern. Den första volymen av Sibelius kompletta symfonier med Santtu-Matias Rouvali och Göteborgs Symfoniker (Alpha) har hyllats av en enig kritikerkår. 2018 utkom en dubbel-cd där Santtu-Matias Rouvali dirigerar violinkonserter av Bernstein, Korngold och Rozsa med Baiba Skride som solist. Flera inspelade konserter med Santtu-Matias Rouvali och Göteborgs Symfoniker finns på gsoplay.se.


Sopranen Ylva Stenberg tog sin Bachelorexamen vid Högskolan i Hannover 2016. Från säsongen 2019-2020 är Ylva medlem i ensemblen på Deutsches Nationaltheater und Staatskapelle Weimar och kommer där bland annat att sjunga Olympia i Hoffmans äventyr (Offenbach), Zerbinetta i Ariadne auf Naxos (R Strauss) och Maria i West Side Story (Bernstein). Innan dess var hon medlem i ensemblen på operan i Hannover där hon sjöng i operor av Offenbach, Monteverdi, Mozart, Donizetti, Smetana samt andra tonsättare. Ylva Stenberg vann 2017 Jenny Lindstipendiet som tog henne på en turné i Nordamerika. År 2019 sjöng hon Carl Orffs Carmina Burana med Göteborgs Symfoniker under ledning av Santtu-Mathias Rouvali och sjöng Galatea i Händels Acis och Galatea i en mycket hyllad produktion på Ulriksdals Slottsteater Con?dencen i Stockholm. Vidare valdes hon personligen ut bland sångare från hela Europa av sopranen och dirigenten Barbara Hannigan för mentorprogrammet Equilibrium Young Artists. I september 2018 vann hon det tredje priset i den berömda internationella musiktävlingen ARD och i december samma år förstapriset i den nationella sångtävlingen i Berlin.


Den amerikanske tenoren Brett Sprague har hyllats för sin honungslena röst och nervkittlande, dramatiska tolkningar över hela USA. Hans operarepertoar överstiger 30 roller och spänner över de flesta musikstilar och perioder. Han är bekväm i såväl traditionell som modern repertoar och har fängslat publik och kritiker med sina gestaltningar av både klassiska och nya, utmanande roller. Han är också verksam som konsertsångare och har bland annat framträtt i Stern Auditorium i Carnegie Hall och den historiska amfiteatern i Chautauqua. Denna säsong gör Brett Sprague debut i Tyskland som en del av sin karriär i Europa. Vid sidan av sina framträdanden har han också börjat göra sig ett namn som regissör och coach för unga artister. Han fortsätter denna säsong som biträdande regissör vid Colorado-operans program för unga artister och inleder också ett arbete vid Hawaii Performing Arts Festival.


Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.


Göteborgs Symfoniska Kör firade nyligen sitt 100-årsjubileum. Kören grundades 1917 av Elsa Stenhammar med stöd av orkesterföreningens ordförande Peter Lamberg. Den 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. En del körmedlemmar har gedigna musikutbildningar medan andra har tagit privata sånglektioner. Kören repeterar regelbundet med kormästare Alexander Einarsson och Symfonikernas pianist Erik Risberg. Alexander Einarsson är utbildad organist och har solistexamen i kördirigering från det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har också ägnat sig åt studier i Paris för Laurence Equilbey och Denis Rouger samt deltagit i mästarklasser och kurser för dirigenter som Michael Gläser, Stefan Parkman, Stephen Cleobury och Helmut Rilling. Som dirigent har Alexander Einarsson bland annat arbetat med Uppsala akademiska kör, Lunds vokalensemble, Ars Nova Copenhagen, Gächinger Kantorei Stuttgart, Malmö kammarkör, Malmö symfoniorkester, Malmö barockorkester och Malmö sinfonietta. Vid Grand Prix-tävlingarna i körsång i Tours, Frankrike, fick Alexander Einarsson festivalens dirigentpris 2015.


1985 bildades Brunnsbo Musikklasser som erbjuder barn i göteborgsområdet möjlighet att utveckla sitt musikintresse och bygga en grund för fortsatt musicerande. Att gå i musikklass innebär musik på schemat varje dag. Musiktimmarna ägnas åt sång och körsång, gehörslära, röstvård, musiklyssnande, musikhistoria och allmän musiklära. Brunnsbo Musikklasser har under åren medverkat i såväl opera, musikal och teateruppsättningar som tv och skivinspelningar. Kormästare: Kicki Rosén Bejstam och Patrik Wirefeldt.


2016-06-14 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande


"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.


Anu Tali Dirigent



Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.



2015-09-04 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande


"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.



Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.


2015-09-03 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande


"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.



Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.


2015-01-17 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande


"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.



Göteborgs Symfoniska Kör firade nyligen sitt 100-årsjubileum. Kören grundades 1917 av Elsa Stenhammar med stöd av orkesterföreningens ordförande Peter Lamberg. Den 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. En del körmedlemmar har gedigna musikutbildningar medan andra har tagit privata sånglektioner. Kören repeterar regelbundet med kormästare Alexander Einarsson och Symfonikernas pianist Erik Risberg. Alexander Einarsson är utbildad organist och har solistexamen i kördirigering från det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har också ägnat sig åt studier i Paris för Laurence Equilbey och Denis Rouger samt deltagit i mästarklasser och kurser för dirigenter som Michael Gläser, Stefan Parkman, Stephen Cleobury och Helmut Rilling. Som dirigent har Alexander Einarsson bland annat arbetat med Uppsala akademiska kör, Lunds vokalensemble, Ars Nova Copenhagen, Gächinger Kantorei Stuttgart, Malmö kammarkör, Malmö symfoniorkester, Malmö barockorkester och Malmö sinfonietta. Vid Grand Prix-tävlingarna i körsång i Tours, Frankrike, fick Alexander Einarsson festivalens dirigentpris 2015.


Hovsångerskan Anna Larsson har sina rötter i byn Vattnäs utanför Mora. Hon utbildades på Operahögskolan i Stockholm och debuterade 1997 i Mahlers andra symfoni med Claudio Abbado och Berlins filharmoniker. Sin operadebut gjorde hon som Erda i Wagners Rhenguldet på Staatsoper Unter den Linden i Berlin med Daniel Barenboim. Anna Larsson har positionerat sig som världsledande i altfacket, såväl på operascenen som i konsertsammanhang. Hon samarbetar regelbundet med de mest prestigefyllda orkestrarna, festivalerna och operahusen i världen, bland dem La Scala, Wiens statsopera, Bayerska statsoperan, Covent Garden samt festspelen i Salzburg och Aix-en-Provence. På konsertscenen har Anna Larsson profilerat sig som framförallt uttolkare av verk av Mahler och hon framträder med orkestrar som Berlins filharmoniker, Lucernes festivalorkester, New York Philharmonic, Wiens filharmoniker, Santa Cecilia-orkestern i Rom, Chicago Symphony, Los Angeles Philharmonic, London Symphony och London Philharmonic. Hon ger konserter i hela altrepertoaren från Bachs oratorier till samtida musik med dirigenter som Gustavo Dudamel, Zubin Mehta, Antonio Pappano, Esa-Pekka Salonen, Vladimir Jurowski, Sir Simon Rattle och Alan Gilbert. Sommaren 2011 invigde Anna Larsson sitt eget konserthus, Vattnäs konsertlada, där hon 2012 sjöng titelrollen i Konsertladans första operaproduktion, Brittens The Rape of Lucretia. De senaste säsongerna har hon haft stora framgångar på världens stora operahus. Sommaren 2016 sjöng hon titelrollen i Dalhalla operas Carmen (Bizet) och under hösten Mrs Quickly i Falstaff (Verdi) på operan i Frankfurt. Våren 2017 framträdde hon som Kundry i Parsifal (Wagner) på Staatsoper i Berlin. Under hösten 2017 sjöng Anna Larsson rollen som Genevieve (Offenbach) på Bastiljoperan i Paris. Våren 2018 sjunger hon Waldtaube i Gurrelieder (Schönberg) på operan i Amsterdam samt Genevieve på Staatsoper i Berlin.


Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.


2006-02-12 16:00 Stenhammarsalen

Medverkande



Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.


2003-03-10 19:30 Stora salen

Medverkande






Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.


Göteborgs Symfoniska Kör firade nyligen sitt 100-årsjubileum. Kören grundades 1917 av Elsa Stenhammar med stöd av orkesterföreningens ordförande Peter Lamberg. Den 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. En del körmedlemmar har gedigna musikutbildningar medan andra har tagit privata sånglektioner. Kören repeterar regelbundet med kormästare Alexander Einarsson och Symfonikernas pianist Erik Risberg. Alexander Einarsson är utbildad organist och har solistexamen i kördirigering från det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har också ägnat sig åt studier i Paris för Laurence Equilbey och Denis Rouger samt deltagit i mästarklasser och kurser för dirigenter som Michael Gläser, Stefan Parkman, Stephen Cleobury och Helmut Rilling. Som dirigent har Alexander Einarsson bland annat arbetat med Uppsala akademiska kör, Lunds vokalensemble, Ars Nova Copenhagen, Gächinger Kantorei Stuttgart, Malmö kammarkör, Malmö symfoniorkester, Malmö barockorkester och Malmö sinfonietta. Vid Grand Prix-tävlingarna i körsång i Tours, Frankrike, fick Alexander Einarsson festivalens dirigentpris 2015.



2003-03-06 19:30 Stora salen

Medverkande




Göteborgs Symfoniska Kör firade nyligen sitt 100-årsjubileum. Kören grundades 1917 av Elsa Stenhammar med stöd av orkesterföreningens ordförande Peter Lamberg. Den 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. En del körmedlemmar har gedigna musikutbildningar medan andra har tagit privata sånglektioner. Kören repeterar regelbundet med kormästare Alexander Einarsson och Symfonikernas pianist Erik Risberg. Alexander Einarsson är utbildad organist och har solistexamen i kördirigering från det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har också ägnat sig åt studier i Paris för Laurence Equilbey och Denis Rouger samt deltagit i mästarklasser och kurser för dirigenter som Michael Gläser, Stefan Parkman, Stephen Cleobury och Helmut Rilling. Som dirigent har Alexander Einarsson bland annat arbetat med Uppsala akademiska kör, Lunds vokalensemble, Ars Nova Copenhagen, Gächinger Kantorei Stuttgart, Malmö kammarkör, Malmö symfoniorkester, Malmö barockorkester och Malmö sinfonietta. Vid Grand Prix-tävlingarna i körsång i Tours, Frankrike, fick Alexander Einarsson festivalens dirigentpris 2015.




Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.




2003-03-05 19:30 Stora salen

Medverkande





Göteborgs Symfoniska Kör firade nyligen sitt 100-årsjubileum. Kören grundades 1917 av Elsa Stenhammar med stöd av orkesterföreningens ordförande Peter Lamberg. Den 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. En del körmedlemmar har gedigna musikutbildningar medan andra har tagit privata sånglektioner. Kören repeterar regelbundet med kormästare Alexander Einarsson och Symfonikernas pianist Erik Risberg. Alexander Einarsson är utbildad organist och har solistexamen i kördirigering från det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Han har också ägnat sig åt studier i Paris för Laurence Equilbey och Denis Rouger samt deltagit i mästarklasser och kurser för dirigenter som Michael Gläser, Stefan Parkman, Stephen Cleobury och Helmut Rilling. Som dirigent har Alexander Einarsson bland annat arbetat med Uppsala akademiska kör, Lunds vokalensemble, Ars Nova Copenhagen, Gächinger Kantorei Stuttgart, Malmö kammarkör, Malmö symfoniorkester, Malmö barockorkester och Malmö sinfonietta. Vid Grand Prix-tävlingarna i körsång i Tours, Frankrike, fick Alexander Einarsson festivalens dirigentpris 2015.




Olle Persson tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Med en ovanligt bred repertoar, både inom opera- och konsertrepertoaren, har han framträtt på de flesta betydande scener i Norden. Därtill har han ofta engagerats för uruppföranden och nyare repertoar. På Folkoperan i Stockholm har Olle Persson sedan 1987 varit en regelbunden gästsolist med över tio huvudroller (bland dem Figaro, Posa, Jago, Scarpia, Don Giovanni). Utöver samarbetet med Folkoperan har Olle Persson medverkat i en rad uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, GöteborgsOperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern och Norrlandsoperan. Olle Persson samarbetar regelbundet med gitarristen Mats Bergström vars gitarrtranskription av pianostämman till Schuberts Die schöne Müllerin gjort det möjligt för duon att framföra denna omtyckta sångcykel på en mängd platser, både i Sverige och utomlands. Han har gästat festivalen Vinterfest 2013 och medverkade vid uruppförandet av Sven-David Sandströms Requiem på Berwaldhallen i mars samma år. Olle Persson har senare medverkat vid ett uruppförande av Sandströms Matthäuspassion i Berlinfilharmonin samt i John Adams opera Nixon in China på Kungliga operan. Han har medverkat på ett stort antal skivinspelningar; senast Kurt Atterbergs Symfoni nr 9 med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi. Olle Persson framförde Peter Maxwell-Davies Eight Songs for a Mad King - ett verk han särskilt uppmärksammats för - med Gävle symfoniorkester 2016. Samma verk framfördes i Stockholm och på en turné hösten 2018. Våren 2019 återvände Olle Persson till Folkoperan i det nya verket Usher (Debussy). Olle Persson har framträtt med Göteborgs Symfoniker åtskilliga gånger, bland annat hösten 2015 då han var solist i sånger av Sibelius orkestrerade av Rautavaara.



Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!