Stäng
Meny

Arkiv

43 konserter

2021-11-13 11:00 Götaplatsfoajén

2021-10-10 18:00 Stenhammarsalen

Program


DANÍEL BJARNASON (f 1979) WHITE FLAGS Liksom några andra små europeiska länder (som de baltiska) har Island under de senaste årtiondena levererat en lång rad spännande tonsättare. En av de mest framgångsrika är Daníel Bjarnason vars musik har vunnit internationell respekt och spelats av orkestrar som Los Angeles Philharmonic (som också svarade för hans debut med Bow to Strings 2010), Britten Sinfonia, Cincinnati Symphony och många mindre ensembler under ledning av dirigenter som Gustavo Dudamel, John Adams, James Conlon och Ilan Volkov. Han studerade komposition, piano och dirigering i Reykjavík innan han fortsatte med dirigeringsstudier vid Musikhögskolan i Freiburg. Han var Islands symfoniorkesters huskomponist 2015-2018 och innehar en liknande position vid Muziekgebow Frits Philips i Eindhoven. Han har tilldelats en rad priser och stipendier. Redan 2010 nominerades han till Nordiska Rådets musikpris. 2013 blev något av ett genombrottsår då han utsågs till Årets tonsättare i Island för The Isle Is Full of Noises för kör och orkester, fick det isländska priset för årets bästa cd med albumet Over Light Earth och dessutom det isländska Edda-priset för musiken till filmen The Deep. Bjarnason har en mycket fri syn på stil och tradition vilket medfört att han gärna samarbetar med artister från andra genrer, däribland Ben Frost, Brian Eno och Sigur Ros till vars album Valtari och Kveikur han gjort arrangemangen. Inte sällan kan man finna drag av filmmusik också i hans konsertmusik. Han har också tagit stora intryck av den elektroakustiska musikens klangliga möjligheter och omformat dessa tankar instrumentalt. Han är en enastående instrumentatör och står inte heller främmande för att associera till rockmusik. Pianotrion White Flags uruppfördes i januari 2018, och till konserten skrev tonsättaren: "När Apollo 11 lämnade månen 1969 lämnade de tre astronauterna sex amerikanska flaggor efter sig. En slogs omkull av stöten från avfyrningen men fem stod kvar och gör så än i dag. De är emellertid inte längre amerikanska flaggor. På grund av de extrema temperaturskiftningarna och UV-strålningen har alla flaggorna blivit vita." STIG JACOBSSON


ASTOR PIAZZOLLA (1921-1992) BUENOS AIRES FYRA ÅRSTIDER Primavera Porteña Verano Porteño Otoño Porteño Invierno Porteño Man har spekulerat om tangon har sina rötter i Afrika, i Spanien eller på Kuba, men det var i alla fall i Sydamerika dansformen kom att slå rot och utvecklas. I slummen i Buenos Aires blev den under andra hälften av 1800-talet inåtvänd och melankolisk i tonspråket. Men den visade sig vara mycket livskraftig och det dröjde inte länge förrän tangon också hittade till konsertestraden. Stravinsky, Sjostakovitj och många andra komponerade konserttangor som man inte ska dansa till, utan bara lyssna till och förtjusas av. På liknande sätt har argentinaren Astor Piazzolla skrivit mängder av tangoinspirerade konsertstycken som under senare år kommit att bli mycket populära runt om i världen och som spelas i alla upptänkliga arrangemang. Liksom Vivaldi skrev han De fyra årstiderna, men i sydamerikansk tangostil: Las Cuatro Estanciones Porteñas (även kallad Buenos Aires fyra årstider), komponerades 1969-1970. STIG JACOBSSON


ARNOLD SCHÖNBERG (1874-1951) VERKLÄRTE NACHT OP 4 (ARR E STEUERMANN) Under september 1899 firade Schönberg en treveckorssemester med läraren, vännen och den blivande svågern Alexander von Zemlinsky. Någon lättjefull semester blev det uppenbarligen inte för under denna korta tid växte hans första betydande komposition fram: Verklärte Nacht, inspirerad av en dikt av Richard Dehmel ur samlingen Weib und Welt (1896), ett musikstycke som han livet igenom talade om med särskild värme. Dikten inspirerade en storartad, kromatisk komposition för två vardera av violin, viola och cello. Arnold Rosé, Schönbergs måg och konsertmästare hos Wienfilharmonin, ledde det första framförandet i Wiener Tonkünstlerverein 1903 och publiken blev chockad över det ovanliga i att Schönberg skrivit programmusik för stråksextett - ett verk som också ofta spelas av en stråkorkester - och som vi nu får höra i en bearbetning för pianotrio. Dikten Verklärte Nacht handlar om två personer som promenerar tillsammans i en månljus skog. Kvinnan berättar hur hon i desperation över brist på kärlek och ömhet famnat en främling och nu bär hans barn. Livet hämnades sedan snabbt genom att låta henne träffa den man hon nu älskar. Men han befriar henne från skuldbördan och svarar att ömsesidig kärlek nu binder dem och det ofödda barnet, som han accepterar som sitt eget. Verklärte Nacht är en ensatsig symfonisk dikt i kammarmusikaliskt format. STIG JACOBSSON


2021-09-11 11:00 Götaplatsfoajén

2021-02-25 10:00 Endast GSOPlay

Göteborgs Symfoniker

Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.






2020-12-03 10:00 Endast GSOPlay

Göteborgs Symfoniker

Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Han har också en framgångsrik internationell dirigentkarriär och har av The Guardian hyllats som "den finska dirigenttraditionens senaste storartade begåvning man bara måste lyssna på". Santtu-Matias Rouvali är också chefdirigent för Tammerfors stadsorkester och Philharmonia Orchestra i London. Han har turnerat med Göteborgs Symfoniker och pianisten Hélène Grimaud i nordiska huvudstäder samt med pianisten Alice Sara Ott och slagverkaren Martin Grubinger i Tyskland.









2020-12-01 10:00 Endast GSOPlay

Program



2020-02-15 11:00 Götaplatsfoajén

2019-10-13 18:00 Stenhammarsalen

Program




JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


25 min


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 5 D-DUR BWV 1050 Allegro Affetuoso Allegro Ibland har man kallat den femte konserten för världens första klaverkonsert, och nog har cembalon en ovanligt visionär och framträdande roll. Men det är naturligtvis en konsert för violin, tvärflöjt och cembalo, en riktig trippelkonsert, elegant men med sedvanlig kontrapunktiskt mästerskap. Den första satsen avslutas med en lång cembalokadens innan den långsamma satsen inleder en rörande konversation där solisterna alternerar med varandra innan konserten avslutas med att violinen inleder ännu en gigue och cembalon intar en festlig soloroll. Man får anta att Bach själv drömde om att sitta vid cembalon. STIG JACOBSSON



2019-10-12 18:00 Råda rum, Mölnlycke

Program




JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


25 min


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 5 D-DUR BWV 1050 Allegro Affetuoso Allegro Ibland har man kallat den femte konserten för världens första klaverkonsert, och nog har cembalon en ovanligt visionär och framträdande roll. Men det är naturligtvis en konsert för violin, tvärflöjt och cembalo, en riktig trippelkonsert, elegant men med sedvanlig kontrapunktiskt mästerskap. Den första satsen avslutas med en lång cembalokadens innan den långsamma satsen inleder en rörande konversation där solisterna alternerar med varandra innan konserten avslutas med att violinen inleder ännu en gigue och cembalon intar en festlig soloroll. Man får anta att Bach själv drömde om att sitta vid cembalon. STIG JACOBSSON



2019-10-11 19:00 Lerum, Dergårdsteatern

Program




JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


25 min


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 5 D-DUR BWV 1050 Allegro Affetuoso Allegro Ibland har man kallat den femte konserten för världens första klaverkonsert, och nog har cembalon en ovanligt visionär och framträdande roll. Men det är naturligtvis en konsert för violin, tvärflöjt och cembalo, en riktig trippelkonsert, elegant men med sedvanlig kontrapunktiskt mästerskap. Den första satsen avslutas med en lång cembalokadens innan den långsamma satsen inleder en rörande konversation där solisterna alternerar med varandra innan konserten avslutas med att violinen inleder ännu en gigue och cembalon intar en festlig soloroll. Man får anta att Bach själv drömde om att sitta vid cembalon. STIG JACOBSSON



2019-10-05 11:00 Götaplatsfoajén

2019-09-22 18:00 Stenhammarsalen

Program


DANÍEL BJARNASON (f 1979) WHITE FLAGS Liksom några andra små europeiska länder (som de baltiska) har Island under de senaste årtiondena levererat en lång rad spännande tonsättare. En av de mest framgångsrika är Daníel Bjarnason vars musik har vunnit internationell respekt och spelats av orkestrar som Los Angeles Philharmonic (som också svarade för hans debut med Bow to Strings 2010), Britten Sinfonia, Cincinnati Symphony och många mindre ensembler under ledning av dirigenter som Gustavo Dudamel, John Adams, James Conlon och Ilan Volkov. Han studerade komposition, piano och dirigering i Reykjavík innan han fortsatte med dirigeringsstudier vid Musikhögskolan i Freiburg. Han var Islands symfoniorkesters huskomponist 2015-2018 och innehar en liknande position vid Muziekgebow Frits Philips i Eindhoven. Han har tilldelats en rad priser och stipendier. Redan 2010 nominerades han till Nordiska Rådets musikpris. 2013 blev något av ett genombrottsår då han utsågs till Årets tonsättare i Island för The Isle Is Full of Noises för kör och orkester, fick det isländska priset för årets bästa cd med albumet Over Light Earth och dessutom det isländska Edda-priset för musiken till filmen The Deep. Bjarnason har en mycket fri syn på stil och tradition vilket medfört att han gärna samarbetar med artister från andra genrer, däribland Ben Frost, Brian Eno och Sigur Ros till vars album Valtari och Kveikur han gjort arrangemangen. Inte sällan kan man finna drag av filmmusik också i hans konsertmusik. Han har också tagit stora intryck av den elektroakustiska musikens klangliga möjligheter och omformat dessa tankar instrumentalt. Han är en enastående instrumentatör och står inte heller främmande för att associera till rockmusik. Pianotrion White Flags uruppfördes i januari 2018, och till konserten skrev tonsättaren: "När Apollo 11 lämnade månen 1969 lämnade de tre astronauterna sex amerikanska flaggor efter sig. En slogs omkull av stöten från avfyrningen men fem stod kvar och gör så än i dag. De är emellertid inte längre amerikanska flaggor. På grund av de extrema temperaturskiftningarna och UV-strålningen har alla flaggorna blivit vita." STIG JACOBSSON


ASTOR PIAZZOLLA (1921-1992) BUENOS AIRES FYRA ÅRSTIDER Primavera Porteña Verano Porteño Otoño Porteño Invierno Porteño Man har spekulerat om tangon har sina rötter i Afrika, i Spanien eller på Kuba, men det var i alla fall i Sydamerika dansformen kom att slå rot och utvecklas. I slummen i Buenos Aires blev den under andra hälften av 1800-talet inåtvänd och melankolisk i tonspråket. Men den visade sig vara mycket livskraftig och det dröjde inte länge förrän tangon också hittade till konsertestraden. Stravinsky, Sjostakovitj och många andra komponerade konserttangor som man inte ska dansa till, utan bara lyssna till och förtjusas av. På liknande sätt har argentinaren Astor Piazzolla skrivit mängder av tangoinspirerade konsertstycken som under senare år kommit att bli mycket populära runt om i världen och som spelas i alla upptänkliga arrangemang. Liksom Vivaldi skrev han De fyra årstiderna, men i sydamerikansk tangostil: Las Cuatro Estanciones Porteñas (även kallad Buenos Aires fyra årstider), komponerades 1969-1970. STIG JACOBSSON


25 min


ARNOLD SCHÖNBERG (1874-1951) VERKLÄRTE NACHT OP 4 (ARR E STEUERMANN) Under september 1899 firade Schönberg en treveckorssemester med läraren, vännen och den blivande svågern Alexander von Zemlinsky. Någon lättjefull semester blev det uppenbarligen inte för under denna korta tid växte hans första betydande komposition fram: Verklärte Nacht, inspirerad av en dikt av Richard Dehmel ur samlingen Weib und Welt (1896), ett musikstycke som han livet igenom talade om med särskild värme. Dikten inspirerade en storartad, kromatisk komposition för två vardera av violin, viola och cello. Arnold Rosé, Schönbergs måg och konsertmästare hos Wienfilharmonin, ledde det första framförandet i Wiener Tonkünstlerverein 1903 och publiken blev chockad över det ovanliga i att Schönberg skrivit programmusik för stråksextett - ett verk som också ofta spelas av en stråkorkester - och som vi nu får höra i en bearbetning för pianotrio. Dikten Verklärte Nacht handlar om två personer som promenerar tillsammans i en månljus skog. Kvinnan berättar hur hon i desperation över brist på kärlek och ömhet famnat en främling och nu bär hans barn. Livet hämnades sedan snabbt genom att låta henne träffa den man hon nu älskar. Men han befriar henne från skuldbördan och svarar att ömsesidig kärlek nu binder dem och det ofödda barnet, som han accepterar som sitt eget. Verklärte Nacht är en ensatsig symfonisk dikt i kammarmusikaliskt format. STIG JACOBSSON


2019-05-24 21:30 Stora salen

2019-05-04 18:00 Hedekas bygdegård

Program




25 min



JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 5 D-DUR BWV 1050 Allegro Affetuoso Allegro Ibland har man kallat den femte konserten för världens första klaverkonsert, och nog har cembalon en ovanligt visionär och framträdande roll. Men det är naturligtvis en konsert för violin, tvärflöjt och cembalo, en riktig trippelkonsert, elegant men med sedvanlig kontrapunktiskt mästerskap. Den första satsen avslutas med en lång cembalokadens innan den långsamma satsen inleder en rörande konversation där solisterna alternerar med varandra innan konserten avslutas med att violinen inleder ännu en gigue och cembalon intar en festlig soloroll. Man får anta att Bach själv drömde om att sitta vid cembalon. STIG JACOBSSON


2019-05-03 18:00 Easy Living, Gamlestaden, Göteborg

Program




25 min



JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 5 D-DUR BWV 1050 Allegro Affetuoso Allegro Ibland har man kallat den femte konserten för världens första klaverkonsert, och nog har cembalon en ovanligt visionär och framträdande roll. Men det är naturligtvis en konsert för violin, tvärflöjt och cembalo, en riktig trippelkonsert, elegant men med sedvanlig kontrapunktiskt mästerskap. Den första satsen avslutas med en lång cembalokadens innan den långsamma satsen inleder en rörande konversation där solisterna alternerar med varandra innan konserten avslutas med att violinen inleder ännu en gigue och cembalon intar en festlig soloroll. Man får anta att Bach själv drömde om att sitta vid cembalon. STIG JACOBSSON


2018-11-11 18:00 Stenhammarsalen

Program




25 min




FRANCESCO DURANTE (1684-1755) KONSERT NR 2 FÖR STRÅKAR G-MOLL Affettuoso - Presto · Largo affettuoso · Allegro Tonsättaren Francesco Durante blev 71 år. Jag tror inte att han var någon farande speleman. Han satte toner på papper och såg till att ha folk omkring sig som använde dem. Stora mängder musik för gudstjänsten blev det, plus några oratorier, till exempel ett från 1705 om Sankt Antonio från Padova, en franciskanermunk med många underverk att besjunga. Durante hamnade så småningom i Neapel, en mycket levande musikstad på den tiden. Där fanns ett halvdussin konservatorier med många elever. Han fick hand om skolan som var tillägnad Onofrio, ett mycket folkkärt helgon. Hur undervisningen gick till där berättar Doktor Burney, han som reste runt i Europa för att samla material till sin formidabla A General History of Music. "Vi besökte alla dessa rum där pojkarna övar, sover och äter. I första våningens trapp stod en trumpetare, som skrek med instrumentet så att han höll på att spricka. I den andra var en valthornist som bölade på samma vis. I allmänna övningsummet avhölls "a dutch Concert" med en 7-8 cembali, minst lika många stråkinstrument och många röster. Alla övade de på olika saker i var sin tonart. I samma rum satt andra pojkar och skrev noter." Att blanda ihop allt på detta vis var kanske bekvämt för skolan och det lärde möjligen pojkarna att säkert hålla sin egen stämma, oberoende av allt som pågick samtidigt. Det tvingade dem att spela starkt för att höra sig själva… men därav kommer sig också den slarviga råhet som är så påtaglig när de framför något offentligt. Tonåringen Mozart upplevde något liknande när han senare kom till Neapel med pappan. Jag misstänker att det ofta gick till på det här sättet förr i världen, inte bara i musiksammanhang… Hur lät det i svenska skolor långt senare när folkskolestadgan var ny och alla rabblade sina utantillläxor? Francesco tog det nog lugnt i sitt konservatorium. En av hans elever hette förresten Pergolesi. INGEMAR VON HEIJNE


2018-11-10 18:00 Råda rum, Mölnlycke

Program




25 min




FRANCESCO DURANTE (1684-1755) KONSERT NR 2 FÖR STRÅKAR G-MOLL Affettuoso - Presto · Largo affettuoso · Allegro Tonsättaren Francesco Durante blev 71 år. Jag tror inte att han var någon farande speleman. Han satte toner på papper och såg till att ha folk omkring sig som använde dem. Stora mängder musik för gudstjänsten blev det, plus några oratorier, till exempel ett från 1705 om Sankt Antonio från Padova, en franciskanermunk med många underverk att besjunga. Durante hamnade så småningom i Neapel, en mycket levande musikstad på den tiden. Där fanns ett halvdussin konservatorier med många elever. Han fick hand om skolan som var tillägnad Onofrio, ett mycket folkkärt helgon. Hur undervisningen gick till där berättar Doktor Burney, han som reste runt i Europa för att samla material till sin formidabla A General History of Music. "Vi besökte alla dessa rum där pojkarna övar, sover och äter. I första våningens trapp stod en trumpetare, som skrek med instrumentet så att han höll på att spricka. I den andra var en valthornist som bölade på samma vis. I allmänna övningsummet avhölls "a dutch Concert" med en 7-8 cembali, minst lika många stråkinstrument och många röster. Alla övade de på olika saker i var sin tonart. I samma rum satt andra pojkar och skrev noter." Att blanda ihop allt på detta vis var kanske bekvämt för skolan och det lärde möjligen pojkarna att säkert hålla sin egen stämma, oberoende av allt som pågick samtidigt. Det tvingade dem att spela starkt för att höra sig själva… men därav kommer sig också den slarviga råhet som är så påtaglig när de framför något offentligt. Tonåringen Mozart upplevde något liknande när han senare kom till Neapel med pappan. Jag misstänker att det ofta gick till på det här sättet förr i världen, inte bara i musiksammanhang… Hur lät det i svenska skolor långt senare när folkskolestadgan var ny och alla rabblade sina utantillläxor? Francesco tog det nog lugnt i sitt konservatorium. En av hans elever hette förresten Pergolesi. INGEMAR VON HEIJNE


2018-04-29 18:00 Auktionsverket Kulturarena

2018-04-28 17:00 S:t Nikolai kyrka, Lidköping

2017-06-10 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.


Kent Nagano Dirigent















2017-06-09 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.


Kent Nagano Dirigent















2017-04-07 18:00 Göteborgs universitets aula

2017-01-28 11:00 Götaplatsfoajén

2016-12-17 11:00 Götaplatsfoajén

2016-12-01 18:00 Göteborgs universitets aula

Medverkande



Dan Laurin Blockflöjt

Blockflötsvirtuosen Dan Laurin har under sin karriär framträtt i stora delar av världen. Turnéer till USA, Japan, Korea, Indien och Australien liksom ledande europeiska musikcentra har bekräftat hans rykte som en av de mest intressanta - och ibland kontroversiella - solisterna på sitt instrument. Hans strävan att återupptäcka blockflöjtens klangmöjligheter har resulterat i en teknisk kapacitet och en spelstil som vunnit honom många utmärkelser inklusive en Grammy, Föreningen svenska tonsättares pris för bästa tolkning av ett samtida svenskt verk och Kungliga musikaliska akademins interpretpris.



2016-02-06 11:00 Götaplatsfoajén

2015-11-29 18:00 Stenhammarsalen

2015-11-19 18:00 Götaplatsfoajén

2015-10-03 11:00 Götaplatsfoajén

Medverkande






Tuula Fleivik Nurmo Orkestermedlem


Justyna Jara Orkestermedlem


Lotte Lybeck Orkestermedlem


Pierre Guis Orkestermedlem


Magnus Lundén Orkestermedlem


Nils Edin Orkestermedlem



Hans Adler Orkestermedlem


Ulrika Davidsson Orkestermedlem


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!