Stäng
Meny

Arkiv

18 konserter

2019-09-01 18:00 Stenhammarsalen

Program


MATTHEW LOCKE (1621-1677) THE CONSORT OF FOWER PARTS, SVIT NR 1 D-MOLL Fantasie Courante Ayre Sarabande Matthew Locke är bara en av det engelska 1600-talets många geniala tonsättare och musiker. Han var körsångare vid katedralen i Exeter (och karvade in sitt namn inne i orgeln som 17-åring!) men ägnade några ungdomsår i Nederländerna med att kopiera motetter av italienska mästare, något som gav hans musik en ovanlig kontinental kryddning. Han var en synnerligen skicklig yrkesman och erhöll därför åtskilliga beställningsverk, inte minst från kung Charles II, som utsåg honom till "Composer in ordinary". Han var även organist i Westminster Abbey, en tjänst som hans elev Henry Purcell övertog efter hans död. Utan Lockes inflytande hade inte Purcell blivit den storhet han blev. The Consort of Fower Parts består i sin helhet av sex sviter där de flesta har samma följd av satser: Fantasie, Courante, Ayre och Sarabande. Huvudtiteln ska helt enkel utläsas som Sviter i fyra stämmor, och i dem har det mesta av Lockes instrumentalmusik samlats. Samlingen måste räknas till de främsta av tidens arbeten för gambaensemble. De komponerades troligen på 1650-talet och betraktades då som moderna, fulla av oväntade harmonier och snabba förvandlingar - trots att gamban redan var på väg ut till förmån för violinen. STIG JACOBSSON


MATTHEW LOCKE (1621-1677) THE CONSORT OF FOWER PARTS, SVIT NR 2 D-MOLL Fantasie Courante Ayre Sarabande Matthew Locke är bara en av det engelska 1600-talets många geniala tonsättare och musiker. Han var körsångare vid katedralen i Exeter (och karvade in sitt namn inne i orgeln som 17-åring!) men ägnade några ungdomsår i Nederländerna med att kopiera motetter av italienska mästare, något som gav hans musik en ovanlig kontinental kryddning. Han var en synnerligen skicklig yrkesman och erhöll därför åtskilliga beställningsverk, inte minst från kung Charles II, som utsåg honom till "Composer in ordinary". Han var även organist i Westminster Abbey, en tjänst som hans elev Henry Purcell övertog efter hans död. Utan Lockes inflytande hade inte Purcell blivit den storhet han blev. The Consort of Fower Parts består i sin helhet av sex sviter där de flesta har samma följd av satser: Fantasie, Courante, Ayre och Sarabande. Huvudtiteln ska helt enkel utläsas som Sviter i fyra stämmor, och i dem har det mesta av Lockes instrumentalmusik samlats. Samlingen måste räknas till de främsta av tidens arbeten för gambaensemble. De komponerades troligen på 1650-talet och betraktades då som moderna, fulla av oväntade harmonier och snabba förvandlingar - trots att gamban redan var på väg ut till förmån för violinen. STIG JACOBSSON


LEONORA DUARTE (1610-1678) SINFONIA NR 5 Leonora Duarte bodde och arbetade i Antwerpen och är känd för att vara den enda kvinnan som veterligt komponerade för viola da gamba under 1600-talet. Mot slutet av sitt liv publicerade hon sju sinfonior för gamba-consort. Hon hörde till en välbärgad familj av handelsmän och konstsamlare, vänner till Vermeer och Rubens. Hon fick en grundläggande musikalisk utbildning och spelade själv såväl gamba som cembalo och luta. Musikaftnarna i hemmet tillsammans med syskonen blev snabbt populära och lockade diplomater och musikälskare att infinna sig. Men eftersom hon var såväl kvinna som judinna (som konverterat och döpt sig, men lär ha hållit judiska gudstjänster i hemlighet) fick hon aldrig några beställningar från hoven eller kyrkorna, men dessa sinfonior avslöjar en lyrisk begåvning av stora mått, även om hon omtalats som amatör. STIG JACOBSSON


LEONORA DUARTE (1610-1678) SINFONIA NR 6 Leonora Duarte bodde och arbetade i Antwerpen och är känd för att vara den enda kvinnan som veterligt komponerade för viola da gamba under 1600-talet. Mot slutet av sitt liv publicerade hon sju sinfonior för gamba-consort. Hon hörde till en välbärgad familj av handelsmän och konstsamlare, vänner till Vermeer och Rubens. Hon fick en grundläggande musikalisk utbildning och spelade själv såväl gamba som cembalo och luta. Musikaftnarna i hemmet tillsammans med syskonen blev snabbt populära och lockade diplomater och musikälskare att infinna sig. Men eftersom hon var såväl kvinna som judinna (som konverterat och döpt sig, men lär ha hållit judiska gudstjänster i hemlighet) fick hon aldrig några beställningar från hoven eller kyrkorna, men dessa sinfonior avslöjar en lyrisk begåvning av stora mått, även om hon omtalats som amatör. STIG JACOBSSON


SAINTE-COLOMBE (1660-1720) KONSERT NR 36 "L'ATTENTIF" Ouverture Gavote Monsieur de Sainte-Colombe är en gåtfull gestalt om vilken man inte vet så mycket. Han var son till en tonsättare med samma namn, möjligen med förnamnet Jean, varför sonen fick tillnamnet "le fils". Kanske var detta bara en pseudonym, och att hans riktiga namn var Augustin Dautrecourt - men mycket forskning återstår. Han kan ha tagit sitt artistnamn från sin hembygd: Sainte-Colombe-lès-Vienne eller Sainte-Colombe-en-Beaujolais - man vet inte. Han tycks, liksom Vivaldi, ha varit lärare vid en flickskola, i gambaspel, men 1659 dyker han upp i Paris. En anekdot berättar att han blev mycket tillbakadragen och att han tillbringade somrarna i en liten träkoja byggd på grenarna i ett mullbärsträd där han satt "och spelade gamba med största förtjusning i lugn och ro". Han komponerade i alla fall ett stort antal små konserter för gambor. STEFAN NÄVERMYR


SAINTE-COLOMBE (1660-1720) KONSERT NR 44 "TOMBEAU LES REGRETS" Tombeau Quarilon Apel de Charon Les Pleurs Joye des Elizées Monsieur de Sainte-Colombe är en gåtfull gestalt om vilken man inte vet så mycket. Han var son till en tonsättare med samma namn, möjligen med förnamnet Jean, varför sonen fick tillnamnet "le fils". Kanske var detta bara en pseudonym, och att hans riktiga namn var Augustin Dautrecourt - men mycket forskning återstår. Han kan ha tagit sitt artistnamn från sin hembygd: Sainte-Colombe-lès-Vienne eller Sainte-Colombe-en-Beaujolais - man vet inte. Han tycks, liksom Vivaldi, ha varit lärare vid en flickskola, i gambaspel, men 1659 dyker han upp i Paris. En anekdot berättar att han blev mycket tillbakadragen och att han tillbringade somrarna i en liten träkoja byggd på grenarna i ett mullbärsträd där han satt "och spelade gamba med största förtjusning i lugn och ro". Han komponerade i alla fall ett stort antal små konserter för gambor. STEFAN NÄVERMYR


25 min


JOHN DOWLAND (1563-1625) LACHRIMAE "SEVEN TEARS" I. Lachrimae antiquae XI. Sir John Souch His Galiard II. Lachrimae Antiquae Novae XIX. The Earle of Essex Galiard III. Lachrimae Gementes XVIII. Captaine Digorie Piper His Galiard IV. Lachrimae Tristes XIII. M. George Whitehead His Almand VII. Lachrimae Verae England upplevde en musikalisk guldålder under årtiondena kring sekelskiftet 1500-1600 - det vill säga under den tid då Elizabeth I regerade och då William Shakespeare förgyllde teatervärlden. En av de mest lysande tonsättarna var John Dowland vilken i såväl sånger som lutstycken tolkat sorg och smärta hellre än glädje och yra. Han lär själv ha varit mycket melankoliskt lagd så det är kanske inte så märkligt att han komponerade ett stort antal lachrimae - klagosånger. Egentligen betyder ordet "tårar". Som katolik fick han ibland utstå motstånd från olika håll och han valde att under många år verka utomlands, bland annat vid det danska hovet. Dowland var en utpräglad melodiker och hans klagosånger har påverkat åtskilliga senare engelska renässanstonsättare. 1604 publicerades i London en skrift med den långa titeln "Lachrimæ or seaven teares in seaven passionate pavans, with divers other pavans, galliards and allemands, set forth for lute, viols, or violons, in five parts" och försedd med en förklaring att det finns olika sorters tårar. "De tårar som musiken gråter kan vara trevliga, inte heller är tårar alltid fällda av sorg utan ibland av glädje och lycka". Här får vi höra de fem av de sju tårarna: Lachrimæ antiquae (gamla tårar), Lachrimæ antiquae novæ (förnyade gamla tårar). Lachrimæ gementes (suckande tårar), Lachrimæ tristes (ledsna tårar) och Lachrimæ veræ (sanna tårar). STIG JACOBSSON


INNOCENTIO ALBERTI (1535-1615) PAVANE & GAILLARD Den italienska renässansen kan visa upp en lång rad skickliga och inspirerade musiker. Vid den här tiden var de musikaliska rollerna inte lika uppdelade som i dag. Innocentio Alberti var som de flesta andra både utövande musiker, lärare och tonsättare. Eftersom han ibland gick under namnet Innocentio del Cornetto har man tagit för givet att han spelade kornett, och sådana behövdes bara vid hovet, nämligen hos ätten Este i Ferrara. Som de flesta andra under den här epoken tillhörde han också en mycket musikalisk släkt, där lärdomen gick i arv. Innocentio var ingen stor och betydande tonsättare, men det hindrade inte att han komponerade femstämmiga madrigaler, utgivna i tre samlingar, och dessutom några instrumentala småstycken som visar att han hade en god insikt i sitt arbete. STIG JACOBSSON


Medverkande



Mime Brinkmann Viola da gamba


Adam Grauman Viola da gamba


Rebecca Lefèvre Viola da gamba


Hanna Thiel Viola da gamba


Samuel Runsteen Viola da gamba




2019-05-25 22:00 Götaplatsfoajén

2017-04-22 15:00 Stenhammarsalen

Medverkande



Peter Apelgren Presentatör


Erik Risberg Orkestermedlem


Martin Ödlund Orkestermedlem


2017-04-21 10:30 Stenhammarsalen

Medverkande



Peter Apelgren Presentatör


Erik Risberg Orkestermedlem


Martin Ödlund Orkestermedlem


2017-04-21 09:00 Stenhammarsalen

Medverkande



Peter Apelgren Presentatör


Erik Risberg Orkestermedlem


Martin Ödlund Orkestermedlem


2017-04-20 10:30 Stenhammarsalen

Medverkande



Peter Apelgren Presentatör


Erik Risberg Orkestermedlem


Martin Ödlund Orkestermedlem


2017-04-20 09:00 Stenhammarsalen

Medverkande



Peter Apelgren Presentatör


Erik Risberg Orkestermedlem


Martin Ödlund Orkestermedlem


2017-04-19 10:30 Stenhammarsalen

Medverkande



Peter Apelgren Presentatör


Erik Risberg Orkestermedlem


Martin Ödlund Orkestermedlem


2017-04-19 09:00 Stenhammarsalen

Medverkande



Peter Apelgren Presentatör


Erik Risberg Orkestermedlem


Martin Ödlund Orkestermedlem


2016-02-06 11:00 Götaplatsfoajén

Medverkande



Norske Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.








2014-02-08 11:00 Götaplatsfoajén

Medverkande





Peter Spissky Barockviolin


Samuel Runsteen Barockviolin



Per Ivarsson Barocktrumpet


Daniel Stighäll Barocktrombon




2013-09-29 18:00 Stenhammarsalen

2013-03-23 11:00 Götaplatsfoajén

2012-04-29 18:00 Stora salen

2011-10-23 18:00 Stenhammarsalen

Medverkande


Ensemblen bildades 1995 och arbetar med att utforska och göra den nutida kammarmusiken mer tillgänglig. Som en av de viktigaste aktörerna i Musiksverige uppskattas ensemblen för att på ett lustfyllt och nyfiket sätt tolka dagens musik på högsta tekniska och konstnärliga nivå. Gruppen samarbetar regelbundet med svenska och internationella gäster som Peter Eötvös, H K Gruber och Pierre-André Valade. Förutom konserter i Sverige har ensemblen turnerat i bland annat Ryssland och Danmark samt gästspelat på Lange Nacht der Neue Klänge i Wiens konserthus. 2015 firade Gageego! 20-årsjubileum och fick en egen serie i Göteborgs Konserthus.





Norske Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.







Flöjtisten och stämledaren Håvard Lysebo har varit anställd i Göteborgs Symfoniker sedan 1997. Innan dess var han 1994-1997 soloflöjtist i Malmö symfoniorkester och han har även haft samma tjänst i Bergenfilharmonin under ett år. Sin första fasta tjänst fick han som alternerande soloflöjtist i Stavanger symfoniorkester då han var 20 år. Som gästande soloflöjtist har Håvard Lysebo spelat med många orkestrar, bland dem Sveriges Radios symfoniorkester, Oslo filharmoniska orkester och Philharmonia Orchestra i London.











2011-01-29 11:00 Götaplatsfoajén

Göteborgs Symfoniker

Program








JOHANNES BRAHMS (1833-1897) TRIO FÖR KLARINETT, CELLO OCH PIANO A-MOLL OP 114 Allegro Adagio Andantino grazioso Allegro När Johannes Brahms skrivit sin stråkkvintett op 111 bestämde han sig för att inte publicera fler verk. Nu var det dags för ungdomarna att ta över. Detta var ett så lyckligt beslut att oanade skaparkrafter frigjordes. Ytterligare en omständighet spelade in: han hade blivit bekant med den klarinettist som spelade i hertigen av Meiningens ensemble, Richard Mühlfeld. Inspirationen flödade och i början av 1890-talet resulterade detta i att fyra lysande kammarmusikverk för "fröken klarinett" hamnade på notpapperet. Det var ett instrument som Brahms tidigare inte alls ägnat något större intresse men nu hade han upptäckt klarinettens möjligheter och alla de nya verken är skapelser av högsta fulländning. Det blev en trio op 114, en kvintett op 115 och två sonater op 120 (1894). Trion för piano, klarinett och cello (för att använda den ordning som tonsättaren skrev på titelbladet) går i a-moll och skrevs 1891 i Bad Ischl, en av de vackra och stillsamma platser som Brahms under somrarna uppsökte för att få arbeta i lugn och ro. Cellon inleder verket med huvudtemat, och klarinetten tar över och utvidgar, medan pianot lägger till rytmiska idéer. I adagiot inleder klarinetten med ett elegiskt tema som cellon hittar en fortsättning på i gavottliknande rytm. Den tredje satsen är varken ett scherzo eller ett intermezzo, utan en ganska glad vals, vars mellandel utgörs av en folklig Ländler-melodi. I finalen dyker det upp ungerska färger. Trion uruppfördes i Berlin den 12 december 1891 med Mühlfeld som klarinettist, Robert Hausmann som cellist och med tonsättaren själv vid pianot. Vid samma konsert uruppfördes också den samtidigt skrivna klarinettkvintetten. STIG JACOBSSON


Medverkande


"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.













2010-01-09 15:00 Stenhammarsalen

2010-01-09 13:00 Stenhammarsalen

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!