Stäng
Meny

Arkiv

35 konserter

2015-11-14 11:00 Götaplatsfoajén

2015-05-23 11:00 Götaplatsfoajén

2014-05-24 11:00 Götaplatsfoajén

2014-03-09 18:00 Stenhammarsalen

2013-05-25 11:00 Götaplatsfoajén

2012-02-11 11:00 Götaplatsfoajén

Medverkande









Norske Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.





2010-04-17 11:00 Götaplatsfoajén

Göteborgs Symfoniker

2007-05-12 11:00 Götaplatsfoajén

2001-03-24 11:00 Götaplatsfoajén

1994-09-16 12:10 Stora salen

1994-05-10 19:30 Stenhammarsalen

1993-02-27 15:00 Stenhammarsalen

Program





BENJAMIN BRITTEN (1913-1976) SIMPLE SYMPHONY OP 4 Boisterous Bourrée ("Bullrande bourée") Playful Pizzicato ("Piffigt pizzicato") Sentimental Saraband ("Sentimental saraband") Frolicsome Finale ("Fryntlig final") Efter musikens våldsamma utveckling under 1900-talets början med Stravinsky och Schönberg i täten kom så småningom motreaktionen. Frihetssuktande dissonanser och tyglade tolvtonsserier ersattes av rytmisk glädje och ödmjukt allvar. Typiska exempel från 1930-talet är Dag Wiréns Serenad och Jean Francaixs pianoconcertino, neoklassiska verk fyllda av musikantisk glädje, transparens och enkelhet i uttrycket - precis som Brittens Simple Symphony. Ännu omärkt av inre sexuella konflikter och andra världskrigets fasor kastade sig den blott 20-årige Britten ut i bekymmerslösheten - och uddrimmade ironiskt sina satsbeteckningar. Visst finns här spår av både Tjajkovskij (andra satsen - som också innehåller en shanty!) och Bach (sarabanden kunde ha sitt ursprung i någon av cellosviterna) men Simple Symphony är framförallt ett uttryck för spontan musikalitet och ungdomlig glädje. STEFAN NÄVERMYR






1993-02-27 13:00 Stenhammarsalen

Program





BENJAMIN BRITTEN (1913-1976) SIMPLE SYMPHONY OP 4 Boisterous Bourrée ("Bullrande bourée") Playful Pizzicato ("Piffigt pizzicato") Sentimental Saraband ("Sentimental saraband") Frolicsome Finale ("Fryntlig final") Efter musikens våldsamma utveckling under 1900-talets början med Stravinsky och Schönberg i täten kom så småningom motreaktionen. Frihetssuktande dissonanser och tyglade tolvtonsserier ersattes av rytmisk glädje och ödmjukt allvar. Typiska exempel från 1930-talet är Dag Wiréns Serenad och Jean Francaixs pianoconcertino, neoklassiska verk fyllda av musikantisk glädje, transparens och enkelhet i uttrycket - precis som Brittens Simple Symphony. Ännu omärkt av inre sexuella konflikter och andra världskrigets fasor kastade sig den blott 20-årige Britten ut i bekymmerslösheten - och uddrimmade ironiskt sina satsbeteckningar. Visst finns här spår av både Tjajkovskij (andra satsen - som också innehåller en shanty!) och Bach (sarabanden kunde ha sitt ursprung i någon av cellosviterna) men Simple Symphony är framförallt ett uttryck för spontan musikalitet och ungdomlig glädje. STEFAN NÄVERMYR






1993-02-12 22:30 Stenhammarsalen

1991-11-16 19:00 Götaplatsfoajén

Program





WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791) KVINTETT FÖR PIANO OCH BLÅSARE ESS-DUR K 452 Largo. Allegro moderato Larghetto Rondo. Allegretto Den 22 mars 1784 fullbordade Mozart sin pianokonsert i D-dur (nr 16) och en vecka senare var han också färdig med den kvintett i Ess-dur för piano, oboe, klarinett, horn och fagott, som han i ett brev hem till pappa Leopold strax därpå omnämnde med följande ord: "själv håller jag detta verk för det bästa som jag hittills skrivit …" Det är stora ord av en 28-årig mästare som redan hunnit fullborda över 450 verk! Kanske kan man anta att han överdrev en smula i stundens entusiasm, även om bifallet också hade strömmat mot honom under en konsert nio dagar tidigare, men hur ofta tycker inte konstnären att hans senast fullbordade verk är det bästa han gjort? Hur som helst så var besättningen så ovanlig och främmande för tiden att ingen förläggare vågade trycka musiken förrän åtta år efter tonsättarens död - vem skulle köpa så underlig musik? Men när den väl kom ut inspirerades Beethoven genast att skriva ett verk för samma besättning och i samma tonart (hans opus 16). Mozarts sällsynt charmfulla verk är fulländat på sitt eget sätt och alla instrumenten, inklusive pianot, är helt jämbördiga. Blåsarna har fått nästan solistiskt konsertanta stämmor, men de glömmer ändå aldrig sin roll i helheten. Charmen ligger till stor del i Mozarts förmåga att låta de fyra blåsarnas personligheter komma till sin rätt i en välbalanserad helhet, som håller sig inom kammarmusikens råmärken även om det finns tendenser till konsertanta utflykter, och pianot ger med sin annorlunda klang en smakfull krydda. Mozart hade ju ett gott förhållande till blåsinstrument, tänk bara på hans många förnämliga blåsarserenader av vilka den mest grandiosa är Gran Partita för 13 blåsare. STIG JACOBSSON



1991-11-14 12:00

1991-02-19 18:00 Stenhammarsalen

1988-10-11 19:30 Stenhammarsalen

1988-04-26 19:30 Stenhammarsalen

1987-05-03 18:00 Stora salen

Medverkande







Håkan Sjönnemo Orkestermedlem



Bengt Gustafsson Orkestermedlem


Dag Styrenius Orkestermedlem


Lars Hedborg Orkestermedlem


Helga Hussels Orkestermedlem


Jan Lindahl Orkestermedlem


Per Owe Jonsson Orkestermedlem


Birgitta Styrenius Orkestermedlem


Kerstin Karlsson Orkestermedlem


Bo Olsson Orkestermedlem


Thomas Hansen Orkestermedlem


Laszlo Sziranyi Orkestermedlem


Peter Svenson Orkestermedlem


Karin Knutson Orkestermedlem


Erik Hammarberg Orkestermedlem


Jan Alm Orkestermedlem


Sven-Erik Hansson Orkestermedlem


Björn Bohlin Orkestermedlem


Anders Ekholm Orkestermedlem


Sören Hermansson Orkestermedlem


Malcolm Page Orkestermedlem



1986-11-28 12:10 Stora salen

1986-01-14 19:30 Stenhammarsalen

1985-03-26 19:30 Stenhammarsalen

1983-12-06 19:30 Stenhammarsalen

1983-08-18 19:30 Götaplatsfoajén

1983-05-26 19:30 Stenhammarsalen

1981-08-25 19:30 Stenhammarsalen

1981-03-22 19:30 Stenhammarsalen

1980-03-04 19:30 Stenhammarsalen

1980-02-04 12:10

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!