Stäng
Meny

Arkiv

2 konserter

2019-09-22 18:00 Stenhammarsalen

Program


DANÍEL BJARNASON (f 1979) WHITE FLAGS Liksom några andra små europeiska länder (som de baltiska) har Island under de senaste årtiondena levererat en lång rad spännande tonsättare. En av de mest framgångsrika är Daníel Bjarnason vars musik har vunnit internationell respekt och spelats av orkestrar som Los Angeles Philharmonic (som också svarade för hans debut med Bow to Strings 2010), Britten Sinfonia, Cincinnati Symphony och många mindre ensembler under ledning av dirigenter som Gustavo Dudamel, John Adams, James Conlon och Ilan Volkov. Han studerade komposition, piano och dirigering i Reykjavík innan han fortsatte med dirigeringsstudier vid Musikhögskolan i Freiburg. Han var Islands symfoniorkesters huskomponist 2015-2018 och innehar en liknande position vid Muziekgebow Frits Philips i Eindhoven. Han har tilldelats en rad priser och stipendier. Redan 2010 nominerades han till Nordiska Rådets musikpris. 2013 blev något av ett genombrottsår då han utsågs till Årets tonsättare i Island för The Isle Is Full of Noises för kör och orkester, fick det isländska priset för årets bästa cd med albumet Over Light Earth och dessutom det isländska Edda-priset för musiken till filmen The Deep. Bjarnason har en mycket fri syn på stil och tradition vilket medfört att han gärna samarbetar med artister från andra genrer, däribland Ben Frost, Brian Eno och Sigur Ros till vars album Valtari och Kveikur han gjort arrangemangen. Inte sällan kan man finna drag av filmmusik också i hans konsertmusik. Han har också tagit stora intryck av den elektroakustiska musikens klangliga möjligheter och omformat dessa tankar instrumentalt. Han är en enastående instrumentatör och står inte heller främmande för att associera till rockmusik. Pianotrion White Flags uruppfördes i januari 2018, och till konserten skrev tonsättaren: "När Apollo 11 lämnade månen 1969 lämnade de tre astronauterna sex amerikanska flaggor efter sig. En slogs omkull av stöten från avfyrningen men fem stod kvar och gör så än i dag. De är emellertid inte längre amerikanska flaggor. På grund av de extrema temperaturskiftningarna och UV-strålningen har alla flaggorna blivit vita." STIG JACOBSSON


ASTOR PIAZZOLLA (1921-1992) BUENOS AIRES FYRA ÅRSTIDER Primavera Porteña Verano Porteño Otoño Porteño Invierno Porteño Man har spekulerat om tangon har sina rötter i Afrika, i Spanien eller på Kuba, men det var i alla fall i Sydamerika dansformen kom att slå rot och utvecklas. I slummen i Buenos Aires blev den under andra hälften av 1800-talet inåtvänd och melankolisk i tonspråket. Men den visade sig vara mycket livskraftig och det dröjde inte länge förrän tangon också hittade till konsertestraden. Stravinsky, Sjostakovitj och många andra komponerade konserttangor som man inte ska dansa till, utan bara lyssna till och förtjusas av. På liknande sätt har argentinaren Astor Piazzolla skrivit mängder av tangoinspirerade konsertstycken som under senare år kommit att bli mycket populära runt om i världen och som spelas i alla upptänkliga arrangemang. Liksom Vivaldi skrev han De fyra årstiderna, men i sydamerikansk tangostil: Las Cuatro Estanciones Porteñas (även kallad Buenos Aires fyra årstider), komponerades 1969-1970. STIG JACOBSSON


25 min


ARNOLD SCHÖNBERG (1874-1951) VERKLÄRTE NACHT OP 4 (ARR E STEUERMANN) Under september 1899 firade Schönberg en treveckorssemester med läraren, vännen och den blivande svågern Alexander von Zemlinsky. Någon lättjefull semester blev det uppenbarligen inte för under denna korta tid växte hans första betydande komposition fram: Verklärte Nacht, inspirerad av en dikt av Richard Dehmel ur samlingen Weib und Welt (1896), ett musikstycke som han livet igenom talade om med särskild värme. Dikten inspirerade en storartad, kromatisk komposition för två vardera av violin, viola och cello. Arnold Rosé, Schönbergs måg och konsertmästare hos Wienfilharmonin, ledde det första framförandet i Wiener Tonkünstlerverein 1903 och publiken blev chockad över det ovanliga i att Schönberg skrivit programmusik för stråksextett - ett verk som också ofta spelas av en stråkorkester - och som vi nu får höra i en bearbetning för pianotrio. Dikten Verklärte Nacht handlar om två personer som promenerar tillsammans i en månljus skog. Kvinnan berättar hur hon i desperation över brist på kärlek och ömhet famnat en främling och nu bär hans barn. Livet hämnades sedan snabbt genom att låta henne träffa den man hon nu älskar. Men han befriar henne från skuldbördan och svarar att ömsesidig kärlek nu binder dem och det ofödda barnet, som han accepterar som sitt eget. Verklärte Nacht är en ensatsig symfonisk dikt i kammarmusikaliskt format. STIG JACOBSSON


Medverkande



Norske Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.


Cellisten Antonio Hallongren har blivit uppmärksammad i nationell och internationell press för sitt "ovanligt vackra och uttrycksfulla spel". Efter examen vid The Juilliard School i New York etablerade Antonio Hallongren en solo- och kammarmusikkarriär i USA där han bland annat utsågs till Artist in Residence hos Montgomery Symphony Orchestra och debuterade som solist i Carnegie Hall och Lincoln Center. Som kammarmusiker blir Antonio Hallongren regelbundet inbjuden till prestigefulla festivaler som Music@Menlo i Kalifornien och Kronbergfestivalen i Tyskland.


Musikern och pedagogen Thomas Rudberg är en av Sveriges mest eftertraktade unga pianister. Till vardags tjänstgör han som lektor vid Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo. Han studerade i Stockholm på Musikhögskolan och Edsbergs Musikinstitut för professorerna Staffan Scheja och Mats Widlund. Både som solist och kammarmusiker har Thomas Rudberg spelat och turnerat i Sverige, Europa, USA, Japan och Kanada. Han har uppträtt på scener om Konserthuset och Berwaldhallen i Stockholm, Carnegie Hall i New York och Göteborgs Konserthus. Thomas Rudberg har en stor kammarmusikrepertoar och är en flitigt anlitad kammarmusiker. Tillsammans med cellisten Antonio Hallongren startade han år 2013 Lövstabruks Kammarmusikfestival.


2014-10-18 11:00 Götaplatsfoajén

Program




ASTOR PIAZZOLLA (1921-1992) BUENOS AIRES FYRA ÅRSTIDER Primavera Porteña Verano Porteño Otoño Porteño Invierno Porteño Man har spekulerat om tangon har sina rötter i Afrika, i Spanien eller på Kuba, men det var i alla fall i Sydamerika dansformen kom att slå rot och utvecklas. I slummen i Buenos Aires blev den under andra hälften av 1800-talet inåtvänd och melankolisk i tonspråket. Men den visade sig vara mycket livskraftig och det dröjde inte länge förrän tangon också hittade till konsertestraden. Stravinsky, Sjostakovitj och många andra komponerade konserttangor som man inte ska dansa till, utan bara lyssna till och förtjusas av. På liknande sätt har argentinaren Astor Piazzolla skrivit mängder av tangoinspirerade konsertstycken som under senare år kommit att bli mycket populära runt om i världen och som spelas i alla upptänkliga arrangemang. Liksom Vivaldi skrev han De fyra årstiderna, men i sydamerikansk tangostil: Las Cuatro Estanciones Porteñas (även kallad Buenos Aires fyra årstider), komponerades 1969-1970. STIG JACOBSSON


Medverkande






Violinisten Marja Inkinen Engström tog diplom i violinspel vid Sibelius-akademin (master of music för professor Tuomas Haapanen) och vid Utrechts konservatorium i Holland. Sandor Vegh, Chaim Taub och MiKyung Lee har betytt speciellt mycket för hennes musikaliska utveckling. Marja Inkinen Engström är sedan 1998 stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Hon är även medlem i Haga pianotrio, Göteborg Baroque och framträder ofta som kammarmusiker och solist. På Konserthuset har hon i kammarmusiksammanhang och som solist samarbetat med musiker som cellisterna Lynn Harrell och Daniel Müller-Schott, pianisten Christian Zacharias och altviolinisten Brett Dean samt kolleger i Symfonikerna. Sedan 2002 undervisar hon violin, orkesterspel och kammarmusik på Högskolan för scen och musik i Göteborg samt även på andra institutioner. Marja Inkinen Engström spelar på en Francesco Ruggieri från 1680 som ägs av Göteborgs Symfoniker.




Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!