Stäng
Meny

Arkiv

5 konserter

2019-09-20 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program



JOHN ADAMS (f 1947) SHORT RIDE IN A FAST MACHINE John Adams hör till de mest uppskattade nu levande amerikanska tonsättarna. Han lärde sig tidigt spela klarinett av sin far, som var medlem av ett litet swingband i New England under depressionen. Som tonåring spelade John Adams i en lokal musikkår men försökte sig också på den seriösa klarinettlitteraturen. Under collegetiden dirigerade och spelade han i olika orkestrar och gav sig också på att komponera. Men det var först i Kalifornien som komponerandet tog fart på allvar. Han fängslades av minimalismen, den konstnärliga rörelse som i sin musikaliska form menade att tonsättarna skulle använda sig av ett minimum av tematiskt material. Han blev en förgrundsgestalt i andra generationen minimalister (efter Riley, Glass och Reich) och har utvecklat denna monotematiska musik till en mer djuplodande och känslomässig musik. 1986 komponerade han Two Fanfares - de är varandras totala motsats och speglar Adams ytterligheter; det introverta och det extroverta. Båda styckena är typiskt amerikanska med blinkningar till såväl Ives som Copland. Den första fanfaren, Short Ride in a Fast Machine, skrevs till Pittsburgh Symphony för att fira Great Wood Summer Festival i Mansfield, Massachusetts, och uruppfördes av en ung Michael Tilson Thomas. Det är en närmast manisk, ostoppbar långtradare, ett snabbt fyrverkeri, som gjort för att starta en konsert. Den andra fanfaren fick titeln Tromba Lontana och beskrivs här nedan. STIG JACOBSSON


GYÖRGY LIGETI (1923-2006) LONTANO György Ligeti växte upp och utbildades i det kommunistiska Ungern och tvingades där skriva mer eller mindre traditionell musik, ofta baserad på folkmusik. Men för byrålådan - och för bättre tider - komponerade han i hemlighet många experimentella verk. Det var först när han flydde från hemlandet 1956 som världen blev medveten om hans epokgörande nyskapelser och han kom i ett slag att räknas in bland de mest betydelsefulla och avantgardistiska konstnärerna på barrikaderna. Han slog ner som en bomb med verk som Atmosphères, Aventures, Nouvelles Aventures och Requiem. Ligeti presenterade sig som en bildstormare som var djärvare och konsekvent mer modern än någon annan man hört talas om och han rörde om ordentligt i etablissemanget. Men med tiden blev modernisten något av en klassiker, en del av musikhistorien. Han efterlämnade en rik och varierad produktion med orkesterstycken, solokonserter, körer, orgelverk, kammarmusik och operan Den stora makabern, skriven för Stockholmsoperan. Han var också en eftersökt föreläsare och pedagog som länge hade engagemang vid Musikhögskolan i Stockholm. Titeln på det stycke som nu ska spelas har med avstånd att göra, med något fjärran. Så är också musiken uppbyggd: det börjar med en ensam avlägsen klang som kommer närmare och fylls på med alltfler instrument, och det slutar med en lång nedtoning för att åter försvinna i fjärran. Däremellan hittar vi klangliga associationer, eller som tonsättaren själv uttryckte det: som ett fönster till barndomens länge undantryckta drömvärld. Ligeti skrev detta verk på beställning av Südwestfunk, Baden-Baden, och det uruppfördes liksom orkesterverket Atmosphères i Donaueschingen, märkligt nog samma datum: 22 oktober, men sex år senare, 1967, med Ernest Bour som dirigent för Südwestfunks symfoniorkester. Bour och orkestern fick sig verket tillägnat. Det är alltså ett rent orkestralt verk och man kan se det som en instrumental uppföljare till körverket Lux aeterna som skrivits året innan. Med lite fantasi och god vilja kan man kanske i orkesterklangen ännu föreställa sig röster. Här finns en mikropolyfoni med breda bågar, nästan som i Palestrinas renässanskörer, samt en rymd och en stark känsla av olika avstånd. Enkla ackord tycks ligga närmare, brasset känns mer närvarande än stråkarna. De samtidigt klingande höga och låga tonerna ger en känsla av vertikal utvidgning. Flöjter och trumpeter får spela i obekvämt höga lägen, vilket skapar en speciell intensitet - medan bottnen fylls av tuba, kontrafagott och den ovanliga kontrabasklarinetten. Unisona klanger blir som pelare runt vilka musiken formar sig med stark rörelseenergi i ett ständigt fascinerande stycke. STIG JACOBSSON


DANÍEL BJARNASON (f 1979) VIOLINKONSERT På kort tid har den nu 40-årige isländske tonsättaren Daníel Bjarnason gjort sig ett mycket aktat namn på världens konsertestrader. Han föddes visserligen i Köpenhamn, men av isländska föräldrar, och det var i Reykjavík han studerade piano, komposition och dirigering. Han var säsongen 2016-2017 Composer in Residence vid Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven, och han verkade både som dirigent och tonsättare i Los Angeles 2017 efter att ha organiserat dess filharmonikers medverkan i Reykjavíkfestivalen. Han har vidare komponerat musik för en lång rad betydelsefulla orkestrar, ensembler och enskilda musiker. Sin första mycket framgångsrika opera, Bröder, skrev han för Danska Nationaloperan i Aarhus med premiär i augusti 2017. Daníel Bjarnason har vid flera tillfällen prisbelönats, både på hemmaplan och utomlands, och han dirigerade nyligen i såväl Tokyo som Toronto. Sedan 2006 ingår han i Bedroom Community, ett kollektiv och skivmärke som inkluderar såväl isländska som utländska artister. Bland hans senaste kompositioner hittar vi ett stycke för 12 horn som beställts av Holland Festival, samt den nu aktuella, ensatsiga cirka tjugo minuter långa, Violinkonserten som var en sambeställning från Los Angeles Philharmonic och Islands Symfoniorkester, uruppförd den 22 augusti 2017 i Hollywood Bowl med Gustavo Dudamel som dirigent och med Pekka Kuusisto som violinist. Denne har därefter spelat konserten bland annat i London, Amsterdam, Paris och Helsingfors. Violinkonserten bjuder på många överraskningar och är en vision över musikens möjligheter. Man kan få associationer till Schönberg lika väl som till klezmer och amerikansk avantgarde. Violinen ska ibland knäppas som en gitarr samtidigt som solisten ska vissla… Vad man kan säga är att det inte är musik som i första hand associeras med nordiska stämningar. STIG JACOBSSON


25 min


JOHN ADAMS (f 1947) TROMBA LONTANA Den andra av de två fanfarer Adams skrev 1986 har namnet Tromba Lontana och är den absoluta motsatsen till Short ride in a fast machine. Titeln kan översättas som Avlägsen trombon, och skrevs för 150-årsminnet av att Texas utropade sig självständigt från Mexiko. Detta är snarast en anti-fanfar, nedtonad och reflekterande, med sordinerade stråkar "svävande över musiken likt en dimma som kommer och går över ett nattligt landskap". Två trumpeter i fjärran får lyssnaren att tänka på spöken från förr. Uruppförandet gjordes av Houston Symphony under ledning av Sergiu Comissiona (1967-1972 chefdirigent för Göteborgs Symfoniker). STIG JACOBSSON


MISSY MAZZOLI (f 1980) SINFONIA (FOR ORBITING SPHERES) Missy Mazzoli föddes i Pennsylvania och fick sin tonsättarutbildning vid Boston University, Tanglewood Institute. Hon har snabbt lyst upp det amerikanska musiklivet med en mycket personlig, uppfinningsrik musik i många olika former, däribland kammarmusik, orkesterverk och fyra operor. Hon är också verksam som pianist och medverkar i det elektroakustiska bandet Victoire. 2015 tilldelades hon stipendium från Foundation for Contemporary Arts och 2018 utsågs hon till Composer in residence vid Chicago Symphony Orchestra. Tonsättaren har lämnat följande kommentar till sitt verk: "Sinfonia (for Orbiting Spheres) är musik i form av ett solsystem, en samling rokokoslingor som vridits runt varandra inom en större rymd. Ordet "sinfonia" knyter an till barockens verk för kammarorkester men också till det gamla italienska ordet för vevlira, ett medeltida stråkinstrument med en konstant gnisslande bas som sjunger ut under melodier på en manual. Det är ett stycke som fräser och förargar, som kommer nära lyssnaren bara för att ge sig av med halsbrytande hastighet ut i rymden under processen att förvandla ensemblen till ett surrogat för en vevlira." Stycket beställdes av Los Angeles Philharmonic Orchestra som uruppförde det under ledning av John Adams den 14 april 2014. STIG JACOBSSON


ANNA THORVALDSDOTTIR (f 1977) METACOSMOS Den isländska tonsättaren Anna Thorvaldsdottir har en alldeles egen plats bland dagens kompositörer. I hennes musik utgör klanger och nyanser, harmonier och lyrik en ekologisk helhet. Varje del är beroende av alla andra delar och av det totala. Varje del tas upp och utvecklas av medmusikanterna. Detaljerna ingår i en större struktur. Allt detta innebär att hennes musik känns så organisk och självklar, något som också har uppmärksammats flitigt runt om i världen av ledande orkestrar och festivaler. Hon har varit Composer in Residence hos Islands symfoniorkester och innehar för närvarande samma position vid Royal Academy of Music i London. Hon mottog 2012 Nordiska rådets musikpris. Metacosmos beställdes av New York Philharmonic och uruppfördes 4 april 2018 med Esa-Pekka Salonen som dirigent. I en kommentar menar tonsättaren att verket är konstruerat som en naturlig balans mellan skönhet och kaos där elementen kan förenas i kaos för att skapa en gemensam helhet. Inspirationen kommer lika mycket från människan själv som från universum, om känslan av att falla in i ett svart hål - det okända - där otaliga konstellationer och lager av motsägelsefulla krafter kommunicerar med varandra, utvidgas och sammandras. Men detta är inget hon försöker beskriva i sin musik - det är fråga om musikens egna krafter. STIG JACOBSSON


Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.


Den isländske dirigenten och tonsättaren Daníel Bjarnason är för närvarande Composer in Residence vid Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven och före detta Artist in Residence hos Islands symfoniorkester. Han har som dirigent samarbetat med Toronto Symphony Orchestra, Åbo stadsorkester, Tokyos symfoniorkester och London Symphony Orchestra. Bland aktuella beställningsverk finns pianotrion White Flags för Storioni Festival Muziekgebouw Eindhoven; ett stycke för Los Angeles Children's Choir samt We Came in Peace (for All Mankind) för tolv horn beställt av The Holland Festival. Hans senaste orkesterverk, violinkonserten, en sambeställning av Los Angeles Philharmonic och Islands symfoniorkester, uruppfördes i Hollywood Bowl med Gustavo Dudamel som dirigent. Daníel Bjarnason har tidigare framträtt med Los Angeles Philharmonic Orchestra och BBC Philharmonic Orchestra och hans musik har framförts under ledning av dirigenter som Gustavo Dudamel, John Adams, Esa-Pekka Salonen, André de Ridder och Osmo Vänskä. Daníel Bjarnasons mångsidighet har också resulterat i samarbeten med musiker utanför den klassiska musiken, till exempel med Sigur Rós, Ben Frost och Brian Eno.


Finske Pekka Kuusisto har beskrivits som "unik i sitt slag" (Toronto Globe and Mail) och är känd för sin nyfikna och utforskande syn på repertoaren. Han har en särskild känsla för att dirigera ensembler från sin violin och samarbetar nära med Saint Paul Chamber Orchestra där han är Artistic Partner och med stråkensemblen ACO Collective som han är konstnärlig ledare för. Sedan 2017 är han Artistic Best Friend hos Tyska kammarfilharmonin i Bremen och sedan 2018 Artistic Partner hos Mahler Chamber Orchestra. Från fiolen leder han också orkestrar som Tapiola Sinfonietta samt Svenska respektive Skotska kammarorkestrarna. Nyligen har Pekka Kuusisto gjort sina första konserter med Royal Philharmonic Orchestra och Aurora Orchestra, inklusive en turné i Storbritannien och Singapore med Adés violinkonsert på programmet. Han har också framträtt med Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Philharmonia Orchestra i London och Radioorkestern i Köln samt turnerat i Europa med Helsingfors stadsorkester. Han var 2018-2019 Artist in Residence i Wigmore Hall, London.


Lene Juhl Videokonstnär & Rumsdesign


Ólafur Egilsson Textförfattare


Vid konserterna 19 & 20 september 2019 finns Sveriges egen astronaut på plats i Göteborgs Konserthus för att ge sitt perspektiv på människan i rymden. 2006 blev Christer Fuglesang den förste – och hittills ende – svensken som varit i rymden. Han genomförde två resor till den internationella rymdstationen ISS där han sammanlagt gjorde fem rymdpromenader.


Mats Kjelbye Dramaturg


2019-09-19 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program



JOHN ADAMS (f 1947) SHORT RIDE IN A FAST MACHINE John Adams hör till de mest uppskattade nu levande amerikanska tonsättarna. Han lärde sig tidigt spela klarinett av sin far, som var medlem av ett litet swingband i New England under depressionen. Som tonåring spelade John Adams i en lokal musikkår men försökte sig också på den seriösa klarinettlitteraturen. Under collegetiden dirigerade och spelade han i olika orkestrar och gav sig också på att komponera. Men det var först i Kalifornien som komponerandet tog fart på allvar. Han fängslades av minimalismen, den konstnärliga rörelse som i sin musikaliska form menade att tonsättarna skulle använda sig av ett minimum av tematiskt material. Han blev en förgrundsgestalt i andra generationen minimalister (efter Riley, Glass och Reich) och har utvecklat denna monotematiska musik till en mer djuplodande och känslomässig musik. 1986 komponerade han Two Fanfares - de är varandras totala motsats och speglar Adams ytterligheter; det introverta och det extroverta. Båda styckena är typiskt amerikanska med blinkningar till såväl Ives som Copland. Den första fanfaren, Short Ride in a Fast Machine, skrevs till Pittsburgh Symphony för att fira Great Wood Summer Festival i Mansfield, Massachusetts, och uruppfördes av en ung Michael Tilson Thomas. Det är en närmast manisk, ostoppbar långtradare, ett snabbt fyrverkeri, som gjort för att starta en konsert. Den andra fanfaren fick titeln Tromba Lontana och beskrivs här nedan. STIG JACOBSSON


GYÖRGY LIGETI (1923-2006) LONTANO György Ligeti växte upp och utbildades i det kommunistiska Ungern och tvingades där skriva mer eller mindre traditionell musik, ofta baserad på folkmusik. Men för byrålådan - och för bättre tider - komponerade han i hemlighet många experimentella verk. Det var först när han flydde från hemlandet 1956 som världen blev medveten om hans epokgörande nyskapelser och han kom i ett slag att räknas in bland de mest betydelsefulla och avantgardistiska konstnärerna på barrikaderna. Han slog ner som en bomb med verk som Atmosphères, Aventures, Nouvelles Aventures och Requiem. Ligeti presenterade sig som en bildstormare som var djärvare och konsekvent mer modern än någon annan man hört talas om och han rörde om ordentligt i etablissemanget. Men med tiden blev modernisten något av en klassiker, en del av musikhistorien. Han efterlämnade en rik och varierad produktion med orkesterstycken, solokonserter, körer, orgelverk, kammarmusik och operan Den stora makabern, skriven för Stockholmsoperan. Han var också en eftersökt föreläsare och pedagog som länge hade engagemang vid Musikhögskolan i Stockholm. Titeln på det stycke som nu ska spelas har med avstånd att göra, med något fjärran. Så är också musiken uppbyggd: det börjar med en ensam avlägsen klang som kommer närmare och fylls på med alltfler instrument, och det slutar med en lång nedtoning för att åter försvinna i fjärran. Däremellan hittar vi klangliga associationer, eller som tonsättaren själv uttryckte det: som ett fönster till barndomens länge undantryckta drömvärld. Ligeti skrev detta verk på beställning av Südwestfunk, Baden-Baden, och det uruppfördes liksom orkesterverket Atmosphères i Donaueschingen, märkligt nog samma datum: 22 oktober, men sex år senare, 1967, med Ernest Bour som dirigent för Südwestfunks symfoniorkester. Bour och orkestern fick sig verket tillägnat. Det är alltså ett rent orkestralt verk och man kan se det som en instrumental uppföljare till körverket Lux aeterna som skrivits året innan. Med lite fantasi och god vilja kan man kanske i orkesterklangen ännu föreställa sig röster. Här finns en mikropolyfoni med breda bågar, nästan som i Palestrinas renässanskörer, samt en rymd och en stark känsla av olika avstånd. Enkla ackord tycks ligga närmare, brasset känns mer närvarande än stråkarna. De samtidigt klingande höga och låga tonerna ger en känsla av vertikal utvidgning. Flöjter och trumpeter får spela i obekvämt höga lägen, vilket skapar en speciell intensitet - medan bottnen fylls av tuba, kontrafagott och den ovanliga kontrabasklarinetten. Unisona klanger blir som pelare runt vilka musiken formar sig med stark rörelseenergi i ett ständigt fascinerande stycke. STIG JACOBSSON


DANÍEL BJARNASON (f 1979) VIOLINKONSERT På kort tid har den nu 40-årige isländske tonsättaren Daníel Bjarnason gjort sig ett mycket aktat namn på världens konsertestrader. Han föddes visserligen i Köpenhamn, men av isländska föräldrar, och det var i Reykjavík han studerade piano, komposition och dirigering. Han var säsongen 2016-2017 Composer in Residence vid Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven, och han verkade både som dirigent och tonsättare i Los Angeles 2017 efter att ha organiserat dess filharmonikers medverkan i Reykjavíkfestivalen. Han har vidare komponerat musik för en lång rad betydelsefulla orkestrar, ensembler och enskilda musiker. Sin första mycket framgångsrika opera, Bröder, skrev han för Danska Nationaloperan i Aarhus med premiär i augusti 2017. Daníel Bjarnason har vid flera tillfällen prisbelönats, både på hemmaplan och utomlands, och han dirigerade nyligen i såväl Tokyo som Toronto. Sedan 2006 ingår han i Bedroom Community, ett kollektiv och skivmärke som inkluderar såväl isländska som utländska artister. Bland hans senaste kompositioner hittar vi ett stycke för 12 horn som beställts av Holland Festival, samt den nu aktuella, ensatsiga cirka tjugo minuter långa, Violinkonserten som var en sambeställning från Los Angeles Philharmonic och Islands Symfoniorkester, uruppförd den 22 augusti 2017 i Hollywood Bowl med Gustavo Dudamel som dirigent och med Pekka Kuusisto som violinist. Denne har därefter spelat konserten bland annat i London, Amsterdam, Paris och Helsingfors. Violinkonserten bjuder på många överraskningar och är en vision över musikens möjligheter. Man kan få associationer till Schönberg lika väl som till klezmer och amerikansk avantgarde. Violinen ska ibland knäppas som en gitarr samtidigt som solisten ska vissla… Vad man kan säga är att det inte är musik som i första hand associeras med nordiska stämningar. STIG JACOBSSON


25 min


JOHN ADAMS (f 1947) TROMBA LONTANA Den andra av de två fanfarer Adams skrev 1986 har namnet Tromba Lontana och är den absoluta motsatsen till Short ride in a fast machine. Titeln kan översättas som Avlägsen trombon, och skrevs för 150-årsminnet av att Texas utropade sig självständigt från Mexiko. Detta är snarast en anti-fanfar, nedtonad och reflekterande, med sordinerade stråkar "svävande över musiken likt en dimma som kommer och går över ett nattligt landskap". Två trumpeter i fjärran får lyssnaren att tänka på spöken från förr. Uruppförandet gjordes av Houston Symphony under ledning av Sergiu Comissiona (1967-1972 chefdirigent för Göteborgs Symfoniker). STIG JACOBSSON


MISSY MAZZOLI (f 1980) SINFONIA (FOR ORBITING SPHERES) Missy Mazzoli föddes i Pennsylvania och fick sin tonsättarutbildning vid Boston University, Tanglewood Institute. Hon har snabbt lyst upp det amerikanska musiklivet med en mycket personlig, uppfinningsrik musik i många olika former, däribland kammarmusik, orkesterverk och fyra operor. Hon är också verksam som pianist och medverkar i det elektroakustiska bandet Victoire. 2015 tilldelades hon stipendium från Foundation for Contemporary Arts och 2018 utsågs hon till Composer in residence vid Chicago Symphony Orchestra. Tonsättaren har lämnat följande kommentar till sitt verk: "Sinfonia (for Orbiting Spheres) är musik i form av ett solsystem, en samling rokokoslingor som vridits runt varandra inom en större rymd. Ordet "sinfonia" knyter an till barockens verk för kammarorkester men också till det gamla italienska ordet för vevlira, ett medeltida stråkinstrument med en konstant gnisslande bas som sjunger ut under melodier på en manual. Det är ett stycke som fräser och förargar, som kommer nära lyssnaren bara för att ge sig av med halsbrytande hastighet ut i rymden under processen att förvandla ensemblen till ett surrogat för en vevlira." Stycket beställdes av Los Angeles Philharmonic Orchestra som uruppförde det under ledning av John Adams den 14 april 2014. STIG JACOBSSON


ANNA THORVALDSDOTTIR (f 1977) METACOSMOS Den isländska tonsättaren Anna Thorvaldsdottir har en alldeles egen plats bland dagens kompositörer. I hennes musik utgör klanger och nyanser, harmonier och lyrik en ekologisk helhet. Varje del är beroende av alla andra delar och av det totala. Varje del tas upp och utvecklas av medmusikanterna. Detaljerna ingår i en större struktur. Allt detta innebär att hennes musik känns så organisk och självklar, något som också har uppmärksammats flitigt runt om i världen av ledande orkestrar och festivaler. Hon har varit Composer in Residence hos Islands symfoniorkester och innehar för närvarande samma position vid Royal Academy of Music i London. Hon mottog 2012 Nordiska rådets musikpris. Metacosmos beställdes av New York Philharmonic och uruppfördes 4 april 2018 med Esa-Pekka Salonen som dirigent. I en kommentar menar tonsättaren att verket är konstruerat som en naturlig balans mellan skönhet och kaos där elementen kan förenas i kaos för att skapa en gemensam helhet. Inspirationen kommer lika mycket från människan själv som från universum, om känslan av att falla in i ett svart hål - det okända - där otaliga konstellationer och lager av motsägelsefulla krafter kommunicerar med varandra, utvidgas och sammandras. Men detta är inget hon försöker beskriva i sin musik - det är fråga om musikens egna krafter. STIG JACOBSSON


Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.


Den isländske dirigenten och tonsättaren Daníel Bjarnason är för närvarande Composer in Residence vid Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven och före detta Artist in Residence hos Islands symfoniorkester. Han har som dirigent samarbetat med Toronto Symphony Orchestra, Åbo stadsorkester, Tokyos symfoniorkester och London Symphony Orchestra. Bland aktuella beställningsverk finns pianotrion White Flags för Storioni Festival Muziekgebouw Eindhoven; ett stycke för Los Angeles Children's Choir samt We Came in Peace (for All Mankind) för tolv horn beställt av The Holland Festival. Hans senaste orkesterverk, violinkonserten, en sambeställning av Los Angeles Philharmonic och Islands symfoniorkester, uruppfördes i Hollywood Bowl med Gustavo Dudamel som dirigent. Daníel Bjarnason har tidigare framträtt med Los Angeles Philharmonic Orchestra och BBC Philharmonic Orchestra och hans musik har framförts under ledning av dirigenter som Gustavo Dudamel, John Adams, Esa-Pekka Salonen, André de Ridder och Osmo Vänskä. Daníel Bjarnasons mångsidighet har också resulterat i samarbeten med musiker utanför den klassiska musiken, till exempel med Sigur Rós, Ben Frost och Brian Eno.


Finske Pekka Kuusisto har beskrivits som "unik i sitt slag" (Toronto Globe and Mail) och är känd för sin nyfikna och utforskande syn på repertoaren. Han har en särskild känsla för att dirigera ensembler från sin violin och samarbetar nära med Saint Paul Chamber Orchestra där han är Artistic Partner och med stråkensemblen ACO Collective som han är konstnärlig ledare för. Sedan 2017 är han Artistic Best Friend hos Tyska kammarfilharmonin i Bremen och sedan 2018 Artistic Partner hos Mahler Chamber Orchestra. Från fiolen leder han också orkestrar som Tapiola Sinfonietta samt Svenska respektive Skotska kammarorkestrarna. Nyligen har Pekka Kuusisto gjort sina första konserter med Royal Philharmonic Orchestra och Aurora Orchestra, inklusive en turné i Storbritannien och Singapore med Adés violinkonsert på programmet. Han har också framträtt med Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Philharmonia Orchestra i London och Radioorkestern i Köln samt turnerat i Europa med Helsingfors stadsorkester. Han var 2018-2019 Artist in Residence i Wigmore Hall, London.


Lene Juhl Videokonstnär & Rumsdesign


Ólafur Egilsson Textförfattare


Vid konserterna 19 & 20 september 2019 finns Sveriges egen astronaut på plats i Göteborgs Konserthus för att ge sitt perspektiv på människan i rymden. 2006 blev Christer Fuglesang den förste – och hittills ende – svensken som varit i rymden. Han genomförde två resor till den internationella rymdstationen ISS där han sammanlagt gjorde fem rymdpromenader.


Mats Kjelbye Dramaturg


2004-02-20 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHN ADAMS (f 1947) TROMBA LONTANA Den andra av de två fanfarer Adams skrev 1986 har namnet Tromba Lontana och är den absoluta motsatsen till Short ride in a fast machine. Titeln kan översättas som Avlägsen trombon, och skrevs för 150-årsminnet av att Texas utropade sig självständigt från Mexiko. Detta är snarast en anti-fanfar, nedtonad och reflekterande, med sordinerade stråkar "svävande över musiken likt en dimma som kommer och går över ett nattligt landskap". Två trumpeter i fjärran får lyssnaren att tänka på spöken från förr. Uruppförandet gjordes av Houston Symphony under ledning av Sergiu Comissiona (1967-1972 chefdirigent för Göteborgs Symfoniker). STIG JACOBSSON




Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




2004-02-19 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHN ADAMS (f 1947) TROMBA LONTANA Den andra av de två fanfarer Adams skrev 1986 har namnet Tromba Lontana och är den absoluta motsatsen till Short ride in a fast machine. Titeln kan översättas som Avlägsen trombon, och skrevs för 150-årsminnet av att Texas utropade sig självständigt från Mexiko. Detta är snarast en anti-fanfar, nedtonad och reflekterande, med sordinerade stråkar "svävande över musiken likt en dimma som kommer och går över ett nattligt landskap". Två trumpeter i fjärran får lyssnaren att tänka på spöken från förr. Uruppförandet gjordes av Houston Symphony under ledning av Sergiu Comissiona (1967-1972 chefdirigent för Göteborgs Symfoniker). STIG JACOBSSON




Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




1998-10-29 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHN ADAMS (f 1947) TROMBA LONTANA Den andra av de två fanfarer Adams skrev 1986 har namnet Tromba Lontana och är den absoluta motsatsen till Short ride in a fast machine. Titeln kan översättas som Avlägsen trombon, och skrevs för 150-årsminnet av att Texas utropade sig självständigt från Mexiko. Detta är snarast en anti-fanfar, nedtonad och reflekterande, med sordinerade stråkar "svävande över musiken likt en dimma som kommer och går över ett nattligt landskap". Två trumpeter i fjärran får lyssnaren att tänka på spöken från förr. Uruppförandet gjordes av Houston Symphony under ledning av Sergiu Comissiona (1967-1972 chefdirigent för Göteborgs Symfoniker). STIG JACOBSSON


ANTONÍN DVORÁK (1841-1904) SYMFONI NR 9 E-MOLL OP 95 "FRÅN DEN NYA VÄRLDEN" Adagio. Allegro molto Largo Scherzo: Molto vivace Allegro con fuoco Antonín Dvorák krönte 1891 sin musikerbana med att acceptera posten som professor i komposition i New York. Det var sannerligen en imponerande karriär den fattige slaktarsonen från en liten böhmisk lantby hade gjort. Det nyöppnade konservatoriet i New York nöjde sig inte med någon annan än den mest uppmärksammade av tidens alla tonsättare och nu stod Dvorák onekligen på toppen av sin förmåga. Åren innan hade han arbetat på sin åttonde symfoni (fullbordad 8 november 1889) och i februari året därpå dirigerade han uruppförandet i Prag. Därefter gick symfonin segrande fram i London och Frankfurt. Ryktet nådde New York och man bestämde sig för att detta var den tonsättare som skulle hjälpa till att skapa en amerikansk musik! Dvoráks år i Amerika fylldes dessvärre mest av hemlängtan. Han trivdes bäst när han befann sig bland exiltjecker i den lilla tjeckiska enklaven Spillville. Likafullt kunde han inte låta bli att fascineras av den amerikanska naturen lika mycket som av folklivet i de stora städerna. Allt detta går igen i de kompositioner han komponerade "over there", och det är fråga om flera av hans bästa och mest kända stycken: Stråkkvartett nr 12, "Den amerikanska", nionde symfonin och större delen av den stora cellokonserten. Hur mycket amerikanskt det nu finns i nionde symfonin kan man diskutera, och det har man gjort alltsedan uruppförandet i New York 1893 under Anton Seidls ledning. Man har tyckt sig höra spirituals, pionjärsånger, storstädernas puls och mycket annat. Andra har bara hört hemlängtan och insett att det är minnen från det älskade Böhmen som tränger sig fram och format musiken. Några säkra svar finns inte. Men ett är helt säkert: symfonin är överväldigande i sin rikedom på geniala melodier och bländande orkestrala prakt. Få symfonier har en mer gastkramande intensitet och samtidigt en så lyrisk skönhet. STIG JACOBSSON


JOHN ADAMS (f 1947) SHORT RIDE IN A FAST MACHINE John Adams hör till de mest uppskattade nu levande amerikanska tonsättarna. Han lärde sig tidigt spela klarinett av sin far, som var medlem av ett litet swingband i New England under depressionen. Som tonåring spelade John Adams i en lokal musikkår men försökte sig också på den seriösa klarinettlitteraturen. Under collegetiden dirigerade och spelade han i olika orkestrar och gav sig också på att komponera. Men det var först i Kalifornien som komponerandet tog fart på allvar. Han fängslades av minimalismen, den konstnärliga rörelse som i sin musikaliska form menade att tonsättarna skulle använda sig av ett minimum av tematiskt material. Han blev en förgrundsgestalt i andra generationen minimalister (efter Riley, Glass och Reich) och har utvecklat denna monotematiska musik till en mer djuplodande och känslomässig musik. 1986 komponerade han Two Fanfares - de är varandras totala motsats och speglar Adams ytterligheter; det introverta och det extroverta. Båda styckena är typiskt amerikanska med blinkningar till såväl Ives som Copland. Den första fanfaren, Short Ride in a Fast Machine, skrevs till Pittsburgh Symphony för att fira Great Wood Summer Festival i Mansfield, Massachusetts, och uruppfördes av en ung Michael Tilson Thomas. Det är en närmast manisk, ostoppbar långtradare, ett snabbt fyrverkeri, som gjort för att starta en konsert. Den andra fanfaren fick titeln Tromba Lontana och beskrivs här nedan. STIG JACOBSSON



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!