Stäng
Meny

Arkiv

33 konserter

2021-03-18 11:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program



RICHARD WAGNER (1813-1883) WESENDONCKSÅNGER Der Engel Stehe still! Im Treibhaus Schmerzen Träume 20 min Sedan 1849 bodde Richard Wagner och hans hustru Minna i Zürich, Schweiz. Wagner hade tvingats i landsflykt på grund av sin medverkan i Dresdenrevolutionen. Han hade börjat skriva texten till sin operatetralogi Nibelungens ring, men gjorde avbrott, när han bokstavligen drabbades av Gottfried von Strassburgs dikt om Tristan och Isolde från början av 1200-talet, som i sin tur byggde på tidigare franska förlagor och en försvunnen keltisk text. Wagners äktenskap var inte lyckligt. Minna befann sig ständigt på kurort av hälsoskäl. "Då jag aldrig fått njuta av riktig kärlek i mitt liv, tänker jag nu uppresa ett monument till den härligaste av alla drömmar, ett verk där kärleken verkligen ska få sin fullbordan från början till slut: I mitt huvud har jag frambringat en Tristan och Isolde" skrev han 1854 till vännen Franz Liszt och beklagade sig över hur mycket han fått uppoffra för sin hustrus skull. Samtidigt umgicks han alltmera med paret Otto och Mathilde Wesendonck, som han träffat 1852 i samband med sina dirigentuppdrag för Zürichs Musiksällskap. Minna och Richard fick till och med bosätta sig i ett hus som Wesendonck hyrde för deras räkning nära sitt eget. Wagner kallade det "Asylen". Mathilde blev oerhört påverkad av den store tonsättaren och bad att få bli hans elev. Och han njöt av hennes dyrkan och intresse för både hans konst och teorier, som nu alltmera tog intryck av Arthur Schopenhauers filosofi. I deras korrespondens och dagböcker framkommer att deras känslor för varandra blev allt starkare. Hon blev hans själsfrände och musa. I ett skaparrus skrev Wagner 1857-1858 både prosautkastet och en del av partituret till operan Tristan och Isolde samt tonsatte fem dikter av Mathilde Wesendonck för en kvinnoröst. Det är ett av få tillfällen Wagner skrev musik till andra texter än sina egna. Mathildes dikter är inga storverk, men ärliga uttryck för hennes omtumlande känsloliv och hennes insikt i de filosofiska spörsmål hon diskuterat med Wagner. Till dennes musik blev de storartade romanser, med flera förebud om operan Tristan och Isoldes nyskapande intrikata kromatik och emotionella intensitet i pianosatsen och med en sångstämma som flyter ovanpå likt en av Wagners "oändliga melodier". Sångerna Im Treibhaus och Träume fick också underrubrikerna "en studie till Tristan och Isolde". I Der Engel kan man höra Lohengrinmelodik och i Stehe still! finns en aning av Ringenmotiv. Schopenhauers tes att man måste försaka och lida för att nå befrielse, lade ytterligare en dimension till Wagners och fru Wesendoncks livssituation, till dikterna och musiken. Wagner skrev Wesendoncksångerna för en kvinnoröst och piano. Senare arrangerade han den sista, Träume, för soloviolin och kammarorkester. Hans elev Felix Mottl arrangerade de fyra övriga för sång och orkester. GUNILLA PETERSÉN


Medverkande



Dirigenten Johannes Gustavsson är uppvuxen i Arvika och inledde sin musikaliska bana som violaspelare. Han tog sitt dirigentdiplom på Norges musikhögskola efter studier för Lars Anders Tomter, Ole Kristian Ruud och Olav Anton Thommessen. Därefter kompletterade han med studier för Simon Streatfeild och Jorma Panula. Nu är han en av Sveriges ledande unga dirigenter. Han förfogar över ett brett register och dirigerar både symfonisk repertoar och operarepertoar tillsammans med flera av de ledande skandinaviska orkestrarna och operahusen. Han dirigerar regelbundet orkestrar över hela Sverige, Norge och Finland. Som ivrare för nutida musik har Johannes Gustavsson dirigerat över 30 uruppföranden av nyskrivna nordiska orkesterverk. Johannes Gustavsson är chefdirigent hos Wermland Opera och för Uleåborgs Symfoniorkester samt konstnärlig ledare för Norska Ungdomssymfonikerne. Tidigare har han varit Västerås sinfoniettas förste gästdirigent, konstnärlig rådgivare för Nordiska kammarorkestern i Sundsvall samt en av Österbottens kammarorkesters huvuddirigenter. Johannes Gustavsson har mottagit flera utnämningar och priser. Han var den förste mottagaren av både Svenska dirigentpriset och Herbert Blomstedts stipendium. Han har även vunnit priser i Soltitävlingen samt Frankfurt- och Toscaninitävlingarna i Parma och Taormina i Italien.



2016-06-14 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2011-12-15 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2011-12-14 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2011-09-23 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2009-04-17 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2009-04-16 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2000-10-27 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2000-10-26 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1996-11-23 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1996-11-21 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1993-02-26 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1993-02-25 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1981-01-29 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1981-01-28 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1979-06-20 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1976-06-10 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1974-10-05 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1973-11-01 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1971-01-14 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1967-02-09 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1949-03-10 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1948-10-21 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1947-11-02 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1941-01-02 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1929-03-13 20:00 Lorensbergsteatern

Göteborgs Symfoniker

1923-01-07 18:15 Konserthuset, Heden

Göteborgs Symfoniker

1920-11-17 20:00 Konserthuset, Heden

Göteborgs Symfoniker

1920-01-13 20:00 Konserthuset, Heden

Göteborgs Symfoniker

1915-12-29 20:00 Konserthuset, Heden

Göteborgs Symfoniker

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!