Stäng
Meny

Arkiv

3 konserter

2018-04-29 18:00 Auktionsverket Kulturarena

Program


FRANCESCO MARIA VERACINI (1690-1768) UVERTYR NR 6 B-DUR Largo - Allegro · Gavotte · Menuett · Sarabande · Aire: Allegro Föddes i Florens och dog där 78 år (! )senare, Han satt verkligen inte stilla. Han for över Europa med sina båda Stainer-fioler: "Petrus och Paulus." (Skämt - eller magi - för 300 år sedan?) Hur som helst förlorade han båda i samband med ett skeppsbrott. Farande musiker levde farligt. Det skvallrades en hel del om honom. Hur var det nu med det där hoppet från andra våningen 13 augusti 1722? Capo pazzo! (knäppskalle) sa man. För mycket musik, för mycket alkemi. (Droger?) Sa han verkligen Det finns bara en gud och en Veracini? Han spelade mycket i London. Dit skulle ju alla. Där fanns så småningom doktor Burney som retade upp sig på honom när han understod sig att blanda in en skotsk visa i sin fjärde opera, som byggde på Shakespeares As You Like It. Veracini gjorde den åt operaföretaget som konkurrerade med Händels. (Båda gick i putten strax därpå och Händel övergick till oratorier.) En mycket kortare rad gammaltestamentliga oratorier finns det även efter Veracini. Ett antal sonater och annan kammarmusik. INGEMAR VON HEIJNE



25 min


GEORG PHILIPP TELEMANN (1681-1767) HAMBURGER EBB' UND FLUTH, SVIT C-DUR (TWV 55:C3) Uvertyr Sarabande: Die schlafende Thetis Bourrée: Die erwachende Thetis Loure: Der verliebte Neptunus Gavotte: Spielende Najaden Harlequinade: Det schertzende Tritonus Der stürmende Aeolus Menuet: Der angenehme Zephir Gigue: Ebb' und Fluth Canarie: Die lustigen Bots Leute Georg Philipp Telemann var barockens store vägröjare. Hans oförtröttliga experimenterande, hans mångsidighet och hans flit banade inte minst vägen för Bach och Händel. Dessa båda giganter är ju inte direkt kända för att ha varit lata, men Telemann komponerade ändå mer än dessa båda tillsammans: 800 orkestersviter, 500 konsert, 90 triosonater, 500 kyrkokantater, 44 passioner, 40 operor… Och som om inte detta räckte så graverade han själv plåtarna när hans verk skulle tryckas, och han utformade reklamen när noterna var klara att säljas. Och musik var inte hans enda specialitet: han var utbildad i såväl medicin som astronomi och juridik. Vid sidan om lärde han sig tala de flesta europeiska språk och att han behärskade orkesterns samtliga instrument behöver man väl knappast tillägga. Telemann grundade 1704 det Collegium musicum i Leipzig som Bach något tiotal år senare skulle överta. De båda kände varandra personligen och Telemann var gudfar till Bach-sonen Carl Philipp Emanuel (och nog fick väl pojken det ena förnamnet från gudfadern!). När Telemann erbjöds tjänsten som musikdirektör vid Thomaskyrkan i Leipzig tackade han nej - varför erbjudandet gick till nästa namn på listan: Johann Sebastian Bach. Telemann valde istället det mycket mer lockande alternativet att bli musikdirektör och ansvarig för musiklivet i Hamburg. Den 6 april 1723 firade man 100-årsdagen av grundandet av Admiralitäts-Kollegium i Hamburg. Havet var en så viktig del av stadslivet att det kollegiet blev en viktig institution med många uppgifter. Firandet refererades i den lokala pressen där man kunde läsa att alla män med inflytande var närvarande både från kollegiet och från staden, samt 37 sjökaptener. Och efter en festlig konsert avlossade några skepp sina kanoner medan andra hissade sitt grannaste flaggspel. Konserten bestod dels av en sjungen serenad och dels av en instrumental svit av danser, "ovanligt välpassande för ändamålet". I tio variationsrika satser målades olika sidor av havet upp, karaktäriserade av gestalter ur antik grekisk och romersk mytologi. Här skildras Akilles mor Thetis, en av havets gudinnor, först sovande i en vänlig saraband, sedan vaken i en livfull bourée, som någon lyssnare kanske minns som signaturmelodi till ett sedan länge nedlagt men älskat musikradioprogram. Neptunus, herre över hav och oceaner, är förälskad och därför drömmande. Najaderna, vattennymferna, dyker upp i en lättfotad gavott. Triton, Neptunus son, har en mer undanskymd roll och porträtteras i en nonchalant harlequinade. Vindarnas herre, Aeolus, får av Telemann en magnifikt bullersam musik i form av en storm. Men västanvindens gud, Zephyros, återställer balansen. De två sista satserna återkallar oss till verklighetens Hamburg med sin betydelsefulla ebb och flod som tvättar staden och rensar kloakerna. Sista ordet går till sjömännen som avnjuter kvällsunderhållning på kajens tavernor genom att dans en taktfast canarie. STIG JACOBSSON



Medverkande


Barockakademin Göteborgs Symfoniker bildades runt 2008 och består av ett 20-tal musiker som drivs av lusten att utforska och levandegöra musik från 1600- och 1700-talen. Stefano Veggetti är konstnärlig ledare och Terje Skomedal konsertmästare. Ensemblen har gjort ett flertal konserter genom åren med gästande solister och barockspecialister. Förutom en rad konserter i Göteborgs Konserthus har Barockakademin också spelat på Auktionsverket i Göteborg, Råda rum i Mölnlycke, Kulturbruket på Dal och Nordiska akvarellmuséet i Skärhamn samt ett flertal andra platser i Västra Götaland.


Den italienske cellisten Stefano Veggetti är sedan 2016 konstnärlig ledare för Barockakademin Göteborgs Symfoniker. Han är känd för sitt virtuosa spel, sin stilkänsla och stora sceniska närvaro. Efter utbildningen vid konservatoriet i L'Aquila under David Cole och i Philadelphia för Orlando Cole väcktes intresset för tidstroget spel vilket ledde till mästarkurser med Anner Bijlsma. Han har sedan dess spelat som solist och i kammarensembler. Han har bland annat framträtt med Anner Bijlsma, L'Archibudelli, Stanley Ritchie, Alfredo Bernardini, Ottavio Dantone, L'Astrée, Erich Höbarth, Rachel Podger, Jos van Immerseel och Anima Eterna i Europa, Mexiko och USA. Stefano Veggetti har gjort ett flertal radioinspelningar samt skivinspelningar för Nuova Era, Opus 111 och Accent. År 2000 grundade han sin egen grupp Ensemble Cordia och sedan 2014 samarbetar han med Anima Eterna. Han är också konstnärlig ledare för Academy of Ancient Music i Bruneck. Stefano Veggetti spelar på en cello av Nicola Gagliano (1737), "ex Oblach".


Norske Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.


2018-04-28 17:00 S:t Nikolai kyrka, Lidköping

Program


FRANCESCO MARIA VERACINI (1690-1768) UVERTYR NR 6 B-DUR Largo - Allegro · Gavotte · Menuett · Sarabande · Aire: Allegro Föddes i Florens och dog där 78 år (! )senare, Han satt verkligen inte stilla. Han for över Europa med sina båda Stainer-fioler: "Petrus och Paulus." (Skämt - eller magi - för 300 år sedan?) Hur som helst förlorade han båda i samband med ett skeppsbrott. Farande musiker levde farligt. Det skvallrades en hel del om honom. Hur var det nu med det där hoppet från andra våningen 13 augusti 1722? Capo pazzo! (knäppskalle) sa man. För mycket musik, för mycket alkemi. (Droger?) Sa han verkligen Det finns bara en gud och en Veracini? Han spelade mycket i London. Dit skulle ju alla. Där fanns så småningom doktor Burney som retade upp sig på honom när han understod sig att blanda in en skotsk visa i sin fjärde opera, som byggde på Shakespeares As You Like It. Veracini gjorde den åt operaföretaget som konkurrerade med Händels. (Båda gick i putten strax därpå och Händel övergick till oratorier.) En mycket kortare rad gammaltestamentliga oratorier finns det även efter Veracini. Ett antal sonater och annan kammarmusik. INGEMAR VON HEIJNE



25 min


GEORG PHILIPP TELEMANN (1681-1767) HAMBURGER EBB' UND FLUTH, SVIT C-DUR (TWV 55:C3) Uvertyr Sarabande: Die schlafende Thetis Bourrée: Die erwachende Thetis Loure: Der verliebte Neptunus Gavotte: Spielende Najaden Harlequinade: Det schertzende Tritonus Der stürmende Aeolus Menuet: Der angenehme Zephir Gigue: Ebb' und Fluth Canarie: Die lustigen Bots Leute Georg Philipp Telemann var barockens store vägröjare. Hans oförtröttliga experimenterande, hans mångsidighet och hans flit banade inte minst vägen för Bach och Händel. Dessa båda giganter är ju inte direkt kända för att ha varit lata, men Telemann komponerade ändå mer än dessa båda tillsammans: 800 orkestersviter, 500 konsert, 90 triosonater, 500 kyrkokantater, 44 passioner, 40 operor… Och som om inte detta räckte så graverade han själv plåtarna när hans verk skulle tryckas, och han utformade reklamen när noterna var klara att säljas. Och musik var inte hans enda specialitet: han var utbildad i såväl medicin som astronomi och juridik. Vid sidan om lärde han sig tala de flesta europeiska språk och att han behärskade orkesterns samtliga instrument behöver man väl knappast tillägga. Telemann grundade 1704 det Collegium musicum i Leipzig som Bach något tiotal år senare skulle överta. De båda kände varandra personligen och Telemann var gudfar till Bach-sonen Carl Philipp Emanuel (och nog fick väl pojken det ena förnamnet från gudfadern!). När Telemann erbjöds tjänsten som musikdirektör vid Thomaskyrkan i Leipzig tackade han nej - varför erbjudandet gick till nästa namn på listan: Johann Sebastian Bach. Telemann valde istället det mycket mer lockande alternativet att bli musikdirektör och ansvarig för musiklivet i Hamburg. Den 6 april 1723 firade man 100-årsdagen av grundandet av Admiralitäts-Kollegium i Hamburg. Havet var en så viktig del av stadslivet att det kollegiet blev en viktig institution med många uppgifter. Firandet refererades i den lokala pressen där man kunde läsa att alla män med inflytande var närvarande både från kollegiet och från staden, samt 37 sjökaptener. Och efter en festlig konsert avlossade några skepp sina kanoner medan andra hissade sitt grannaste flaggspel. Konserten bestod dels av en sjungen serenad och dels av en instrumental svit av danser, "ovanligt välpassande för ändamålet". I tio variationsrika satser målades olika sidor av havet upp, karaktäriserade av gestalter ur antik grekisk och romersk mytologi. Här skildras Akilles mor Thetis, en av havets gudinnor, först sovande i en vänlig saraband, sedan vaken i en livfull bourée, som någon lyssnare kanske minns som signaturmelodi till ett sedan länge nedlagt men älskat musikradioprogram. Neptunus, herre över hav och oceaner, är förälskad och därför drömmande. Najaderna, vattennymferna, dyker upp i en lättfotad gavott. Triton, Neptunus son, har en mer undanskymd roll och porträtteras i en nonchalant harlequinade. Vindarnas herre, Aeolus, får av Telemann en magnifikt bullersam musik i form av en storm. Men västanvindens gud, Zephyros, återställer balansen. De två sista satserna återkallar oss till verklighetens Hamburg med sin betydelsefulla ebb och flod som tvättar staden och rensar kloakerna. Sista ordet går till sjömännen som avnjuter kvällsunderhållning på kajens tavernor genom att dans en taktfast canarie. STIG JACOBSSON



Medverkande


Barockakademin Göteborgs Symfoniker bildades runt 2008 och består av ett 20-tal musiker som drivs av lusten att utforska och levandegöra musik från 1600- och 1700-talen. Stefano Veggetti är konstnärlig ledare och Terje Skomedal konsertmästare. Ensemblen har gjort ett flertal konserter genom åren med gästande solister och barockspecialister. Förutom en rad konserter i Göteborgs Konserthus har Barockakademin också spelat på Auktionsverket i Göteborg, Råda rum i Mölnlycke, Kulturbruket på Dal och Nordiska akvarellmuséet i Skärhamn samt ett flertal andra platser i Västra Götaland.


Den italienske cellisten Stefano Veggetti är sedan 2016 konstnärlig ledare för Barockakademin Göteborgs Symfoniker. Han är känd för sitt virtuosa spel, sin stilkänsla och stora sceniska närvaro. Efter utbildningen vid konservatoriet i L'Aquila under David Cole och i Philadelphia för Orlando Cole väcktes intresset för tidstroget spel vilket ledde till mästarkurser med Anner Bijlsma. Han har sedan dess spelat som solist och i kammarensembler. Han har bland annat framträtt med Anner Bijlsma, L'Archibudelli, Stanley Ritchie, Alfredo Bernardini, Ottavio Dantone, L'Astrée, Erich Höbarth, Rachel Podger, Jos van Immerseel och Anima Eterna i Europa, Mexiko och USA. Stefano Veggetti har gjort ett flertal radioinspelningar samt skivinspelningar för Nuova Era, Opus 111 och Accent. År 2000 grundade han sin egen grupp Ensemble Cordia och sedan 2014 samarbetar han med Anima Eterna. Han är också konstnärlig ledare för Academy of Ancient Music i Bruneck. Stefano Veggetti spelar på en cello av Nicola Gagliano (1737), "ex Oblach".


Norske Terje Skomedal är stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Han studerade vid Barratt-Due Musikinstitutt i Oslo och för Giuliano Carmignola i Luzern där han tog solistdiplom. Terje Skomedal har arbetat som konsertmästare i Norrandsoperans orkester i Umeå och i norska orkestrar. Han har bred erfarenhet som kammarmusiker och har turnerat internationellt med kammarorkestrarna Oslo Camerata och Spira Mirabilis samt framträtt som solist med flera norska och utländska orkestrar.


1975-01-10 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program





GEORG PHILIPP TELEMANN (1681-1767) HAMBURGER EBB' UND FLUTH, SVIT C-DUR (TWV 55:C3) Uvertyr Sarabande: Die schlafende Thetis Bourrée: Die erwachende Thetis Loure: Der verliebte Neptunus Gavotte: Spielende Najaden Harlequinade: Det schertzende Tritonus Der stürmende Aeolus Menuet: Der angenehme Zephir Gigue: Ebb' und Fluth Canarie: Die lustigen Bots Leute Georg Philipp Telemann var barockens store vägröjare. Hans oförtröttliga experimenterande, hans mångsidighet och hans flit banade inte minst vägen för Bach och Händel. Dessa båda giganter är ju inte direkt kända för att ha varit lata, men Telemann komponerade ändå mer än dessa båda tillsammans: 800 orkestersviter, 500 konsert, 90 triosonater, 500 kyrkokantater, 44 passioner, 40 operor… Och som om inte detta räckte så graverade han själv plåtarna när hans verk skulle tryckas, och han utformade reklamen när noterna var klara att säljas. Och musik var inte hans enda specialitet: han var utbildad i såväl medicin som astronomi och juridik. Vid sidan om lärde han sig tala de flesta europeiska språk och att han behärskade orkesterns samtliga instrument behöver man väl knappast tillägga. Telemann grundade 1704 det Collegium musicum i Leipzig som Bach något tiotal år senare skulle överta. De båda kände varandra personligen och Telemann var gudfar till Bach-sonen Carl Philipp Emanuel (och nog fick väl pojken det ena förnamnet från gudfadern!). När Telemann erbjöds tjänsten som musikdirektör vid Thomaskyrkan i Leipzig tackade han nej - varför erbjudandet gick till nästa namn på listan: Johann Sebastian Bach. Telemann valde istället det mycket mer lockande alternativet att bli musikdirektör och ansvarig för musiklivet i Hamburg. Den 6 april 1723 firade man 100-årsdagen av grundandet av Admiralitäts-Kollegium i Hamburg. Havet var en så viktig del av stadslivet att det kollegiet blev en viktig institution med många uppgifter. Firandet refererades i den lokala pressen där man kunde läsa att alla män med inflytande var närvarande både från kollegiet och från staden, samt 37 sjökaptener. Och efter en festlig konsert avlossade några skepp sina kanoner medan andra hissade sitt grannaste flaggspel. Konserten bestod dels av en sjungen serenad och dels av en instrumental svit av danser, "ovanligt välpassande för ändamålet". I tio variationsrika satser målades olika sidor av havet upp, karaktäriserade av gestalter ur antik grekisk och romersk mytologi. Här skildras Akilles mor Thetis, en av havets gudinnor, först sovande i en vänlig saraband, sedan vaken i en livfull bourée, som någon lyssnare kanske minns som signaturmelodi till ett sedan länge nedlagt men älskat musikradioprogram. Neptunus, herre över hav och oceaner, är förälskad och därför drömmande. Najaderna, vattennymferna, dyker upp i en lättfotad gavott. Triton, Neptunus son, har en mer undanskymd roll och porträtteras i en nonchalant harlequinade. Vindarnas herre, Aeolus, får av Telemann en magnifikt bullersam musik i form av en storm. Men västanvindens gud, Zephyros, återställer balansen. De två sista satserna återkallar oss till verklighetens Hamburg med sin betydelsefulla ebb och flod som tvättar staden och rensar kloakerna. Sista ordet går till sjömännen som avnjuter kvällsunderhållning på kajens tavernor genom att dans en taktfast canarie. STIG JACOBSSON


Medverkande


"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.






Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!