Stäng
Meny

Arkiv

12 konserter

2022-01-22 15:00 Stora salen

Program


LUIGI NONO (1924-1990) DJAMILA BOUPACHA Luigi Nono brukar betraktas som en av de politiskt mest engagerade tonsättarna under 1900-talet, och han har behandlat många sociala orättvisor i sin musik. Han har skrivit verk om förtryck, intolerans, Auschwitz, Vietnam, Hiroshima… Han fängslades starkt av den algeriska kvinnan Djamila Boupachas öde. Hon var aktiv under den algeriska revolutionen (1954-1962) som medlem av motståndsgruppen FLN. Hon arresterades 1960 tillsammans med sin far, bror, syster och svåger, och de torterades av soldater ur den franska armén. Händelsen väckte enorma protester, ledda av bland andra Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre. Pablo Picasso tecknade hennes porträtt. Hon dömdes till döden 1961, men domen upphävdes och hon frisläpptes i maj 1962. Luigi Nono skapade sitt protestverk om henne till Simone de Beauvoirs text för ensam sopran 1962. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN


25 min



ALBAN BERG (1885-1935) VIOLINKONSERT "TILL MINNET AV EN ÄNGEL" Andante. Allegretto Allegro. Adagio Alban Berg är den som överlevt bäst av trojkan i Nya Wienskolan. Minns ni den? Modernisterna som i början av 1900-talet lanserade nya teorier som skulle möjliggöra framtidens musik. Arnold Schönberg var 1920-talets store musikteoretiker, Anton Webern efterkrigstidens serialistiske profet (en mästare i koncentration), och Alban Berg den som under alla år faktiskt spelades i konserthus och på operascener. Han var mönsterelev i Schönbergs skola och anammade till fullo sin lärares teorier där dur och moll kastades bort och ersattes av ett demokratiskt system där skalans alla tolv toner fick komma till tals. I Bergs båda operor Wozzeck och Lulu finns det mängder av intrikata exempel på avancerade tolvtonskonstruktioner men de är aldrig direkt uppenbara. Tekniken underkastar sig alltid konsten, och det är i detta faktum vi finner Alban Bergs storhet. Violinkonserten har gäckat många analytiker. Den är inte uppbyggd efter ett specifikt system eller någon bestämd princip. Den övergripande konstnärliga visionen fick styra utformningen. Alban Berg fick i januari 1935 beställning på en violinkonsert av den amerikanske violinisten Louis Krasner. Tonsättaren var då fullt upptagen med att orkestrera operan Lulu. Den 22 april inträffade dock en tragedi i vänskapskretsen. Den 18-åriga Manon Gropius, dotter till Gustav Mahlers änka Alma och hennes andre man Walther Gropius - känd funktionalistisk arkitekt - avled av polio. Berg avbröt omedelbart arbetet med Lulu och påbörjade violinkonserten som en hyllning till Manon Gropius. Därav undertiteln. Konserten fullbordades på fyra månader vilket var ovanligt snabbt för Berg. Första satsen är i grunden långsam och rytmiskt svävande med en rytmisk, ländlerlik folkvisa som kontrast. Andra satsen inleds livligt men blir efter hand allt lugnare, liksom sökande efter försoning, och den nås i en 1600-talskoral av Rudolf Ahle som sjunger evighetens lov - här räds ingen döden. I detta avsnitt imiterar Berg skickligt ett ålderdomligt harmonium med fyra klarinetter. Melodin hämtade han från Bachkantaten O Ewigkeit du Donnerwort (BWV 60). I sluttakterna stiger violinstämman till stratosfäriska höjder, men försiktigt och lugnt, utan oro. Hela konserten utgörs av ett antal tillstånd som avlöser varandra. En bild följs av ett intryck, en reflektion, en association - ett klangflöde i ständig förändring. I så måtto kan konserten liknas vid en inre monolog, en musikalisk motsvarighet till James Joyces litterära teknik. Alban Berg fick aldrig höra sin violinkonsert. Fyra månader efter fullbordandet dog han av en infektion, orsakad av ett insektsbett. STEFAN NÄVERMYR


Medverkande


Kanadensiska Barbara Hannigan är sedan 2019 förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hon gjorde sin första konsert med Göteborgs Symfoniker 2013 - redan det en succé - och var säsongen 2015-2016 orkesterns Artist in Residence. Som sångerska och dirigent samarbetar hon med ledande orkestrar som London Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker, Toronto Symphony Orchestra, Münchens filharmoniker och Sveriges Radios symfoniorkester. Barbara Hannigans debutalbum som sångare och dirigent, Crazy Girl Crazy, släpptes 2017 och erhöll både en Grammy och en Juno för bästa vokalalbum. Hon besökte senast Göteborg och Symfonikerna i december 2021 när hon av Stenastiftelsens utsetts till hedersstipendiat och fick ta emot en stipendiesumma på 300 000 kr. Stenastiftelsen firade 25-årsjubileum med en konsert där Barbara Hannigan och flera tidigare stipendiater framträdde på scen vid firandet. Dessförinnan gav hon i september tre konserter med musik av Haydn, Busoni och Vivier.


Tyska violinisten Veronika Eberles exceptionella begåvning har uppmärksammats av ledande orkestrar, konserthus och festivaler, liksom av framstående dirigenter. Hon fick sitt internationella genombrott när hon som 16-åring spelade Beethovens violinkonsert med Berlins filharmoniker och Sir Simon Rattle vid festspelen i Salzburg. Bland andra orkestrar hon samarbetat med finns London Symphony Orchestra (Rattle), Montreals symfoniorkester (Kent Nagano) och Bayerska Radions symfoniorkester (Yannick Nézet-Séguin). Hon har nyligen också givit flera konserter i Australien och framträtt med landets ledande orkestrar. Denna säsong är Veronika Eberle Artist in Residence hos Teneriffas symfoniorkester vilket förutom orkesterkonserter också inkluderar kammarkonserter, utbildningsprojekt och mästarklasser. Hon framträder också för första gången med Oslofilharmonin och Göteborgs Symfoniker. Veronika Eberle spelar på en Stradivarius-violin, "Dragonetti" från år 1700, som med benäget tillstånd lånats ut av Nippon Music Foundation.


Kanadensiska Barbara Hannigan är sedan 2019 förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hon gjorde sin första konsert med Göteborgs Symfoniker 2013 - redan det en succé - och var säsongen 2015-2016 orkesterns Artist in Residence. Som sångerska och dirigent samarbetar hon med ledande orkestrar som London Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker, Toronto Symphony Orchestra, Münchens filharmoniker och Sveriges Radios symfoniorkester. Barbara Hannigans debutalbum som sångare och dirigent, Crazy Girl Crazy, släpptes 2017 och erhöll både en Grammy och en Juno för bästa vokalalbum. Hon besökte senast Göteborg och Symfonikerna i december 2021 när hon av Stenastiftelsens utsetts till hedersstipendiat och fick ta emot en stipendiesumma på 300 000 kr. Stenastiftelsen firade 25-årsjubileum med en konsert där Barbara Hannigan och flera tidigare stipendiater framträdde på scen vid firandet. Dessförinnan gav hon i september tre konserter med musik av Haydn, Busoni och Vivier.


2016-02-13 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


LUIGI NONO (1924-1990) DJAMILA BOUPACHA Luigi Nono brukar betraktas som en av de politiskt mest engagerade tonsättarna under 1900-talet, och han har behandlat många sociala orättvisor i sin musik. Han har skrivit verk om förtryck, intolerans, Auschwitz, Vietnam, Hiroshima… Han fängslades starkt av den algeriska kvinnan Djamila Boupachas öde. Hon var aktiv under den algeriska revolutionen (1954-1962) som medlem av motståndsgruppen FLN. Hon arresterades 1960 tillsammans med sin far, bror, syster och svåger, och de torterades av soldater ur den franska armén. Händelsen väckte enorma protester, ledda av bland andra Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre. Pablo Picasso tecknade hennes porträtt. Hon dömdes till döden 1961, men domen upphävdes och hon frisläpptes i maj 1962. Luigi Nono skapade sitt protestverk om henne till Simone de Beauvoirs text för ensam sopran 1962. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



25 min




Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.


Kanadensiska Barbara Hannigan är sedan 2019 förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hon gjorde sin första konsert med Göteborgs Symfoniker 2013 - redan det en succé - och var säsongen 2015-2016 orkesterns Artist in Residence. Som sångerska och dirigent samarbetar hon med ledande orkestrar som London Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker, Toronto Symphony Orchestra, Münchens filharmoniker och Sveriges Radios symfoniorkester. Barbara Hannigans debutalbum som sångare och dirigent, Crazy Girl Crazy, släpptes 2017 och erhöll både en Grammy och en Juno för bästa vokalalbum. Hon besökte senast Göteborg och Symfonikerna i december 2021 när hon av Stenastiftelsens utsetts till hedersstipendiat och fick ta emot en stipendiesumma på 300 000 kr. Stenastiftelsen firade 25-årsjubileum med en konsert där Barbara Hannigan och flera tidigare stipendiater framträdde på scen vid firandet. Dessförinnan gav hon i september tre konserter med musik av Haydn, Busoni och Vivier.


Kanadensiska Barbara Hannigan är sedan 2019 förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hon gjorde sin första konsert med Göteborgs Symfoniker 2013 - redan det en succé - och var säsongen 2015-2016 orkesterns Artist in Residence. Som sångerska och dirigent samarbetar hon med ledande orkestrar som London Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker, Toronto Symphony Orchestra, Münchens filharmoniker och Sveriges Radios symfoniorkester. Barbara Hannigans debutalbum som sångare och dirigent, Crazy Girl Crazy, släpptes 2017 och erhöll både en Grammy och en Juno för bästa vokalalbum. Hon besökte senast Göteborg och Symfonikerna i december 2021 när hon av Stenastiftelsens utsetts till hedersstipendiat och fick ta emot en stipendiesumma på 300 000 kr. Stenastiftelsen firade 25-årsjubileum med en konsert där Barbara Hannigan och flera tidigare stipendiater framträdde på scen vid firandet. Dessförinnan gav hon i september tre konserter med musik av Haydn, Busoni och Vivier.


2016-02-12 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


LUIGI NONO (1924-1990) DJAMILA BOUPACHA Luigi Nono brukar betraktas som en av de politiskt mest engagerade tonsättarna under 1900-talet, och han har behandlat många sociala orättvisor i sin musik. Han har skrivit verk om förtryck, intolerans, Auschwitz, Vietnam, Hiroshima… Han fängslades starkt av den algeriska kvinnan Djamila Boupachas öde. Hon var aktiv under den algeriska revolutionen (1954-1962) som medlem av motståndsgruppen FLN. Hon arresterades 1960 tillsammans med sin far, bror, syster och svåger, och de torterades av soldater ur den franska armén. Händelsen väckte enorma protester, ledda av bland andra Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre. Pablo Picasso tecknade hennes porträtt. Hon dömdes till döden 1961, men domen upphävdes och hon frisläpptes i maj 1962. Luigi Nono skapade sitt protestverk om henne till Simone de Beauvoirs text för ensam sopran 1962. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



25 min




Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.


Kanadensiska Barbara Hannigan är sedan 2019 förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hon gjorde sin första konsert med Göteborgs Symfoniker 2013 - redan det en succé - och var säsongen 2015-2016 orkesterns Artist in Residence. Som sångerska och dirigent samarbetar hon med ledande orkestrar som London Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker, Toronto Symphony Orchestra, Münchens filharmoniker och Sveriges Radios symfoniorkester. Barbara Hannigans debutalbum som sångare och dirigent, Crazy Girl Crazy, släpptes 2017 och erhöll både en Grammy och en Juno för bästa vokalalbum. Hon besökte senast Göteborg och Symfonikerna i december 2021 när hon av Stenastiftelsens utsetts till hedersstipendiat och fick ta emot en stipendiesumma på 300 000 kr. Stenastiftelsen firade 25-årsjubileum med en konsert där Barbara Hannigan och flera tidigare stipendiater framträdde på scen vid firandet. Dessförinnan gav hon i september tre konserter med musik av Haydn, Busoni och Vivier.


Kanadensiska Barbara Hannigan är sedan 2019 förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hon gjorde sin första konsert med Göteborgs Symfoniker 2013 - redan det en succé - och var säsongen 2015-2016 orkesterns Artist in Residence. Som sångerska och dirigent samarbetar hon med ledande orkestrar som London Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker, Toronto Symphony Orchestra, Münchens filharmoniker och Sveriges Radios symfoniorkester. Barbara Hannigans debutalbum som sångare och dirigent, Crazy Girl Crazy, släpptes 2017 och erhöll både en Grammy och en Juno för bästa vokalalbum. Hon besökte senast Göteborg och Symfonikerna i december 2021 när hon av Stenastiftelsens utsetts till hedersstipendiat och fick ta emot en stipendiesumma på 300 000 kr. Stenastiftelsen firade 25-årsjubileum med en konsert där Barbara Hannigan och flera tidigare stipendiater framträdde på scen vid firandet. Dessförinnan gav hon i september tre konserter med musik av Haydn, Busoni och Vivier.


2004-02-28 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




Marianna Kulikova Mezzosopran




Kören grundades 1917 av kusinerna Elsa och Wilhelm Stenhammar. Elsa Stenhammar var en av de drivande krafterna i sekelskiftets körliv i Göteborg och blev körens första repetitörDen 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. Som landets äldsta symfoniska kör kunde man 2017 fira sitt 100-årsjubileum med en stor festkonsert där såväl Mozart och Brahms som Stenhammar, Elfrida Andrée och Björn & Benny stod på programmet. Göteborgs Symfoniska kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Musiken blir därför blandad och repertoaren omfattande. Göteborgs Symfoniska Kör har medverkat vid konserter i bland annat Royal Albert Hall och i Canterbury Cathedral i England samt deltagit med Göteborgs Symfoniker i den årliga musikfestivalen på Kanarieöarna och på en turné till Kina. Tillförordnad kormästare är Simon Kim Phipps.


2004-02-26 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




Marianna Kulikova Mezzosopran




Kören grundades 1917 av kusinerna Elsa och Wilhelm Stenhammar. Elsa Stenhammar var en av de drivande krafterna i sekelskiftets körliv i Göteborg och blev körens första repetitörDen 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. Som landets äldsta symfoniska kör kunde man 2017 fira sitt 100-årsjubileum med en stor festkonsert där såväl Mozart och Brahms som Stenhammar, Elfrida Andrée och Björn & Benny stod på programmet. Göteborgs Symfoniska kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Musiken blir därför blandad och repertoaren omfattande. Göteborgs Symfoniska Kör har medverkat vid konserter i bland annat Royal Albert Hall och i Canterbury Cathedral i England samt deltagit med Göteborgs Symfoniker i den årliga musikfestivalen på Kanarieöarna och på en turné till Kina. Tillförordnad kormästare är Simon Kim Phipps.


1996-03-22 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.



Dilbèr Sopran



Kören grundades 1917 av kusinerna Elsa och Wilhelm Stenhammar. Elsa Stenhammar var en av de drivande krafterna i sekelskiftets körliv i Göteborg och blev körens första repetitörDen 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. Som landets äldsta symfoniska kör kunde man 2017 fira sitt 100-årsjubileum med en stor festkonsert där såväl Mozart och Brahms som Stenhammar, Elfrida Andrée och Björn & Benny stod på programmet. Göteborgs Symfoniska kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Musiken blir därför blandad och repertoaren omfattande. Göteborgs Symfoniska Kör har medverkat vid konserter i bland annat Royal Albert Hall och i Canterbury Cathedral i England samt deltagit med Göteborgs Symfoniker i den årliga musikfestivalen på Kanarieöarna och på en turné till Kina. Tillförordnad kormästare är Simon Kim Phipps.



Med sin unika kombination av integritet, djupa musikaliska insikter och säker konstnärlig instinkt har Christian Zacharias skapat sig ett namn som världspianist och dirigent, ofta i kombination. Hans internationella karriär kännetecknas av en mängd hyllade konserter med världsledande orkestrar och berömda dirigenter samt ett flertal utmärkelser och kritikerrosade inspelningar. Han är förste gästdirigent för symfoniorkestrarna i Porto i Portugal och spanska Granada. Han utsågs till Associate Conductor hos Auvergnes Nationalorkester och till hedersdirigent för George Enescu-filharmonikerna i Bukarest från och med denna säsong. Christian Zacharias har sedan länge ett nära samarbete med Göteborgs Symfoniker. Han framträdde första gången med orkestern som solist 1990 i Mozarts Pianokonsert nr 17 och har sammanlagt gjort över 170 konserter med orkestern inklusive turnéer till Spanien, Tyskland och Norge. Åren 2002-2013 var han förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hans fokus ligger i allmänhet på den klassiskromantiska repertoaren, särskilt tonsättarna Haydn, Mozart, Beethoven och Schumann. Bland orkestrar han regelbundet samarbetar med finns Lausannes Kammarorkester (där han tidigare var chefdirigent), Saint Paul Chamber Orchestra, Boston Symphony Orchestra och Bambergs Symfoniker. Bland hans många kritikerrosade inspelningar finns Mozarts samtliga pianokonserter, Schumanns symfonier samt symfonier av C P E Bach (MDG).


1996-03-21 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




Kören grundades 1917 av kusinerna Elsa och Wilhelm Stenhammar. Elsa Stenhammar var en av de drivande krafterna i sekelskiftets körliv i Göteborg och blev körens första repetitörDen 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. Som landets äldsta symfoniska kör kunde man 2017 fira sitt 100-årsjubileum med en stor festkonsert där såväl Mozart och Brahms som Stenhammar, Elfrida Andrée och Björn & Benny stod på programmet. Göteborgs Symfoniska kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Musiken blir därför blandad och repertoaren omfattande. Göteborgs Symfoniska Kör har medverkat vid konserter i bland annat Royal Albert Hall och i Canterbury Cathedral i England samt deltagit med Göteborgs Symfoniker i den årliga musikfestivalen på Kanarieöarna och på en turné till Kina. Tillförordnad kormästare är Simon Kim Phipps.



Med sin unika kombination av integritet, djupa musikaliska insikter och säker konstnärlig instinkt har Christian Zacharias skapat sig ett namn som världspianist och dirigent, ofta i kombination. Hans internationella karriär kännetecknas av en mängd hyllade konserter med världsledande orkestrar och berömda dirigenter samt ett flertal utmärkelser och kritikerrosade inspelningar. Han är förste gästdirigent för symfoniorkestrarna i Porto i Portugal och spanska Granada. Han utsågs till Associate Conductor hos Auvergnes Nationalorkester och till hedersdirigent för George Enescu-filharmonikerna i Bukarest från och med denna säsong. Christian Zacharias har sedan länge ett nära samarbete med Göteborgs Symfoniker. Han framträdde första gången med orkestern som solist 1990 i Mozarts Pianokonsert nr 17 och har sammanlagt gjort över 170 konserter med orkestern inklusive turnéer till Spanien, Tyskland och Norge. Åren 2002-2013 var han förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hans fokus ligger i allmänhet på den klassiskromantiska repertoaren, särskilt tonsättarna Haydn, Mozart, Beethoven och Schumann. Bland orkestrar han regelbundet samarbetar med finns Lausannes Kammarorkester (där han tidigare var chefdirigent), Saint Paul Chamber Orchestra, Boston Symphony Orchestra och Bambergs Symfoniker. Bland hans många kritikerrosade inspelningar finns Mozarts samtliga pianokonserter, Schumanns symfonier samt symfonier av C P E Bach (MDG).


Dilbèr Sopran


1996-03-20 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program


JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) BRANDENBURGKONSERT NR 3 G-DUR BWV 1048 (Allegro) Adagio Allegro Solisterna i den tredje konserten är en niostämmig stråkensemble för tre vardera av violiner, altvioliner och celli. Det är viktigt att påpeka att de alla nio har sina egna solistiska stämmor, och att de framträder i ständigt skiftande konstellationer och klanger. Mellan de båda allegrosatserna återfinns ett adagio som kan räknas till musikhistoriens kortaste satser: en takt med bara två ackord, vilka sveper förbi på så där tio sekunder. Många forskare har lagt pannan i djupa veck och funderat över vad detta betyder. Är det en sats som saknas? Ges det här plats för icke utskrivna improvisationer? Eller är det bara en behövlig andningspaus? Den avslutande satsen är en gigue, full av kollektiv virtuositet. Något av ett perpetuum mobile. Att denna konsert hör till Bachs mest kända verk är inte att förvånas över, för sällan får man väl höra så medryckande och frodig musik. STIG JACOBSSON


JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.



Dilbèr Sopran



Kören grundades 1917 av kusinerna Elsa och Wilhelm Stenhammar. Elsa Stenhammar var en av de drivande krafterna i sekelskiftets körliv i Göteborg och blev körens första repetitörDen 8 december 1917 debuterade kören i Beethovens Körfantasi med Wilhelm Stenhammar som solist vid flygeln. Som landets äldsta symfoniska kör kunde man 2017 fira sitt 100-årsjubileum med en stor festkonsert där såväl Mozart och Brahms som Stenhammar, Elfrida Andrée och Björn & Benny stod på programmet. Göteborgs Symfoniska kör är en ideell förening som är knuten till Göteborgs Symfoniker. Kören medverkar i konserter och föreställningar i såväl orkesterns som i egen regi. Musiken blir därför blandad och repertoaren omfattande. Göteborgs Symfoniska Kör har medverkat vid konserter i bland annat Royal Albert Hall och i Canterbury Cathedral i England samt deltagit med Göteborgs Symfoniker i den årliga musikfestivalen på Kanarieöarna och på en turné till Kina. Tillförordnad kormästare är Simon Kim Phipps.



Med sin unika kombination av integritet, djupa musikaliska insikter och säker konstnärlig instinkt har Christian Zacharias skapat sig ett namn som världspianist och dirigent, ofta i kombination. Hans internationella karriär kännetecknas av en mängd hyllade konserter med världsledande orkestrar och berömda dirigenter samt ett flertal utmärkelser och kritikerrosade inspelningar. Han är förste gästdirigent för symfoniorkestrarna i Porto i Portugal och spanska Granada. Han utsågs till Associate Conductor hos Auvergnes Nationalorkester och till hedersdirigent för George Enescu-filharmonikerna i Bukarest från och med denna säsong. Christian Zacharias har sedan länge ett nära samarbete med Göteborgs Symfoniker. Han framträdde första gången med orkestern som solist 1990 i Mozarts Pianokonsert nr 17 och har sammanlagt gjort över 170 konserter med orkestern inklusive turnéer till Spanien, Tyskland och Norge. Åren 2002-2013 var han förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Hans fokus ligger i allmänhet på den klassiskromantiska repertoaren, särskilt tonsättarna Haydn, Mozart, Beethoven och Schumann. Bland orkestrar han regelbundet samarbetar med finns Lausannes Kammarorkester (där han tidigare var chefdirigent), Saint Paul Chamber Orchestra, Boston Symphony Orchestra och Bambergs Symfoniker. Bland hans många kritikerrosade inspelningar finns Mozarts samtliga pianokonserter, Schumanns symfonier samt symfonier av C P E Bach (MDG).


1992-03-12 19:30 Stora salen

Program





JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande




Dan Laurin Blockflöjt

Blockflötsvirtuosen Dan Laurin har under sin karriär framträtt i stora delar av världen. Turnéer till USA, Japan, Korea, Indien och Australien liksom ledande europeiska musikcentra har bekräftat hans rykte som en av de mest intressanta - och ibland kontroversiella - solisterna på sitt instrument. Hans strävan att återupptäcka blockflöjtens klangmöjligheter har resulterat i en teknisk kapacitet och en spelstil som vunnit honom många utmärkelser inklusive en Grammy, Föreningen svenska tonsättares pris för bästa tolkning av ett samtida svenskt verk och Kungliga musikaliska akademins interpretpris.


1987-03-04 19:30 Stora salen

1977-02-17 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program




JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN




Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




1960-11-27 20:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program



JOSEPH HAYDN (1732-1809) SYMFONI NR 49 F-MOLL "LA PASSIONE" HOB 1:49 Adagio Allegro di molto Menuet e trio Finale: Presto Joseph Haydn föddes i den lilla byn Rohrau nära den österrisk-ungerska gränsen, men det hindrade inte att hans musikaliska talanger upptäcktes tidigt. Han fick musikundervisning av en släkting och sändes när han var nio år till gosskören i Stefansdomen i Wien, ett boende i internatform där gossarna också fick ordinarie skolundervisning. Efter målbrottet måste han sluta men kunde bo kvar i Wien med hjälp av vänner från skoltiden. Han lärde känna J S Bachs son Carl Philipp Emanuel vars verk han studerade ingående. Han skrev teatermusik och tog plats som betjänt och ackompanjatör hos kompositionsläraren Porpora som inte längre tog elever. Men Haydn fick honom att ändra sig genom sitt goda humör och sin uppenbara begåvning för musikstudier. Genom Porpora fick Haydn flera viktiga kontakter för framtiden. Efter lärorika anställningar som musikdirektör och kammartonsättare hos olika adelsfamiljer blev han 1761 andre kapellmästare hos ungerske prinsen Paul Anton Esterházy vid slottet Esterház i Eisenstadt, som då hade en mindre ensemble med musiker, körsångare och solister. Denne dog 1762 och efterträddes av sin bror Nicolaus - en stor kulturälskare. Hos honom skulle Haydn stanna i nära 30 år, från 1766 som ensam kapellmästare. Han hade fullt ansvar för en alltmera utvidgad ensemble - musiker och deras instrument, kör och solister för både kyrkomusik, opera och stora och mindre framföranden av världslig instrumentalmusik. Samt notanskaffning och alla anställdas väl och ve! Haydn trivdes i denna ordnade miljö, där han kunde komponera och experimentera med sitt personliga och välorganiserade formspråk utan att behöva ta hänsyn till storstaden Wiens intriger och nycker inom musiklivet. Genom alla betydelsefulla gäster som kom till Esterház spreds ryktet om hans musik till förläggare och olika länder. Det finns faktiskt ett handskrivet exemplar av dagens Haydnsymfoni nr 49 i f-moll, daterat 1768, i Musik- och teaterbibliotekets arkiv i Stockholm! Symfoni nr 49 är den sista av Haydns sex tidiga symfonier med fyra satser som har en långsam första sats, ett arv från barocktidens kyrkosonata med satsföljden långsam, snabb, långsam och snabb. Haydn hade lagt in en menuett som tredje sats, inte fullt så långsam som var brukligt. I fortsättningen började hans symfonier med en snabb första sats, sedan en långsam sats, en menuett och en snabb sats. Symfoni nr 49 anses vara ett nyckelverk i Österrikes musikaliska Sturm- und Drangperiod. Men inte för att den heter La passione! Det är inte Haydns påfund. Den troligaste förklaringen kommer från ett framförande i Schwerin 1790 när den framfördes under påskveckan och man inte fick spela världslig musik. La passione syftade på Jesu lidande och död. Men det finns flera andra teorier - att Haydns hem hade brunnit vid tiden när symfonin komponerades, att någon närstående dött, att den var ämnad som teatermusik, att alla satserna var skrivna i f-moll (med undantag för den korta trion för blåsare i tredje satsen som är i F-dur). Den komponerades i Esterház och har samma instrumentbesättning som flera symfonier därifrån: två oboer, två horn, stråkar samt en fagott för continuot med cembalo. Under ett långt kreativt liv skrev Haydn åtminstone 104 symfonier, varav sex för Paris 1784-1786 och tolv i London efter Esterháztiden, minst 83 stråkkvartetter samt 1600 övriga verk i olika genrer - ett beundransvärt och respektingivande föredöme för kommande generationers tonsättare! GUNILLA PETERSÉN



Medverkande


Sedan 2017 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker - Sveriges Nationalorkester. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och har lett orkestern på framgångsrika turnéer till fyra nordiska huvudstäder samt till Tyskland och Österrike. Orkestern har tidigare gjort hyllade framträdanden på världens mest prestigefyllda scener, bland dem BBC Proms i London och Musikverein i Wien, och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus. På gsoplay.se samt via appar erbjuds allt från orkesterkonserter med världsledande dirigenter och solister till kammarkonserter och fantasifulla filmproduktioner. Göteborgs Symfoniker bildades 1905 och består i dag av 109 musiker. Bland viktiga chefdirigenter under senare år finns Gustavo Dudamel och Neeme Järvi. Göteborgs Symfoniker har gjort 100-tals inspelningar som resulterat i ett flertal internationella priser. Senast Sibelius symfonier med Santtu-Matias Rouvali på Alpha Classics som hyllats i branschtidskrifter som Gramophone och Diapason.




Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!