Stäng
Meny

Arkiv

95 konserter

2019-03-15 19:00 Borås, Åhaga

Göteborgs Symfoniker

2019-03-14 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2019-03-13 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2016-11-11 19:30 Musikens Hus, Aalborg

Göteborgs Symfoniker

2016-11-10 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2016-11-09 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2015-04-15 19:30 Stora salen

2014-06-19 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2014-06-18 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2014-06-14 18:00 Umeå, Norrlandsoperan

Göteborgs Symfoniker

2014-06-13 18:00 Jönköping, Kulturhuset Spira

Göteborgs Symfoniker

2014-06-12 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

2012-10-12 19:30 Malmö konserthus

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



"Allt han tar sig för blir en framgång, oavsett om det är Beethoven, Brahms, Schönberg eller Stravinsky" (Kölner Stadt-Anzeiger) Jukka-Pekka Saraste är en av vår tids mest framstående dirigenter med djup musikalisk förståelse och integritet. Han har en bred repertoar med ett särskilt intresse för senromantikens klang och stil. Samtidigt vurmar han för samtida musik och har haft nära samarbeten med tonsättare som Henri Dutilleux, Magnus Lindberg och Kaija Saariaho. Han har på senare tid uruppfört Wolfgang Rihms trippelkonsert, Friedrich Cerhas Tre orkesterstycken och Dusapins violinkonsert vid Kölnfilharmonin, liksom Philippe Schoellers Sånger från Esstal I-III och Carmine Emanuele Cellas Reflets de l'Ombre i Salle Pleyel, Paris. Jukka-Pekka Saraste var chefdirigent för WDR-orkestern i Köln 2010-2019, en period då han byggde upp orkestern och framgångsrikt ledde den på turnéer till Österrike, Spanien, de baltiska staterna och Asien. Han var chefdirigent för Finska Radions symfoniorkester (1987-2001) och Oslofilharmonin 2006-2013, och är Chefdirigent Laureate för båda orkestrarna. Tidigare har han varit chefdirigent för Skotska kammarorkestern (1987-1991) och Toronto Symphony Orchestra (1994-2001) samt förste gästdirigent för BBC Symphony Orchestra (2002-2005). Som gästdirigent har han samarbetat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, Philharmonia, Gewandhausorkestern i Leipzig, Staatskapelle Dresden, Cleveland Orchestra, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Concertgebouworkestern, New York Philharmonic Orchestra, Boston Symphony Orchestra samt Nordens ledande orkestrar. Under senare år har Jukka-Pekka Saraste varit verksam inom operan och ledde bland annat ett scenframförande av Mendelssohns Elias på Theater and der Wien 2019. Denna säsong kommer han att dirigera en uppsättning av Korngolds Die tote Stadt på Finska Nationaloperan. Bland Jukka-Pekka Sarastes många skivinspelningar finns Sibelius och Nielsens samtliga symfonier med Finska Radions symfoniorkester och en rad orkesterinspelningar med Toronto Symphony, bland annat Dutilleuxs andra symfoni. Inspelningarna av Mahlers sjätte symfoni med Oslo filharmoniker och Mahlers femte och nionde symfonier med WDR-orkestern har haft stora kritikerframgångar. Bland de hyllade inspelningarna med den senare orkestern för Hänssler finns Schönbergs Pelléas och Mélisande, Stravinskys Näktergalen samt de kompletta symfonierna av Brahms respektive Beethoven.



2012-10-11 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



"Allt han tar sig för blir en framgång, oavsett om det är Beethoven, Brahms, Schönberg eller Stravinsky" (Kölner Stadt-Anzeiger) Jukka-Pekka Saraste är en av vår tids mest framstående dirigenter med djup musikalisk förståelse och integritet. Han har en bred repertoar med ett särskilt intresse för senromantikens klang och stil. Samtidigt vurmar han för samtida musik och har haft nära samarbeten med tonsättare som Henri Dutilleux, Magnus Lindberg och Kaija Saariaho. Han har på senare tid uruppfört Wolfgang Rihms trippelkonsert, Friedrich Cerhas Tre orkesterstycken och Dusapins violinkonsert vid Kölnfilharmonin, liksom Philippe Schoellers Sånger från Esstal I-III och Carmine Emanuele Cellas Reflets de l'Ombre i Salle Pleyel, Paris. Jukka-Pekka Saraste var chefdirigent för WDR-orkestern i Köln 2010-2019, en period då han byggde upp orkestern och framgångsrikt ledde den på turnéer till Österrike, Spanien, de baltiska staterna och Asien. Han var chefdirigent för Finska Radions symfoniorkester (1987-2001) och Oslofilharmonin 2006-2013, och är Chefdirigent Laureate för båda orkestrarna. Tidigare har han varit chefdirigent för Skotska kammarorkestern (1987-1991) och Toronto Symphony Orchestra (1994-2001) samt förste gästdirigent för BBC Symphony Orchestra (2002-2005). Som gästdirigent har han samarbetat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, Philharmonia, Gewandhausorkestern i Leipzig, Staatskapelle Dresden, Cleveland Orchestra, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Concertgebouworkestern, New York Philharmonic Orchestra, Boston Symphony Orchestra samt Nordens ledande orkestrar. Under senare år har Jukka-Pekka Saraste varit verksam inom operan och ledde bland annat ett scenframförande av Mendelssohns Elias på Theater and der Wien 2019. Denna säsong kommer han att dirigera en uppsättning av Korngolds Die tote Stadt på Finska Nationaloperan. Bland Jukka-Pekka Sarastes många skivinspelningar finns Sibelius och Nielsens samtliga symfonier med Finska Radions symfoniorkester och en rad orkesterinspelningar med Toronto Symphony, bland annat Dutilleuxs andra symfoni. Inspelningarna av Mahlers sjätte symfoni med Oslo filharmoniker och Mahlers femte och nionde symfonier med WDR-orkestern har haft stora kritikerframgångar. Bland de hyllade inspelningarna med den senare orkestern för Hänssler finns Schönbergs Pelléas och Mélisande, Stravinskys Näktergalen samt de kompletta symfonierna av Brahms respektive Beethoven.


2012-10-10 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



"Allt han tar sig för blir en framgång, oavsett om det är Beethoven, Brahms, Schönberg eller Stravinsky" (Kölner Stadt-Anzeiger) Jukka-Pekka Saraste är en av vår tids mest framstående dirigenter med djup musikalisk förståelse och integritet. Han har en bred repertoar med ett särskilt intresse för senromantikens klang och stil. Samtidigt vurmar han för samtida musik och har haft nära samarbeten med tonsättare som Henri Dutilleux, Magnus Lindberg och Kaija Saariaho. Han har på senare tid uruppfört Wolfgang Rihms trippelkonsert, Friedrich Cerhas Tre orkesterstycken och Dusapins violinkonsert vid Kölnfilharmonin, liksom Philippe Schoellers Sånger från Esstal I-III och Carmine Emanuele Cellas Reflets de l'Ombre i Salle Pleyel, Paris. Jukka-Pekka Saraste var chefdirigent för WDR-orkestern i Köln 2010-2019, en period då han byggde upp orkestern och framgångsrikt ledde den på turnéer till Österrike, Spanien, de baltiska staterna och Asien. Han var chefdirigent för Finska Radions symfoniorkester (1987-2001) och Oslofilharmonin 2006-2013, och är Chefdirigent Laureate för båda orkestrarna. Tidigare har han varit chefdirigent för Skotska kammarorkestern (1987-1991) och Toronto Symphony Orchestra (1994-2001) samt förste gästdirigent för BBC Symphony Orchestra (2002-2005). Som gästdirigent har han samarbetat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, Philharmonia, Gewandhausorkestern i Leipzig, Staatskapelle Dresden, Cleveland Orchestra, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Concertgebouworkestern, New York Philharmonic Orchestra, Boston Symphony Orchestra samt Nordens ledande orkestrar. Under senare år har Jukka-Pekka Saraste varit verksam inom operan och ledde bland annat ett scenframförande av Mendelssohns Elias på Theater and der Wien 2019. Denna säsong kommer han att dirigera en uppsättning av Korngolds Die tote Stadt på Finska Nationaloperan. Bland Jukka-Pekka Sarastes många skivinspelningar finns Sibelius och Nielsens samtliga symfonier med Finska Radions symfoniorkester och en rad orkesterinspelningar med Toronto Symphony, bland annat Dutilleuxs andra symfoni. Inspelningarna av Mahlers sjätte symfoni med Oslo filharmoniker och Mahlers femte och nionde symfonier med WDR-orkestern har haft stora kritikerframgångar. Bland de hyllade inspelningarna med den senare orkestern för Hänssler finns Schönbergs Pelléas och Mélisande, Stravinskys Näktergalen samt de kompletta symfonierna av Brahms respektive Beethoven.



2008-09-20 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande




Glorious Percussion Slagverksensemble



Musikern Mika Takehara är en ledande slagverks- och marimbasolist från Japan, bosatt i Stockholm. Efter sin debut som solist 1998 har hon etablerat sig med soloframträdanden och konserter världen över med orkestrar som Berlins filharmoniker, Kungliga filharmonikerna, Luzerns symfoniorkester, Dresdens filharmoniska orkester, Estlands Nationalorkester, Stockholms läns blåsarsymfoniker, Helsingfors stadsorkester, Nederländernas radioorkester och Los Angels Philharmonic Orchestra. Mika Takehara spelar också opera, orkester- och kammarmusik årligen sedan 1999 med Saito Kinen Orchestra under dirigenten Seiji Ozawa. 2005-2010 spelade Mika Takehara pukor i Mito Chamber Orchestra. Hon har också varit medlem i Glorious percussion-ensemblen. Mika Takehara undervisar på Kyoto-universitetet i Japan och i Seiji Ozawas orkesterakademi och har även undervisat vid universitetet i Aberdeen samt lett mästarklasser under sina turnéer. Hon tog examen vid musikhögskolan Toho Gakuen i Tokyo efter slagverks- och pukstudier för professorerna Yoshitaka Kobayashi, Kyoichi Sano och Akikuni Takahashi samt marimbastudier för den världskända marimbasolisten Keiko Abe. 1997 erhöll Mika Takehara Research Diploma från Toho Gakuen varpå hon blev inbjuden av professor Anders Loguin för gäststudier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter fyra års studier tog hon solistdiplom och erhöll jetong med diplomkonsert med Kungliga filharmonikerna i Stockholm. Mika Takehara spelar på soloalbumet Thirteen Drums (BIS), Sofia Gubaidulinas slagverkskonsert Glorious Percussion med Jonathon Nott och Luzerns symfoniorkester (BIS) samt Britta Byströms slagverkskonsert The Baron in the Trees med Hannu Koivula och Västerås Symfonietta (Phono Suecia). Hon medverkar även på album med Mito Chamber Orchestra (Sony Music Japan) och Saito Kinen Orchestra under ledning av Seiji Ozawa (Philips & Decca).





2008-09-19 19:30 Vara Konserthus

Göteborgs Symfoniker

Medverkande




Glorious Percussion Slagverksensemble



Musikern Mika Takehara är en ledande slagverks- och marimbasolist från Japan, bosatt i Stockholm. Efter sin debut som solist 1998 har hon etablerat sig med soloframträdanden och konserter världen över med orkestrar som Berlins filharmoniker, Kungliga filharmonikerna, Luzerns symfoniorkester, Dresdens filharmoniska orkester, Estlands Nationalorkester, Stockholms läns blåsarsymfoniker, Helsingfors stadsorkester, Nederländernas radioorkester och Los Angels Philharmonic Orchestra. Mika Takehara spelar också opera, orkester- och kammarmusik årligen sedan 1999 med Saito Kinen Orchestra under dirigenten Seiji Ozawa. 2005-2010 spelade Mika Takehara pukor i Mito Chamber Orchestra. Hon har också varit medlem i Glorious percussion-ensemblen. Mika Takehara undervisar på Kyoto-universitetet i Japan och i Seiji Ozawas orkesterakademi och har även undervisat vid universitetet i Aberdeen samt lett mästarklasser under sina turnéer. Hon tog examen vid musikhögskolan Toho Gakuen i Tokyo efter slagverks- och pukstudier för professorerna Yoshitaka Kobayashi, Kyoichi Sano och Akikuni Takahashi samt marimbastudier för den världskända marimbasolisten Keiko Abe. 1997 erhöll Mika Takehara Research Diploma från Toho Gakuen varpå hon blev inbjuden av professor Anders Loguin för gäststudier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter fyra års studier tog hon solistdiplom och erhöll jetong med diplomkonsert med Kungliga filharmonikerna i Stockholm. Mika Takehara spelar på soloalbumet Thirteen Drums (BIS), Sofia Gubaidulinas slagverkskonsert Glorious Percussion med Jonathon Nott och Luzerns symfoniorkester (BIS) samt Britta Byströms slagverkskonsert The Baron in the Trees med Hannu Koivula och Västerås Symfonietta (Phono Suecia). Hon medverkar även på album med Mito Chamber Orchestra (Sony Music Japan) och Saito Kinen Orchestra under ledning av Seiji Ozawa (Philips & Decca).





2008-09-18 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande




Glorious Percussion Slagverksensemble



Musikern Mika Takehara är en ledande slagverks- och marimbasolist från Japan, bosatt i Stockholm. Efter sin debut som solist 1998 har hon etablerat sig med soloframträdanden och konserter världen över med orkestrar som Berlins filharmoniker, Kungliga filharmonikerna, Luzerns symfoniorkester, Dresdens filharmoniska orkester, Estlands Nationalorkester, Stockholms läns blåsarsymfoniker, Helsingfors stadsorkester, Nederländernas radioorkester och Los Angels Philharmonic Orchestra. Mika Takehara spelar också opera, orkester- och kammarmusik årligen sedan 1999 med Saito Kinen Orchestra under dirigenten Seiji Ozawa. 2005-2010 spelade Mika Takehara pukor i Mito Chamber Orchestra. Hon har också varit medlem i Glorious percussion-ensemblen. Mika Takehara undervisar på Kyoto-universitetet i Japan och i Seiji Ozawas orkesterakademi och har även undervisat vid universitetet i Aberdeen samt lett mästarklasser under sina turnéer. Hon tog examen vid musikhögskolan Toho Gakuen i Tokyo efter slagverks- och pukstudier för professorerna Yoshitaka Kobayashi, Kyoichi Sano och Akikuni Takahashi samt marimbastudier för den världskända marimbasolisten Keiko Abe. 1997 erhöll Mika Takehara Research Diploma från Toho Gakuen varpå hon blev inbjuden av professor Anders Loguin för gäststudier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter fyra års studier tog hon solistdiplom och erhöll jetong med diplomkonsert med Kungliga filharmonikerna i Stockholm. Mika Takehara spelar på soloalbumet Thirteen Drums (BIS), Sofia Gubaidulinas slagverkskonsert Glorious Percussion med Jonathon Nott och Luzerns symfoniorkester (BIS) samt Britta Byströms slagverkskonsert The Baron in the Trees med Hannu Koivula och Västerås Symfonietta (Phono Suecia). Hon medverkar även på album med Mito Chamber Orchestra (Sony Music Japan) och Saito Kinen Orchestra under ledning av Seiji Ozawa (Philips & Decca).





2006-01-28 15:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program



ALBAN BERG (1885-1935) VIOLINKONSERT "TILL MINNET AV EN ÄNGEL" Andante. Allegretto Allegro. Adagio Alban Berg är den som överlevt bäst av trojkan i Nya Wienskolan. Minns ni den? Modernisterna som i början av 1900-talet lanserade nya teorier som skulle möjliggöra framtidens musik. Arnold Schönberg var 1920-talets store musikteoretiker, Anton Webern efterkrigstidens serialistiske profet (en mästare i koncentration), och Alban Berg den som under alla år faktiskt spelades i konserthus och på operascener. Han var mönsterelev i Schönbergs skola och anammade till fullo sin lärares teorier där dur och moll kastades bort och ersattes av ett demokratiskt system där skalans alla tolv toner fick komma till tals. I Bergs båda operor Wozzeck och Lulu finns det mängder av intrikata exempel på avancerade tolvtonskonstruktioner men de är aldrig direkt uppenbara. Tekniken underkastar sig alltid konsten, och det är i detta faktum vi finner Alban Bergs storhet. Violinkonserten har gäckat många analytiker. Den är inte uppbyggd efter ett specifikt system eller någon bestämd princip. Den övergripande konstnärliga visionen fick styra utformningen. Alban Berg fick i januari 1935 beställning på en violinkonsert av den amerikanske violinisten Louis Krasner. Tonsättaren var då fullt upptagen med att orkestrera operan Lulu. Den 22 april inträffade dock en tragedi i vänskapskretsen. Den 18-åriga Manon Gropius, dotter till Gustav Mahlers änka Alma och hennes andre man Walther Gropius - känd funktionalistisk arkitekt - avled av polio. Berg avbröt omedelbart arbetet med Lulu och påbörjade violinkonserten som en hyllning till Manon Gropius. Därav undertiteln. Konserten fullbordades på fyra månader vilket var ovanligt snabbt för Berg. Första satsen är i grunden långsam och rytmiskt svävande med en rytmisk, ländlerlik folkvisa som kontrast. Andra satsen inleds livligt men blir efter hand allt lugnare, liksom sökande efter försoning, och den nås i en 1600-talskoral av Rudolf Ahle som sjunger evighetens lov - här räds ingen döden. I detta avsnitt imiterar Berg skickligt ett ålderdomligt harmonium med fyra klarinetter. Melodin hämtade han från Bachkantaten O Ewigkeit du Donnerwort (BWV 60). I sluttakterna stiger violinstämman till stratosfäriska höjder, men försiktigt och lugnt, utan oro. Hela konserten utgörs av ett antal tillstånd som avlöser varandra. En bild följs av ett intryck, en reflektion, en association - ett klangflöde i ständig förändring. I så måtto kan konserten liknas vid en inre monolog, en musikalisk motsvarighet till James Joyces litterära teknik. Alban Berg fick aldrig höra sin violinkonsert. Fyra månader efter fullbordandet dog han av en infektion, orsakad av ett insektsbett. STEFAN NÄVERMYR



2006-01-27 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Program



ALBAN BERG (1885-1935) VIOLINKONSERT "TILL MINNET AV EN ÄNGEL" Andante. Allegretto Allegro. Adagio Alban Berg är den som överlevt bäst av trojkan i Nya Wienskolan. Minns ni den? Modernisterna som i början av 1900-talet lanserade nya teorier som skulle möjliggöra framtidens musik. Arnold Schönberg var 1920-talets store musikteoretiker, Anton Webern efterkrigstidens serialistiske profet (en mästare i koncentration), och Alban Berg den som under alla år faktiskt spelades i konserthus och på operascener. Han var mönsterelev i Schönbergs skola och anammade till fullo sin lärares teorier där dur och moll kastades bort och ersattes av ett demokratiskt system där skalans alla tolv toner fick komma till tals. I Bergs båda operor Wozzeck och Lulu finns det mängder av intrikata exempel på avancerade tolvtonskonstruktioner men de är aldrig direkt uppenbara. Tekniken underkastar sig alltid konsten, och det är i detta faktum vi finner Alban Bergs storhet. Violinkonserten har gäckat många analytiker. Den är inte uppbyggd efter ett specifikt system eller någon bestämd princip. Den övergripande konstnärliga visionen fick styra utformningen. Alban Berg fick i januari 1935 beställning på en violinkonsert av den amerikanske violinisten Louis Krasner. Tonsättaren var då fullt upptagen med att orkestrera operan Lulu. Den 22 april inträffade dock en tragedi i vänskapskretsen. Den 18-åriga Manon Gropius, dotter till Gustav Mahlers änka Alma och hennes andre man Walther Gropius - känd funktionalistisk arkitekt - avled av polio. Berg avbröt omedelbart arbetet med Lulu och påbörjade violinkonserten som en hyllning till Manon Gropius. Därav undertiteln. Konserten fullbordades på fyra månader vilket var ovanligt snabbt för Berg. Första satsen är i grunden långsam och rytmiskt svävande med en rytmisk, ländlerlik folkvisa som kontrast. Andra satsen inleds livligt men blir efter hand allt lugnare, liksom sökande efter försoning, och den nås i en 1600-talskoral av Rudolf Ahle som sjunger evighetens lov - här räds ingen döden. I detta avsnitt imiterar Berg skickligt ett ålderdomligt harmonium med fyra klarinetter. Melodin hämtade han från Bachkantaten O Ewigkeit du Donnerwort (BWV 60). I sluttakterna stiger violinstämman till stratosfäriska höjder, men försiktigt och lugnt, utan oro. Hela konserten utgörs av ett antal tillstånd som avlöser varandra. En bild följs av ett intryck, en reflektion, en association - ett klangflöde i ständig förändring. I så måtto kan konserten liknas vid en inre monolog, en musikalisk motsvarighet till James Joyces litterära teknik. Alban Berg fick aldrig höra sin violinkonsert. Fyra månader efter fullbordandet dog han av en infektion, orsakad av ett insektsbett. STEFAN NÄVERMYR



2004-03-12 09:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



Hans Ek Dirigent


Manne af Klintberg Presentatör


Maria af Klintberg Presentatör


2004-03-11 11:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



Hans Ek Dirigent


Manne af Klintberg Presentatör


Maria af Klintberg Presentatör


2004-03-11 09:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



Hans Ek Dirigent


Manne af Klintberg Presentatör


Maria af Klintberg Presentatör


2004-03-10 09:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



Hans Ek Dirigent


Manne af Klintberg Presentatör


Maria af Klintberg Presentatör


2004-03-09 11:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



Hans Ek Dirigent


Manne af Klintberg Presentatör


Maria af Klintberg Presentatör


2004-03-09 09:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Medverkande



Hans Ek Dirigent


Manne af Klintberg Presentatör


Maria af Klintberg Presentatör


2002-11-16 15:00 Stora salen

1999-12-02 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1999-12-01 19:30 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

1999-02-12 18:00 Stora salen

Göteborgs Symfoniker

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!