Stäng
Meny

Arkiv

5 konserter

2014-10-18 11:00 Götaplatsfoajén

Program




ASTOR PIAZZOLLA (1921-1992) BUENOS AIRES FYRA ÅRSTIDER Primavera Porteña Verano Porteño Otoño Porteño Invierno Porteño Man har spekulerat om tangon har sina rötter i Afrika, i Spanien eller på Kuba, men det var i alla fall i Sydamerika dansformen kom att slå rot och utvecklas. I slummen i Buenos Aires blev den under andra hälften av 1800-talet inåtvänd och melankolisk i tonspråket. Men den visade sig vara mycket livskraftig och det dröjde inte länge förrän tangon också hittade till konsertestraden. Stravinsky, Sjostakovitj och många andra komponerade konserttangor som man inte ska dansa till, utan bara lyssna till och förtjusas av. På liknande sätt har argentinaren Astor Piazzolla skrivit mängder av tangoinspirerade konsertstycken som under senare år kommit att bli mycket populära runt om i världen och som spelas i alla upptänkliga arrangemang. Liksom Vivaldi skrev han De fyra årstiderna, men i sydamerikansk tangostil: Las Cuatro Estanciones Porteñas (även kallad Buenos Aires fyra årstider), komponerades 1969-1970. STIG JACOBSSON


Medverkande






Violinisten Marja Inkinen Engström tog diplom i violinspel vid Sibelius-akademin (master of music för professor Tuomas Haapanen) och vid Utrechts konservatorium i Holland. Sandor Vegh, Chaim Taub och MiKyung Lee har betytt speciellt mycket för hennes musikaliska utveckling. Marja Inkinen Engström är sedan 1998 stämledare för andraviolinerna i Göteborgs Symfoniker. Hon är även medlem i Haga pianotrio, Göteborg Baroque och framträder ofta som kammarmusiker och solist. På Konserthuset har hon i kammarmusiksammanhang och som solist samarbetat med musiker som cellisterna Lynn Harrell och Daniel Müller-Schott, pianisten Christian Zacharias och altviolinisten Brett Dean samt kolleger i Symfonikerna. Sedan 2002 undervisar hon violin, orkesterspel och kammarmusik på Högskolan för scen och musik i Göteborg samt även på andra institutioner. Marja Inkinen Engström spelar på en Francesco Ruggieri från 1680 som ägs av Göteborgs Symfoniker.




2009-09-13 18:00 Stenhammarsalen

Medverkande


Det är tre väletablerade musiker som bildar denna eftertraktade kammarmusikensemble. Violinisten Sara Trobäck är konsertmästare och Claes Gunnarsson solocellist i Göteborgs Symfoniker. Pianisten Per Lundberg är internationellt verksam som solist, kammarmusiker och dessutom professor i instudering och kammarmusik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Edsberg. Sedan 2002 har de tre musikerna medverkat på musikfestivaler, i konserthus och kammarmusikserier runt om i landet, men också i Wigmore Hall i London. Under flera år var de konstnärliga ledare för Stenungsunds kammarmusikfestival. 2007 utkom trions debutalbum med musik av Joseph Haydn, John Ireland och Johannes Brahms (Daphne). Tre år senare utgavs nästa cd med Beethovens trippelkonsert och Brahms dubbelkonsert med Göteborgs Symfoniker under ledning av Neeme Järvi (Chandos). Skivinspelningarna möttes av lovord i recensioner. Chandos-cd:n fick i Fanfare en topprekommendation av Jerry Dubins: "Sällan visar sig en ny inspelning vara så bra att den förtjänar en omedelbar invigning till klassikernas Hall of Fame. Men denna CD är en sådan! Det är verkligen en "femstjärnig" prestation, och en inspelning jag inte förväntar mig kommer att överträffas inom en snar framtid. Detta är en alla-måste-ha-rekommendation." Skivorna finns till försäljning i Konserthusets biljettkontor.



Sedan 2002 är Sara Trobäck förste konsertmästare i Göteborgs Symfoniker. Hon har studerat för Tibor Fülep på Musikhögskolan i Göteborg och för György Pauk på Royal Academy of Music i London. I samband med sin examenskonsert 2001 erhöll hon akademins prestigefyllda Professional Diploma och Dove-priset. Sara Trobäck har även deltagit i mästarkurser för Lord Yehudi Menuhin, Ruggiero Ricci och Joshua Bell och brittisk tv filmade ett spännande musikaliskt möte mellan henne och den ryske violinvirtuosen Maxim Vengerov. Som solist har hon bland annat framträtt med Göteborgs Symfoniker, Svenska kammarorkestern, Stockholm sinfonietta och Helsingborgs symfoniorkester. 2010 uruppförde hon en violinkonsert av Johannes Jansson som tillägnats henne och Göteborgs Symfoniker. Londondebuten skedde sommaren 1999 då hon framförde Tjajkovskijs violinkonsert med London Soloists i St Martin-in-the-Fields. Sara Trobäck har även konserterat i Skottland, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal och Kina. 2002 bildade Sara tillsammans med solocellisten Claes Gunnarsson och pianisten Per Lundberg Trio Poseidon. Trion har spelat in två cd varav en med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi, Beethovens trippelkonsert. Sara Trobäck spelar på en Giovanni Battista Guadagnini som lånas ut av Järnåkerfonden.



1992-10-06 19:30 Stenhammarsalen

1990-03-06 19:30 Stenhammarsalen

Program




BEDRICH SMETANA (1824-1884) PIANOTRIO G-MOLL Moderato assai Scherzo Finale Bedrich Smetana är egentligen en verkligt nationalistisk tjeckisk tonsättare med många ämnen hämtade från Tjeckoslovakien. Men det tog flera år innan han till fullo kunde ägna sig åt den tjeckiska musikens inflytande. Han var mycket god vän med Liszt, Berlioz och Robert och Clara Schumann och hade redan i mycket unga år spelat violin och ägnat sig mest åt Mozarts, Haydns och Liszts kompositioner för violin och från sex års ålder också piano. Mellan 1840 och 1843 gick han i skola i Pilsen och där blev han god vän med familjen Kolar som han känt redan på 1830-talet och hade spelat duetter med dottern Katerina som han nu, vid 19 års ålder förälskade sig i. Tack vare hennes mor kunde han ta lektioner på kredit för den skickligaste pianoläraren i Prag, Josef Proksch. Och när Smetana hade det som värst i Prag föreslog J B Kittl, direktören för konservatoriet honom att vara en inneboende musiklärare hos greve Leopold Thun och hans familj och det var positivt för honom eftersom han kunde vara både i Prag och på sommaren på deras olika landställen. 1848 lämnade han Thuns och öppnade på Liszts rekommendation en privat musikskola i Prag. Han gifte sig också 1849 med Katerina som blev hans efterträdare hos Thuns. 1855 avled deras äldsta dotter och med anledning av detta skrev Smetana sin Pianotrio i g-moll, ärlig och elegisk musik till den döda femåriga dottern, som redan visat så stora musikaliska talanger. Den är i tre satser, Moderato assai, Scherzo och Finale. Den sista satsen slutar med Grave, quasi marcia över en orgelpunkt på D, sista avskedet av dottern. 1856 tog han ett arbete som ledare för Harmoniska Sällskapet i Göteborg, med stor frihet att komponera och dirigera, där han stannade till 1861. Katerina följde med honom året efter, men hon blev allt svagare, mycket beroende på de kalla vintrarna och när hon beslutade sig för att resa hem till Tjeckoslovakien avled hon i Dresden 1859. Året efter hennes död gifte Smetana om sig med en annan tjeckiska, Barbara Fernandi. Men båda tröttnade på Sverige och två år senare reste de tillbaka till Tjeckoslovakien, där Smetanas tonsättarkarriär tog fart med framförallt flera operor bl a Brudköpet från 1866 som blev något av en tjeckisk nationalopera. Han skrev 1874 sitt mest kända orkesterverk, de sex symfoniska dikterna Mitt fosterland, där Moldau ingår. Smetana blev allt dövare och sämre i nerverna och hamnade till slut på sinnessjukhus, där han avled 1884. GUNILLA PETERSÉN


Medverkande





1985-09-17 19:30 Stenhammarsalen

Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!