Passionerat med Pathétique
Sjunk ner i konsertsalens röda fåtöljer och låt dig förföras av Tjajkovskijs sjätte och sista symfoni, Pathétique. Han lade ner hela sin själ i detta verk och uppförde det bara nio dagar före sin död. Dessutom hör vi Earth’s Shadow av Kaija Saariaho där där mäktiga konserthusorgeln har en central roll.
Pjotr Tjajkovskij blev med tiden en av romantikens största tonsättare, en melodiernas mästare, och hans verk är ofta sprängfyllda av stora känslor. Den ryska undertiteln på symfonin, ‘patetichesky’, betyder passionerad. Han ansåg själv att symfonin var hans bästa komposition och tillägnade den sin systerson. Symfonin börjar olycksbådande medan andra satsens femtakt bjuder upp till dans, den tredje spritter levnadsglatt och den sista är hjärtskärande sorglig.
Musiken från Pathétique har använts i flera filmer, som Scorseses stjärnspäckade The Aviator. Visste du att livligare delar av symfonin också har använts till morgongymnastik i Sveriges Radio?
Före paus hör vi uppmärksammade Earth’s Shadow av finska tonsättardrottningen Kaija Saariaho, ett verk där orgel och orkester strävsamt lever sida vid sida. Som Saariaho uttryckt det: “ett slags fruktbart och inspirerande sällskap, där två starka men civiliserade personligheter kan samexistera utan att behöva kämpa för mycket om platsen i solen”.
Konserten ingår i Göteborgs Orgelfestival och solist är Olivier Latry, en av världens främsta organister. Han var också solist vid uruppförandet av Earth’s Shadow i Montréal 2014. Olivier Latry inleder kvällen med ett orgelverk i form av en boléro, komponerad av fransmannen Pierre Cochereau. Precis som Latry var han en gång organist i Notre-Dame i Paris