Göteborgs Symfoniker
Publiceras 20 okt 13.00
Lägg till i kalender

Zemlinsky: Sjöjungfrun

Inspelning med Göteborgs Symfoniker, 22 September 2022, Göteborgs Konserthus.

Zemlinsky fascinerades av H C Andersens berättelser. Vi hör hans fantasifulla gestaltning av sagan om sjöjungfrun som räddar livet på en prins när hans skepp förliser. I musiken kan vi förnimma både de stormiga känslorna och det skummande havets väldiga vågor. Orkestern leds den här kvällen av Ryan Bancroft som från säsongen 2023-2024 är ny chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna.

Alexander von Zemlinsky är en av dessa begåvade tonsättare med judiskt påbrå från förra sekelskiftet vars musik fördömdes som ”entartete Musik” av nazismen. Han verkade både som lärare i komposition och orkestrering (Arnold Schönberg var en av hans elever) och dirigent, huvudsakligen i Wien.

I Sjöjungfrun, Die Seejungfrau, använder han all sin kunskap för att måla vatten och längtan. Det är breda penseldrag där en melodi börjar i cellon, vidare upp i violinerna och slutar i ett soloinstrument. Andra gånger är hela orkestern ett upprört hav. Det här är en historia där symfoniorkestern är lika oöverträffad som stämningsskapare som i en rymdfilm. Sjöjungfrun längtar upp till ytan, sjöhäxan lurar i djupet, kärleken till prinsen är så stark att sjöjungfun först offrar hela sin vattenvärld plus sin fiskstjärt, och till slut även sitt eget liv för kärleken.

Njut.

Få nyhetsbrev från GSOplay

Håll dig uppdaterad om nya konserter på GSOplay.

Program

ALEXANDER VON ZEMLINSKY (1871-1942) SJÖJUNGFRUN Alexander von Zemlinsky är en av dessa begåvade tonsättare med judiskt påbrå från förra sekelskiftet vars musik fördömdes som "entartete Musik" av nazismen. Han verkade både som lärare i komposition och orkestrering (Arnold Schönberg var en av hans elever) och dirigent, huvudsakligen i Wien. I Sjöjungfrun, Die Seejungfrau, använder han all sin kunskap för att måla vatten och längtan. Det är breda penseldrag där en melodi börjar i cellon, vidare upp i violinerna och slutar i ett soloinstrument. Andra gånger är hela orkestern ett upprört hav. Det här är en historia där symfoniorkestern är lika oöverträffad som stämningsskapare som i en rymdfilm. Sjöjungfrun längtar upp till ytan, sjöhäxan lurar i djupet, kärleken till prinsen är så stark att sjöjungfun först offrar hela sin vattenvärld plus sin fiskstjärt, och till slut även sitt eget liv för kärleken. Olycklig kärlek kan också ha varit en av drivkrafterna för både H C Andersen och Zemlinsky i den här sagans tillkomst. Den danske sagoförfattaren var förälskad i den svenska operasångerskan Jenny Lind, en kärlek hon aldrig besvarade. Hade hon gjort det hade han förmodligen blivit livrädd. H C Andersen hade, vad man vet, aldrig någon kärleksaffär med en kvinna. Zemlinsky, däremot, lär ha varit ganska framgångsrik i kärlek. Men kort innan han skrev Die Seejungfrau hade han haft en mindre lyckad affär med en av sina kompositionselever. Det var Alma Schindler, hon som senare gifte sig med Gustav Mahler. Alma var en lång, fantastiskt vacker kvinna och deras relation varade i nio månader. Men Zemlinsky var varken rik på pengar eller framgång, och Almas vänner och familj avrådde henne från förbindelsen. Hon var absolut inte den föraktfulla, kalla kvinna som musiklexikonet Grove påstår när de nämner henne i en halv mening som en judisk kvinna som ratade honom för hans fulhets skull. Hur som helst blev Zemlinsky naturligtvis besviken och det finns även de som menar att Sjöjungfrun kan ses som Zemlinskys porträtt av honom själv och Alma Schindler. I så fall är det han som är sjöjungfrun, havsvidundret, och hon som är prinsen, den fulländade, mänskliga skönheten. Beskrivningen av sjöjungfruns längtan, dödsvision, kärlek, ensamhet och lidande är vad musiken handlar om, mycket mer än att återge själva sagans förlopp. För Zemlinsky själv gick livet vidare efter uppbrottet från Alma Schindler. Två äktenskap hann han med och undkom nazisterna genom att emigrera till USA. Tyvärr uteblev framgången där när han drabbades av en hjärnblödning innan han hunnit etablera sig i sitt nya hemland. Tre år senare dog han och musiken vi hör ikväll uruppfördes i sin helhet först 1984. KATARINA A KARLSSON

Medverkande

Gothenburg Symphony Orchestra

Ryan Bancroft conductor