Stäng
Meny
sön
20
okt
Kl 18.00

Aurora Chamber Orchestra

Med Giovanni Sollima: cellist, solist, komponist

Aurora Chamber Orchestra

Med Giovanni Sollima: cellist, solist, komponist

Gästspel av den internationella kammarorkester som bildats i anslutning till Aurora Musics festivaler i Västra Götaland. En högtidsstund för alla som inte kan få nog av stråkar.

Aurora Chamber Orchestra har vid denna konsert sällskap av den formidable Giovanni Sollima, cellisten som också haft stora framgångar i världen med sina kompositioner som oftast cirklar kring cellon. Han spelar förutom Schumanns odödliga cellokonsert sina egna stämningsfulla och spännande stycken Hell I och L B Files, en hyllning till 1700-talets cellomästare Luigi Boccherini för cello, stråkorkester och sampler.

Aurora Chamber Orchestra med konstnärlige ledaren Gordan Nikolic, tidigare konsertmästare för London Symphony Orchestra, framför också Brittens charmiga Simple Symphony med sina lekfulla satser – Boisterous Bourrée, Playful Pizzicato, Sentimental Saraband och Frolicsome Finale – samt Dvoráks fantastiskt fina Serenad för stråkar.

30% rabatt för abonnenter

Du som är abonnent i Göteborgs Konserthus säsongen 2019-2020 har 30% rabatt på ordinarie biljettpris. Boka via din webbprofil, där du även hittar fler förmånliga erbjudanden.

Program


Britten Simple Symphony
18 min

BENJAMIN BRITTEN (1913-1976) SIMPLE SYMPHONY OP 4 Boisterous Bourrée ("Bullrande bourée") Playful Pizzicato ("Piffigt pizzicato") Sentimental Saraband ("Sentimental saraband") Frolicsome Finale ("Fryntlig final") Efter musikens våldsamma utveckling under 1900-talets början med Stravinsky och Schönberg i täten kom så småningom motreaktionen. Frihetssuktande dissonanser och tyglade tolvtonsserier ersattes av rytmisk glädje och ödmjukt allvar. Typiska exempel från 1930-talet är Dag Wiréns Serenad och Jean Francaixs pianoconcertino, neoklassiska verk fyllda av musikantisk glädje, transparens och enkelhet i uttrycket - precis som Brittens Simple Symphony. Ännu omärkt av inre sexuella konflikter och andra världskrigets fasor kastade sig den blott 20-årige Britten ut i bekymmerslösheten - och uddrimmade ironiskt sina satsbeteckningar. Visst finns här spår av både Tjajkovskij (andra satsen - som också innehåller en shanty!) och Bach (sarabanden kunde ha sitt ursprung i någon av cellosviterna) men Simple Symphony är framförallt ett uttryck för spontan musikalitet och ungdomlig glädje. STEFAN NÄVERMYR


R Schumann Cellokonsert, version för stråkorkester
25 min

ROBERT SCHUMANN (1810-1856) CELLOKONSERT A-MOLL OP 129 Nicht zu schnell Langsam Sehr lebhaft (satserna spelas utan avbrott) Robert Schumann hade bott i Dresden i fem år utan att få någon permanent ställning i stadens musikliv. När han därför lockades till en musikdirektörspost i Düsseldorf hade han inget emot att flytta dit. Han började sin anställning i augusti 1850 medan han var mitt uppe i ansträngande arbete med flera kompositioner och han märkte också de första symptomen på den mentalsjukdom som några år senare skulle bryta ut. Överansträngning var säkerligen en bidragande orsak. Cellokonserten skrevs i febrig hastighet och var färdig efter 15 dagars arbete (10-24 oktober 1850). Men trots hastigheten handlade det inte om slarv, tvärtom, han har varit ovanligt noga och kritisk. Senare gick han tillbaka till verket för att ytterligare justera ett och annat - ännu två år senare gjorde han tillägg. Först i augusti 1854 hamnade musiken på förlaget men då befann sig tonsättaren redan på sjukhuset i Endenich. Han skulle aldrig få höra sin konsert. Cellokonserten är tresatsig men istället för pauser binder cellon ihop satserna med små övergångar. Yttersatserna är mycket virtuosa medan mellansatsen kan liknas vid en romans för cello med orkesterackompanjemanget hållet i bakgrunden - en av de vackraste satserna Schumann skrev. Schumann tänkte sig snarast verket som en "symfoni" med integrerad cellostämma. Düsseldorf kunde nog ha blivit en bra bostadsort. Här skrev han också tredje och fjärde symfonierna. Men i april 1852 drabbades han av vad hustrun Clara kallade en "reumatisk attack" vilken utvecklades till den sinnessjukdom som gjorde att han i ren desperation kastade sig i floden den 20 februari 1854 och som fråntog honom all skaparkraft under de sista två levnadsåren. STIG JACOBSSON


Paus
25 min


Sollima Hell I
4 min

GIOVANNI SOLLIMA (f 1962) HELL I Giovanni Sollima föddes i Palermo och växte upp i en musikalisk familj där han tidigt fick undervisning i såväl cellospel som komposition. Senare i livet fördjupade han sina kompositionsstudier för Milko Kelemen. Främst har Giovanni Sollima kanske gjort sig ett namn som en cellovirtuos utöver det vanliga, och helt utan stilistiska bindningar. I hans musik kan man hitta drag från gammal italiensk renässans fram till dagens black metal. Som tonsättare har han ofta skrivit musik för sitt eget instrument, där inte sällan ett italienskt melodisk drag gör sig gällande. Det blott fyra minuter långa Hell 1 komponerades år 2005 och är ett himmelskt vackert och intensivt verk för solocello och stråkar, som till slut försvinner i intet. STIG JACOBSSON


Sollima L.B. Files
19 min

GIOVANNI SOLLIMA (f 1962) L.B. FILES Concerto Iguil Fandango del Signor Bouqueriny Boccherinero Giovanni Sollima föddes i Palermo och växte upp i en musikalisk familj där han tidigt fick undervisning i såväl cellospel som komposition. Senare i livet fördjupade han sina kompositionsstudier för Milko Kelemen. Främst har Giovanni Sollima kanske gjort sig ett namn som en cellovirtuos utöver det vanliga, och helt utan stilistiska bindningar. I hans musik kan man hitta drag från gammal italiensk renässans fram till dagens black metal. Som tonsättare har han ofta skrivit musik för sitt eget instrument, där inte sällan ett italienskt melodisk drag gör sig gällande. Det fyrasatsiga verket L. B. Files skrevs 2007 och efter en konsert frågade sig recensenten om han varit med om en konsert eller en teaterföreställning. I första satsen sitter nämligen inte cellisten rotad på sin stol utan går med instrumentet omkring på podiet, hela tiden spelande. Och även när han verkligen sitter så blir framförandet starkt fysiskt. Det är lätt att inse varifrån Sollima hämtat inspiration: L. B. står för Luigi Boccherini, den store 1700-talscellisten och -tonsättaren, som på olika sätt här får sin musik kraftigt uppdaterad. Här hittar man minimalistiska drag, livfulla pizzicatopassager, en lång rad nutida speltekniker - som att spela bakom stallet, knacka på instrumentkroppen, kila fast en andra stråke mellan strängarna, spela med två stråkar samtidigt - och lite sång, både förinspelad och egen samt små vokalinslag från orkestern. Dessa 20 minuter är fyllda av förförisk intensitet och en sann kärlek till musiken. STIG JACOBSSON


Dvorák Serenad för stråkar
27 min

ANTONIN DVORÁK (1841-1904) SERENAD FÖR STRÅKORKESTER E-DUR OP 22 Moderato Tempo di valse Scherzo: Vivace Larghetto Finale: Allegro vivace Stråkserenaden tillkom under 1870-talet, ett lyckosamt decennium för Dvorák. År 1875 hade han blivit tilldelad en statlig konstnärslön, mycket tack vare rekommendationer från livslånga tonsättarvännen Johannes Brahms och musikkritikern Eduard Hanslick. Dvorák kunde alltså ägna sig helt åt att komponera och behövde inte längre ha anställning vid stadens olika orkestrar för att försörja sin familj. Han hade 1873 gift sig med sångerskan Anna Cermáková som var solist vid Nationalteatern i Prag och han hade haft stora framgångar som operakompositör, bland annat 1874 med Kungen och Kolaren. I slutet av 1870-talet kom den första samlingen Slaviska danser som förde Dvoráks namn ut över världen. Han inbjöds till England, komponerade sina främsta körverk för körer i Birmingham och Leeds. Han blev hedersdoktor vid universitetet i Cambridge. Han inbjöds att dirigera i Ryssland, han verkade som dirigentlärare i New York under några år i mitten av 1890-talet. Den sistnämnda vistelsen gav honom inspiration till symfonin "Från nya världen". Prag var från 1860 ett viktigt musikaliskt centrum för opera, symfonikonserter och kammarmusik. Tyska teatern gav operor på tyska. Tjeckerna var mäkta stolta över sin nya Nationalteater där man varvade Mozartoperor med stora patriotiska verk av bland andra Smetana - som faktiskt än i dag i Prag hyllas i större utsträckning än Dvorák. Det sjudande musiklivet i Prag omgärdade honom och alla de skiftande intrycken smältes samman till ett personligt tonspråk där inte minst dansanta folkmusikinslag är betydande. Stråkserenaden skrevs 1875 och uruppfördes året därpå av Prags filharmoniker som utgjordes av musiker från både den tyska och den tjeckiska operan. Dirigent var Adolf Cech. Första satsen anger stämningsläget för hela verket, mjukt och lättsamt med ett mellanparti av rytmisk spänst. Andra satsen är en av Dvoráks mest älskvärda valser, med inslag av mazurkarytmer. Tredje satsen är livlig och sprudlar av livsglädje även om mellanpartiet manar en aning till eftertänksamhet. Den långsamma larghettosatsen kontrasterar med sitt lugna vemod men känns ändå i grunden sommarljus. Finalen är den sats som får oss att bli litet omskakade eftersom den ofta känns aggressiv och litet påträngande intensiv. Det hela rundas emellertid av med återknytande till första satsens lugna inledning och därpå en slutspurt i triumf. LENNART DEHN


Medverkande


Aurora Chamber Orchestra


Giovanni Sollima Solist

Italienske Giovanni Sollima kommer från en musikerfamilj i Palermo. Han studerade i hemstaden samt i Salzburg och Stuttgart och inledde därefter en lysande karriär som cellist där han samarbetade med Claudio Abbado, Martha Argerich, Jörg Demus och Giuseppe Sinopoli. Vid sidan av sin solistkarriär har han också skapat genreöverskridande musik som rör sig mellan minimalism, rock, electronica och etnisk musik från Medelhavsområdet, med ekon från antik musik och barock. Hans musik har bland annat framförts av Yo-Yo Ma, Riccardo Muti, Antonio Pappano, Gidon Kremer och Kremerata Baltica, Mischa Maisky, Viktoria Mullova, La Scalas filharmoniker, Chicago Symphony Orchestra och Concertgebouworkestern, men även av pop- och jazzartister som Patti Smith, Larry Coryell och Stefano Bollani. Som kompositör av film- och tv-musik har han bland annat samarbetat med regissörerna Peter Greenaway (The Tulse Luper Suitcases and Nightwatching), John Turturro (Evidence for a Sicilian Tragedy) och Carlos Saura (La Jota).


Gordan Nikolic Konstnärlig ledare

Serbiske Gordan Nikolic var förste konsertmästare för London Symphony Orchestra i närmare 20 år innan han 2017 trappade ner för att ägna sig åt att leda orkestrar från violinen samt koncentrera sig på pedagogisk verksamhet. Han började spela violin när han var sju år och studerade vid konservatoriet i Basel för Jean-Jacques Kantorow. Han har deltagit och erhållit priser vid flera tävlingar, bland dem Tibor Vargatävlingen, Paganinitävlingen och Hummeltävlingen. Under sin långa karriär har Gordan Nikolic varit konsertmästare hos Orchestre d'Auvergne, Lausannes kammarorkester och Chamber Orchestra of Europe. Bland samtida tonsättare han samarbetat med finns Witold Lutos?awski, György Kurtág, Zoran Eric, James McMillan, Ryan Wigglesworth och Hans Werner Henze. Gordan Nikolic är professor vid Royal College of Music in London och ger mästarklasser vid Guildhall School of Music and Drama och är även masterlärare vid Rotterdams konservatorium samt professor vid Saarbrückens musikhögskola.


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!