Stäng
Meny
fre
22
Feb
Kl 18.00

Den maxade kärlekssagan

Kungliga filharmonikerna, Nathalie Stutzmann dirigent, Francois Leleux oboe

Den maxade kärlekssagan

Kungliga filharmonikerna, Nathalie Stutzmann dirigent, Francois Leleux oboe

Förspel och Isoldes kärleksdöd ur Wagners opera Tristan och Isolde må vara bland den mest amorösa och erotiska musik som skrivits, så till den grad intensiv att den i sitt extatiska tillstånd vänslas med döden.

I denna konsert har Kungliga filharmonikerna parat ihop Wagner med Strauss och visar med slug programsättning hur det senromantiskt överdådiga kan kombineras med det klassiskt inspirerade. Man har med glimten i ögat också lånat en idé som var vanlig för 100 år sedan: att avsluta konserten med en uvertyr!

Med sig har orkestern mästeroboisten François Leleux och dirigenten Nathalie Stutzmann som gjorde succé med Händels Messias i Göteborg förra säsongen.

Introduktion till konserten

Kostnadsfri introduktion i Stora salen en timme före konsertstart med musiker ur Symfonikerna.

Program


Wagner Förspel och kärleksdöd ur Tristan och Isolde
17 min

RICHARD WAGNER (1813-1883) FÖRSPEL OCH ISOLDES KÄRLEKSDÖD UR OPERAN TRISTAN OCH ISOLDE Richard Wagners inspiration och text till musikdramat Tristan och Isolde, som fullbordades 1859, bygger på riddarromanen med samma namn av den tyske medeltidsskalden Gottfried von Strassburg, som hämtat sina motiv från olika franska versioner med ursprung i Bretagne och keltiska sagor. I operans tre akter har Wagner använt versromanens mest centrala och dramatiska episoder: Den förbjudna kärlekens uppblossande mellan Tristan och Isolde med en kärleksdryck som brandfackla. Isoldes blivande gemål kung Markes avslöjande under de båda älskandes kärleksmöte och slutligen dödsscenen, där Tristan avlider av ett svärdshugg och Isolde förenar sig med honom i döden. Wagner följde sin källa troget, men skapade ett betydligt mera komplicerat och inträngande psykologiskt drama med djupt romantisk symbolik. Hans fascination för filosofen Schopenhauer får en extra dimension i verkets tillkomst genom den starka, men hopplösa kärleken till den gifta Mathilde Wesendonck. Det var tonsättaren själv som ställde samman operans förspel med slutscenen - utan Isoldes sångstämma - till ett separat orkesterverk som framfördes vid en konsert i Wien 1863, två år före operans uruppförande i München. I förspelet finns två centrala motiv ur operan, ouppfylld längtan och extatisk kärlek. Stegringar, höjdpunkter och sensualism i en nyskapande harmonik som skulle bilda skola för många 1900-talstonsättare. Förspelet övergår direkt i slutscenens gripande kärleksdöd, som Wagner själv beskrivit: "Över Tristans lik uppnår den döende Isolde den saligaste uppfyllelse av sin glödande längtan, evig förening i omätliga rymder, utan skrankor, utan band, oupplösligt!" GUNILLA PETERSÉN


R Strauss Oboekonsert
26 min


Paus
25 min


R Strauss Tod und Verklärung
24 min

RICHARD STRAUSS ((1864-1949) TOD UND VERKLÄRUNG, TONDIKT OPUS 24 Tod und Verklärung uruppfördes med tonsättaren själv som dirigent vid en musikfest i Eisenach den 21 juni 1890. Den svåröversatta titeln - kanske Död och insikt - inspirerades liksom musiken av hans Schopenhauer-läsning. Stycket tillägnades ungdomsvännen Friedrich Rösch, en jurist och musiker med vilken han 1898 skulle instifta ett tonsättarförbund, Genossenschaft Deutscher Tonsetzer, av Strauss kallat hans verkliga livsverk som viktigt steg på vägen mot fria musikers materiella trygghet. En annan vän till Strauss, violinisten och tonsättaren Alexander Ritter, skrev på vers en utförlig introduktion, tryckt i programbladet vid uruppförandet och långt därefter; alltför länge, tyckte en del kritiker om dess patetiska ton. I korthet gick tiraderna, skrivna sen han hört musiken, ut på att introduktionslargot skildrade en dödssjuk man, medan tickande synkoper i violiner och altfioler fångade hjärtslagen. Allegro molto agitato tog upp kampen för liv och död, med utgången given, meno mosso hur han såg hela sitt liv passera förbi, och moderatot hur den insikt han sökt till sist tedde sig. En som inte föll till föga var den engelske kritikern Ernest Newman som även fann musiken överdriven: "för spektakulär, alltför briljant genomförd, alltför fylld av pompa och ståhej, när detta är en resa man måste anträda i stilla ensamhet." Strauss verkar ha tyckt något liknande. Senare skrev han till vännen och musikhistorikern Friedrich von Hausegger och berättade hur han sex år tidigare fått idén till en tondikt om en mans sista timmar i livet. Brevet gav en mer behärskad skildring av avsikten. Han sammanfattade musikens innehåll i åtta punkter: den sjuke i halvslummer med tung och oregelbunden andning - hur vänskapen och livets rikedom i drömmen får honom att le - hur han därpå vaknar med fruktansvärda smärtor och feberfrossa - då detta släppt erinrar han sig sin barndom, ungdom och sina passioner - men smärtan återkommer - han ser hur hans och alla andras ideal visar sig fåfänga - dödsögonblicket närmar sig - och slutligen anar han i kosmos evighet ändå de ideal som inte uppfyllts under jordelivet. Det var uppenbarligen inte döden Strauss ville gestalta utan döendet, och när döden till sist närmade sig honom själv efter en rad hjärtattacker konstaterade han lugnt att döden i verkligheten tedde sig precis så som han redan komponerat i Tod und Verklärung. I de sena sångerna, Vier letzte Lieder, som komponerades strax före hans död, citerade han i avslutningssången, den underbara Im Abendrot, själva insiktstemat ur Tod und Verklärung, när sopranen sjunger "är det så döden är?" ROLF HAGLUND


Wagner Förspel till Mästersångarna i Nürnberg
10 min

RICHARD WAGNER (1813-1883) FÖRSPEL TILL MÄSTERSÅNGARNA I NÜRNBERG Mästersångarna i Nürnberg står ganska ensam bland Wagners alla operor. Den är för all del lika lång - ja, faktiskt bland de allra längsta - och den kräver minst lika stora resurser såväl av orkester som av sångare. Som vanligt svarade han också själv för librettot. Men den behandlar inte mytiska ämnen utan är mer jordnära och har till och med många lustiga poänger. Detta är nämligen Wagners enda komiska opera och den tog honom 23 år att fullborda. 1845 påbörjade han skisserna till Mästersångarna i Nürnberg men först 1861 hade han texten färdig, och året därpå började han skriva uvertyren. Inte förrän 1868 var hela operan fullbordad. Premiären ägde rum den 21 juni i München. Vi behöver här inte gå in på hela intrigen. Den är fylld av 1500-talets riddarpoesi och trubadursång men också av skråväsendets virrvarr av regler och förordningar - vilka även gällde för sångare! Wagner komponerade förspelet i mars 1862. Musiken speglar operans huvudroller och de melodier mästersångarna förknippas med, med en flerstämmig mittdel. Förspelet avslutas med samma ståtliga teman som inlett den, men nu med än mer prakt och glans. STIG JACOBSSON


Medverkande


Kungliga filharmonikerna

1902 bildades Kungliga Filharmonikerna som sedan 1926 har sitt hem i Stockholms Konserthus. Orkestern arbetar aktivt med att förnya och bredda den traditionella symfoniska repertoaren, till exempel genom de världen över uppmärksammade och hyllade tonsättarfestivalerna, regelbundna uruppföranden av nyskriven musik samt nydanande arbeten med spelmusikkonserter. Kungliga Filharmonikerna medverkar även vid högtidligheterna i samband med Nobelprisutdelningen och vid utdelningen av Polar Music Prize. Sedan 2008 är finländaren Sakari Oramo Kungliga Filharmonikernas chefdirigent och konstnärlige rådgivare. Bland orkesterns tidigare chefdirigenter finns storheter som Fritz Busch, Antal Dorati, Gennady Rozhdestvensky, Yuri Ahronovitch och Paavo Berglund. Sakari Oramos företrädare var amerikanen Alan Gilbert 2000-2008. Med turnéer har orkestern tillsammans med Sakari Oramo befäst sin ställning på den internationella arenan. Under våren 2015 gick turnén till Schweiz med konserter i Genève, Zürich, S:t Gallen och Bern. I november 2015 gjorde orkestern och Sakari Oramo återigen en turné, nu med start i klassiska Musikverein i Wien och därefter konserter i Baden-Baden, Luxemburg, Köln och Hamburg. Intresset för orkesterns konserter har varit överväldigande och internationella musikbedömare är eniga - Kungliga Filharmonikerna är en orkester i världsklass! 2016 gästspelade man i Concertgebouw i Amsterdam och den nederländska pressen talade om en "fantastisk upplevelse" och utdelade högsta betyg. Förutom turnéerna och alla konserterna i Stockholms Konserthus har orkestern även fått stor internationell uppmärksamhet för en rad skivinspelningar tillsammans med chefdirigenten Sakari Oramo, som Carl Nielsen-cykeln - cd:n med Symfoni nr 1 och 3 tilldelades BBC Music Magazine Award - och Sirens med musik av Anders Hillborg som blev Grammis-vinnare 2016.


Nathalie Stutzmann Dirigent

"Nathalie är äkta vara. Så mycket kärlek, intensitet och pur teknik. Vi behöver fler dirigenter som hon." (Sir Simon Rattle) Nathalie Stutzmann betraktas som en av de mest framstående musikpersonligheterna i vår tid med parallella karriärer som sångerska och dirigent. Hon är förste gästdirigent för RTE National Symphony Orchestra i Irland och Associate Artist hos São Paulos statliga symfoniorkester i Brasilien. Bland orkestrar hon nyligen dirigerat finns London Philharmonic Orchestra, Philadelphia Orchestra, Rotterdams filharmoniker, National Symphony Orchestra i Washington och Saito Kinen Orchestra i Japan. Bland kommande engagemang finns konserter med San Francisco Symphony Orchestra, Houston Symphony, Franska Radions filharmoniker och Royal Scottish National Orchestra. Tidigare i år dirigerade Nathalie Stutzmann Wagners Tannhäuser i Monte Carlo med stor framgång och 2018 har hon bjudits in att leda Boïtos Mefistofeles vid den berömda operafestivalen Les Chorégies d'Orange. Som sångerska kommer hon denna säsong bland annat att sjunga Brahms Altrapsodi med São Paulos statliga symfoniorkester och Marin Alsop samt Beethovens nionde symfoni med Iván Fischer och Konzerthaus-Orchester Berlin. Nathalie Stutzmann har hyllats för sina Mahlertolkningar och tidigare har hon bland annat sjungit andra symfonin och Rückert-Lieder med National Symphony Orchestra och Christoph Eschenbach samt tredje symfonin vid Verbierfestivalen med Michael Tilson Thomas. Nathalie Stutzmann framträder också regelbundet med pianisten Inger Södergren och sin egen kammarorkester Orfeo 55 med hemvist på Nationaloperan i Montpellier. Nathalie Stutzmann har gjort ett flertal inspelningar och i höst kommer ett album med italienska arior, Quella fiamma (Warner Classics/Erato), med Orfeo 55. Hon har också sjungit orkestersånger av Sjostakovitj på en inspelning med Göteborgs Symfoniker och Neeme Järvi (DG).


Francois Leleux oboe

Franske musikern François Leleux är internationellt verksam som oboist och inbjuds regelbundet till världens ledande orkestrar, festivaler och konsertserier, både som solist och konstnärlig ledare. Under senare säsonger har François Leleux parallellt skapat sig ett rykte som dirigent och är nu regelbundet efterfrågad på podiet både med och utan oboe. 2014-2015 var han gästartist hos Norska kammarorkestern och 2012-2014 hos Paris kammarorkester. Han har också blivit inbjuden som gästdirigent av orkestrar som Sydneys radioorkester, Sveriges Radios symfoniorkester, radioorkestern i Köln och Camerata Salzburg. Som kammarmusiker framträder han med sextetten Les vents Français samt med harpisten Isabella Moretti, violinisten Lisa Batiashvili och pianisterna Emmanuel Strosser och Eric Le Sage. François Leleux har givit ut ett flertal inspelningar på Sony Classical, bland annat verk av Bach med Chamber Orchestra of Europe och Mozart med Camerata Salzburg samt Richard Strauss oboekonsert med Sveriges Radios symfoniorkester under Daniel Hardings ledning. Hans senaste inspelning med musik av Haydn och Hummel tillsammans med Münchens kammarorkester erhöll en Echo Klassik-utmärkelse 2016.


Jag vill prenumerera på nyhetsbrev

Välj vilka listor du vill prenumerera på:


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev