Stäng
Meny
fre
18
mar
Kl 18.00

Kungligt gästspel

Kungliga filharmonikerna, Vilde Frang violin

Kungligt gästspel

Kungliga filharmonikerna, Vilde Frang violin

Våra vänner från Stockholm kommer på sitt årliga, efterlängtade gästspel, denna gång med den norska stjärnviolinisten Vilde Frang som solist. Dirigent är David Afkham som fått många ovationer i Göteborg genom åren.

Vilde Frang är säsongens Artist in Residence hos Kungliga Filharmonikerna. Vid den här konserten framför hon Alban Bergs expressivt laddade violinkonsert, tillägnad Alma Mahlers dotter Manon Gropius som stod Alban Berg och hans hustru Helene mycket nära. När hon gick bort i polio 18 år gammal komponerade Berg konserten och gav den underrubriken ”Till minnet av en ängel”.

Outi Tarkiainen’s nyskrivna The Ring of Fire and Love anspelar inte bara på naturkrafter och kärlek, utan handlar också om när kvinnan föder ett barn, ”det världsomskakande, skapande, omvälvande ögonblick de genomgår tillsammans”.

Robert Schumann har kallats den mest romantiske av alla romantiska tonsättare. Han var en känslomänniska vars liv pendlade mellan ljuvaste glädje och svartaste sorg, mellan manisk kreativitet och djupaste depression. Att det också återspeglas i musiken kan vi höra i hans infallsrika och starkt uttrycksfulla fjärde symfoni.

Violinisten Vilde Frang sitter på fönsterbräda, soligt ljus, glad med sitt instrument i handen.

Introduktion till konserten

Välkommen till kostnadsfri introduktion till konserten en timme före konsertstart, i Stora salen.

Program


A Berg Violinkonsert "Till minnet av en ängel"
27 min

ALBAN BERG (1885-1935) VIOLINKONSERT "TILL MINNET AV EN ÄNGEL" Andante. Allegretto Allegro. Adagio Alban Berg är den som överlevt bäst av trojkan i Nya Wienskolan. Minns ni den? Modernisterna som i början av 1900-talet lanserade nya teorier som skulle möjliggöra framtidens musik. Arnold Schönberg var 1920-talets store musikteoretiker, Anton Webern efterkrigstidens serialistiske profet (en mästare i koncentration), och Alban Berg den som under alla år faktiskt spelades i konserthus och på operascener. Han var mönsterelev i Schönbergs skola och anammade till fullo sin lärares teorier där dur och moll kastades bort och ersattes av ett demokratiskt system där skalans alla tolv toner fick komma till tals. I Bergs båda operor Wozzeck och Lulu finns det mängder av intrikata exempel på avancerade tolvtonskonstruktioner men de är aldrig direkt uppenbara. Tekniken underkastar sig alltid konsten, och det är i detta faktum vi finner Alban Bergs storhet. Violinkonserten har gäckat många analytiker. Den är inte uppbyggd efter ett specifikt system eller någon bestämd princip. Den övergripande konstnärliga visionen fick styra utformningen. Alban Berg fick i januari 1935 beställning på en violinkonsert av den amerikanske violinisten Louis Krasner. Tonsättaren var då fullt upptagen med att orkestrera operan Lulu. Den 22 april inträffade dock en tragedi i vänskapskretsen. Den 18-åriga Manon Gropius, dotter till Gustav Mahlers änka Alma och hennes andre man Walther Gropius - känd funktionalistisk arkitekt - avled av polio. Berg avbröt omedelbart arbetet med Lulu och påbörjade violinkonserten som en hyllning till Manon Gropius. Därav undertiteln. Konserten fullbordades på fyra månader vilket var ovanligt snabbt för Berg. Första satsen är i grunden långsam och rytmiskt svävande med en rytmisk, ländlerlik folkvisa som kontrast. Andra satsen inleds livligt men blir efter hand allt lugnare, liksom sökande efter försoning, och den nås i en 1600-talskoral av Rudolf Ahle som sjunger evighetens lov - här räds ingen döden. I detta avsnitt imiterar Berg skickligt ett ålderdomligt harmonium med fyra klarinetter. Melodin hämtade han från Bachkantaten O Ewigkeit du Donnerwort (BWV 60). I sluttakterna stiger violinstämman till stratosfäriska höjder, men försiktigt och lugnt, utan oro. Hela konserten utgörs av ett antal tillstånd som avlöser varandra. En bild följs av ett intryck, en reflektion, en association - ett klangflöde i ständig förändring. I så måtto kan konserten liknas vid en inre monolog, en musikalisk motsvarighet till James Joyces litterära teknik. Alban Berg fick aldrig höra sin violinkonsert. Fyra månader efter fullbordandet dog han av en infektion, orsakad av ett insektsbett. STEFAN NÄVERMYR


Paus
25 min


Tarkiainen The Ring of Fire and Love
9 min


R Schumann Symfoni nr 4
29 min

ROBERT SCHUMANN (1810-1856) SYMFONI NR 4 D-MOLL OP 120 Ziemlich langsam. Lebhaft Romanze (Ziemlich langsam) Scherzo (Lebhaft) Langsam. Lebhaft. Presto Man brukar dela upp Schumanns liv i de olika år han på ett rent fanatiskt sätt bara ägnade sig åt en enda genre. 1840 var ett sådant år. Förutom att det var året för det omstörtande giftermålet med den unga Clara Schumann, och en därpå följande process med hennes far (Roberts pianolärare), så komponerade han detta år i förälskat rus också 130 sånger. De bodde i Leipzig, där han misslyckades med att efterträda Mendelssohn som dirigent för Gewandhausorkestern. Han var ingen framstående dirigent. Det visade sig också när han 1844 flyttade till Dresden och när paret drog vidare mot Düsseldorf 1850. Under alla dessa år fylldes hans dagar av flitigt komponerande. Att skriva för orkester var en sorts mandomsprov som länge hade hägrat för honom, och 1841 blev ett hängivet orkesterår. Han komponerade en symfonisk fantasi i d-moll (fullbordad 9 september, åtta dagar innan parets förstfödde såg dagens ljus, och tre dagar före deras äktenskaps ettårsjubileum), detta verk kallade han sin Clara-symfoni och den framfördes vid en konsert i Leipzig i december samma år. Vid denna konsert framfördes också den symfoni vi i dag kallar nr 1, "Vårsymfonin", orkestersviten Uvertyr, scherzo och final samt den fantasi för piano och orkester som färdigställdes den 20 maj och som långt senare kom att byggas ut till hans berömda pianokonsert. I Düsseldorf fick han i december 1851 höra talas om att hans gode vän Norbert Burgmüller (som avlidit 1836, endast 26 år gammal) hade lämnat efter sig en ofullbordad symfoni och Schumann började genast orkestrera denna symfonis scherzosats. Under detta arbete kom han att tänka på den egna symfoniska fantasin som vid det laget legat glömd i tio år. Han letade reda på noterna och började bearbeta verket. Han hade ännu ingen annan intention än att kalla stycket för Symfonisk fantasi även om den under två års arbete blivit längre och "helt klart bättre och effektivare" än tidigare. Skälet till att han inte ville ta steget fullt ut och kalla den en symfoni var att han ville betona att han önskat gå utanför den traditionella symfonins ram, att satserna spelas utan avbrott och att de tematiskt och cykliskt hänger ihop. Första satsens första tema återkommer således i långsamma satsen och även i scherzots triodel. Strukturen är också mycket oortodox. I sin andra version uruppfördes det som snart skulle kallas Symfoni nr 4 den 30 december 1852 i Düsseldorf. Intressant är att Schumann i sitt manuskript tagit med den i symfoniska sammanhang synnerligen ovanliga gitarren. Men han skrev aldrig ut några noter på instrumentets notrader. Kände han sig i slutänden ändå inte mogen för ett så djärvt experiment? STIG JACOBSSON


Medverkande


Kungliga Filharmoniska Orkestern

Kungliga Filharmonikerna arbetar aktivt med att förnya den traditionella symfoniska repertoaren och har uppmärksammats för sitt pionjärarbete med en mer jämställd repertoar. Tonsättarfestivalerna är uppmärksammade världen över liksom orkesterns medverkan vid den högtidliga Nobelprisutdelningen. Amerikanske Ryan Bancroft utsågs nyligen till orkesterns blivande chefdirigent. Finländaren Sakari Oramo var Kungliga Filharmonikernas chefdirigent 2008-2021. Både han och företrädaren Alan Gilbert är numera orkesterns hedersdirigenter. Den österrikiske dirigenten Franz Welser-Möst har tilldelats hederstiteln Eric Ericson Honorary Chair av Kungliga Filharmonikerna och knutits till orkestern för flera gästspel årligen. Internationellt har orkestern under senare år givit konserter i Musikverein i Wien och Concertgebouw i Amsterdam samt vid Proms-festivalen i London och Die Welt har utnämnt Kungliga Filharmonikerna till "en av världens bästa orkestrar". På Konserthuset Play presenteras nya livestreamade konserter som gjort Kungliga Filharmonikerna till en ledande aktör bland världens orkestrar. Bland Kungliga Filharmonikernas aktuella skivutgivningar kan nämnas Ravels kompletta orkestermusik samt Anders Eliassons Symfoni nr 4 och Trombonkonsert, med Oramo och Christian Lindberg, i båda fallen på BIS.


David Afkham Dirigent

Tyske David Afkham är chefdirigent för Spanska Nationalorkestern sedan 2019 efter att ha varit orkesterns förste gästdirigent i fem år. Bland kritikerrosade konserter med orkestern i Madrid finns framföranden av Schönbergs Gurrelieder, Mahlers sjätte symfoni och Berlioz Symphonie fantastique samt operor som Wagners Den flygande holländaren, R Strauss Elektra och Bartóks Riddar Blåskäggs borg. David Afkham är efterfrågad av världens ledande orkestrar och aktuell med engagemang hos Minnesota Orchestra, Pittsburgh Symphony Orchestra och Wiens Symfoniker, för att nämna några. Han har lett Göteborgs Symfoniker vid 17 konserter, senast 2016 då han bland annat dirigerade Beethovens femte symfoni.


Vilde Frang violin

Denna säsong är norska violinisten Vilde Frang Artist in Residence hos Kungliga Filharmonikerna samt Focus Artist hos Tonhalle-orkestern i Zürich. I Stockholm kommer hon att framträda både vid orkester- och kammarkonserter. Vilde Frang åker också på turné med Wiens Symfoniker och framträder som solist med Chamber Orchestra of Europe, BBC Symphony Orchestra, Franska Radions filharmoniker samt Los Angeles Philharmonic och San Francisco Symphony. Hon är också regelbunden gäst vid festivaler som BBC Proms i london, festspelen i Luzern samt festivalerna i Verbier, Lockenhaus och Salzburg. På Warner Classics finns ett flertal prisbelönta inspelningar med Vilde Frang.


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!