Stäng
Meny
lör
18
sep
Kl 19.00

Pionjär: The Well-Prepared Piano

Helt egna versioner av Bachs preludier och fugor där trästickor, gummiband och pingisbollar får fram helt nya klanger och dimensioner i det preparerade pianot.

Pionjär: The Well-Prepared Piano

Helt egna versioner av Bachs preludier och fugor där trästickor, gummiband och pingisbollar får fram helt nya klanger och dimensioner i det preparerade pianot.

Evenemanget är inte längre aktuellt

Visst är det preparerat piano Mathias Halvorsen syftar på, och Bachs väldiga Das wohltemperierte Klavier med sin legendariska utforskning av tonarterna.

Mathias Halvorsen har gjort helt egna versioner av Bachs preludier och fugor där han med trästickor, gummiband och pingisbollar får fram helt nya klanger och dimensioner i det preparerade pianot. Med rötterna hos Bach och blicken mot framtiden.

I klippet är det Goldberg-variationerna som är utgångspunkten för Mathias Halvorsens experimentlusta.

Pionjärabonnemanget

Konceptet Pionjär ger dig samtida musik i skön kombination med exempelvis konst, film, audiovisuella element eller drama. För dig som är nyfiken på det allra senaste är säsongens sex lördagkvällar i Stenhammarsalen ett måste. Köper du abonnemanget sparar du 30% jämfört med lösbiljettpriset.

Program


J S Bach Das wohltemperierte Klavier

MATHIAS HALVORSEN (f 1988) THE WELL-PREPARED PIANO The Well-Prepared Piano är ett projekt där jag spelar Bach på modifierade pianon. Dessa nya instrument utvecklas i samspel med andra musiker, kompositörer och artister och utforskar var och en olika koncept och några nya och ofta ganska ovanliga idéer. Ett urval instrument finns på mitt första soloalbum The Well-Prepared Piano, Vol 1, släppt på Backlash i september 2018. Del 1: Gummiband och tempererad stämning Det första modifierade pianot är ett instrument där ljudet ändras beroende på harmoni. Tanken var att i klangvariation representera tempererad harmonik från Bachs tid, där intervall skulle förändras beroende på vilken tangent du spelade. Detta skulle till exempel innebära att när du spelar ett stycke i viss dur, skulle du också stämma ditt instrument för den skalan. Så om du skulle framföra ett A-durstycke på ett klavér som var stämt i Ess-dur så skulle det låta väldigt "ostämt". På detta modifierade piano ändras emellertid inte intervallerna, utan i stället klangkaraktärerna. Så när Bach rör sig harmoniskt kommer ljudet att förändras något från ton till ton. På ett sätt får detta tillbaka ett koncept som finns i tidigare musik som normalt går förlorat när det spelas på piano. Det frambringar också en helt ny serie fräcka ljud att spela med - vilket naturligtvis aldrig är en dålig sak. Del 2: Grillspetten i trä Därefter träffade jag kompositören Ingibjorg Fridirksdottir i min lägenhet på Island. Vi började tidigt på morgonen, men först efter att ha gjort två koppar närande kaffe. Efter det inledande utbytet av idéer blev det snart uppenbart att vårt huvudmål var att försöka lyfta pianots mekaniska inre natur ut i det fria. Efter en stunds intensivt konstnärligt tänkande med huvudena ner i pianot kom vi på några alternativ. Men ett snabbt övervägande visade att det skulle kräva omfattande ombyggnader och ett alltför komplicerat konstruktionsarbete. Så vi gick tillbaka till köket för ytterligare en kopp berusande gott kaffe. Det var då Ingibjorg öppnade en av lådorna och startade en intensiv andra fas: allt från kastruller och grytor till knivar och citronpressar provades, men även om de alstrade avundsvärda klanger så uppnådde de i slutändan inte våra mål. Inte förrän hon hittade grillspett i trä. Detta ledde oss direkt till fas tre då vi hetsigt byggde, provade och letade efter det enda rätta grillspettet - länken från pianots innanmäte och världen utanför. Efter flera timmar när stickorna yrde så dök lösningen upp och det andra modifierade pianot hade fötts. I slutändan blev resultatet en visuellt aktiv modifikation där man kan se trä röra sig i hårt arbete när instrumentet spelas. Ljudet av pinnar som stöter ihop är en vacker påminnelse om gamla cembalor och orglar som avger en inte obetydlig mängd ljud från mekaniken. Pinnarna förändrar också tonhöjden vid ansatsen och det tar en sekund innan noten uppvisar sitt rätta, vackra jag. Detta får verkligen instrumentet att leva upp, med en stämma helt olik allt jag tidigare hört. MATHIAS HALVORSEN


Medverkande


Mathias Halvorsen piano

Mathias Halvorsen är bosatt i Reykjavik med sambo och son. Han framträder regelbundet på ett flertal udda platser, i allt från kammarmusik och solokonserter till komposition samt spännande projekt svåra att genrebestämma. 2018-2020 var han medlem i det tyska utbildningsprogrammet #bebeethoven. Mathias Halvorsen studerade för professor Jiri Hlinka i Oslo och för professor Gerald Fauth i Leipzig. 2008 grundade han Podium-festivalen i Haugesund tillsammans med flöjtisten Guro Pettersen. Året efter hittade han manuskriptet till Halfdan Cleves femte pianokonsert i Nationalbiblioteket i Oslo och framförde den med Litauens statliga symfoniorkester och dirigenten Gintaras Rinkevicius. Sedan 2010 har Mathias Halvorsen givit konserter i totalt mörker som en av grundarna till kritikerhyllade LightsOut.


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!