Stäng
Meny
ons
17
jun
Kl 18.00

Side by Side 2020: Closing Concert

Musiklägrets mest avancerade deltagare visar upp sina färdigheter i Konserthuset sida vid sida med Göteborgs Symfoniker.

Side by Side 2020: Closing Concert

Musiklägrets mest avancerade deltagare visar upp sina färdigheter i Konserthuset sida vid sida med Göteborgs Symfoniker.

Följ med på en magnifik musikupplevelse där Side by Sides mest avancerade deltagare visar upp sina färdigheter sida vid sida med Göteborgs Symfoniker. Closing Concert avslutar hela musiklägret med en klassisk konsert i Stora Salen på Konserthuset. Missa inte det!

På Closing Concert spelar musiklägrets äldsta deltagare, ADVANCED och PRE-ADVANCED ORCHESTRA, sida vid sida med Göteborgs Symfoniker. Dessutom medverkar YOUTH CHOIR och Göteborgs Symfonikers Vokalensemble. Allt sker under ledning av det nordiska stjärnskottet Emil Eliasson och de internationellt etablerade dirigenterna Daniela Musca.

Konserten bjuder på symfonisk musik av storheter som Ludwig van Beethoven, Sergei Prokofiev, Edward Grieg, Ralph Vaughan-Williams och Jean Sibelius.

Om Side by Side-lägret

Under några härliga dagar i juni får barn och unga från hela världen chansen att samlas för att spela och sjunga tillsammans, sida vid sida med professionella musiker. Det internationella orkester- och körlägret Side by Side by El Sistema arrangeras av Göteborgs Symfoniker och är en viktig del av Göteborgs 400-årsjubileum.  Med musiken som kraft motarbetar lägret segregation och bygger broar mellan människor, kulturer och kontinenter.

Program


Grieg Norsk dans nr 3
3 min


Elgar Chanson de Nuit
4 min


Sibelius Finlandia
9 min

JEAN SIBELIUS (1865-1957) FINLANDIA OP 26:7 Jean Sibelius komponerade hösten 1899 "Musik till historiska tablåer arrangerade av Kaarlo Bergbom och med text av Eino Leino och Jalmari Finne för en festföreställning vid Pressens dagar den 4 november 1899". Evenemanget ägde rum på Svenska Teatern i Helsingfors. Officiellt gavs föreställningen för att stärka Pressens pensionsfond, men det var inte obekant för någon att detta var ett sätt att protestera mot att ett 20-tal finska tidningar under det senaste året förbjudits att komma ut. Finland hade sedan 1809 varit annekterat av Ryssland och 1899 hade tsar Nikolaus II undertecknat det så kallade februarimanifestet som kraftfullt inskränkte Finlands självstyre. En intensiv russifieringskampanj hade inletts i storfurstendömet Finland och resulterat i en halv miljon underskrifter mot tsaren. Censuren skärptes och tiderna hårdnade. Under Pressens dagar visades en rad historiska tablåer som målade upp fosterländska situationer ur historien. Det var en förtäckt kritik mot samtidens förhållanden som ingen kunde missförstå. Sibelius skrev musikaliska vinjetter till alla tablåerna och han dirigerade även orkestern. Den näst sista tablån utspelas "Under stora ofreden 1713-1721" och beskrev hur "kriget, frosten, hungern och kölden hota dem alla med undergång", och musiken hade en dunkel kraft som var typisk för sin upphovsman. Den allra sista tablån kallades "Finland vaknar", och det blev en grande finale. Dessa båda avsnitt kombinerades när Sibelius senare gjorde en konsertversion av sin musik. Resultatet blev ett genialt verk, men även om Sibelius i åtskilliga brev hade uttalat sitt oinskränkta stöd för frihetssträvandena så var det inte hans idé att kalla stycket Finlandia. En anonym person hade föreslagit att Sibelius skulle komponera en uvertyr med titeln Finlandia till världsutställningen i Paris år 1900 och Sibelius fann idén utmärkt. Han insåg också att med materialet från Pressens dagar skulle han nå det bästa tänkbara resultatet. Stycket uruppfördes i denna form den 2 juli 1900 i Paris, och Robert Kajanus dirigerade. Det har senare visat sig att det var baron Axel Carpelan som kommit med idén, en person som kom att betyda mycket för Sibelius skapande. Musiken ägde sprängstoff och blev ett viktigt inslag i frihetskampen. Stycket var så laddat att det länge inte fick spelas under sin egen titel. När det spelades i Estland 1904 gick det under det neutrala namnet Impromptu, och även andra namn har förekommit. I dag är det en symbol för Finland, känt över hela världen. Innehållet kan sägas börja med ett hot mot tsarregimen, och i mollinledningen av den snabba delen anar man frihetens ljus. När musiken övergår i dur växer den heroiska kampviljan. Så följer den berömda hymnen, Finlandiahymnen, som senare frigjorts som körstycke med text av V A Koskenniemi och där man känner folkets frihetslängtan och framtidstro. I den grandiosa finalen firas segern. STIG JACOBSSON


Beethoven Uvertyr till Egmont
8 min


Massenet Nocturne
3 min


Prokofjev Troika ur Löjtnant Kijé
3 min


Jenkins Sanctus från The Armed Man
7 min


Vaughan Williams Uvertyr till The Poisoned Kiss
6 min


Johansson Rondo con brio
3 min


Esenvalds O Salutaris Hostia
4 min


Medverkande


Göteborgs Symfoniker

"En av världens mest formidabla orkestrar" skrev The Guardian om Göteborgs Symfoniker som har turnerat i USA, Europa, Japan och Fjärran östern samt gästspelat i de viktigaste konserthusen och på de stora festivalerna runt om i världen. Från och med hösten 2017 är Santtu-Matias Rouvali orkesterns chefdirigent. Han ledde nyligen orkestern på en framgångsrik turné till fyra nordiska länder. 2019 får han sällskap av två förste gästdirigenter: Barbara Hannigan och Christoph Eschenbach. 2015 gjorde Göteborgs Symfoniker framgångsrika turnéer till Kina och Tyskland med förste gästdirigenten Kent Nagano och 2017 en Europa-turné med Marc Soustrot. Orkestern ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik, och erbjuder digitala livekonserter på gsoplay.se samt via appar. Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen och ger varje år 100-talet konserter i Göteborgs Konserthus som är berömt för sin fina akustik. Orkestern bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Wilhelm Stenhammar, landets store tonsättare under 1900-talets början, var orkesterns chefdirigent 1907-1922. Han gav tidigt orkestern en stark nordisk profil och bjöd in kollegerna Carl Nielsen och Jean Sibelius till Göteborgs Symfoniker. Efter Stenhammar kom viktiga chefdirigenter som Tor Mann, Sergiu Comissiona, Sixten Ehrling och Charles Dutoit. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 gjorde Symfonikerna en rad internationella turnéer samt ett 100-tal skivinspelningar och etablerade sig bland Europas främsta orkestrar. Detta ledde till att Göteborgs Symfoniker 1997 utsågs till Sveriges Nationalorkester. Under fem år som orkesterns chefdirigent 2007-2012 framträdde Gustavo Dudamel med Göteborgs Symfoniker bland annat vid BBC Proms och i Musikverein i Wien. Långvariga samarbeten med skivbolagen Deutsche Grammophon och svenska BIS har resulterat i fler än hundra skivor. Under senare tid har Göteborgs Symfoniker gjort ett flertal inspelningar för Chandos, bland annat en cykel med Kurt Atterbergs samlade symfonier med Neeme Järvi som dirigent. Flera av Richard Strauss stora orkesterverk har spelats in med Kent Nagano och givits ut på Farao Classics: Ein Heldenleben, Tod und Verklärung och En alpsymfoni.


Emil Eliasson Dirigent

Efter sin examen från Kungliga Musikhögskolan har dirigenten Emil Eliasson kommit att fokusera alltmer på opera. De senaste åren har han dirigerat Rossinis Barberaren i Sevilla, Mozarts Figaros bröllop och Beethovens Fidelio på Wermland opera. Han har vidare assisterat Kungliga Operans chefdirigent Lawrence Renes under flera produktioner: Richard Wagners Valkyrian samt Salome och Rosenkavaljeren av Richard Strauss. Under sommaren 2017 dirigerade Emil Eliasson den direktsända galakonserten vid Copenhagen Opera Festival i dansk television, med Malmö Operas orkester. Hösten 2017 dirigerade han i Norrköping samt assisterade Simone Young vid Kungliga Operan i uppsättningen av Richard Strauss Elektra, vilket ledde till ytterligare uppdrag med henne vid Berliner Staatsoper. Emil Eliasson har dirigerat vid de flesta av Sveriges operahus men har även hunnit med att arbeta med ett stort antal orkestrar, däribland Svenska kammarorkestern, Nordiska kammarorkestern, symfoniorkestrarna i Norrköping, Gävle och Helsingborg, Marinens Musikkår samt symfoniorkestern vid Norrlandsoperan. Han har också samarbetat med Daniel Harding och Sveriges Radios Symfoniorkester, med Wienfilharmonikerna och La Scala-orkestern i Milano. Efter sin mastersexamen har Emil Eliasson erbjudits att följa arbetet på Royal Opera House i London med Antonio Pappano och på Nationaloperan i Paris med Philippe Jordan.


Göteborgs Symfonikers Vokalensemble Ensemble

Göteborgs Symfonikers Vokalensemble består av tolv skickliga, hängivna och yrkesverksamma sångare som kommer att utgöra en aktiv kärna i Göteborgs Symfoniska Kör med ambitionen att utforska körsångens konstnärliga möjligheter. Förutom verksamheten med Göteborgs Symfoniska Kör som ger ett flertal konserter med Göteborgs Symfoniker varje säsong framträder ensemblen också på egen hand med varierade program som visar dess bredd och mångsidighet.


Daniela Musca Dirigent


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!