Stäng
Meny
ons
23
jun
Kl 18.00

Side by Side 2021: Closing Concert

Musiklägrets mest avancerade deltagare visar upp sina färdigheter i Konserthuset sida vid sida med Göteborgs Symfoniker och Vokalensemble.

Side by Side 2021: Closing Concert

Musiklägrets mest avancerade deltagare visar upp sina färdigheter i Konserthuset sida vid sida med Göteborgs Symfoniker och Vokalensemble.

Säsongens sista konsert från Side by Side bjuder på en magnifik musikupplevelse där lägrets mest avancerade deltagare framför symfonisk musik sida vid sida med Göteborgs Symfoniker och Vokalensemble. En chans att höra framtidens virtuoser i dag!

Under några härliga dagar i juni får barn och unga från hela världen chansen att samlas för att spela och sjunga tillsammans, sida vid sida med professionella musiker. Det internationella orkester- och körlägret Side by Side by El Sistema arrangeras av Göteborgs Symfoniker och är en viktig del av Göteborgs 400-årsjubileum.  Med musiken som kraft motarbetar lägret segregation och bygger broar mellan människor, kulturer och kontinenter.

Program


Tjajkovskij Trepak ur Nötknäpparen
1 min


Grieg Norska danser nr 3
3 min


Elgar Chanson de Nuit
4 min


Johansson Rondo con brio
3 min


Esenvalds Stars
5 min


Sibelius Finlandia
9 min


Paus
25 min


R Strauss Inledning till Also sprach Zarathustra
2 min


Smyth Wreckers Overture
9 min


Massenet Nocturne ur svit nr 1
6 min


Jenkins The Armed Man, nr 5 Sanctus
7 min


Tjajkovskij Symfoni nr 4, Final
9 min

PJOTR TJAJKOVSKIJ (1840-1893) SYMFONI NR 4 F-MOLL OP 36 Andante sostenuto. Moderato con anima Andantino in modo di canzona Scherzo: Pizzicato ostinato Finale: Allegro con fuoco 1870-talets sista år blev på många sätt Pjotr Tjajkovskijs "ödesår". Efter ett besök i Bayreuth blev han djupt berörd av Wagners Ringen och även operan Carmen fick ett stort inflytande över hans fortsatta komponerande. De allt mer framträdande - och för hans karriär skadliga - ryktena om hans homosexualitet gjorde att han ingick ett konvenansäktenskap med en tidigare elev, Antonina Miljukova, i juli 1877. Även om hon gått med på ett enbart vänskapligt förhållande blev situationen ohållbar. Tjajkovskij "flydde" redan efter ett par månader till brodern Anatol i St Petersburg. Äktenskapet var över, men paret tog aldrig ut skilsmässa. Tjajkovskijs räddning var Nadesjda von Meck - nybliven rik änka med elva barn - som 1877 blev hans brevvän. Hon beundrade hans musik och stöttade honom. De träffades aldrig, men genom hennes månatliga understöd kunde han klara sin tonsättarverksamhet utan ekonomiska bekymmer. Omkring 1500 brev finns bevarade från 1877-1890, då hon plötsligt bröt kontakten. Hon avled av tuberkulos två månader efter Tjajkovskijs död. Tjajkovskij funderade mycket på ödets makt över människans smärtsamma liv. Fjärde symfonin, hans "ödessymfoni", blev det första av de mästerverk där han helt kunde kanalisera sitt personliga lidande. Den komponerades till största delen i Moskva 1877 och fullbordades i Italien i januari 1878. Fjärde symfonin tillägnades fru von Meck som fick en programförklaring till verket i ett brev. "Introduktionen är kärnan till hela symfonin", skrev Tjajkovskij till henne. "Fanfarmotivet i fagotter och horn symboliserar ödet, den tragiska makt som gäckar vår längtan efter lyckan - en makt som likt ett damoklessvärd ständigt hänger över våra huvuden och förgiftar själen…" Fortsättningens huvudtema uttrycker sedan underkastelse och klagan, ibland avbrutet av ljusa partier. "Så är hela livet: en evig växling av dyster verklighet och fladdrande lyckodrömmar." Satsen avslutas med en kuslig marsch. Andantesatsen - en svärmisk romans - förmedlar ett lidande av annat slag. "Den melankoliska känsla som uppstår när man sitter ensam hemma om kvällen, uttröttad av arbete. Boken man skulle läsa glider ur ens händer och en svärm av minnen dyker upp. Så sorgligt att så mycket redan varit och gått… Men minnen är också kära". Tredje satsen, det välkända "pizzicatoscherzot", kallar han "nyckfulla arabesker, där bilden av en drucken bonde och en slagdänga dyker upp… i fjärran hörs en militärmusikkår passera." Om fjärde satsen skriver han: "Finner du inte lyckan inom dig själv, se på andra. Gå ut bland folket!" För att teckna en färgrik festdag har Tjajkovskij som huvudmotiv lånat en rysk folkvisa, På fältet stod en björk. Men "ödesmotivet" dyker upp som påminnelse om att man aldrig kan glömma sitt lidande. GUNILLA PETERSÉN


Medverkande


Göteborgs Symfoniker


Daniela Musca Dirigent


Daniela Musca Dirigent


Emil Eliasson Dirigent


Nyhetsbrev från GSOplay

Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrevet så får du information från GSOplay.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på skolutskick

Fyll i formuläret så håller vi dig uppdaterad om vilka skolkonserter vi spelar i Göteborgs Konserthus.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!